Visa fullständig version : Motortvätt?
Tänkte att jag skulle fräscha upp motorrummet lite. Hur ska man gå till väga? E det att bara spruta på eller måste man skydda något? Vilket medel ska man använda? Många frågor blev det... :D
Vanlig kallavfettning, låt stå ett tag, då givetvis med kall motor och sen är det bara mata på med högtryck.
Många säger att man ska antingen akta fördelardosor/plasta in dom men det har jag aldrig brytt mig om, bilen har alltid gått normalt ändå.
storalillen
2008-10-02, 12:32
tycker du ska va jävligt försiktig, mycket som kan gå galet! och du ska verkligen inte köra med högtryck!
Kallavfettnign,,, låt verka i 2-3 min .... ta slang och skölj av det, INTE HÖGTRYCK! Har du riktig otur kan du trycka in vatten lite här o var där det inte ska vara, o det kan sluta i .... ja väääldigt dyra kostnader o tid att byta ut, ganska onödigt. Täck över generator och fördela lock med platspåse och tejpa runt så gott de går för att minska risken att vatten kommer in.
Så ta en vattenslang o bara skölj av det. Vid hårt satt smuts så ta en tandborste/skurborste modell-mindre o gnugga upp det, ha en kopp me avfettning så att du kan doppa borsten i åxo.
OBS! Om du har en motor som är oljig och smutsig så ska du kolla över först om de kanske läcker olja någonstans eller annan vätska, om du hittar något som läcker så byt ut INNAN du börja tvätta. Dels så får du bytt det och de slutar läcka och din tvätt bli inte onödig, sen får du inte in vatten där de läcker heller.
Gud vad kinkiga ni är då, högtryck får du bort allt skit med. Alltid använt och jag str då inte och drar en repa över utan kör på ordentligt, aldrig haft problem.
Rs_Marcus
2008-10-02, 21:52
Man kan ju ha tur också. Men som regel ska man inte köra med högtryck, kan verkligen få jobbiga konsekvenser.
Är det inte mindre risk att nåt går fel vid motortvätt av en dieselmotor :?: (om man nu har en sån)
kan man ta av plastkåpan i motorhuven och ba spraya på med avfettning överallt? över alla tändstiffts hattar eller vad det nu heter. ska nog göra en motortvätt i helgen aldrig gjort en sen jag köpt bilen :S inte vågat.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.