Visa fullständig version : Karlzzon&Roxnäs Skoda Octavia 2 RS 2006
Denna tråd är en fortsättning på tidigare tråd om mitt intresse för banracing och självklart moddifiering av bilen.
Skulle vara kul om andra kunde dela med sig av sina erfarenheter vad gällande racing, biltrim och allt vad det innebär i denna tråd.
Kan väl börja med att säga att som jag har skrivit tidigare angående IC-montering så blev det inget i helgen. Jag hämtade en Rallybil i Jämtland i fredags
och var helt död resten av helgen. Jag återkommer snart när det blir av(sugen som faan). Jag har tänkt lite i helgen och kommit fram till att jag nog kommer
att nöja mig med IC-montering alltså ingen turbobyte, inte i år iallafall. Tänker satsa på ny koppling samt diffbroms, kolla lite på chassit byta ut
krängningshämmare till ställbart, byta ut Cobra coiloverskittet mot något riktigt vasst. Inredningen kommer jag att lämna intakt förutom byte av förarstol
till Sparco evo2(sittastillstol), inte montera 6-punktsbälte som tidigare planering. Jag kommer att investera i några uppsättningar R-däck med riktigt bra
fälgar, byta ut bromsarna till STOPTECH. Alltså en riktig sleeper på ca. 300hk (hehehe) som skall köras hårt på banorna detta år. Många turer lär det bli och
jag hoppas att många av Er vill följa med, kanske inte smiska bilen som jag gör men jag är lite galen, banåkning kan köras på många sätt!!!!!! Flera mål har
jag för detta år och ett av dem är att köra Mantorps långa under 1,30 min, och då måste man köra FORT!!!!!!
storalillen
2008-01-07, 16:11
lycka till med dina planer... alltid lika spännande att läsa om dina galna ideér! :o
Sådärja, då va en av mina favvo trådar uppstartade på det nya forumet :P
Lasse, har du några bilder på rallybilen??
lycka till med dina planer... alltid lika spännande att läsa om dina galna ideér! :o
Det kanske inte kommer bli så galet som det var tänkt annat än att jag skall köra GALET snabbt med bilen detta år både på bana och förhoppningsvis superstage samt stripp.
Sådärja, då va en av mina favvo trådar uppstartade på det nya forumet :P
Lasse, har du några bilder på rallybilen??
Jag har inte haft tid att ta några bilder ännu haft fullt upp att ratta runt i skogen på Ingarö :D , sugtrim på ca. 170hk med varstopp på 8000rpm :shock: , svetsad diff, handbroms som tar sååå exakt, kan det bli roligare.? Nu får det börja bli minusgrader så sjön fryser på med Lappi isdäck och ut och gasa!!!!!
Bilder kommer jag lovar!
När ska vi ut och sladda med rallybilen da?? :P
Om jag ska köra så börjar jag nog gärna i skogen och inte på isen *hehe*
Ska bli intressant att höra hur mkt enbart IC bytet gör. Jag när en misstanke om att original IC'n inte riktigt bidrar till sluteffekten så som den skulle kunna. Ser fram emot en rapport.
Blir man ju själv sugen på en isbil!!!!!!!!!!!
Blir man ju själv sugen på en isbil!!!!!!!!!!!
Hallå grabben det var länge sedan!
Ja visst, kul eller hur!!
ja, isbil det är vad jag hade tänkt att använda den till, men med mildvädret som härjar i Stockholm så är det bara att glömma det för tillfället.
Men det är klart det funkar bra i skogen också :lol: .
Bilen är en Opel Kadett GSI-85 med tillhörande spec:
-C20 ne block(8-ventiler)
-vevaxel från C20 xe(C20 xe är namnet på 16-ventilaren)
-stakar från C20 xe
-kolvar smidda Mahle
-bredare vevlager
-Arpbult till stakar
-12,9 bult till stakar
-12,9 bult till svänghjul
-svänghjul från C20 xe, moddad med m8 till tryckplatta
-4-puckad stum sinter
-sachs tryckplatta
-Enem Z9 kam(riktigt vass racekam)
-MSD blaster tändspole
-4-1 extraktorgrenrör(Enem)
-2,5" avgassystem utan katalysator.
-moddat insug samt moddad LMM
-orginal sprut
Bilen lämnar ca. 170hk med denna modd. Räcker och blir till när bilen endast väger ca.900kg :lol:
Bilen är som ni förmodligen vet FWD men det sitter en svetsad diff i så det går utav bara Faán på både snö och grus.
Ska bli intressant att höra hur mkt enbart IC bytet gör. Jag när en misstanke om att original IC'n inte riktigt bidrar till sluteffekten så som den skulle kunna. Ser fram emot en rapport.
Jag är också nyfiken kan jag lova, självklart kommer rapport om bytet!
TS_Edition
2008-01-08, 20:25
JAAA med :lol: .........får styra upp det där nu Lasse så vi får dit grejerna.........OT hämtade min nya front+takvingen från lackeraren ikväll!! :) ..........satan i gatan vad bra det kommer bli!........tycker jag iallafall :lol:
JAAA med :lol: .........får styra upp det där nu Lasse så vi får dit grejerna.........OT hämtade min nya front+takvingen från lackeraren ikväll!! :) ..........satan i gatan vad bra det kommer bli!........tycker jag iallafall :lol:
Ska bli spännande att se din nya front!!!!!
