Visa fullständig version : Karlzzon&Roxnäs Skoda Octavia 2 RS 2006
Mikael1977
2009-02-16, 23:58
Blir ju helt svimfärdig när man läser om alla moddsen som ska göras!
Själv så var jag stolt när jag hadde moddat min bil med stänklappar....ohhhhh ;)
Stå på Lasse, för snart ska du bli jagad av oss alla till våren :D
Helt galet. :)
Sveriges värsta Skoda?
silverbane
2009-02-17, 13:13
Helt galet. :)
Sveriges värsta Skoda?
lär det ju bli :D
Grymt! Det är så helrätt det du gör!
Jag önskar att jag hade 10 % av de resurser och den ork du har :D!!
Då var äntligen lådan nere! Mycket jobb blev det!!!!!
Tryckplatta och koppling samt "eländiga dubbelmassesvänghjulet" likaså....
bara svänghjulet väger ca. 15kg!!!!!
Kopplinglamellen var såååå sliten, hade väl hållit ett par veckor med hårdkörning innan den hade gett upp!!!!! TÄNK PÅ DET NI SOM TRIMMAR OCH GASAR SOM TUSAN!!!!!
I morgon blir det en sväng till Nykvarn(DLI-Teknik) med låda, svänghjul, koppling, tryckplatta.....Nu blir det racedelar för hela slanten!!!
Alla bussningar är urpressade och dom ska också med för tillverkning av Delrinbussningar istället för mjuka (skit) bussningar.....
Fjäderbenen är packade dom med för moddifiering.
Inhandlade idag krängninghämmar-stag och styrväxellänk då dessa hade skurit i gäng!!??
(lossade på några ggr bara, SKA VÄL HÅLLA LITE LÄNGRE, VAAA!!!)
Front är nerplockad för montering av A3-intercoolern, dimljus borta för montering av bromskylning.
Har börjat skissa på en splitt fram som ska monteras på framspolier(för ökad downforce) samt funderat kring en ny vinge(framtidsplaner).
Handlade också idag en längre +kabel(batteri ska flyttas bak till reservhjulsbalja).
Blir ett bra utrymme att bygga ett nytt insug för turbon nu när batteri med låda försvann...
Ja det var lite om vad som hände idag....
Återkommer med mer när jag har varit hos DLI.
MVH
Lars R
storalillen
2009-02-19, 01:26
kul att du hela tiden skriver här så man kan följa med vad som händer! kanon!!!!!!
Mikael1977
2009-02-19, 08:29
Ja det är skitkul att läsa alla uppdateringar som ska göras.... och det första som slår mig, utan att ha träffat dig Lars.... Den mannen, han e faan galen :)
Pårsche till frukost, Fellalii till lunch...
Det ska bli en ära att bli varvad av dig den 25:e april!
Kan intyga att den gick bra redan innan! http://www.cosgan.de/images/midi/teufel/a010.gif
Packade bilen full i fredags och begav mig ner till Nykvarn(DLI).....
Halvvägs ner pratade jag med MAXE(Trosa), då säger han att DLI är stängt i dag!!!!
Det var bara att vända hemåt, SURT!!!
Det blir en resa till imorgon, måndag, med packad bil....
Har använt helgen till att tömma bilen på div. tunga och onödiga ting....se bilder nedan.
Ska ringa Guss i Gustavsberg i morgon angående skyddsbur.
Har beställt nya fjädrar till fjäderbenen fram och nya fjädrar bak, blir lite kortare och hårdare än tidigare.
Fjädrar jag har idag: Fram 140-60-90 Bak: 160-60-100
Nya fjädrar: Fram 130-60-110 Bak: 140-60-140
Hoppas det blir bra.
Kommer att låta tillverka adapterdistanser(medbringare) till drivaxlarna så dessa kan flyttas ut 40mm....tillsammans md toppjusteringsplattor vid fjädertorn kommer det bli perfekt med camber!!!!
Ska ringa Jensa imorgon angående ratt och rattnav samt växelspaksknopp.
kommit en bit på väg med den är såååå lång!!!!
Lite mer som har blivit gjort med bilen....:)
Karlzzon och jag har meckat lite idag:
Steron måste du väl ta ur, väger minst ett kg;-)
Steron måste du väl ta ur, väger minst ett kg;-)
Korten är tagna mitt i meckandet.....
Stereon finns inte längre i bilen ;)
Karlzzon
2009-02-28, 17:56
Ja då fastnade man på ett foto igen !!!
Såå kul o mecka lite Skoda också , Men det blir nog roligare o sätta ihop den !!! För o inte tala om när den e klar.
www.jrm-racing.se (http://www.jrm-racing.se) bygger burar nu..
Klockrent Jonis!
Jag ska ta kontakt med JOCCE på måndag.
Jag pratade med Guss tidigare i veckan och fick ett pris på 48000:-!!!!!!!
19000:- hos JRM låter väldigt vettigt.
Hur går det med soppapump och spridare förresten? Delarna som DLI har kommer tillbaks i slutet av nästa vecka eller början av veckan därpå och då ska det skruvas ihop.
Efter det blir det nog en resa ner till MAXE för fyrhjulsinställning och då kan det vara bra om pump med spridare sitter i så vi kan mappa:)
storalillen
2009-03-01, 01:18
så ballt! sjukt coolt!
Jag har en hel inredning till RS2.....som ligger i garaget:)
Någon som vill köpa?
Orginalstolar?
Stora stereon med 12? högtalare, allt orginal....till vettig peng?
orginal slutsteg, monterad under förarstol?
RS2-ratt med airbag?
Airbagsgardiner?
Innersidor till dörrar....kanske är något för Er som moddar om med högtalare å så och vill bygga fräna innerdörrspaneler?
You name it.....jag har allt;)
Skulle du kunna vara så snäll och ta några närbilder på slutsteget?
Jag har försökt att se hur det ser ut under min stol men inte lyckats så bra.
Du kan skicka dom till mig om du inte vill lägga upp här.
Skulle du kunna vara så snäll och ta några närbilder på slutsteget?
Jag har försökt att se hur det ser ut under min stol men inte lyckats så bra.
Du kan skicka dom till mig om du inte vill lägga upp här.
Jag fotar och lägger upp imorgon.... men slutsteget är urmonterat från bil, så du vet.
Vill man installera annat slutsteg i bilen rekommenderar jag att det monteras på annan plats, då det är trångt under stolen och elkonsol för stolsvärme samt airbag sitter brevid.
Väldigt lätt att demontera stol; sitter med 4st 12mm torx...bort med dom och sedan lyfta ur stol. visserligen måste du koppla ur airbags- och stolsvärmekontakerna och då blir det felkod och airbagslampan kommer att börja lysa, om airbagen slutar att fungera då kan jag inte svara på, koda om med VAGCOM behövs vid återmontering av airbagskontakten.
Klockrent Jonis!
Jag ska ta kontakt med JOCCE på måndag.
Jag pratade med Guss tidigare i veckan och fick ett pris på 48000:-!!!!!!!
19000:- hos JRM låter väldigt vettigt.
Hur går det med soppapump och spridare förresten? Delarna som DLI har kommer tillbaks i slutet av nästa vecka eller början av veckan därpå och då ska det skruvas ihop.
Efter det blir det nog en resa ner till MAXE för fyrhjulsinställning och då kan det vara bra om pump med spridare sitter i så vi kan mappa:)
Pumparna har gått från från leverantören.
Hoppas att dom ska dyka upp vilken dag som helst!
Vad bra, Jonis....
Bilen borde vara ihopplockad inom 2 veckor, så vi kan väl boka upp något tills dess.
Tackar.
Jag behöver bara bilder på själva steget, ingångar m.m.
Jag fotar och lägger upp imorgon.... men slutsteget är urmonterat från bil, så du vet.
Vill man installera annat slutsteg i bilen rekommenderar jag att det monteras på annan plats, då det är trångt under stolen och elkonsol för stolsvärme samt airbag sitter brevid.
Väldigt lätt att demontera stol; sitter med 4st 12mm torx...bort med dom och sedan lyfta ur stol. visserligen måste du koppla ur airbags- och stolsvärmekontakerna och då blir det felkod och airbagslampan kommer att börja lysa, om airbagen slutar att fungera då kan jag inte svara på, koda om med VAGCOM behövs vid återmontering av airbagskontakten.
Tackar.
Jag behöver bara bilder på själva steget, ingångar m.m.
