handdator

Visa fullständig version : delbart drag

pow
2008-02-02, 17:06
Har en RS -07 med delbart drag, tänkte nu ta å montera det men har tappat bort monteringsanvisningarna, är det någon här som sitter på en länk till ett dokument eller har ett som dom kan maila?

Joakim
2008-02-02, 17:12
Du behöver ingen anvisning, det är svinenkelt, bort med kofångaren, bort med krockbalken, skruva fast draget, på med kofångaren, klart! Kabeln passar bara på ett sätt.

pow
2008-02-02, 17:22
Måst man bort med kofångaren?! :shock: trodde det skulle gå utan ett sånt ingrepp :)

pow
2008-07-19, 11:22
*bump*

Har nu letat på nätet en hel timme utan att hitta någon vettig information kring detta....

Måste jag verkligen demontera hela stötfångaren för att sätta dit dragkroken, känns som om dom borde ha tänkt till lite bättre än så på Skoda när dom designade det delbara draget... Borde det inte vara så att man snabbt och enkelt kan koppla fast kroken när man behöver dra, och lika snabbt och enkelt koppla bort den när man inte behöver den längre...???

Chippe
2008-07-19, 11:29
På min förra bil hade jag ett löstagbart drag.

Fästet sitter bakom kofångaren, men själva draget sattes i fästet och låstes fast med en spak. Kofångaren hade en liten urjackning undertill för att fästet skulle va åtkomligt.

Förstår inte riktigt vad du menar, men kofångaren måste bort för att få dit fästet..... Så det är bara vid installationen som den behöver tas bort. Sedan är det bara att sätta dit dragkroken när du behöver den, utan andra ingrepp.

secret692
2008-07-19, 11:39
Japp har avtagbart drag på 08-a. Sitter grundfästet så skall du göra som chippe sa med att låsa med spaken och nyckel så ingen stjäl den...
När jag tog av min lossade jag på spaken och tryckte själva dgrakroken mot asfalten så då borde du göra tvärtom :D

Furby
2008-07-19, 12:03
Det sitter en svart rektangulär plastlucka under stötfångaren om fästet är fabriksmoterat. Dra det rak ned så lossnar det. Sätt i nyckel i draget, tryck upp och lås fast. Smörj emellanåt annars kan kroken rosta fast om du glömmer att ta bort den efter användning.

Furby
2008-07-19, 12:18
Glömde nämna elen som sitter monterat på en svängbar plåt med en flärp som man tar tag i och drar ner så att man kan sticka i kontakten. Kontakten på bilen är av den nya typen men det borde ligga en adapter vid reservhjulet för den gamla 7-poliga som de flesta släp har. Finns annars att köpa lite varstans.

pow
2008-07-19, 15:16
Tackar bugar och bockar, nu har det klarnat betänkligt. Ska lulla ut i garaget och provmontera direkt. :D

Furby
2008-07-19, 15:39
Bilder

pow
2009-09-23, 11:23
Skulle tillbaka med draget idag för att köra ett båtvagn, men jag får inte dit det!
Att jag är glömsk det vet jag, men nog fn vill jag minnas att det bara var att fälla spaken så den pekar in under bilen, trycka upp dragkroken och fälla spaken så den pekar framåt och sen låsa med nyckel??!!!
Har nu hållit på en timme och det är lögn å he*****, jag får bara inte upp draget nog mycket så att det går att föra låsspaken framåt, vad har jag glömt, hjälp mig någon vänlig själ!

:( man ska fn inte ha bil när man är så extremt tummen i handen som jag är...

juanito
2009-09-23, 11:28
Tack för att du fick mig att inse glädjen med att ha fast drag! :)

YipYip
2009-10-06, 00:59
Du har väl förmodligen lyckats vid det här laget men det är kanske andra som undrar hur du löste det??
På min RS1 har jag avtagbart drag. Där vrider man spaken på kroken så själva axelns "platta" sidor gick i spåren på bilen.
Sen vrider man bara tillbaka spaken så den låses fast.
Lite körigt kan det vara men lägger man sej under och tittar på det så ser man rätt fort hur det ska på.
Kanske funkar på annat sätt på RS2:an men det är så man gör på min iallafall.