handdator

Visa fullständig version : Ryckig gång på rs1

Snoof
2008-09-29, 17:56
Hej! Jag har som sagt en ryckig gång när jag gasar på ordentligt behöver inte vara fullt ös men när jag gasar på så hugger bilen till liksom, mest på 2 och 3 an men kan även hända på dom andra växlarna också, är det någon som haft samma problem eller har någon
ide om vad det skulle kunna vara?

maverick
2008-09-30, 12:38
Läs av felkoderna till att börja med.

Snoof
2008-09-30, 16:20

måste jag inte lämna in den då?

Rs_Marcus
2008-09-30, 17:31

Jo om du inte har eller känner någon som har vag-com så måste du det. Men det kostar bara ett par hundra.

Snoof
2008-09-30, 18:57

Jo om du inte har eller känner någon som har vag-com så måste du det. Men det kostar bara ett par hundra.

Okej tack. jag får väl börja med det då och se vad dom säger.

sacco_71
2008-10-01, 09:24
Får du inga felkoder när du felsöker med vag-com kan du ju testa och byta 2-vägs tempgivaren,se till att du får den nya modellen som är grön...min RS gick riktigt illa när min var trasig och vag-com visade inga felkoder.
Funkar dumpventilen som den ska ? Du kan ju kolla in N249 ventilen som styr dumpen.

Lycka till !!

Rs_Marcus
2008-10-01, 11:22
Min rycker lite när jag ligger med 4an i 50 och min tempgivare(den i glykol behållaren) fungerar sporadiskt. Men hade felkod på det, har bara inte hunnit byta än. Är det den du menar?

snagge
2008-10-01, 22:55
har också haft problem med min rs1. Den gick också ryckigt vid acceleration. Vag hade den inne och kom fram till att det va turbon som va kass efter dom bytt ventil i wg mm.
Hur kan det komma sig att så många rs1 går sönder. Min har bara gått 3000 mil. Dålig kvalitet på skoda?

Snoof
2008-10-02, 17:43
har också haft problem med min rs1. Den gick också ryckigt vid acceleration. Vag hade den inne och kom fram till att det va turbon som va kass efter dom bytt ventil i wg mm.
Hur kan det komma sig att så många rs1 går sönder. Min har bara gått 3000 mil. Dålig kvalitet på skoda?

Okej men du har inte bytt torbo eller? så du vet om de var de som var felet.
det känns inte som de skulle va turbon för effekten är ju inget fel på den trycker ju
på fint tycker jag. men jag har mina funderingar på om det skulle kunna
vara luftmassemätaren som spökar.

Snoof
2008-10-02, 17:44
Min rycker lite när jag ligger med 4an i 50 och min tempgivare(den i glykol behållaren) fungerar sporadiskt. Men hade felkod på det, har bara inte hunnit byta än. Är det den du menar?

okej det har jag inte hört nått om förut men den gav ju iaf felkod. du skulle ju kunna säga till sen när
du bytt tempgivaren så jag vet om den sluta rycka då eller inte

Göran
2008-10-03, 20:00
min rs2 hade en dålig spridare , det gjorde att accelarationen blev ryckig.
Tyvärr så skedde detta 11 veckor efter att garantin gick ut och Skoda/VAG visade upp sin allra snikigaste sida och vägrade stå för spridarbytet.
bilen hade då gått mindre än 3000 mil.
Spridaren är bytt nu och bilen har aldrig gått bättre!!
ända sedan bilen var ny har det kännts som att bilen inte riktigt velat vara med över 5000 varv, det har också blivit bättre.
Nu drar bilen fint till rödmarkeringen.