Kommer bilder här;
Inhandlat idag;
CARBOTECH XP10 belägg
ATE Super blue racing bromsvätska
Nya BREMBO 25x312mm frambromsskivor
Hjälpfjädrar hårdare och kortare än tidigare
Konisk fjäderbenstopp för möjlighet till hjulvinkelinställning
6-punktsbälte inhandlades igår, blev SPARCO BLÅ
Kommer att köra med orginalbromsar tills vidare, anledning till detta är; STOPTECH 4-kolvsok med 32x355 slitsade skivor som är tänkt på bilen kostar en slant idagens läge....33 000:-!!!! dollarn är så dj-vla dyr i dagsläget. Samma uppsättning kostade i fjol ca. 25 000:-:(
Nya belägg, bra racevätska, effektiv kylning.....får hoppas att det räcker för 400++hk;)
Tack för bilderna på steget. :)
storalillen
2009-03-05, 17:21
kanske kan vara något för dig lasse... :)
http://www.arielatom.se/show_news.php?NewsID=5
kanske kan vara något för dig lasse... :)
http://www.arielatom.se/show_news.php?NewsID=5
Ja du Stefan, riktigt balla dessa!!!!
Närmare F1 med gatreggat kommer man inte....;)
Nu har svänghjul, koppling samt tryckplatta kommit!!!
Bussningarna kommer att bli klara tills måndag nästa vecka.
Växellådan är snart klar.
Fjäderben med topplagrning är snart klara.....så förmodligen hämtas det tis-ons nästa vecka:)
Toppkopparna på fjäderbenstornen sågades bort idag.:)
Ytterligare lättning görs dagligen på bilen, intressant å se vad bilen kommer att väga då den är klar....
Ska bli kul att skåda slutresultatet!
Mikael1977
2009-03-06, 14:43
Ska bli kul att skåda slutresultatet!
Helt ärligt så tror inte jag att vi kommer få se något "slutresultat" här... bilen kommer säkert byta form i all oändlighet så som det verkar på Lasse just nu ;)
Kommer du ha en eller två stolar i bilen?
För det är nog fler än jag som vill åka med på en tur sen ;)
Karlzzon
2009-03-06, 17:58
Som det ser ut just nu så blire en orginal stol på passagerar sidan!!! men det kan ändras.
Som det ser ut just nu så blire en orginal stol på passagerar sidan!!! men det kan ändras.
Man är "lite spånig i roten".....men det kommer att bli två stolar av racingsort med tillhörande 6-punktsbälte!!!!!!!
Och självklart får ni en åktur OM ni vill....;)
Idag har frambromsskivorna lämnats in till ROLLE i Segeltorp för slitsning....
Ville ha borrning också men han avrådde mig starkt då borrning som känt gör att skivan kan spricka(detta gäller vid borrning av gatbilsskivor)
Detta kommer tillsammans med bromskylningsrör förhoppningsvis räcka att få stopp på bilen utan överhättning......
Blev inte så mycket mer idag då jag spenderade hela dagen på båtmässan.....blir så trött på denna mässa, har en skaplig båt men att kliva ombord på båtar i 2-3milj.klassen får båten att framstå som en enkel jolle!!!!!:(
Hittade visserligen bra priser på bogpropeller samt ett nytt ankarspel....:)
Lite OT men ni får ha lite överseende då detta är MIN tråd :)
Då har man varit i Nykvarn och hämtat delar hos David på DLI-teknik....
1st växellåda med nymonterad Quiafediff!!!
1st SACHS Racingsvänghjul enkel, ordentligt lättat
1st SACHS förstärkt tryckplatta
1st SACHS 4-puckad sinterkoppling
Dessa delar ska monteras imorgon!!!
Delrinbussningarna kommer att bli klara imorgon eller senast på måndag.
Som det ser ut kommer bilen att bli klar för finjusteringar nästa vecka, och ska man tro vädergudarna kommer våren då!!!!!
Vad gav du för helat kittet från Nykvarn?
Quaifen skall tydligen ge ordentligt bett i kurvorna.
Har du gjort nått åt den bakre krängningshämnaren?
Läste någonstans att den gör den absolut största inverkan på väghållningen på framhjulsdrivna bilar.
Vad gav du för helat kittet från Nykvarn?
Quaifen skall tydligen ge ordentligt bett i kurvorna.
Har du gjort nått åt den bakre krängningshämnaren?
Läste någonstans att den gör den absolut största inverkan på väghållningen på framhjulsdrivna bilar.
Quaifediffen, svänghjul, tryckplatta, koppling samt byte av diffen ca 30000:-.
Både den bakre och den främre krängningshämmare är bytta till H&R ställbara.
För att säkerställa bästa möjliga kurvtagning har fjäderbenstorn byggts om för montering av justerbara camber-castertopplagringar.
Länkarmarna byggs om för ytterligare camber.
Delrinbussningar i främre länkarmar, samt hela bakvagnen....delrin: näst intill stumt:)
Kommer nog att behöva styva upp motorfästena med styvare bussningar( David, DLI håller på att tillverka;))
Det lägre motor/växellådefästet är bytt mot polybussning(ECS).
Med tanke på att bilen kommer att köras med R-däck samt slicks är jag lite orolig för mina stackars drivaxlar(speciellt inre knut) i böjar, hög fart mot böj tvär inbromsning TURN IN kommer nog få motor i gungning med tanke på däckens styvhet och den styva framvagnen.....men men, kommer att testa på Björkvikring men denna spec.
Lådan med diffen är monterad, svänghjul koppling tryckplatta monterad.
Då batteri flyttas till bakre delen av bilen blir det mycket plats i motorrummet....
Säkringslåda skall flyttas in i kupé, ännu mer plats....
spolvätskebehållare(1,5liter) inhandlad på BILTEMA, org. monterad under lampa bakom dimljus skall bort då bromskyllningsrör skall dras i dimljushålet. Som kylrörsslang används ventflexislang 105mm som skall riktas mot bromasskiva och OK(lite dumt att bromsok har en placering som den har nämnligen framför spindel:( svårt att få till med effektiv kylriktning) men det fixar sig.
Catchtank för vevhusventillationen är införskaffad, kommer att monteras i torpedvägg bakom tidigare placering av batteri....
då det är bytt TURBO har vevhusventen dragits ner med slang och ligger och släpper ut olja/sot på styrstagsdamask!!! INTE BRA.
Funderingar kring SUBFRAME(främre bärarm), då bilen är sänkt GANSKA MYCKET så blir det en negativ vinkel mellan inre infästningar och fäste vid spindel, måste nog höja bilen fram med justeringsfjäderbenen så länkarm ligger i någolunda våg!!!
Återkommer med mer snart.
MVH
Lars R
Nämen...terrängbil??? http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/r010.gif
Nämen...terrängbil??? http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/r010.gif
?????:)
Imorgon ska det skruvas RÄSERBIL.....allt är klart för avhämtning på DLI:)
Bärarmarna ger mig huvudbry.....kapa itur, förlänga, svetsa förstärkningsplåtar över förlängning......eller tillverka en adapterplatta med justeringshåll för infästning i spindel med UNIBALLS????? vad göra????
Eller helt enkelt vänta med modifiering av bärarmar, nöja mig med justeringen i topplagring tills test på Björkvik är gjord.....
Nu tror jag iof att förlängning av armarna ger en bättre stabilitet på bilen men orolig att man gör något knas!!!!
Är det ngn som kan detta???? Frågar man på rejsa.nu får man hundra svar....det blir man inte smartare av!
Hur som kommer bilen bli klar för provstart senare i veckan, hoppas på bra väder i helgen för ett par testrepor;)
(Se om jag kan montera videokamera i bilen så Ni får se och tycka till):)
För mig låter uniballs som en flexiblare lösning.
Jobbet med bärarmarna kräver nog en hel del för att bli bra, men å andra sidan kan ett väl utfört jobb ge en skräddarsydd och stabil lösning.
Jag förstår ditt dilemma.
För mig låter uniballs som en flexiblare lösning.
Jobbet med bärarmarna kräver nog en hel del för att bli bra, men å andra sidan kan ett väl utfört jobb ge en skräddarsydd och stabil lösning.
Jag förstår ditt dilemma.
justeringsplattan på bärarmen jag har klurat på ser ut ungefär så här:
Mikael1977
2009-03-17, 09:07
Se om jag kan montera videokamera i bilen så Ni får se och tycka till
Lasse, jag kan inte göra dig klokare här, men om du får till det med videokamera och några testrepor så får du automatiskt några stjärnor i boken från mig :D
S3 INTERCOOLER monterad tillsammans med min FORGE TWINTERCOOLER igår. Passade på att demontera AC-kylaren när jag ändå hade allt nere. Nu ska väl kylningen till laddluften räcka till;)
Karlsson hjälpte till att montera laddtrycksmätare, av märke STACK. Elektroniskt styrd, luften tas från insug till en MAPSENSOR som sedan skickar signaler till mätaren i kupén via ström. Mätaren inhandlades på TRENDAB, mycket godis där om man.......
Kvar att göra med bilen är:
Montera bakvagnen
Klamra fast pluskabel i bil(batteri flyttat till reservhjulsbalja)
montera spolarvätskebehållare i kupé då org. är demonterad(var ivägen för bromskylning)
montera bromskylning på vänster sida
montera motorhuv
montera bränslepump
montera R-däcken
göra en 4-hjulsinställning
ta bilen ner till TROSA för ommappning(++400hk)
Kommer att försöka mecka lite imorgon.....
