handdator

Visa fullständig version : KCR-box, chip eller original

Locos
2008-02-02, 15:33
Min fråga är helt enkelt vad man ska satsa på till bilen eller om man överhuvudtaget ska köpa någon form av trimning till den. Vad är egentligen bäst av en kcr-box och ett chip? Såg att ett företag (http://www.blocket.se/vi/12843473.htm?ca=20_s&last=1) har fyra olika programvaror till boxen men hur fungerar det i praktiken, är det lätt att byta mellan dem eller hur fungerar det hela?

Fanns också ett företag på blocket som hade ett chipp till kärran för bara 1700 men frågan är hur bra det är? Har nämligen blivit lite rädd att röra något vid bilen eftersom det inte är helt riskfritt att varken chippa eller köpa någon form av box till den. Det här är lånat från ett annat forum och gör ju en lite rädd: "Bränslesnålare med chip: Ofta sant ! Många biltillverkare lägger in säkerhetsmarginaler i form av att fetta på med soppa i vissa effektregister. Tar man bort dessa i ett chip så går bilen snålare. Detta kan dock vara riskfyllt och brända turboaggregat och avgasventiler pga detta är inte helt ovanligt."

Bästa är väl att mappa om bilen men de pengarna det kostar är jag inte sugen på att lägga på den. Är trots allt en Skoda och allt ska vara budget till den? Givetvis ska man inte vara dumsnål men ni förstår nog vad jag menar, ingen Ferrari man äger direkt….

Roxnäs
2008-02-02, 16:56
Min fråga är helt enkelt vad man ska satsa på till bilen eller om man överhuvudtaget ska köpa någon form av trimning till den. Vad är egentligen bäst av en kcr-box och ett chip? Såg att ett företag (http://www.blocket.se/vi/12843473.htm?ca=20_s&last=1) har fyra olika programvaror till boxen men hur fungerar det i praktiken, är det lätt att byta mellan dem eller hur fungerar det hela?

Fanns också ett företag på blocket som hade ett chipp till kärran för bara 1700 men frågan är hur bra det är? Har nämligen blivit lite rädd att röra något vid bilen eftersom det inte är helt riskfritt att varken chippa eller köpa någon form av box till den. Det här är lånat från ett annat forum och gör ju en lite rädd: "Bränslesnålare med chip: Ofta sant ! Många biltillverkare lägger in säkerhetsmarginaler i form av att fetta på med soppa i vissa effektregister. Tar man bort dessa i ett chip så går bilen snålare. Detta kan dock vara riskfyllt och brända turboaggregat och avgasventiler pga detta är inte helt ovanligt."

Bästa är väl att mappa om bilen men de pengarna det kostar är jag inte sugen på att lägga på den. Är trots allt en Skoda och allt ska vara budget till den? Givetvis ska man inte vara dumsnål men ni förstår nog vad jag menar, ingen Ferrari man äger direkt….
"Trots allt en Skoda" :( Vad menar du?????!!! Hade du ägt en Ferrari hade du kanske inte gått i trimtankar el. hur!? Prata med grabbarna på Vtech dom är väldigt seriösa, kan lova att du kan vara lugn vad gäller trim till din "enkla" Skoda!!

Joakim
2008-02-02, 17:04
Vad gäller det för bil? Fabia RS? Årsmodell?

Furby
2008-02-02, 17:21
Om Dieselkraft är ett företag borde de ha med sitt org. nr. på hemsidan kan man ju tycka.

Locos
2008-02-02, 19:19
Vad gäller det för bil? Fabia RS? Årsmodell?

Sorry att jag glömde att nämna det, är en Skoda Fabia RS 05:a som jag har. Tror det ska synas på signaturen nu också vilken bil jag har...

Furby
2008-02-02, 19:26
Vid ax från ca 40 km/h är Fabian med KCR box snabbare än en Audi TT med 225hk motorn medans den från ca 90 och uppåt går väldigt lika med Audi A3 3.2q. Detta med boxen fullt uppställd. Vtechs värsting program till Fabian ger betydligt MER. :D

Joakim
2008-02-03, 10:34

1. Frågor om en annonsörs produkter besvars nog bäst av annonsören själv, har du ringt dem och frågat?

2. Blanda inte äpplen och päron, en diesel går alltid med luftöverskott medan en bensinare eftersträvar lambda ett, magrar du ut en diesel går den långsammare, gör du samma sak med en bensinare ökar temperaturen och du kan få motorskador, vilken bil vad det nu du hade?

3. Dumsnål får man vara men att gå in på detta forum och kläcka ur sig "ingen Ferrari man äger direkt" är som att gå på VAM:s årsmöte och föreslå att nästa möte läggs tillsammans med firandet av Eritreas nationaldag...
Det är trots allt en relativt dyr bil ( +100 000) du har, men du är kanske som gemene man som tror att en gammal BMW 750 eller en Jaguar från 1995 fortfarande kostar 1 miljon ( vilket de kanske aldrig har gjort). Är det ekonomi som gäller finns det betydligt bättre val än Fabia RS.

Tack och hej!