Fick ett roligt samtal från Jensa på Realcar i onsdags. Mina Sparco evo 2 stolar med tillhörande underrede har kommit. Så nu kommer man att sitta klistrad i
racern i fortsättningen. Har tänkt lite och kommer nog att montera en av stolarna i RS:en och den andra i Rallybilen. Lite OT: beställde bur till Rallybilen
från "GUSS" idag kostade bara 3 700kr, billigt tycker jag. Jag snackade med honom om ett bakre fjäderbensstag till RS:en och han skulle ta fram ett. Så nästa
punkt på inköpslistan blir 6-punktsbälte ggr 2 sen jävlar. var ute och rastade Opeln i dag och kan säga att det är såååå kuuul i skogen, det går fort på en
enfilig grusväg med träden bara ett par meter från sidorna. Jag hittade en rolig väg här på Ingarö ca. 5 km lång med backar (jag lättade med hela bilen vid ett
bakkrön :lol: :lol: ) riktigt fina kurvor samt långa rakor. Det är svårt kan jag säga att köra FWD i skogen handbromsen används flitigt :lol:. Fick ordning på
vänsterfotsbromsning också blir så mycket bättre flyt i körningen när man kan hålla högt varv hela tiden.
Det var allt för denna gång.
Fan, måste nästan hitta en rolig o billig busbil jag också!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Fan, måste nästan hitta en rolig o billig busbil jag också!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Det är klart att du ska!!!!! Bilen som jag har köpt kostade mig 7000kr :shock: !!!! och då fick jag med i stort sätt en bil till i reservdelar extra block extra växellåda kammar kolvar stakar ventiler vevaxel sprut insug massor med fälgar och däck dörrar motorhuv mm. Gå ut på "OSC" där finns det billiga Oplar till salu. Billig nöje en hel vinter eller hur!!? Och du som bor lite längre upp borde väl hitta en sjö med uppplogad bana??
Lycka till vi hörs.
Jag kommer inte ihåg om jag har visat detta tidigare, men 2st sådana här sittastillstolar har jag köpt :mrgreen:
Kan ni förstå vad jag och eventuell passagerare kommer att sitta fastklistrade i bilen.... hehehe
Du har snackat om det men inte visat.
Hur breda är de där stolarna?
Hur menar du Chippe, totalbredd eller sittbredd?
Sittbredd tänkte jag på, va lite otydlig kanske.
Jag har provsuttit några stolar på nån mässa, och jag hittade inte direkt någon som passade mig. men det finns juh mängder med alternativ.
Hur menar du Chippe, totalbredd eller sittbredd?
Som jag skrev tidigare idag så har stolarna kommit till Realcar men jag har inte hämtat dom ännu!!!!
Kan det vara så att du är orolig att det blir för trångt för dig när du ska köra/åka med mig VA!!!??? :lol:
Hehehehe *busted* :D :D :D
Nej, det var mera en almän fråga................ säger vi.
Lite bilder på Rally/Busbilen, prioritet 1 är inte finish som ni ser. Precis varit ute och kört en repa i skogen.
Karlzzon
2008-01-12, 11:20
Ser riktigt kul ut !!!!!!!Nice
Jag hade en kompis vid namn Olle. Hans pappa körde oftast Opel. Olles pappas elektriska leksak blev det då och det stämmer ju med din sista bild :D
Kul bil förresten
Nu är man avundsjuk. Ser riktigt riktigt skoj ut!
Jag kan lova att det är roligt, tack grabbar!!
Nu till något annat roligt jag och Tobbe bestämde oss för att montera IC imorgon, så en liten försmak:
Så här ser det ut.... :D
Jaha, då blev det äntligen av IC-montering!! Forge Twintercooler för dryga 9 papp "bolt on" pyttsan heller. Fattades infästningplugg, silikonlangarna fick vi skära till, vinkelbeslaget som skall hålla fast IC:en var feltillverkad plus att IC:en var bucklig på ett ställe men annars var allt bra......
Det tog lite tid att montera (6 timmar), det var mycket som skulle plockas ned för att det skulle gå att montera.
Men slutresultatet kan man inte klaga på plus att den syns minimalt mycket bra enligt mig!!!!
Jag tyckte bilen rörde på sig bra innan men NU..... :o Vad bilen laddar... tappar inte laddtryck under hela registret!!!!
Ska bli väldigt intressant att låta Jonis bänka räsern nu, runt 300hk eller vad tror ni ;) ....
Lite bilder på själva monteringen (ni får ursäkta, bilen är så skitig att jag nästan skäms):
storalillen
2008-01-13, 20:02
jäklans vad sugen man blir!
Karlzzon
2008-01-13, 20:16
jag det där låter ju jätte tråkigt!!!!!!!!!!!!! nu vill man ju ha EN grej till, till bilen!!!!!!!!!!!!!!!!! nu får du sluta Lasse det blir dyrt ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
När jag installerar Sparcostolarna så måste jag koppla ur airbag från org.stolarna betyder det då att all funktion av airbag kommer sluta att fungera eller kan man koppla imellan på något vis?
Fy F*N va ballt det blir :)
Kan du inte spela in insugsljudet från Neuspeedskittet & lägga upp !!!!
Kan du inte spela in insugsljudet från Neuspeedskittet & lägga upp !!!!
Jag har fått den frågan förut och tyvärr har det glömts bort men jag lovar att jag skall ordna det.
Tänkte att jag ska redigera dom videoklipp som jag har, både innefrån bil och utanför, och lägga ut dessa. Så det kommer!!! :mrgreen:
Det är ingen som ska beställa något från Awesome GTI i England snart? Jag tänkte att vi kunde gå ihop och spara en slant vad gäller tull och alla andra avgifter!!! Jag har lite grejjor som jag tänkte beställa från dom och det är alltid roligare med bättre pris. :D
Tull slipper du väll, det är ju innan EU.
Det är väll frakten ni kan dela på
maverick
2008-01-15, 06:20
Du betalar bara för frakten. Moms betalas i England, och några andra avgifter finns inte.
Fri handel inom EU.
TS_Edition
2008-01-16, 20:56
Jaaa det blev jävligt bra tillslut......å bilfan går nåt så inåt :o bra.......Nu tar vi mitt kit :evil:
Jaaa det blev jävligt bra tillslut......å bilfan går nåt så inåt :o bra.......Nu tar vi mitt kit :evil:
Självklart..... :D och sedan får vi inte glömma bling blinget.... våra grymt läckra kylslangar!!!!!
