Visa fullständig version : Vila i frid Jonny Eriksson
Karlzzon
2008-11-26, 07:30
En av mina bardoms kamrater dog på Måndagen den 24/11-08 i en arbetsplats olycka.
Tack för 20 års vänskap. Tänker på din familj och dina 2 barn.
Fy fan, tragiskt när sånt där händer.
anderzxb
2008-11-26, 08:14
fy så tragiskt. RIP
secret692
2008-11-26, 08:21
VIF.....
maverick
2008-11-26, 10:56
Inte alls kul. :(
Vad hände?
Ohyggligt trist när sånt händer. Det enda man kan lära sig av det är att försöka göra det man vill göra, idag. Inte imorgon och definitivt inte vänta till pensioneringen. Man vet aldrig när det tar slut.
Jag försöker varje dag leva efter mottot: Lev idag, men planera gärna för imorgon.
Rs_Marcus
2008-11-26, 19:57
Usch så tråkigt :( Tungt förstår jag!
Theo 4x4
2008-11-27, 09:23
Ohyggligt trist när sånt händer. Det enda man kan lära sig av det är att försöka göra det man vill göra, idag. Inte imorgon och definitivt inte vänta till pensioneringen. Man vet aldrig när det tar slut.
Jag försöker varje dag leva efter mottot: Lev idag, men planera gärna för imorgon.
Så sant,det är när sånt här händer man börjar uppskatta livet.Har en arbetskamrat som precis börjat sin cellgiftsbehandling 32 år gammal...då börjar man tänka att vad man klagar...har inte råd med det och det till bilen tex...stora problem man har :cry:
Karlzzon
2008-11-27, 11:41
Inte alls kul. :(
Vad hände?
Det va en däck som exploderade i hans ansikte.
Det kommer va en minnescermoni på Vianor i Jordbro ikväll 19,00 till minne av honom.
Det kommer nog ganska många dit då han har tävlat flitigt i Folkrace i 18 år.
Stackars familj som måste genomlida detta :cry: :cry: :cry: . Känner verkligen med dom...
Karlzzon
2008-11-28, 17:33
Lite information om vad som hände.
Ämne: Punkteringsspray troligen orsak till dödsolyckan - VIKTIGT
Vi har jagat vidare för att få klarhet i måndagens dödsolycka i Haninge.
Vi har jobbat efter en teori att däcket exploderade och har nu fått goda belägg för detta. Jag har fått tag i kunden som äger hjulet som va anledningen till dödsolyckan och de bekräftar att de kört i punkteringsspray i däcket som första åtgärd. Vid senare tillfälle lämnade kunden in hjulet för att få punkteringen åtgärdad. Jag vill här direkt påpeka att kunden har inte gjort något fel i sig, utan har agerat helt i god tro och varit mycket hjälpsam i denna svåra process.
När sedan fälgen värmdes upp av svetsen antändes troligen gasen och/eller tätningsmedlet inuti hjulet och detta förklarar den mycket kraftiga explosionen. Vi undersöker nu via polisen om ventilnålen var urtagen, vilket den troligen var. Däcket var med stor sannolikhet trycklöst när det exploderade.
Vad som troligen hänt är att Jonny konstaterat var läckan var, tömt hjulet på luft och sedan börjat svetsa den läckande fälgen. När värmen eller den glödande metallen fått kontakt med den kvarvarande gasen eller tätningsmedelet exploderade då det trycklösa hjulet med dödlig utgång.
Vi har även undersökt ett par olika punkteringssprayer och det står angivet på behållarna att innehållet är mycket brandfarligt.
Med vetskap om vad som troligen hänt inser jag direkt risken att det kan hända någon annanstans, Jonny var en mycket erfaren montör som inte insåg risken med punkteringssprayens effekter.
Från om med detta ögonblick får ingen jobba med punkteringssprayer, eller använda värme på något sätt på eller kring fälg. Fråga alltid kunder som lämnar in hjul med punktering om de använt punkteringssprayer.
Det är absolut förbjudet att svetsa eller på annat sätt värma upp och försöka laga fälgar. Vid arbete oavsett natur på ett hjul skall däcket tas loss från fälgen.
Sprid denna information omgående, det kan vara livsavgörande!
Jag kommer att informera DRF omgående så de kan hjälpa till att sprida denna information till övriga branschen.
Vi återkommer inom kort med förtydligande rutiner som berör detta ämne och kommer att göra nödvändiga justeringar i vårt ledningssystem.
Med vänlig hälsning
Mikael Löfstedt
maverick
2008-11-30, 11:21
Fy fan. Kunden är känner sig säkert duktigt skyldig också. Stackare.
Såg olycksutredningen häromdagen och det stämmer att det var punkaspray som låg bakom olyckan, sprayen har butan och propan som drivgas, gasol alltså och en likadan händelse inträffade i Karlstad härom året då ett rosthål skulle svetsas, även det med dödlig utgång, flera olyckor av denna typ har även inträffat i andra länder. Tyvärr kommer detta fram för sent för de drabbade, jag tycker att händelsen i karlstad borde räckt för att det skulle införts svetsförbud på fälgar på alla verkstäder, hoppas att det blir det nu.
Dom tog upp faran med punkteringsspray på nyherna i tv för någon vecka sedan...
Mikael1977
2009-01-10, 09:48
Nu så har denna händelse oxå uppmärksammats i norsk media:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=545820
Personligen så visste jag inte att man ska tömma däcket efter att man har använt sprayen och fylla med vanlig luft igen.
Låter självklart och logiskt när man vet om det, men där och då skulle jag inte haft en tanke på det....
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article490325.ece
Idag är det 2 år sedan, du finns i mina tankar Jonny och jag lider oerhört med din familj!!!
Karlzzon
2010-11-24, 19:46
Ja du Jonny det är inte många dagar jag inte har tänkt på dig och dina kära o nära.
Men tiden har gått förvånansvärt fort.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.