Snoof
2008-10-04, 09:35
hej alla hjälpsamma. var igår och gjorde en felsökning och kom fram till att det är luften som spökar
troligtvis luftmassemätaren sa dom för det stog med, så får ta och köpa en ny sån och se om det blir någon förbättring :)

jormungandr
2010-09-22, 10:30
jag har fått samma problem med min RS1. har precis gjort stor service med kamremsbyte och den gick jättebra i några dagar, men nu idag kom den ryckiga accelerationen tillbaka. det är inte hela tiden, utan bara ibland. tidigare har jag hällt i insprutningsrengöring och det brukar hjälpa.. är det dyrt/svårt att byta luftmassemätare?

maverick
2010-09-22, 10:54
Kostar en del i Sverige, eftersom vi här måste byta hela mätaren. I Tyskland kan man byta bara sensorn.
Själva arbetet är snabbt gjort, och kan göras själv.

jormungandr
2010-11-02, 11:23
fan vad surt att den fortsätter rycka. Har du kollat slangen som går till vevhusventilationen? I min var det ett hål där och då ryckte den. Hade felkod P1297 Förbindelse turboladdare-spjäll tryckfall. Bytte den slangen och felkoden försvann samt att den gick myyyyycket bättre :)

Om man ger fullt på 2:an från 3000rpm så är det som att man pumpar mellan hel och 3/4 gas ungefär 3ggr innan man kommer upp i ca 6000rpm. det är inte hela tiden utan väldigt sporadiskt. verkar inte ha att göra med temp eller nånting. Märkesverkstan trodde inte på luftmassemätaren och den visar inga felkoder heller. Om det är hål på den däringa slangen som nämndes i den andra tråden (se citat, bilden är numera borta tyvärr) är det en dyr och svår sak att byta då?

scootie
2010-11-03, 13:04
Om man ger fullt på 2:an från 3000rpm så är det som att man pumpar mellan hel och 3/4 gas ungefär 3ggr innan man kommer upp i ca 6000rpm. det är inte hela tiden utan väldigt sporadiskt. verkar inte ha att göra med temp eller nånting. Märkesverkstan trodde inte på luftmassemätaren och den visar inga felkoder heller. Om det är hål på den däringa slangen som nämndes i den andra tråden (se citat, bilden är numera borta tyvärr) är det en dyr och svår sak att byta då?

Låter som en kass dumpventil, det borde ju en verkstad kunna konstatera på ett snabbt och enkelt sätt.

Chippe
2010-11-03, 17:16
Ett sätt att testa lmm är att koppla ur den och köra lite. går bilen lika som innan så är det lmm som är paj... Går den sämre så är det något annat.

scootie
2010-11-05, 09:12
Ett sätt att testa lmm är att koppla ur den och köra lite. går bilen lika som innan så är det lmm som är paj... Går den sämre så är det något annat.

Om det är flera fel som är ihoplänkade då ;)

D_C
2010-11-06, 14:06
Sådär hade ja med när ja körde trimmat.
Fullt pådrag i 2:n så gick min bil så där med. Visade fel kod P1297.
Vilket betyder va ja förstått det turbo kraft läckage någonstans.
Den tappar effekt någonstans.
Trodde de va dumpventilen.
Sen tröttna ja på att aldrig komma fram till va detta berodde på så jag bad v-tech skicka ett ecu mjukvara till mig.
Nu går bilen toppen bra.
Laddar dock inte 1.2 som innan utan bara 0.8 men går bättre än original.
Mkt jämnare också.
Går nu att köra gubbigt om man vill de. Med trimmet va de allt eller inget.
Sen visade den aldrig någon P1297 längre eller någon annan kod.
Är de läckage någonstans så är de ju läckage även om man bytar till en annan mjukvara.
Efter många min prat med V-tech kom vi fram till att waste gates klockan inte pallade med trimmet.
Fick ett tips om att skruva den 5mm kortare så skulle de funka.
Dock inget ja har någon lust med.

Dock har ja en fråga om någon vet.
Är de normalt att laddtrycket sjuker från max ( 0.8 ) till ca 0.65 när man varvar ut växlarna fullt. Håller sig till max fram till ett visst vartal och sen sjunker det.
Ska de va så??

Mvh D_C

Moffegrev
2010-11-08, 22:36
helt normalt de orkar inte pumpa mer luft på de där högra varvtalen får jag gissa runt 5200rpm...;) +- några hundra..

D_C
2010-11-12, 22:25
snälla skriv sen va de svara