Bakvagnen kvar;)
Provmonterade ett hjul igår på vänster fram.... go camber kan jag lova, iom att bilen fortfarande är pallbocksracer kan jag ej mäta exakt camber men uppskattningsvis runt -3,5 gr:)
Caster har också blivit bättre men kan nog justeras mer för bättre fäste vid kurvingång!!!!
Bussningarna i framvagnen(bärarmar) är så stumma!!!!! ska bli mycket intressant å se hur mycket direktstyrningen har förbättrats.
Monterade insugsrör med nytt konfilter, slang från lilla delen till höger om nedre frontribba har dragits snet framför bromskylningsröret upp igenom hål på sidan om frontbalk fram till konfilter för optimal friskluftstillförsel.
Jag trodde bilen skulle bli klar till helgen men........ tar tid detta, någon gång under nästa vecka!!!!! då SKA bilen provköras;)
Jag lovade massa bilder under byggets gång.....det kommer
Karlzzon
2009-03-25, 21:40
SÅÅÅÅ då har ja provkört MONSTRET !!!! SAAATAAN va den GÅÅÅR.
Finns inget att jämföra med i den kategorin!!! (Gat/race/Skoda)
Det är många som kommer bli förvånade på banor runt om i Sverige i år.
secret692
2009-03-25, 21:51
Skall bli kul att se live.
Återstår att göra:
Montera nya fälgar med tillhörande R-däck
montera H&R 15mm spacers runt om
montera spolarvätskebehållare i kupé
samt DEKALTRIMMA med sponsorernas klistermärken
funderingar??: ev. kapa bort mellanljuddämparen och ersätta med rakt rör, tycker att bilen låter lite fjuttigt på tomgång och lugn körning..... bilen har ändå 359hk i dagsläget(och mer ska det bli!!!) kan juh vara kul om folk förstod det också;) men egetligen mest för en själv.....
sedan var det kameramontering i kupé så man kan filma lite av framfarten!!!!!;) kommer kommer.....
Ja det var andra tag det, än det halvtama säljförsöket!
Kan knappt vänta att få skåda(Skoda) monstret in action.
Kör hårt Lasse, Porscharna skall piskas ännu hårdare!!!
Är det här Sveriges just nu värsta/snabbaste 2.0TFSI?
Låt ingen motorjournalist prova den! http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article4740295.ab
Det ska bli kul att se den och som Juanito skrev. Låt ingen journalist prova den.
En av klubbens medlemmar lånade ut sin urquattro till ett bilprogram på tv och han var inte heller så glad efteråt. Jag hörde honom berätta historien för en reporter på Motorjournalen nere på Emmaboda under RS-dagen -05
maverick
2009-03-26, 14:22
Ja, i alla fall när det börjar svänga. Sniffar nog på titeln Europas snabbaste RS.
Motormässigt har nog Jonis några ESS i ärmen!!!!!(ryktas om bytta spridare och större högtrycksbensinpump......)
Så "raktfram" klår han nog mig idagsläget om han får fäste i asfaltet måste tilläggas(men inte efter nästa vecka då SKALL min bil på MOTORTUNING....hehehe)
men när det börjar svänga klår jag ALLT!!!!!!!HAHAHA.....;)
storalillen
2009-03-26, 15:59
säg till om du vill byta din bil till en nästan org. bil ;)
ska bli kul att se bilen in action den 25 :)
SÅÅÅÅ då har ja provkört MONSTRET !!!! SAAATAAN va den GÅÅÅR.
Finns inget att jämföra med i den kategorin!!! (Gat/race/Skoda)
Det är många som kommer bli förvånade på banor runt om i Sverige i år.
Kanske ska dekaltrimma sidorna på bilen med MONSTRET!!!!!!!
gintonic
2009-03-26, 20:51
Bilder Lasse bilder!!
Vrooom....
/Ginnen
TS_Edition
2009-03-29, 22:15
GRYYYYYMT!!.......Svänger väl ut till dig i veckan som kommer nu ang leveransen till elmia och så vill jag tjuvkika på den röda!!
Bilen är under ständig förnyning....
TEAM Dynamics MOTORSPORT 8X18 med YOKOHAMA ADVAN 048 225 40 R18 monterade med 15mm H&R spacers(smiter runt skärmarna fint;))
Bilen skall ner till Trosa imorgon för motortuning.....:) ny soppapump och nya spridare, mellanljuddämpare kapas bort och ersättas med rakt rör!!!!!
Ang. foton på bilen, har prövat att ta några bilder men det blir inte bra :(
Överlåter det till duktigare folk på Björkvik;)
Mikael1977
2009-03-30, 20:22
Ett varv i passagerarstolen (om den finns kvar) så ska jag ägna resten av dagen att plåta din bil ;)
Spånar lite på oljekylning.
Då oljefilteranslutningen är annorlunda på dessa 2,0 TFSI-motorerna är det svårt med en anslutningsadapter man drar oljerör till och från till ett kylaggregat......
Är det någon som besitter kunskap om oljekylning till min bil? Hur göra? finns det färdiga lösningar?
Väldigt tacksam för svar....:)
Ett varv i passagerarstolen (om den finns kvar) så ska jag ägna resten av dagen att plåta din bil ;)
Finns kvar....du kan räkna med att du fotar bilen...hehehe
passagerarsätet sitter där för att användas, alla som vill får en åktur!!!!
Bilen är under ständig förnyning....
TEAM Dynamics MOTORSPORT 8X18 med YOKOHAMA ADVAN 048 225 40 R18 monterade med 15mm H&R spacers(smiter runt skärmarna fint;))
Bilen skall ner till Trosa imorgon för motortuning.....:) ny soppapump och nya spridare, mellanljuddämpare kapas bort och ersättas med rakt rör!!!!!
Måste tillägga; testade bilen idag med nya däcken och spacers......går som en dröm, chassit!!!!!! bromsarna!!!!! GÅR SOM PÅ RÄLS!!!!!!:)
apropå något helt annat; snart fyller en annan 40!!!!!bast, önskade mig en tripp till TYSKLAND(RINGEN) och så blir det tydligen:) en tripp ner med räsern på dryga 160mil i hörselkåpor!!!!! sedan en tur ner till ITALIEN.....19 maj bär det av, KUL!!!!!
Höll på att glömma; beställde idag en frontläpp, sitter org. på SEAT LEON Cupra R den näst senaste modellen..... hoppas att den går att modda på min front, borde tynga ner bilen lite(alltså utseendemässigt;))
Höll på att glömma; beställde idag en frontläpp, sitter org. på SEAT LEON Cupra R den näst senaste modellen..... hoppas att den går att modda på min front, borde tynga ner bilen lite(alltså utseendemässigt;))
så här ser den ut:
du borde s'älja lite åkturer så du kan finansiera mer leksaker
om det finns mer att klämma ur den
Mikael1977
2009-03-30, 21:42
Cupraläppen är snygg...men se till att inte skruva åt den för hårt i mitten så att den böjer sig.
Passar klockrent på RS1 men kanske behöver moddas lite för att passa fint på RS2`n...men du fixar säkert det här :)
Cupraläppen är snygg...men se till att inte skruva åt den för hårt i mitten så att den böjer sig.
Passar klockrent på RS1 men kanske behöver moddas lite för att passa fint på RS2`n...men du fixar säkert det här :)
JOAKIM har den redan på sin röda combi.
blev skitnice
Fick äran att både träffa Lasse och se odjuret igår. Det blir en riktig Håll Käften-bil det där som kommer förvåna många som tittar i backspegeln och ser nåt rött som i nästa ögonblick kört förbi.
Roxnäs, när du kört och slagit rekord på de banor du är på runtom i Sverige får du lägga upp tiderna här: http://www.autolife.se/tracks/
har varit i garaget i dag och hållt på med bilen.
Måste bara säga att den är helt fantastisk att köra.
Väghållningen, bromsarna , motorn...
Nu är ny bränslepump monterad, samtidig kollade jag Cam followern och den var det dags att byta.
Hann med en kort testkörning där jag loggade lite värden och kollade att pumpen levererade rätt tryck.
Bilen svarar otroligt bra som den är nu..
Och mer ska det bli...
Fortsättning följer..
har varit i garaget i dag och hållt på med bilen.
Måste bara säga att den är helt fantastisk att köra.
Väghållningen, bromsarna , motorn...
Nu är ny bränslepump monterad, samtidig kollade jag Cam followern och den var det dags att byta.
Hann med en kort testkörning där jag loggade lite värden och kollade att pumpen levererade rätt tryck.
Bilen svarar otroligt bra som den är nu..
Och mer ska det bli...
Fortsättning följer..
Underbara nyheter!!!
Vi börjar få ihop en ganska skaplig bil nu, eller!?
Kör du någon mappning med bilen idag/kväll? Monstret alltså.....;)
Har lite funderingar kring några saker, så ring om du ser det här OK.?