Locos
2008-02-03, 19:08

1. Frågor om en annonsörs produkter besvars nog bäst av annonsören själv, har du ringt dem och frågat?

2. Blanda inte äpplen och päron, en diesel går alltid med luftöverskott medan en bensinare eftersträvar lambda ett, magrar du ut en diesel går den långsammare, gör du samma sak med en bensinare ökar temperaturen och du kan få motorskador, vilken bil vad det nu du hade?

3. Dumsnål får man vara men att gå in på detta forum och kläcka ur sig "ingen Ferrari man äger direkt" är som att gå på VAM:s årsmöte och föreslå att nästa möte läggs tillsammans med firandet av Eritreas nationaldag...
Det är trots allt en relativt dyr bil ( +100 000) du har, men du är kanske som gemene man som tror att en gammal BMW 750 eller en Jaguar från 1995 fortfarande kostar 1 miljon ( vilket de kanske aldrig har gjort). Är det ekonomi som gäller finns det betydligt bättre val än Fabia RS.

Tack och hej!

1. Jag har inte hört med annonsören och vet givetvis att det är bäst att göra det. Men jag ville ha lite synpunkter på vad ni tyckte och om ni hade några erfarenheter därifrån. Inte direkt så att jag ska göra något med bilen under de närmaste dagarna så jag bara hör mig lite smått så länge.

2. Postade vad för bil jag hade i tråden och vid tillfället du skrev så står det vid min signatur också, men om du inte såg det så är det en Fabia RS -05.

3. Nja, jag vet inte om jag håller med angående dina paralleller för fem öre. Visst är bilen inte gratis men det är fortfarande en budgetbil med de "sportegenskaperna" den har. En bil med liknande prestanda går inte att hitta för en så mycket billigare peng, sedan går det givetvis att jämföra med vilken skitdiesel som helst och säga att de är billigare men det är inte riktigt samma sak.

Sedan har jag aldrig trott på något av dina paralleller till gamla "lyxbilar" och sedan vet jag inte riktigt vad det kom in i sammanhanget. Kanske jag som är trött, vad vet jag. Känns som om man blir behandlad som en nittonårig 740 åkande bonde som kapar fjädrarna när de ska sänka bilen och gör annat mystiskt med den. Visserligen uppvuxen på en stor gård men dum är jag inte även om jag inte har någon jättekoll på bilar alla dagar i veckan....

maverick
2008-02-03, 19:14
Om det nu bara är en Skoda, så kan du ju ta vilket chip eller box som hellst. Det kvittar ju, när det är en så "billig" bil.

Locos
2008-02-03, 20:04
Om det nu bara är en Skoda, så kan du ju ta vilket chip eller box som hellst. Det kvittar ju, när det är en så "billig" bil.

Får väl ursäkta mig om jag har förolämpat märket Skoda lite, inte min direkta mening. Själv gillar jag bilen och tycker inte det är något fel på den men jag påstår fortfarande det är en budgetbil. Det är givetvis inget fel på det eftersom man får mycket bil för pengarna....

Känns som vissa tolkar som de själv vill, menar inte på att det går att hälla i vilken skit olja som helst i bilen och så vidare vilket vissa tycks tro att jag är kapabel till bara för att jag menar på att Skoda är en budgetbil. Jag är ute efter en så prisvärd trimning som möjligt till min bil men den får givetvis inte skada bilen. Jag tycker min Fabia RS är en prisvärd bil där jag har fått mycket för pengarna. Likväl vill jag ha ett prisvärt chip/box där jag får mycket för pengarna men givetvis slänger jag inte på vilket skit som helst.

Chippe
2008-02-03, 20:20
V-tech

Dem kommer jag anlita när jag skaffat RS2a

RS Racer
2008-02-03, 20:50
Trevligt bemötande det är på detta forum...

Visst lite klumpigt sagt men han kör ju en Skoda iaf.

Och som han säger ÄR Skoda en "budgetbil".. Jämnför Skoda, Seat, VW och Audi som är nästan identiska bilar olika märken bara...

Finns ju massor i dessa bilar ovan som delar delar med varandra, förutom priset då förstås!

Budgetbil är inte = dålig bil.. bara billigare ;)

//Andreas

imported_jonis
2008-02-04, 20:41
nu ska alla vara snälla...!

Klart att alla är välkomna och vi ska hjälpa till med Råd och tips.

Vill du ha bäst prestanda ska du välja chip,
Vill du installera själv kan du välja box.

Det blir mycket roligare med chip...

/J

RS Racer
2008-02-05, 04:07
Håller med Jonis om att chip är roligare :)

jag har det i min, och det går undan kan jag lova!

Men mycke vill ha mer, hade varit skoj med st2 med hybrid turbo ;)

//Andreas

RS Bob
2008-02-06, 12:51
Om Dieselkraft är ett företag borde de ha med sitt org. nr. på hemsidan kan man ju tycka.

Definitivt inte, väldigt få firmor som lägger ut sitt orgnr på hemsidan.
Däremot kan man skriva att firman innehar F-skatt.
Däremot ska det finnas alla kontakt uppgifter med, så som adress, telefonummer, osv.
Även försäljnings eller beställningsvillkor ska finnas med.
Där man förtydligat att det gäller distansköplagen vid köp över hemsidan.
Det vill säga att man har 14 dagars full returrätt på de varor man beställt.