Då var det dax igen! Jag ringde FORZA idag och beställde lite grejjor till bilen.
Det blev lite roliga väghållningsuppgraderingar:
-H&R Justerbara krängningshämmare, justerbara i 3 lägen
-H&R ClubSport Coilover "Nürburgring set up"***
-Poweflex polyuretan bussningar
*** Cobra EVO3 colioverkittet som jag inhandlade förra året räcker inte till för mina ändamål så vi kan säga att det är TILL SALU till ett stuprätt pris!!!!!
Se nedan på lite bilder på kittet
Hoppas att det kommer snabbt för det blir förmodligen ett tidigt besök på RINGEN i år, det är ett gäng från rejsa som åker ned under påsk och klaffar allt då hänger jag nog med :D förutsatt att det inte blir vinter i mars :( . Är det någon annan som vill följa med så är det bara att meddela mig det så kan vi planera.
Uj uj uj :P
Jag hänger gärna med på nån bankörning i sommar. Men kan nog inte hänga på till ringen i påsk.
Beställde topplagringar för camber- och camberjustering från DLI-teknik idag, vad som måste göras är att kapa bort bussningskoppen som sitter på fjädertornet och sedan bara bulta på!!! :lol:
Nu skall det äntligen gå att stå på till hundra i böjarna.......hehe
Bilder på bussningskoppen så ni förstår vad jag menar samt bild på topplagringen:
Synd att dom inte passar en RS 1:a ;)
Hur går det med Skodan ??????
När jag installerar Sparcostolarna så måste jag koppla ur airbag från org.stolarna betyder det då att all funktion av airbag kommer sluta att fungera eller kan man koppla imellan på något vis?
Stick till Mercedes & köp motstånd A1408680050 310:- en kollega kör med dessa i sin.
Stick till Mercedes & köp motstånd A1408680050 310:- en kollega kör med dessa i sin.
Tack Daniel, bussigt.
Ja, vad ska jag säga?..... det går väl bra men nu har "exet" lagt beslag på bilen i ett par veckor så det har varit lite stiltje så att säga!!!!! :(
Men nu har jag fått tillbaks den så nu skall det moddas :mrgreen:
Återkommer med fullständiga rapporter!!!!
Ja, vad ska jag säga?..... det går väl bra men nu har "exet" lagt beslag på bilen i ett par veckor så det har varit lite stiltje så att säga!!!!! :(
Men nu har jag fått tillbaks den så nu skall det moddas :mrgreen:
Återkommer med fullständiga rapporter!!!!
Körde bilen lite ikväll, och när man inte har kört den på ett tag så glömmer man lite hur den gååååååååååår......... säg till i sommar om ni vill åka med några varv när jag kör på bana, jag lovar det är en upplevelse!!! ;)
Jaha, nu har det beställts lite godis till bilen igen!!!!
Från Awesome Gti i England blir det:
* 1st quickshift (har redan för tätstegat upp/ned, denna är för sidan)
* 1st power pulley (gör att vevaxeln jobbar optimalt)
* 1st hiflow discharge turbo kit (optimal andning)
* 1st hiflow discharge intercooler kit (optimal andning)
Borde väl vara hemma om någon vecka!
Sen har jag fått tag på en kille som ska hjälpa mig att lyfta ner växellådan för den skall till DLI-teknik för en liten operation "QUIFE diff" och sammtidigt
tänkte jag byta koppling och tryckplatta.
De´var de´hele!!!! vi :lol: hörs
hehehehe
Jag antar att du längtar till våren och sommarsulorna :twisted:
Det va´länge sedan jag uppdaterade här ser jag!!
Det har inte hänt så mycke´......i helgen började jag så smått med Sparcostolarna, demonterade org.stolarna för att mäta ut hur tillverkning av nytt underrede ska se ut.
Gasat med bilen har det däremot blivit en del som i går skiftade jag till r-däcken och tog en repa med sönerna(dom verkligen älskar det ;) ) ut på småvägarna i Södertälje/Salem/Rönninge/Botkyrka....vilka vägar.....behövs ingen racebana här inte!!!!! vad den går när man pressar bilen, har visserligen en tendens att tappa fäste i böjarna när man trycker på....kan ju vara intällningen på collisarna lite hårt intällt kanske! Diffen som jag har beställt är välkommen...hahah
Men att den glider lite i böjarna är iöf. ganska kul bara att trycka på bromsen och en snabb rattning och baken vifftar ut som en RWD självklart måste ESP:en vara avslagen..... det optimala är ju om man har fäste i hela böjen när man trycker på och det kommer det att bli med DIFFEN... sanna mina ord, har hört med folk som satt i Quifediffen i sina GOLF GTI V:or det är som natt och dag, drar tom ifrån Audi´s 4wheelsdrive R-modeller på bana..hehehe.
Den 2-4 maj bär det av till Gotland ring med STACC....grymt kul. sedan blir det som jag tidigare har sagt ett besök på "THE RING" i påsk :twisted: 4 dagar körning.....lär väl bli några varv eller hur!? Superstegen på Emmaboda som jag och MZM har ordnat ska bli riktigt roligt, det blir ju av den 28 juni innan dess åker jag på en avanserad förarkurs (Kinnkulle) med ALFA ROMEO-klubben den 8 juni......kommer bli en grym rejsingförare efter det....hahaha ;)
Lite skitsnack från mej...hej
Fan va gött det låter Lasse, :) Jag har fått min steg3 mapp nu. Måste nästan få köra lite med dig för att testa skillnaden. Du har ju lite mer mods på din
Fan va gött det låter Lasse, :) Jag har fått min steg3 mapp nu. Måste nästan få köra lite med dig för att testa skillnaden. Du har ju lite mer mods på din
Fan va´kul! e´de´nån skillnad eller? :o
häng me´till Emmaboda i sommar så kan vi köra lite! :twisted:
Är det någon som vet om man kan köpa org. stolsunderrede separat? Och vad kostar det?