Fredagen den 10 april(långfredagen) är det tänkt att bilen ska premiärtestas på bana med alla ändringar som är gjorda under vintern!!! Sviestad (Linköpings motorstadium) kl. 11.30-15.30 kommer bilen testas, Ni är välkomna ditt för en titt.
Denna dag är det racing för hela slanten; från 8.30-11.30 är det träning för tävlingsbilar(MSLS) sedan mellan 11.30 till 15.30 är det gatbilarnas tur, kan lova att det kommer att vara mycket bilar(premiär för många)!!!!!
Ta med dig en kompis som kan plåta!!!
Janne, lördagen den 2 maj kommer jag vara på Gotlandring och köra.....kom dit och snacka lite skit och knäpp några kort vet jag(du e juh en fena på fota;))
Såg din vinge (och nåt rött den satt på... :) igår eftermiddag på E4an igår mellan Järna och riktning Trosa igår. Jag körde i motsatt riktning. Testrepa?
Såg din vinge (och nåt rött den satt på... :) igår eftermiddag på E4an igår mellan Järna och riktning Trosa igår. Jag körde i motsatt riktning. Testrepa?
Den var jag som testade hur bränsletryck mm fungerade under lite belastning...
Ser lovade ut..
´
Ska hämta bilen nere i Trosa om någon timme eller så!!!!
Bilen är mappad och klar med nya delarna!!!!
Ny effektivare högtrycksbensinpump, s3-spridare mm.
Jonis och Maxe är så dj-vla grymma......höll på till 04.00 imorse med mappning och finlir!!!!
Kommer med utlåtande ang. förbättring senare men kan avslöja att vridet är uppställt till 540Nm!!!!!!!!!!!!(jämfört med tidigare 470Nm)
Enligt två trötta snubbar, efter åtskildiga testrepor med bilen, går bilen som ATTAN......:)
Ska bli riktigt kul att testa bilen.
Sedan har lite annat gjorts med bilen men det får ni se på Björkvikring;)
Rs_Marcus
2009-04-08, 19:53
Fan vad häftigt :D
Nu är bilen hämtad.......tror ni inte det började regna kopiösa mängder med SKITREGN:( när man skulle hem.....testrepa fick ställas in.....
MEN MEN....lite fick bilen arbeta;)... laddtryck på +2,0bar från 2300v/min till varvstopp
lovar gott!!!!!!!
En helt annan bil, karaktär AGGRESSIV, ELAK, RENODLAD RACEBIL:)
Har kört många häftiga bilar i mina dagar men den här.........
Nu kommer jag, som jag sagt tidigare, åka till Sviestad på fredag och vädergudarna lovar finfint väder.....DÅ SKA DET TESTAS!!!!!!!(ska försöka montera kamera i bilen till dess)
secret692
2009-04-08, 23:28
Lasse ser så fram emot att se din bil på Björkvik.
Om jag slog dig i Go-cart så lär jag få stryk på Björkvik ; )
Ingen annan som vill ner eller upp till Linköping och premiärtesta bilen på Sviestad?
Idag tog jag bort dom resterande dörrklädslarna(framdörrarna), lastade i TS-editionSkodan
på väg ner till Elmia till ny ägare....
Finjusteringar hölls det på med idag inför morgondagen.
Ska ladda kameran och byta minneskort, film på gång!!
Kommer att få sällskap i bilen och tänkte att passageraren kan filma!!!! Borde bli ganska bra.....
Kommer att köra ner tidigt imorgonbitti, hoppas på tomma vägar;)
Vädret ser ut som det kommer att bli bra, blå himmel i skärgården innan mörkret föll.....
Vi hörs
Idag tog jag bort dom resterande dörrklädslarna(framdörrarna), lastade i TS-editionSkodan
Kommer att få sällskap i bilen och tänkte att passageraren kan filma!!!! Borde bli ganska bra.....
Vädret ser ut som det kommer att bli bra, blå himmel i skärgården innan mörkret föll.....
Vi hörs
KÖR MED HUVUDET inte med foten, mycket poliser på vägen. Va rädd om lappen, det svider och bli av med den jag vet.
Mikael1977
2009-04-09, 22:55
TS-editionSkodan
Har Tobbe sålt Skodan??
secret692
2009-04-09, 23:22
Hinner vi så kommer jag,frugan och ungen förbi en sväng på Sviestad då vi skall till Söderköping och mina föräldrar imorgon. Riksväg 210 från Linköping till Söderköping är kul : )
Vi hörs
Har Tobbe sålt Skodan??
nej, DÖRRSIDORNA ÄR PÅ VÄG TILL NY ÄGARE
Mikael1977
2009-04-10, 00:45
Halleluljah!
Jag kände att hjärtat stoppade upp där ett tag, men nu är allt som vanligt igen ;)
Nog med OT från min sida i din tråd Lasse :D
Långfredagen blev en lyckad dag med sol och värme och mycket fart på racingbanan!!!!!
Sviestad för att testa bilen efter vinterns modds....
Gick över förväntningarna:)
Lite småfix som måste ändras men annars väldigt nöjd.
Och som vanligt ingen film!!!!!! Urusel på detta:(
men ett par bilder tagna av Lars Falk(har du, Lars, synpunkter på att jag lägger ut dessa på forumet så tar jag bort dom genast)
Nice...
synd att jag satte klistermärkena på sidan och bak... attans..
Mikael1977
2009-04-12, 00:54
Hon ser ut att sitta slickad efter asfalten!
Ingen bild bakifrån? Har aldrig sett en RS2 med vinge tidigare :)
Andra maj kommer allt närmare! :-)
http://web.telia.com/~u49806509/Images/PICT0600.jpg
Hade vi inte folk som hade lagt ut hur mycket som helst på kameror ?
Dag för en lite träff där dom kanske får visa sina skickligheter.. ?
Mikael1977
2009-04-12, 14:27
Jag har helt Ok kamera som kommer gå ordentligt varm nu den 25:e....men skicklighet kan jag inte skryta med ;)
Saknar tyvär ett teleobjektiv, men det kommer säkert gå bra ändå.
Bilen blev iallafall tuff med vingen och väldigt mörka sidorutor bak.
Vad är det för procent insläpp på den filmen?
Några bilder till på bilen från idag, efter tvätt:)
Än en gång en pissig fotograf
Mikael1977
2009-04-12, 17:44
Lite offtopic, men egentligen inget fel på vinklar eller fotograf här då det är den "röriga" bakgrunden som drar ned effekten... Men nu så vill vi ju bara se hur bilen ser ut, så då gör det inget :D
Snygg!
Var det någon modifikation av Cupraläppen, eller var den bara att skruva dit?
Fick lov att slippa lite på "monteringsvingarna" samt dom 2st tapparna i mitten.
Den är enbart skruvad underifrån i nuläget men kommer att "foga in" mot spolier med Sikaflex(svart).
Nu ligger spolier i "våg" med marken och ger en snyggare look tycker jag, kommer att inhandla eller låta tillverka en split som sedan kommer att monteras under läpp med strävjärn fästa på var sida om nummerplåt.
storalillen
2009-04-12, 20:01
säger det igen, fan vad ballt!
possente
2009-04-12, 20:01
inte nog med att den är riktigt snabb, Den är riktigt snygg också:)
Demonterade frontgaller igår och slipade, grundade samt lackade mattsvart(kromlisten alltså), skall montera idag. man är ingen stjärna på lacka.....lite rinningar blidde det:) ska våtslipa och lacka en gång till innan montering. Kommer nog bli riktigt bra tror jag.
Kommer foto på montering sen;)
maverick
2009-04-16, 08:47
Använd lite färg i många lager istället för få tjocka. Och se till att hålla munstycket en bit i från, c:a 30cm, så får du en minde koncentrerad stråle.
silverbane
2009-04-16, 17:46
Jösses! :D
400+ hästar nu då förmodar jag? :)
Här kommer resultatet på den lackade grillramen.
Sedan har insugsröret blivit lindat med avgasbandage.....
Jösses! :D
400+ hästar nu då förmodar jag? :)
En bit över faktiskt;).....EN RIKTIG PORSCHE OCH M3 DÖDARE!!!!!!!!!
storalillen
2009-04-16, 23:27
blev snyggt...
Andra maj...fasen vad kul att höra årets kommentarer!
Förra året var det: "Faaaaaan, Porschen kommer ju inte ifatt skodan. Den röda skrutten drar ju ifrån!!!"
Mikael1977
2009-04-17, 00:38
Grillen blev skitsnygg. Passar perfekt till fälgarna och vingen.....nu saknas bara svarta kåpor till sidospeglarna ;)
Föresten, är bilen strictly banbil nu eller kommer du köra den till Björkvik?
Vi får se om jag tar bilen på släp eller kör den ner, har inte bestämt mig än.
Ska ta med så mycket annat, kan vara nödvändigt att ta pickupen.
Vi får se om jag tar bilen på släp eller kör den ner, har inte bestämt mig än.
Ska ta med så mycket annat, kan vara nödvändigt att ta pickupen.
