handdator

Visa fullständig version : Raka rör?

Richard
2008-10-16, 11:50
Finns det några fördelar med raka rör,men dock den första ljuddämparen kvar? Låter ju bättre men vad säger bilprovningen om det?

storalillen
2008-10-16, 15:05
raka rör vet jag inget om... men med 3" dp, sport katt och 3" rör låter det gött! tror inte det skulle låta bättre med raka rör... mer kanske, men då låter det förjävligt! som alla med japs utblås hehe

maverick
2008-10-16, 16:03
Kör på lillens spec. Det låter mumma! Men jag skulle inte vilja ha långkörning med det. :?

Chippe
2008-10-16, 16:37
Kör på lillens spec. Det låter mumma! Men jag skulle inte vilja ha långkörning med det. :?

Åkte ner till träffen i jkpg i Karlzzons bil, tyckte inte det var störande med dp och 3"

Richard
2008-10-16, 16:39
Ger inte bilen nån felkod när man kör med 3"? Nåt med att katten inte får upp tempen?

Joakim
2008-10-16, 18:13
Ska du bara ha en ljuddämpare ska den sitta långt bak, annars får du fult hårt ljud, kan av förklarliga skäl inte förklara bättre utan du får helt enkelt tro mig eller lära dig läxan den hårda vägen.
Angående felkoder är det som med kvinnor, vissa får dem utan att behöva förta sig, andra kanske inte får några alls, jag har inga felkoder i min bil med DP och Neuspeed insug iallafall, eller rättare sagt ingen CEL som lyser.

juanito
2008-10-16, 19:22
Så kort slutrör som möjligt der "rundare" ljud.
Ju längre slutrör, dess mer smattrar det.
Gammalt djungelordspråk...

Richard
2008-10-18, 12:30
Då borde det optimala vara att ta bort den främre dämparen om man vill ha lite mullrigt ljud. Blir det nån effekt skillnad...sämre, bättre eller ingen skillnad alls?

juanito
2008-10-18, 13:11
På en vanlig sugmotor brukar sådana experiment bara ge sämre vrid på låga varv.
Har dålig kläm på hur överladdade maskiner reagerar.(de två jag byggde funkade perfekt, men det kan ju ha varit nyörjartur...)

Beeb
2008-10-18, 18:54
har själv kört med 3" helt raka rör, utan både dämpare och katt (dock inte på en skoda) underbart ljud, men det dånar i hela bilen, sen luktar det ju underbart utan katten !
Bilprovningen kan om dom vill klaga på det om dom vill så länge bilen är helbilsgodkänd !

maverick
2008-10-19, 20:40
På en vanlig sugmotor brukar sådana experiment bara ge sämre vrid på låga varv.
Har dålig kläm på hur överladdade maskiner reagerar.(de två jag byggde funkade perfekt, men det kan ju ha varit nyörjartur...)
Ju friare desto bättre på en turbomotor, eftersom det medger snabbare spool på turbon, och eventuellt högre tryck på insugssidan.