En annan fråga; någon som har ethanolkonverterat sin RS ännu?
Fan va´kul! e´de´nån skillnad eller? :o
häng me´till Emmaboda i sommar så kan vi köra lite! :twisted:
Jo då.. det drar goare på alla växlar. Märks tydligast på 3an och 4an som inte var lika raska innan. Så är det mer kräm högre upp i varvregistret oxå känns det som. Får bli intercooler uppgradering snart :)
Snackade med Jonis tidigare idag, och vi kom öv. om att vi ska mappa om min bil :P nu när det är moddat lite till sedan senast. tänkte faktiskt att vi kunde kolla hur mycke´turbon håller för!!!!!!! Ska i med dom grejjorna som är beställt från England bara sedan så!!!! Det slutar väl med motorhaveri :shock:
Du är galen :P
Men rasar turbon så e det juh bara att slänga i en K04 o andra spridare m.m. :twisted:
Du är galen :P
Men rasar turbon så e det juh bara att slänga i en K04 o andra spridare m.m. :twisted:
Så resonerar jag åxå!!!!hahaha
Snackade med Jonis tidigare idag, och vi kom öv. om att vi ska mappa om min bil :P nu när det är moddat lite till sedan senast. tänkte faktiskt att vi kunde kolla hur mycke´turbon håller för!!!!!!! Ska i med dom grejjorna som är beställt från England bara sedan så!!!! Det slutar väl med motorhaveri :shock:
härlig inställning!! :D
Kan man så ska man :twisted:
Jag pratade med Jensa på Realcar idag om stolsunderrede till mina Sparcostolar, han kollade upp det och nu blev det beställt underrede som passar till Golf mkV. Är det någon som på rak arm vet om infästningarna ser likadana ut på Golfen som Octavian? Börjar ju bli lite bråttom, stolarna måste sitta i till Påsk då det bär av till "RINGEN"..... ;)
8st sådana här däck står hemma nu, fick hem dom i förra veckan. :lol:
Nu blir det åka av!!!!!
Yokohama Advan A048, 225-45R17:
Tjena, har du "custom mappat" än? Är jäkligt nyfiken på det resultatet :)
Däcken ser potenta ut, ska du ha dom till vardags oxå?
[quote="Ripster"]Tjena, har du "custom mappat" än? Är jäkligt nyfiken på det resultatet :)
Däcken ser potenta ut, ska du ha dom till vardags oxå?[/quote
Jag väntar fortfarande på moddsen som jag beställ från England, sedan tar vi mappningen. ;)
Nej däcken är tänkt endast för race på bana och möjligtvis några repor 201:or hehe
Skall bli riktigt intressant att höra, är speciellt nyfiken på:
1st hiflow discharge turbo kit (optimal andning)
1st hiflow discharge intercooler kit (optimal andning)
framförallt intercoolerkitet, då jag själv gärna skuille göra lite fler modifieringar om man kan hitta små ingrepp som inte syns direkt för ngn som inte vet vad dom skall titta efter. Dvs som läget är nu vill jag helst inte göra ingrepp som hörs på avgassystemet, inte byta turbo etc, däremot har jag chippat och kan man få enkla diskreta saker som ger lite extra så gör jag det. Hade tidigare en A3 1.8t med chip och på den fick man en relativt stor skillnad genom att byta ett underdimensionerat insug till turbon. Inget som varken syntes eller hördes men kändes...
maverick
2008-02-27, 09:26
Hade tidigare en A3 1.8t med chip och på den fick man en relativt stor skillnad genom att byta ett underdimensionerat insug till turbon. Inget som varken syntes eller hördes men kändes...
Vad bytte du till?
Jag bytte till en siliconslang (samma som BSR använde i sitt steg3 trim). Man kunde se att det skulle göra stor skillnad när man titade på kurvorna för A3 samt A4 och jämförde samt såg till vad som byttes vid de olika stegen.
Med bara chippet men inget annat bytt så gick den ganska bra men från 3:ans växel och uppåt så kändes man tydligt hur den tappade orken efter 5000 rpn.
Det problemet upphörde fullständigt efter att jag bytt slangen.
En van 1.8t mek skulle nog se skillnaden men inget som man tänker på i övrigt.
Hur som helst så hoppas jag ju nu att det finns någon likanande flaskhals i min RS2:a också som jag kan göra mig av med för billig penning, t.ex intercoolerröret. Vill ju helst höra lite erfarenheter först då de flesta såna här modifieringar ger mera placebo än verklig förbättring, åtminstone om man som jag har orginalturbo och inte har gjort ngt extremt med bilen i övrigt.
Undvik "snack" i projekttrådarna
pmfunktionen finns om ni vill snacka vidare (Larsson,maverick)
;)
maverick
2008-02-27, 13:05
Sorry, chefen. :oops:
storalillen
2008-02-27, 23:33
fan vad sugen jag blir att beställa mer! hur svårt är det att montera ic? 8-)
fan vad sugen jag blir att beställa mer! hur svårt är det att montera ic? 8-)
Det var inte alls svårt att montera IC:en. Tog ca. 2 timmar. En fördel är om du kan lyfta upp bilen med en 4-punktslyft.
Men skall det bli optimalt efter ICmonteringen ska man låta mappa om.
Undvik "snack" i projekttrådarna
pmfunktionen finns om ni vill snacka vidare (Larsson,maverick)
;)
Fast det sk "snacket" uppskattar i alla fall jag. Kul att hänga med i diskussioner om olika modifieringar.