Säg till om du behöver hjälp med nån transport eller liknande inför Björkvik.
Jag ska ha R-däck med mig i bilen, men lite plats över till annat har jag.
har monstret blvit testat i bromsbänk eller har jag missat det
hade varit kul att veta
eller det skall i mer kraft innan den mäts ??
har monstret blvit testat i bromsbänk eller har jag missat det
hade varit kul att veta
eller det skall i mer kraft innan den mäts ??
420hk-540Nm levererar maskin, mer kraft behövs inte;)
Då är bilen förberedd för projekt "kapa tider på Gotlandring".......
1st SPARCO EVO 2 plus-stol samt 6-punktsbälte(blått SPARCO) har monterats på passagerarsidan, nu sitter 2 likadana stolar och bälten i bilen:)
Driftboxen är monterad med Gotlandringloggen nedladdad på kortet
Oljebyte, CASTROL 10-60 EDGE Sport
skiftning av däck
framvagnsinställning
pluggning av ventrör från insug till topp, läckage vid inspektion, ska ladda mycket bättre=ENORM KRAFT!!!!!
sedvanlig tvättning av bil samt motor
bromsvätska bytt till Castrol? tyvärr har jag ej betäckningen på vätskan, samma som vi har i VOLVON(racebilen) sponsrade av CASTROL;)
Jag och min fästmö, Anette, åker till Gotland imorgon kväll, till banan tidigt på lördagsmorgonen!!!
Tanken är att sätta riktigt fina, låga tider.....vet inte direkt vad varvrekordet är på "ringen" med framhjulsdrift men RSR:en borde bli en av dom snabbaste TROR jag;)
Kameran är laddad, en i bilen som videokamera och en som Anette ska fota med runt banan.... sedan ska juh Janne(Junito) KOMMA SÅ FOTON LÄR DET NOG BLI!!!!
Jag kommer att ha med LAPTOP, kanske blir lite LIVE-uppdateringar.....vi får se.
gintonic
2009-04-30, 21:32
Lycka till Lasse!
/Ginnen
live-uppdateringar hade ju vari kul :)
Mikael1977
2009-04-30, 21:51
Heja heja heja... Om jag tror rätt så är Skodan hungrig och alla förare av miljonklassbilar kommer sova dåligt ett tag framöver!
Kameror och picknick-korg är laddade!
Ser fram mot aningen svalare väder än förra året, men det skulle vara soligt och inte allt för blåsigt.
Får nog komma ihåg solkrämen i år... :geek:
Fan va ballt, lycka till och ge porsche förarna en ordentlig match.
Här är vi imorron! http://www.gotlandring.com/
Nu finns några bilder från dagens körning i ett album under min profil.
Lägger upp fler när mitt nya hemsideskonto är färdigt.
En härlig dag Lasse! Hoppas du och Anette fick fler roliga varv sedan vi åkt!
PS. Mötte en blå Lamborghini när jag körde hem!!! DS.
Riktigt trevliga bilder, bra jobbat!
Har vi några varvtider att tala om?
Jag tror nog Lasse kommer att rapportera mer om tider när han smält middagen...
De hade en snygg trofé stående till den som satte dagens bästa tid.
Mitt tips går nog till en av de vässade porscharna... Inte bara Lasse som trimmat vidare! :-)
Jag tror nog Lasse kommer att rapportera mer om tider när han smält middagen...
De hade en snygg trofé stående till den som satte dagens bästa tid.
Mitt tips går nog till en av de vässade porscharna... Inte bara Lasse som trimmat vidare! :-)
Ja, man har ju lite bättre förutsättningar om motorn från början ger över 400 hk... ;)
Här finns fler bilder och senare så kommer det lite filmer:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=56067
Mikael1977
2009-05-02, 22:02
Lite OT, men satan så snygg den bruna 911`an är!
Lite OT, men satan så snygg den bruna 911`an är!
Kan upplysa om att den inte var brun, utan olivgrön.
Gick jäkligt fort, men lät som ett maskingevär när han släppte gasen.
De två silverfärgade GT3: orna vrålade gott och gick som tusan.
Polar'n filmade och jag har just hämtat in materialet i stationära datorn.
Film:
http://www.youtube.com/watch?v=PtKYpItuos8
Ja, han verkar håller de flesta av riskokarna och bratwürstvagnarna efter sig...
Men nu vill vi ha T I D E R ! ! ! ;)
Här finns ännu fler bilder.
Gjorde ett snabbjobb i word.
http://web.telia.com/~u35212679/
Saaaaablar... Kan inte ladda upp den korrekta index-filen!
Edit: Nu stämmer det äntligen!
Då har man landat från en kanonhelg på Gotland.
Vädret var fantastiskt banan likaså. Mycket körtid blev det, ca. 54mil på bana, resulterade i blankslitna däck och bromsbelägg slitna till botten!!!
Bilen gick riktigt bra speciellt på förmiddagen då däcken hade bäst fäste....lyckades med 1.33.1 som bäst men däremellan många tider runt 1,34-1,35 väldigt nöjd med dom tiderna.
Endast ett par Porschar som körde snabbare vad jag vet:)
Däcken var ett dilemma, beställde nya däck redan i början av förra veckan men dom hann inte komma. SURT då däcken nästa var slut redan efter Björkvik.
Jag körde på söndagen också, blev runt 20 varv. På väg därifrån gav bromsbeläggen upp!!! slitna till botten samt att jag misstänker att vänster framskiva har slagit sig. 3!!!!! bankörningar håll beläggen, kan vara läge att investera i nya skivor, ok.... bromsarna räcker helt enkelt inte till med bilens setup vad gäller chassi motor!!!
Jag återkommer med bilder och ett par filmer senare.
PS. Om du, Aero++, läser detta vill jag bara säga till dig att jag använder inte min bil till att köra fort RAKT fram, jag ser inte poängen i att köra sida vid sida med SAABAR eller dylikt och se vem som är snabbast fram till 200km/h(nu tror jag visserligen att jag spöar dig;))
Men som jag sagt tidigare, kom gärna på en banträff så kan vi nöta bana ihop eller varför inte bege dig till Gotlandring och och kör ett varv snabbare än 1,33.... Din bil är säkert JÄTTE snabb säger jag inget emot, fortsätt att harva runt på raksträckor eller ändra inriktning och börja ratta runt på banor istället, jag lovar dig du kommer tycka om det:)
Lägger upp en läcker bild så länge:
Korta filmklipp från Gotlandring, mer kommer...har en bra INCAR på ca 10min.
http://www.youtube.com/watch?v=fz-o_Rr6Qac
http://www.youtube.com/watch?v=YgZc4Y1wl3c
INCAR-film från Gotland.... körningen börjar ca. 1.30min in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=ftOKJrC5qfM
Kul att se inifrån bilen också!
Jag såg bara tre bilar som höll jämförbar hastighet runt banan konstant.
Två porschar och möjligen M5 :an... Vipern såg inte riktigt lika kvick ut!
Enda SAAB'en som möjligen skulle hänga med runt banan ägs av Per Eklund!!!
Härlig film, 5 stjärnor i betyg!
Vad blir det i bromsväg nu då?
INCAR-film från Gotland.... körningen börjar ca. 1.30min in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=ftOKJrC5qfM
Herrejösses! Nu fick jag en spontan ofrivillig erektion mitt på dagen efter lunch!
Jag tycker mig t.o.m höra ett vobblande ljud som säkert kom från bromsskivan. Fan vilken härlig körning! :-) :-) :-) :-)
Mikael1977
2009-05-04, 14:52
Man kan inte annat än att bara mysa när man ser klippen ;)
Kommer du ihåg bästa varvtiden från förra året, Lasse?
Lite mer bilder från Gotland:
va liten du ser ut! ;)
Ja eller hur;) nä det är faktiskt Anette man ser, men jag sitter nog inte högre jag:)
Härlig film, 5 stjärnor i betyg!
Vad blir det i bromsväg nu då?
Jag är nog inne på STOPTECH`s 34x359mm 4-kolvsok, men dom är DYRA!!!!!!!
Kommer att montera bromsvåg för att kunna reglera bromsverkan, kan behöva bromsa mer bak.
Sedan skall cambern bli styggare, en bit över 4,5 negativt är nog lösningen för optimal kurvtagning. Castern skall det tittas på också.......Kan tänka mig bredare spacerplattor, vill köra med 255 40 R18.......baken skall styvas ytterligare, behöver mer överstyrning.....MYCKET NU....
