handdator

Visa fullständig version : Motorvärmare till rs2 -08

madetomeasure
2008-11-06, 11:54
trodde först att det skulle vara standard i en RS, men så verkade det inte vara. vad är det för kostnad ungefär att koppla in en motorvärmare? Visst är det så att motorn mår gått av att ha lite värme innan man drar igång den?

Sinni
2008-11-06, 12:07
g har hört att den mår mycket bra av att värmas upp lite flörst

Joakim
2008-11-06, 17:36
90 % av slitaget i en motor kommer de första minuterna när den är kall, när den är driftsvarm är slitaget obefintligt.
Jag har av en händelse en komplett sats till min förra RS liggandes, kommer inte montera den då garaget är klart och bilen får stå inne istället.

Furby
2008-11-06, 20:30
Jag värmer min motor även sommartid. Skönt med driftsvarm motor vid start.

madetomeasure
2008-11-07, 15:08
ok. pratade med verkstan idag. 4200:- skulle det kosta att dra in motor + kupèvärmare. känns faktiskt helt klart som ett måste. har alltid hatf bilen i varmgarage, men har flyttat å då är det kallgarage med elstolpe.

J.A Racing
2009-09-11, 19:03
Jag håller på att montera kupé & motorvärmare, finns det nån bra kabelgenomföring in till kupén genom torpeden???????

AloF
2009-09-12, 12:41
Jag håller på att montera kupé & motorvärmare, finns det nån bra kabelgenomföring in till kupén genom torpeden???????

Hej

Tror de använder denna genomföring till kupévärmar sladden.

Längst upp på vänster sida har du en genomföring in i akvariet. Sitter någon skumgummi tätning där.

http://hem.bredband.net/mikmol/rs/01.jpg

Lossar man listen så går det att böja upp plasten som täcker akvariet.
Sen finns det en genomföring i torpedväggen, som täcks av en plast plugg.

Inte så bra bild men hålet syns lite iallefall =)

http://hem.bredband.net/mikmol/rs/02.jpg

Handskfacket måste plockas ner för att komma åt inifrån.

http://hem.bredband.net/mikmol/rs/03.jpg

J.A Racing
2009-09-12, 20:33
Ok tackar får kika på det imorgon.

mattish
2009-10-24, 20:10
Vad är det för typ av värmar för motorn? Doppvärmare eller anliggningsvärmare?

olfen
2009-10-25, 07:28
Min värmer kylvattnet, både calix och defa gör det.

Soulman
2009-10-25, 07:45

Ja det är det.

Blåbäret
2009-10-25, 11:35

Originalvärmaren till etanol motorerna är en anläggningsvärmare som fungerar ganska så dåligt. Därför finns det trådar på Skoda klubben om att byta ut originalvärmaren mot en universal genomströmningsvärmare på kylvattenslangen. De som har gjort det har varit nöjda.

Ska du eftermontera en värmare så kan du välja mellan en anläggningsvärmare eller en genomströmningsvärmare. Både Defa och Calix tillverkar båda sorterna. I så fall skulle jag välja genomströmningsvärmaren helt klart. Priset på själva värmaren är ungefär det samma.

Karlzzon
2009-10-25, 12:09
Jag har hellre varm olja än vatten då det är det bästa för motorn!!!!!
Ja jag har anliggningsvärmare och mycket nöjd med det.

Soulman
2009-10-25, 13:21
Jag har förmånen att ha testat båda. Anliggningsgivare på TDIn och nu genomströmningsvärmare på Tiggern. Aldrig i livet skulle jag låta installera anliggningsgivare igen. Trots ett par timmar ansluten blev motorn inte kännbart varm. Jag märkte aldrig att den varit inkopplad (jo jag har mätt upp att den fungerade). En timme med genomströmningsvärmaren håller hela blocket minst 30 grader.

juanito
2009-10-25, 13:57
Jag saknar monark-värmaren jag hade i min Manta Holiday -75.
En STOR bensinvärmare med underbar funktion.
Åkte skidor i flera timmar. Minus 20 grader.
När man skulle hem stod en ångande varm bil på parkeringen.
Alla andra skrapade rutor med motorn på tomgång.
När de kunde åka iväg, var jag redan hemma!