När man läser runt lite på nätet så är det flera gånger som jag har sett folk rekomendera en Garret gt28rs turbo istället för K04, den ska tydligen gå att plocka mera kräm ur. Kan va värt att kolla upp om du nu byter turbo i framtiden.
När man läser runt lite på nätet så är det flera gånger som jag har sett folk rekomendera en Garret gt28rs turbo istället för K04, den ska tydligen gå att plocka mera kräm ur. Kan va värt att kolla upp om du nu byter turbo i framtiden.
Ja, jag har sett ett paket som innehåller turbo, downpipe, grenrör, wastgate, insug, filter, slangar m.m.(komplett paket) för ca. 18000:- +frakt på ATPturbo! ;). Skall tydligen hålla för +350hk :lol:
sweet :D
men behöver du verkligen byta allt det där?
sweet :D
men behöver du verkligen byta allt det där?
Jag behöver nog byta allt utom insug samt filter.....tyvärr :roll:
Men sedan finns juh GT3071R- kittet som är potent till 500 havremoppar!!!!hehehehe
Problemet med dessa kitt är att V-tech inte har några mappprogram för dom, okej egentligen inga problem det är juh bara att mappa eller hur, men det tar tid.
Vi får se efter sommaren, nu konsentrerar jag mej på det jag har och mappar en till bristningsgränsen herrejössesmapp :shock:, bära eller brista, eller hur!!!
Bilen går som du känner till j-vligt bra redan och med moddsen som jag kommer få och dom jag har monterat tillsammans med en ny mappning kommer bli som dag o natt mot senast du så bilen.
Vi hörs.
Chippe, säg till om du vill haka på någon gång senare i år på någon av banträffarna, för det är inga problem bara kul med en COdriver......
Jag följer med! säg bara till när, var och hur lite i förväg så jag kan planera.
Har lite svårt att se här vilken typ af off-topic snack som är okej och vilket som inte är det men får väl ta bort inlägget i annat fall.
Sitter just nu i annan del av världen med bilen hemma i sthlm :cry: så jag har ingen möjlighet att kolla närmsta veckorna. Roxnäs du som har skruvat en del med din RS2:a, har du någon uppfattning om utifall det ser ut att vara stor skillnad. Verkar någon av orginaldelarna till följande vara rejäla flaskhalsar om man inte byter dem? [1st hiflow discharge turbo kit (optimal andning)
1st hiflow discharge intercooler kit (optimal andning)], eller handlar det mera om att förbättra litegrann?
Mvh
Har lite svårt att se här vilken typ af off-topic snack som är okej och vilket som inte är det men får väl ta bort inlägget i annat fall.
Sitter just nu i annan del av världen med bilen hemma i sthlm :cry: så jag har ingen möjlighet att kolla närmsta veckorna. Roxnäs du som har skruvat en del med din RS2:a, har du någon uppfattning om utifall det ser ut att vara stor skillnad. Verkar någon av orginaldelarna till följande vara rejäla flaskhalsar om man inte byter dem? [1st hiflow discharge turbo kit (optimal andning)
1st hiflow discharge intercooler kit (optimal andning)], eller handlar det mera om att förbättra litegrann?
Mvh
Som du vet komprimerar turbon insugsluften till förbränningskamrarna, och när detta sker kan även mer bränsle sprutas in och detta höjer effekten.
Har man många böjar och rör som skiftar i dimension samt som många av orginaldelarna veckade böjar och ihoppressade rör blir det inte optimalt flöde för luften, det blir turbolens och det hämmar luftflödet.
Jag tror att me dessa modds (turbo discharge coversion kit och intercooler pipe coversion kit) samt ny mappning (viktigt) såsom öka bränslet etc. kommer motorn att bli optimal, i trimsyfte menar jag såklart.
Eftersom motorn har begränsningar såsom turbon, spridare, bränslepump mm. får man nog se över dessa vid eventuell vidare trimning.
Var på Realcar i fredags och beställde nya fälgar till R-däcken. Blev riktiga racefälgar "Rays Tourque 17*8" vikt 6,5kg/st ;) gunmetall färg, kommer att bli grymma :lol: .Är för japanska bilar egentligen typ Subaru Impreza.Bultmönster 5/114,3 så det blir att borra lite och använda exentriska bultar. Dyra rackare ca. 2500kr/st. Har tyvärr ingen bild men lägger upp när jag har fått dom....hehe
Det kommer att gå sååå fort i sommar.
OT. Jag har köpt en ny bil till exet så nu får jag ha Skodan ifred :lol:
Lite ändring angående fälgarna.
Namnet är ROTA TORQUE, och här är en bild på dom:
Så här ser dom ut på en EVO!!!
ÅÅh EVO.....*dreggel*
Hehe
nej men de fälgarna va snygga och kommer passa bra på bilen.
Beställde av Jensa på Realcar 2st underreden till Sparcostolarna som finns för "bult on" till GOLF mk5 lite i blindo förra veckan.
Men idag kom glädjande besked; Golf V:an och Octavia 2:an har samma underreden så det kommer att passa. :D
Så nu vet ni det ni som tänkt göra likadant.....
Snackade med grabbarna på TURBOCENTER i dag och dom rekommenderade inte Garrett gt28:orna pågrund av att dom inte pallar värmen så dom pajjar efter ett tag, men däremot K04 från S3:an med tillhörande grenrör, passar "bult on" med mina moddifieringar :P . Enligt dom går det att klämma ur 350-380hk och det lär väl räcka för banåka :shock: , eller vad tror ni???
Dessutom sa dom att spridarna som sitter i Octy RS2 är samma som sitter i S3:an men att det är en annan bränslepump. Jag tycker det här blir bättre och bättre så nu skall lädret hivas fram för här ska trimmas :P .Men innan detta kommer att ske skall vi mappa med det vi har nu och se vad det ger!!!!