Ett gott råd till Er som har funderingar kring projekt som mitt; tag E-körkort(tungt släp), kan lova Er att det är inte skönt att kuska runt i racern på allmän väg mil efter mil;)
maverick
2009-05-04, 22:48
Hehe, nej komforten byggs väl bort, så att säga. ;)
Ja eller hur;) nä det är faktiskt Anette man ser, men jag sitter nog inte högre jag:)
Jodå, era huvuden hamnar i samma nivå! :mrgreen:
http://web.telia.com/~u35212679/PICT0911.JPG
Här finns GTI-klassens tider på Gotland Ring 2005
Civic Typ R körde på 1.43,1
http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0512/051205.pdf
Då står bilen på pallbockar igen..... nedplockade bromsar, visade sig att gummidamaskerna, som var nya inför Sviestad, inte pallade värmeutvecklingen som blev till vid EXTREM banåka....:), beställde nya igår får dom idag. Inhandlat nya Carbotech XP10:or fram, var nedslitet till järngods!!!!! efter Gotland. Kolvarna hade pressats ut så mycket att vätskenivån var nere på MIN.!!!!!
Däcken hade slitits ut till corden på alla fyra!!!! Beställda, kommer idag. Det blev en storlek större, 235 40 R18
Anledningen att jag dessa snabba ingrepp är att nästa bankörning är redan på onsdag den 13/5 på GELLERÅSEN... Denna gång kommer bilen fraktas till banan på släp, skönt om det händer något;)
Som jag alltid har sagt; Kommer filma med INCAM, har handlat på mig flera SD-kort till kameran så nu borde det kunna bli mycket film!!!!!!:)
Mikael1977
2009-05-08, 07:37
Du är så jäkla entusiastisk i dina inlägg, Lasse! Riktigt kul att läsa om din bils vardag :)
Hoppas dom nya grejerna håller lite längre och så ser vi fram till några härliga filmklipp!
Tänk att du var på väg att sälja den här skönheten en gång i tiden! :o
Du är så jäkla entusiastisk i dina inlägg, Lasse! Riktigt kul att läsa om din bils vardag :)
Hoppas dom nya grejerna håller lite längre och så ser vi fram till några härliga filmklipp!
Tänk att du var på väg att sälja den här skönheten en gång i tiden! :O
Ja Micke, snacka om helomvändning.......;) Bara ansiktsuttrycken och kommentarerna folk har vid bankörningarna är värt att behålla bilen....
Men nu börjar folk få upp ögonen för dessa SLEEPERS!!!!!! det börjar pratas om dom, folk har förstått att det är en bil att bygga på samt att V-TECH börjar bli vida känt(vad gäller trim), har väl haft ett finger med i det både reklam på bilen samt förespråkat då folk undrat vad som gjorts med HERREJÖSSESBILEN.....;)
maverick
2009-05-08, 08:58
Ja, det är ju en perfekt demobil för V-tech. Ska bli kul att se den live till sommaren. :)
Säger som en viss person sa en gång i tiden: "Rock on!!!" http://www.cosgan.de/images/midi/teufel/d020.gif
Ja, det är ju en perfekt demobil för V-tech. Ska bli kul att se den live till sommaren. :)
Det var kul att åka med i den kan man säga :)
Jäklar.... jag flög som en vante i passagerarstolen.
Tror nästan att jag gjorde bucklor i golvet så hårt som jag försökte "bromsa" ;)
Det var kul att åka med i den kan man säga :)
Jäklar.... jag flög som en vante i passagerarstolen.
Tror nästan att jag gjorde bucklor i golvet så hårt som jag försökte "bromsa" ;)
Passagerarstolen är ett minne blått.....idag sitter två st Sparco EVO 2 plus med blåa sparco 6-punktsbälten i....;)
Nästa åktur skall du sitta fast lovar jag!
Monterade ihop bilen i dag..... nya bromsbelägg, ny bromsvätska, justering av camber/caster.
En provtur på ön visade sig att bromsskivorna var skeva:(, upp på pallbockar montera ner, synade skivorna visade sig att det finns minst 100 små sprickor i dom..... beställde nya skivor, denna gång tänkte jag prova utan att slitsa då skivorna kanske blir sprickbenägna då man slitsar och tempen på skivorna säkert uppgår till 5-600 grader!!!!!!! vid extremåka..... skivorna skall komma hem på måndag;) mycket tid tills onsdag då drabbningen blir Gelleråsen likaså kommer nya frescha ADVAN A048or vara påkrängda på fälgarna.....sedan borde det vara klart....Eller?
Psst... har faktiskt börjat spåna på bur, kan väl inte vara så dj-vla svårt att designa en själv....bocka, svetsa och montera har jag duktiga vänner till;).....men, detta är en annan historia, SOMMAR....fullspäckat schema, race flera ggr i månaden....livet kan vara sämre;), BUR får bli till hösten!!!
Kurvan efter start/mål-rakan såg jag bromsskivorna glöda på flera bilar... bl.a. en röd Skoda!
Såg en kul detalj på din åk-video... när du kör genom nämnda kurva, ser jag mitt huvud vid vänstra räcket! :)
Kurvan efter start/mål-rakan såg jag bromsskivorna glöda på flera bilar... bl.a. en röd Skoda!
Såg en kul detalj på din åk-video... när du kör genom nämnda kurva, ser jag mitt huvud vid vänstra räcket! :)
Ja, att det överhuvudtaget fungerar detta med bromsar är en gåta:)
Du smilade hoppas jag;)
Ett stort flin bakom min svarta kamera! :)
Passagerarstolen är ett minne blått.....idag sitter två st Sparco EVO 2 plus med blåa sparco 6-punktsbälten i....;)
Nästa åktur skall du sitta fast lovar jag!0
Jajuste, hela inredningen fick juh åka till Norge.... :)
0
Jajuste, hela inredningen fick juh åka till Norge.... :)
Psykopelle??
Mikael1977
2009-05-11, 12:00
Psykopelle??
Jepp....en glad liten lax som har skruvat in allt i bilen nu och åker med stil :D
Jepp....en glad liten lax som har skruvat in allt i bilen nu och åker med stil :D
Då återstår bara V-Tech mjukvara, sänkning, lackade ok, rs stötfångare så "är" det Rs TDi 4x4
I morgon bär det av till GELLERÅSEN, racing med RSR:en tillsammans med exotiska SUPERSPORTSBILAR!!!!!
Kameran är nedpackad, hoppas det blir lite INCAR-film.
Återkommer med rapport....
secret692
2009-05-12, 17:44
I morgon bär det av till GELLERÅSEN, racing med RSR:en tillsammans med exotiska SUPERSPORTSBILAR!!!!!
Kameran är nedpackad, hoppas det blir lite INCAR-film.
Återkommer med rapport....
Ha det kul och tänk inte på oss vanliga dödliga ; )
Ha det kul och tänk inte på oss vanliga dödliga ; )
Ni är i mina tankar hela tiden, det vet du väl!!!?;)
Kommer att köra på Barkarby fredag den 29/5!!!
Ganska ballt med racing i STHLM, det är SLC som kommer att ha tävling där på lördagen. Fredagen kommer tävlingsbilarna ha träning, när racebilarna går in för vila kommer banan vara öppen för gatbilar. Körningen håller på från 8.00-17.00, tror jag!!
Kostar 750:- och öppet för alla som tycker att banracing är det roligaste som finns!!!
Gå in på slc.se eller "inför träffar" på rejsa.nu, där ser ni mer info om detta.
Kan juh vara roligt om ngn av Er kan tänkas komma och köra, bra träning inför MALMBY!!!!!!;)
http://www.youtube.com/watch?v=ei5Rt62m62I
En kort film från körningen igår, Gelleråsen;)
Mikael1977
2009-05-14, 15:57
http://www.youtube.com/watch?v=ei5Rt62m62I
En kort film från körningen igår, Gelleråsen;)
Snygg körning, men lite klantigt av mig att kolla på detta innan man ska sätta sig i bilen och åka hem... blev lite inspirerad ;)
Faen, det ser ju ut som om de andra bilarna bara är ute o söndagsåker jäntemot dig när du far fram. :)
Jäklar vilken fart det ska bli på trampcykeln till jobbet ikväll!
possente
2009-05-14, 16:29
haha verkar som alla aktar sig så fort de ser en röd fara i backspeglen för de vet att du är snabbare:)
superdea
2009-05-14, 17:53
Kan inte va en helt fel känsla att se porschar och ferraris flytta sig när man kommer i en skoda:)
storalillen
2009-05-14, 18:43
fan vad kul det är att se dina filmer och höra vad som händer! KANON bra körning ! ! !
:):):):):):):):):)
secret692
2009-05-14, 22:58
Härlig körning Lasse
Alltid ett nöja att se lasse i action!!
Tyckte att bilen svarade lite dåligt på Gelleråsen.....Gotland......Björkvik......:(
När vi mappade bilen senast var det som en hästspark i baken!!!!!!! efter det så .......jag vet inte.... man kanske hade blivit van...eller???
Efter alla körningar i år har det visat sig att motor har skjutit ut sig olja genom påfyllnadslocket!!!!!
Vid mappningen laddade turbon 1,8-2,0...bara ngn dag efter 1,2-1,4:(
Tänkte att turbon stabiliserat sig, och så ska det vara.
Efter senaste mappningen sköt bilen på så man nästan inte vågade hålla stumt!!!!!!!!