Psst; kanske hade varit bättre att köpt en motorstarkare bil från början :roll:(det blir dyrt det här) , men men Skoda är ju Skoda, eller hur!!?? :mrgreen:
Vi hörs hörni, hej!
storalillen
2008-03-04, 17:04
[/quote]
Psst; kanske hade varit bättre att köpt en motorstarkare bil från början :roll:(det blir dyrt det här) , men men Skoda är ju Skoda, eller hur!!?? :mrgreen:
Vi hörs hörni, hej![/quote]
att en m3 kör ifrån en skoda är ju inte så häpnadsväckande, men när en skoda mosar en m3'a då kan man snacka om respekt :)
Hmmm, ja Turbocenter lär juh kunna sina saker.
Är det från en 225hk S3 eller nyare som har 265hk? För det skiljer sig lite mellan aggen där. K04-001 eller K04-2x (större)
Lär ju vara senaste S3an (265hk). Jag fick även tips om att dess intercooler passar bolt-on på RSen oxå, och den lär oxå vara god för 300+
maverick
2008-03-04, 18:34
Halva nöjet är ju att bygga. :)
Halva nöjet är ju att bygga. :)
Detta var skrivet med ironi! ;) Jag håller fullständigt med dej om att det är kul att bygga men måste samtidigt säga att passionen ligger ändå på bankörningen.
Jaha då kommer det nya friska grejor!
Snackade med Forza idag; mina H&R coilovers clubsport racing "Nürnburgring setup" kommer i mitten av nästa vecka.
Ska bli mycket intressant och se vad det blir för skillnad mot Cobra collisarna!
Dom på Forza sa att bilen kommer att bli ruskigt stötig på "vanlig" väg......hehehe
När dom kommit skall det mätas och skickas mått till DLI-teknik för tillverkning av nya camberplattor, börjar bli lite bråttom nu säsongen börjar snart
och då vill man ju att allt skall vara klart.
Cobra coiloverskittet är sålt till en lycklig rsklubbsmedlem......
Om det finns intresse så har jag ett set med H&R sänkningssats liggandes hemma, sänker 50mm(30mm på RSén)
Då har det meckats lite grann.
Moddsen från England är på plats, inga problem vid montering. Resultat då: Jo, jag tycker att bilen är än mer rapp nu speciellt vid 5000rpm(en exktra knuff)
men nu väntar nymappning av Jonis så det lirar ordentligt med allt extra luft motorn får ;). Jag bytte ju remskivan som drivs av vevaxeln oxå, ska ge ca.
5-7 hk, men jag vet inte.......nu är den bytt iaf. Den ny remskivan är mycket mindre än org. samt att remmen som byttes var kortare ska tydligen snurra lättare och då samtidigt inte ta för mycke kraft från motorn.
Sedan har ett litet paket kommit från FORZA.
H&R coilovers clubsport cupkit:
Dessa skall ersätta Cobra EVO3 coilovers som sitter på bilen.....hehehe. Fattar ni vad det kommer att köras NU
storalillen
2008-03-14, 23:59
vackra prylar!
Fina bilder, skall bli kul att höra vad du tycker efter mappningen.
Var "hittade" du remskivan?
Mvh
Remskivan är köpt på Awesome GTI, England. Det är Neuspeed som gör dom. Väger en bråkdel av org. samt mycket mindre.
Lite upprörd är jag nu!!!!!
Fick ju hem mina H&R cup och det visade sig att dom inte passar :x det finns storlekar på infästningen vid spindeln (50 samt 55 mm)
och jag har 55mm och fick 50mm :cry: , så nu håller FORZA på att forska i felet. Problemet är att dessa kitt görs per beställning iom att det
är rena racegrejer så vi får se hur det slutar!!!!!
En annan ROLIG sak har hänt; nu är fälgarna hemma.....grymma!!!!! måste bara till INTIRA? och få dom borrade, fälgarna är för jappsbilar med 5/114,3
indelning och jag prövade igår men fick bara på 3 bultar. Jag har införskaffat exentriska hjulbultar så det blir bra bara dom blir uppborrade litegrann!
Att det ska ta så lång tid att få hem beställda grejer .....VAAAA..... underrederna till stolarna har inte kommit ännu :x kommer tydligen nästa vecka,
nu blir det bråda dagar för den 28/3 är första bankörningen; på Sviestad :lol: :lol:
Vi hörs.
Åh va irriterande med fel grejjer och sena leveranser. Precis som i byggbranschen *hehe*
Och fälgfirman du söker heter Intera i Länna ind.omr. Har en polare som jobbade där förrut.
maverick
2008-03-20, 06:24
Ja, nu får du bråttom när delarna kommer. Bara en vecka kvar.
Fälgarna lämnades in på INTERA (tack Chippe) idag tillsammans med R-däck; hämtar dessa på tisdag och underrederna kommer på onsdag.
Det kommer nog att gå vägen ska ni se......
Då har man varit ute och rastat RALLYBILEN...... tog mig till ett ställe på andra sidan viken hemma, en skogsväg(ca. 10km lång) orörd, 10 cm snö!!!!!!
Förstår ni vad roligt det var, men ack vad ovan man var. Kom fel in i böjarna hela tiden. Antingen för tidigt eller för sent..... det är inte lätt med FWD i skogarna, det vet ni som har hållt på eller hur !!!!!! vilket ljud från den sugtrimmade 8ventilaren!!!!! BAAAAAHHHHPPPPP..BAAAAAHHHPPPP......
Ja, jag vet, JAG ÄR INTE FRISK!!!!!! :D
Nu är man avundsjuk, det låter otroligt underhållande!!
Ja, det var nog 20 år sedan jag hade liknande förutsättningar.
Det är skitkul!!!
maverick
2008-03-23, 09:52
Vad är rallybilen för nån?
Vad är rallybilen för nån?