Till saken, från insuget vid plenium går ett luftrör till en vakuumstyrd ventil på toppen som ska reglera vevhusventilationen....denna ventil ÄR "KEFF" (klarar inte trycket vid fullt turbotryck)....sedan har jag, som ni säkert vet, en hybridturbo moddifierad för racing, denna tar INTE in vevhusventillationen som STOCK Turbo gör utan där har vi släppt ut venten till en catchtank.....VAD JAG har gjort nu är; pluggat lufttapp på insug, dragit all vevhusvent till catchtank samt att jag demonterade dumpventil!!!!!!......SLUT!!!!!!!!! "FNÖSKE"!!!!! ingenting kvar av membran!!!!!!....... har nu monterat ny dumpventil.......
PROVKÖRT.............Herrejävlar vad bilen går!!!!!!!!! sitter som ett klistermärke i stolen vid fullt gaspådrag t.o.m. redan vid 80kmh på 6:ans växel!!!!!!!!!
1,8 bars laddtryck!!!!!!!! Peakar 2,0 bar.....behöver jag säga mer.........jag säger så här; JAG E NÖJD ME BILEN NU.
Nästa körning me bilen blir nog den 29/5 på Barkarby, får se hur den agerar då;)
Undrar vad du fått för tider här med frisk bil???
Det var ju bara ett par bilar som var snabbare nu! http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a025.gif
Undrar vad du fått för tider här med frisk bil???
Det var ju bara ett par bilar som var snabbare nu! http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a025.gif
Tippar på låga 1,30 om det är Gotlandring du menar.....
Det var just det jag menade, ja.
Lasse, om du ska uppgradera bromsarna kanske det här kan vara ett vettigt alternativ?
http://www.zatzy.com/bildelar-tillbehoer/348561-audi-rs4-b7-bromsar-8-kolvs-brembo-365mm-skivor.html
Nu kanske man kan få se dig och andra från RS-Klubben lite oftare här:
http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=5311935
maverick
2009-06-04, 12:06
Ja, det verkar vara en trevlig bana.
Länge sedan man skrev här.......
Bilen står i garaget efter senaste bankörningen på Barkarby. Någonting hände med kopplingen efter halva dagen, växlingarna blev svåra att få i!!!!! koppling nedtryckt och växel i och bilen vill driva....surt!!! åkte hem till garaget....å där är vi än;)
Skall plocka ner låda och frilägga koppling, blir nog till att byta till värre koppling:) tvåskivig eller treskivig....vi får se.
Kanske rentav blir att klyva lådan och dreva om till osynkat med sek.låda!!!!!;) bye bye koppling
Men ett är sant....bilen är inte gjord för att stå i garaget och samla damm, måste få arslet ur å tillbringa lite tid i garaget!!!!!
Hur som, bilen måste bli klar snart då många event är uppbokade i år!!!!!!!!
Ghost Rider
2009-06-13, 00:52
Önskar dig Lycka Till :)
Mikael1977
2009-06-13, 01:02
Absolut, lycka till med kopplingen.
Men har man läst igenom tråden så vet man att bilen kommer rulla fint som faan till nästa event, och mest troligt med en värre koppling/låda :D
Som vanligt, tummen upp!
IDAG!!!!!! har jag spenderat tid i garaget......lådan är snart nere, sitter bara med fyra skruv.
Karlzzon kommer till undsättning senare för nedplockning av låda, ska bli intressant å se vad som inte ville vara med;)
Vid demontering av drivaxlar visade det sig att den vänstra inre drivknutens täckskål som sitter mot medbringare har skafts hål på!!!!;(, måste flytta ut bärarmarna mer mot spindel, sänkt bil med camberinställt mår inte drivknutarna bra av då det tenderar att bli ihoptryckt!!!
Bilder? :)
Jag är själv sugen på en förstäkt koppling (har inbillat mig att det kan va bra att ha)
Och sedan så vill man juh gärna lära sig lite mer om biln enom att fåse hur allt sitter ihop.
Snacka med Daniel på DLI-teknik så plockar han fram ett fint paket till dig Chippe.
När du har lådan nere så passa på att byta ut dubbelmassehjulet samt byt ut tryckplatta.
Jag och kameror....... finns inte en bild, tyvärr. Sedan kan jag säga att ska man riva i garaget och samtidigt vara fotograf blir det inte mycket gjort;)
Snacka med Daniel på DLI-teknik så plockar han fram ett fint paket till dig Chippe.
När du har lådan nere så passa på att byta ut dubbelmassehjulet samt byt ut tryckplatta.
Jag och kameror....... finns inte en bild, tyvärr. Sedan kan jag säga att ska man riva i garaget och samtidigt vara fotograf blir det inte mycket gjort;)
Och, DLI-teknik. Ska höra med dom :)
Men ring mig nästa gång så får jag komma med kameran ;)... Eller lär dig multitasking ;)
Jag tycker det e skitroligt att följa ditt projekt...verkligen ngt att se UPP till
Jag tycker det e skitroligt att följa ditt projekt...verkligen ngt att se UPP till
Tack, det är kul att ventilera lite om tokerierna......
Senaste turen på bana var på Barkarby, STHLM.....:) kul me bankörning i Huvudstaden!!!!
Blev inte många varv innan kopplingen började tala om att den inte vill vara me mer....
Men, jag tog bort jättevingen och monterade org.vinge för att se skillnad, och kan tala om att skillnad blir det..... bilen blev extremt överstyrd och ormade sig i baken vid inbromsningar, visserligen tyckte jag att bilen blev kvickare rakt fram men för det bilen är byggd för så skall jättevingen vara monterad. Vingen sitter monterad igen....
Har läst ganska mycket om STCC-satsningen av gasdrivna Sciroccon, motorn är en 2,0TFSI, orörd!!!! dubbla spridarrader, annat insug thats it!!! men till saken; dom har problem med viktenfördelningen(alldeles för framtung) resulterar i snabbt slitna framdäck....ett dilemma som "monstret" lider av, måste titta på lösningar ang. detta.
Som vanligt; bara massa skitsnack;)
Heliumfyllda däck och partyballonger i framskärmarna?
Heliumfyllda däck och partyballonger i framskärmarna?
GAHAHAHA.....ja det e' ju ett våldsamt bra förslag.
Hur går det racern egentligen??? Länge sedan man hörde något av dig.
Mvh
Daniel
Jaha.....då skall det väl börjas mecka med Skodan igen ;) Imorgon kommer Karlzzon hem till oss med familj för lite grillat med törstsläckande...... innan ska vi till garaget å montera ner växellådan för att frilägga koppling. Intressant att se vad som har sagt upp sig.
Bra sugen är man att få ordning på racet för några varv på bana!!!!!!!
Har införskaffat mig ytterligare en bil, enbart för nöje den med, en BMW M3 E36 -96.
Orginal i dagsläget men planen är nytt chassi och vem vet kanske en KOMPRESSOR.....vi får se:)
Har hunnit med en resa i Europa med den och ett pitstop Moseldalen närmare bestämt RINGEN....... 8.23min BTG med orginal och gatdäck är jag ganska nöjd med;).......
Återkommer
Ska du ta upp kampen mot Loaded nu då....;)
Jaha.....då skall det väl börjas mecka med Skodan igen ;) Imorgon kommer Karlzzon hem till oss med familj för lite grillat med törstsläckande...... innan ska vi till garaget å montera ner växellådan för att frilägga koppling. Intressant att se vad som har sagt upp sig.
Bra sugen är man att få ordning på racet för några varv på bana!!!!!!!
Har införskaffat mig ytterligare en bil, enbart för nöje den med, en BMW M3 E36 -96.
Orginal i dagsläget men planen är nytt chassi och vem vet kanske en KOMPRESSOR.....vi får se:)
Har hunnit med en resa i Europa med den och ett pitstop Moseldalen närmare bestämt RINGEN....... 8.23min BTG med orginal och gatdäck är jag ganska nöjd med;).......
Återkommer
Ta lite bilder på nermonteringen av lådan och hur det ser ut inuti, är nyfiken.
Sen får du gärna lägga upp bilder på M3an också :)
storalillen
2009-08-07, 03:25
skoda rs2, dodge magnum va det va..? och nu en BMW m3.... fan, avis!!!!!!! måste få igång mitt företag nu.... sen jävlar grabbar!
8.23min BTG med orginal och gatdäck är jag ganska nöjd med;).......
Riktigt fin tid! När blir det dags för Skodan att få smaka på Ringen? Hinns det med i år?
Skodan skall ner minst en gång i år....... under 8min BTG, allt annat är en besvikelse:)
Växellådan nere idag. Koppling, tryckplatta samt svänghjul i nyskick.....
En möjlig anledning till att växlarna var svåra att få i måste vara att urtrampningslagret inte når "ända" fram då svänghjul nu är bytt från dubbelmasse till enkel, lättad svänghjul. Skall distansera ut lagret med brickor och se om det blir bättre.
Ja den metoden funkade ju bra i gamla tider, när man dribblade med lådor och svänghjul på Volvo...
Monterade koppling och tryckplatta och tog ett mått från fjäder på tryckplatta till bakre växellådsinfästning, 91mm, och sedan från urtrampningslagret till ytterkant på växellåda, 76mm...... problemet är inte att lagret räcker till utan att lagret har gått sönder!!!!! hela växelkåpan är nedsölad med vätska tryckt ur sig vätska, borde jag ha förstått:) nytt lager beställt idag kommer på tisdag sedan en dag återmontering sen.....sen har vi en rejsbil igen!!!!!!!!! Dj-vlar va jag e sugen....... RINGEN i september och sätta en tid under 8min BTG
Under vintern skall urtrampningslagret bytas ut mot TILTON race med moddifieringar men tills vidare får det duga med org.
Om du åker ringen utan att ha en kamera i bilen som dokumenterar färden så röstar jag för spöstraff ;)
Och tiden du skall slå är 7.22 ;)
Ångrar att man inte stannade till på ringen när man åkte förbi i somras, kanske ska man ta en sväng i höst? Hade varit kul:)
Växellåda på plats IGEN!!!!!!!!! Nytt urtrampningslager/slavcylinder. Bärarmar byggs om för ytterigare CAMBER..... Bakvagn skall byggas om med rörram och uniballs, skärmar, huv, dörrar mallas för plastning, omlackning i vinter (KOM MED FÖRSLAG, innehålla grönt, vit, rött samt svart.....snarlik SKODA racing/rally:))
FIA-godkänd bur, på gång...... GNISTAN ÄR TILLBAKA!!!!!!!!!!
secret692
2009-09-19, 20:57
Kul att gnistan är tillbaka och bilen är ihopskruvad igen.
Måste lösa ut min licens snart så jag slipper gå om kursen.
Skall bli kul att se tiden från Ringen senare.
Gött att höra att gnistan är tillbaka..!!!!
Mikael1977
2009-09-19, 22:48
...... GNISTAN ÄR TILLBAKA!!!!!!!!!!
Gnistan!?
Du menar galskapen! :D
Karlzzon
2009-11-08, 12:31
Igår så skruvade vi ihop det sista och tog en provtur!!
SATAN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OKÖRBAR med dubbfria v-däck och fuktig vägbana!!
Nu har vi pratat med Vtech och programvara skall uppdateras samt lite hyss-pyss så lite mer effekt men framför allt stabilare effekt i varv efter varv på bana!!!
Karlzzon
2009-11-28, 19:33
Har du några bilder på vad vi har ställt tillmed?????
Har du några bilder på vad vi har ställt tillmed?????
Bilen stående i garaget i dagsläget:
Då kanske Karlzzon också dyker upp här i vår? :)
Jag ser en grej på bilden som kan spara ytterligare vikt.
Karlzzon
2009-12-22, 10:15
I Fredags så lämnade vi in bilen på bur montering!! Vi såg en Volvo där som va nästan klar och kan bara säga att dom killarna vet hur man svetsar!!! Ca 60kg tyngre blir bilen.
Härligt! Blir det MSLS med Skodan 2010?
I Fredags så lämnade vi in bilen på bur montering!! Vi såg en Volvo där som va nästan klar och kan bara säga att dom killarna vet hur man svetsar!!! Ca 60kg tyngre blir bilen.
Finns det nåt kvar att rensa bort i bilen för att kompensera för den vikten? :?
Jag tror Roxnäs även tog bort motorerna till fönsterhissarna tills han upptäckte att rutorna ramlade ner...
Karlzzon
2009-12-22, 14:44
Jaaaa massor!!! Motorhuv och bagagelucka i kolfiber, plast rutor utom framrutan!!
Ja en tanke har varit att köra Skodan i MSLS.
Moffegrev
2009-12-22, 22:26
man kan ju banta några kilo med om det ska bantas i vikt i bilen..;)
Karlzzon
2009-12-22, 23:35
ja det e klart!!! Jag e inte tyngst i teamet bara långsammast!!
http://www.racecarsdirect.com/listing/27638/Skoda_Octavia_II_Kit.html
Mikael1977
2010-01-01, 19:17
Kan man få en snabb liten uppdatering på vad som är gjort med motorn för att komma upp i denna effekt? (om det inte är hysh-pysh)
Om jag har förstått det rätt så är motorn aldrig öppnad?
Jag ska inte ge mig på ett liknande projekt, men skulle vara kul att sätta en skeptiker på plats :)
Kanske är en gammal lista, Roxnäs eller Karlzzon får fylla isf, men här har du nåt att börja visa skeptikern:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55570
Ni grabbar som har koll och rejsar på riktigt... hur mycket hjälper en frontsplitter till??
Karlzzon
2010-01-15, 22:36
En splitter skall dela luften och bilda ett undertryck under bilen så den suger fast mot underlaget. Och det gör den utan att bilen ser ut som en F1 bil.
Vi kommer med troligtvis köra med splitter på Skodan i år och då kan jag berätta om den funkar !!!!
En splitter skall dela luften och bilda ett undertryck under bilen så den suger fast mot underlaget. Och det gör den utan att bilen ser ut som en F1 bil.
Vi kommer med troligtvis köra med splitter på Skodan i år och då kan jag berätta om den funkar !!!!
Ja det vore kul att höra om det gör nån skillnad... funderar själv att prova... plyfa är ju inte så dyrt...:)
Ja det vore kul att höra om det gör nån skillnad... funderar själv att prova... plyfa är ju inte så dyrt...:)
Uppgradera på du gosse, uppgradera på du... :D
Uppgradera på du gosse, uppgradera på du... :D
Vi kommer ju inte att köra på Mantorp varenda gång vi möts.....;) Skämt åsido.. vore kul att kunnat provat med likadana bilar du och jag för jag tror det hade varit jämnt skägg då... Ingen som vill låna ut sin 270hk RS till mig en gång...:) eller en 200hk Diesel till Solid ;)
Vi kommer ju inte att köra på Mantorp varenda gång vi möts.....;) Skämt åsido.. vore kul att kunnat provat med likadana bilar du och jag för jag tror det hade varit jämnt skägg då... Ingen som vill låna ut sin 270hk RS till mig en gång...:) eller en 200hk Diesel till Solid ;)
Nu blir det lite OT här i Roxnäs & Karlzzons tråd:
Vi skulle kunna åka i eller köra varandras kärror om vi träffas på ett konbane-event! Kanske börja med attt följa med den andre i bilen och sen byta!
Ontopic:
Var kommer säsongspremiären ske för Skoda grabbar?
Karlzzon
2010-01-16, 18:11
Tävlingsdatum 2010
17 april
Mantorp Park
15 maj
Sviestad
5 juni
Sviestad
21 augusti
Mantorp Park
11 ev 4 september
Sviestad
25 september
Mantorp Park
Ska ni köra i MSLS med den röda! Najs isf!
Karlzzon
2010-01-20, 21:17
Lite suddiga bilder !!!
Shit pommes, det där är ju hardcore! Jag är "rörande" överens med ovanstående kommentarer. :?
Om den bilen står på startlinjen den 17 april lär man nog åka upp och kolla...
Btw.. nice splitter!! Håller den att stå på eller?
Karlzzon
2010-01-22, 07:11
Målet är att den står på startlinjen dåå!!!
Snart skall den tåla att stå på.
gintonic
2010-01-22, 17:33
Jag följer gärna med.
Skall kolla kalendern först bara.
Är det fint väder, å jag är klar med Buggyn så kan vi åka i den ;)
/Ginnen
Jag följer gärna med.
Skall kolla kalendern först bara.
Är det fint väder, å jag är klar med Buggyn så kan vi åka i den ;)
/Ginnen
Låter som en plan!!!
Är också sugen på att komma och kolla på premiären på Mantorp! Men ska man se hela racet eller bara sista timmarna och målgången?
Karlzzon
2010-01-27, 23:00
På Premiären skall man nog va med så tidigt som möjligt!!!
Man vet ju inte hur länge bilen håller!!!!!
Vi är ganska säkra att det håller i 8 timmar men helt säkra kan man aldrig va !!! Det är 8 timmar sprint vi kör!!!!
secret692
2010-01-28, 09:34
Jag kommer vara där om ingen kund vill något annat. Bygget ser grymt bra ut.
Täkte så oxå, man ska nog vara där på träning och start. Sen kan vi åka hem till Secret och kröka i 6 timmar för att återvända till målgången och Skodans första seger! :D
Det ser sannerligen grymt ut!
secret692
2010-01-28, 10:54
Det låter som en idé hihi. Måste bara fixa så frugan skjutsar fram och tillbaka hihi.
Täkte så oxå, man ska nog vara där på träning och start. Sen kan vi åka hem till Secret och kröka i 6 timmar för att återvända till målgången och Skodans första seger! :D
Jag är på! :D
Det är 8 timmar sprint vi kör!!!!
he he....
Hur går det med bilen?? Lite update är alltid trevligt!!
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.