Det är en Opel kadett som inhandlades i höstas, tänkt som en "isbil" men tjii fick man....det blev ingen vinter!!!!
Kolla i början av tråden ser du bilder samt lite fakta om den.
Nu händer det grejer.
Fälgarna skodda med R-däck sitter på, chassit har finjusterats, bromsvätska bytt, Castrol Edge motorolja, nya carbotech XP10-belägg runt om.
Tyvärr inte stolar samt 6-punktsbälten (underrederna till stolarna kommer imorgon). Jag är så redo jag kan vara för i morgon bär det av till Sviestad!!!
Skall ta tävlingslicens där. Jag har blivit förare i ett raceteam som med en Volvo 240 kommer att tävla i MSLS-långlopp denna säsong, kommer att bli
8 st deltävlingar samt en final (8-timmars). Racen kommer att köra på Sveistad samt Mantorp med premiärrace på Mantorp den 12 april. Kom gärna och titta,
vi kör som sagt en Volvo 240 (vit/grön huvudsponsor Örby gummi). Bilen skall besiktas för vagnbok på söndag så denna vecka har vi skruvat varje kväll!!!
Nu har äntligen säsongen börjat efter en lång mörk väntan!!!!! ;)
Vi hörs, hej......
Kul att du ska köra långlopp! Jag svänger nog förbi vid nån tävling och kikar på er. Men inte den 12:e, då kör jag själv på kinnekulle.
Jag lovade Daniel (jtds) några bilder på racefälgarna med R-däcken!!
Här kommer ett par då:
Körningen på Sviestad igår gick mycket bra. Temp i luften ca. 5C.
Jag fick snabbt arbetstemperatur i däcken och det genererade i mycket bra grepp. Började på 1,8 kg och vid första depåbesöket var trycket 2,3 kg.
Jag blir förvånad varje gång jag kör bana med bilen att denna bil som Skoda har fått fram(självklart med moddifieringar) att den går så fin...
Jag fick agera RACETAXI!!! igår, alla ville ha en åktur och det är juh kul!!!!
Instruktörerna trodde att det var denna bil som vi ska köra långlopp med :) och det är juh bra betyg!!!!
Prio. 1 är att uppgradera bromsarna ännu mer, visserligen höll dom igår men.... jag kör med orginal skivor samt ok med carbotech XP-10 belägg bytta bromsslangar samt racevätska. Måste få arsle ur...och bygga färdigt bromskylning.
Sedan ska det nya chassit i, och nu i dagarna kommer dom beställda ställbara krängarna från H&R.....
maverick
2008-03-29, 10:24
jag kör med orginal skivor samt ok med carbotech XP-10 belägg bytta bromsslangar samt racevätska.
Ja, bättre skivor gör nog rätt mycket när du kör med så aggressiva belägg. Jag kommer själv ha XP-8 belägg med TarOx G88-skivor runt om till SS i sommar. Förväntar mig att de inte mattas alls.
Vad använder du för bromsvätska?
Maveric: Mest prsivärda bromsvätskan är, enligt mig, Motul RBF 600. Till de bästa vätskorna tillhör castrol srf, men den är dyr. 1 liter av denna kostar kring 700:-.
Roxnäs. Kul att det gick bra på sviestad!
jag kör med orginal skivor samt ok med carbotech XP-10 belägg bytta bromsslangar samt racevätska.
Ja, bättre skivor gör nog rätt mycket när du kör med så aggressiva belägg. Jag kommer själv ha XP-8 belägg med TarOx G88-skivor runt om till SS i sommar. Förväntar mig att de inte mattas alls.
Jag använder Castrol SFR. Jag tror inte heller att dina bromsar kommer att mattas av med den uppsättningen men visserligen kommer bilen bara gå
ca. 1,40 min åt gången. På bana är du ute runt en halvtimme trekvart åt gången. På SS är det lite hårdbromsning, däremot på bana är det många fullbromsningar från hög fart om man kör aggresivt så att säga.
Uppsättningen du har är bra, men glöm inte att kanske börja kolla på
kylning om du kommer att köra bana kontiunelit. Dessa skivor du har är dom borrade eller slitsade eller både och? Borrade har en benägenhet att spricka
om dom går varma.
maverick
2008-03-30, 17:20
[quote="Roxnäs":1bolo8x0]jag kör med orginal skivor samt ok med carbotech XP-10 belägg bytta bromsslangar samt racevätska.
Jag använder Castrol SFR. Jag tror inte heller att dina bromsar kommer att mattas av med den uppsättningen men visserligen kommer bilen bara gå
ca. 1,40 min åt gången. På bana är du ute runt en halvtimme trekvart åt gången. På SS är det lite hårdbromsning, däremot på bana är det många fullbromsningar från hög fart om man kör aggresivt så att säga.
Uppsättningen du har är bra, men glöm inte att kanske börja kolla på
kylning om du kommer att köra bana kontiunelit. Dessa skivor du har är dom borrade eller slitsade eller både och? Borrade har en benägenhet att spricka
om dom går varma.[/quote:1bolo8x0]
Skivorna är enbart slitsade. Jag använder inte borrade skivor alls av den anledning du skriver.
maverick
2008-03-30, 17:21
Maveric: Mest prsivärda bromsvätskan är, enligt mig, Motul RBF 600. Till de bästa vätskorna tillhör castrol srf, men den är dyr. 1 liter av denna kostar kring 700:-.
Ja, det är en riktigt dyr olja.
På andra forum nämns ATE Super Blue Racing ofta. Ligger på c:a 300kr/l.
maverick
2008-03-30, 20:01
Hur rekomenderar du att jag bygger kylning för bromsarna?
Ett förslag till att bygga kylning för bromsarna är att dra ett rör igenom innerskärmen och leda luften från gallrerna i framspoilern. Eller bara göra hål i innerskärmen och sätta dit nått galler.
Jag har sett något liknande på andra forum.
maverick
2008-03-30, 20:17
Ett förslag till att bygga kylning för bromsarna är att dra ett rör igenom innerskärmen och leda luften från gallrerna i framspoilern. Eller bara göra hål i innerskärmen och sätta dit nått galler.
Liknande gallren på Audi TT?
Det vet jag faktiskt inte, jag har inte sett dem på TTn
maverick
2008-03-30, 20:58
Det vet jag faktiskt inte, jag har inte sett dem på TTn
TT1 har galler i båda skärmarnas framkant. Men det känns som att däcken är ivägen för all luft där.
anderzxb
2008-03-30, 21:12
min bror tog inneskärmen från TT och satte i sin gamla Octavia RS iaf. sen om det vart bättre eller inte.. det vet jag inte :P
Off Topic: Gamla TT'n liksom 225hk S3 hade innerskärmar fram som släppte igenom luft, men det var för att få luftström förbi en skum intercoolerplacering främst och hade inte som syfte att kyla bromsarna.
Moddsen från England är på plats, inga problem vid montering. Resultat då: Jo, jag tycker att bilen är än mer rapp nu speciellt vid 5000rpm(en exktra knuff)
men nu väntar nymappning av Jonis så det lirar ordentligt med allt extra luft motorn får ;). Jag bytte ju remskivan som drivs av vevaxeln oxå, ska ge ca.
5-7 hk, men jag vet inte.......nu är den bytt iaf. Den ny remskivan är mycket mindre än org. samt att remmen som byttes var kortare ska tydligen snurra lättare och då samtidigt inte ta för mycke kraft från motorn.
Är nyfiken på vad mappningen ger tillsammans med dina mods här rörande intercoolerpipe och annat som jag och andra har tjatat om ;)
Har själv varit lite inne på att byta remskiva men kommer att avstå tillsvidare. Vad jag förstår så finns det två alternativ.
1) Man byter till en som är mindre och som därigenom drivs runt lite lättare (men då laddar generatorn också sämre), här kanske man framöver kan få ett utlåtande från dig som vågat prova rörande om laddspänningen är lägre eller om det märks några andra nackdelar?
I min bil så är ju det jag skulle vilja åt annars främst att få den att hålla vridet lite bättre hela vägen ut när man varvar den och en sån här förändring höjer ju ganska jämt över hela kurvan.
2) Man byter till en med samma diameter som original. Bytesskivorna är ju ofta smartare konstruerade och i bättre material vilket gör dem betydligt lättare än original (gäller ju både de som är mindre och de i orginalstorlek).
När man accelererar och ändrar varvtal på motorn så vill man ju att all energi skall användas till att öka bilens fart, ju tyngre skiva man har desto mer energi slösas bort på att ge skivan rotationsenergi istället för att öka bilens hastighet.
Det skumma med den typen av fördel är att det inte går att mäta överhuvudtaget om man som biltilverkarna använder statisk mätmetod när man bromsar bilen. Däremot bör den gå att känna (åtminstone i teorin...) samt att man ser den om man mäter dynamiskt precis som trimfirmorna i almänhet gör.
Rotationsenergin är ju proportionell mot rotationshastigheten i kvadrat vilket betyder att man kommer att få en större förbättring av vridet på accelerationer på höga varv än man får på låga vilket ju ligger i linje med den effekt jag är ute efter.
Nackdelen är väl däremot att det som sagt är så att den här effekten tydligast gör sig påmind när man har att göra med snabba förändringar av varvtalet på motorn, dvs man vinner flera drivhjulshästar ju lägre växel man har (samt man vinner ingen effekt alls vid toppfart).
Det gör ju helt krasst att den eventuella skillnad jag skulle få skulle bli tydligast på 1:an och 2:an (på en framhjulsdriven bil med närmare 250 hk så är det ju redan nu så att det är väggreppet och inte motorn som är den svaga längen på dessa växlar). Det är ju på 3:an och 4:an jag skulle vilja få ut den extra krafen. Alltså blir det tillsvidare inget byte för min del såvida man inte märker skillnad på effekt utan att det blir broblem med "underladdning" vintertid.
(är medveten om att det här blev lite mycket snack för lite modifiering :geek: )
För att inte förstöra denna tråd med snack om bromskylning till RS1or kan inte nån moderator flytta över de trådar som berör detta till en egen tråd?
Är nyfiken på vad mappningen ger tillsammans med dina mods här rörande intercoolerpipe och annat som jag och andra har tjatat om ;)
Har själv varit lite inne på att byta remskiva men kommer att avstå tillsvidare. Vad jag förstår så finns det två alternativ.
1) Man byter till en som är mindre och som därigenom drivs runt lite lättare (men då laddar generatorn också sämre), här kanske man framöver kan få ett utlåtande från dig som vågat prova rörande om laddspänningen är lägre eller om det märks några andra nackdelar?
I min bil så är ju det jag skulle vilja åt annars främst att få den att hålla vridet lite bättre hela vägen ut när man varvar den och en sån här förändring höjer ju ganska jämt över hela kurvan.
2) Man byter till en med samma diameter som original. Bytesskivorna är ju ofta smartare konstruerade och i bättre material vilket gör dem betydligt lättare än original (gäller ju både de som är mindre och de i orginalstorlek).
När man accelererar och ändrar varvtal på motorn så vill man ju att all energi skall användas till att öka bilens fart, ju tyngre skiva man har desto mer energi slösas bort på att ge skivan rotationsenergi istället för att öka bilens hastighet.
Det skumma med den typen av fördel är att det inte går att mäta överhuvudtaget om man som biltilverkarna använder statisk mätmetod när man bromsar bilen. Däremot bör den gå att känna (åtminstone i teorin...) samt att man ser den om man mäter dynamiskt precis som trimfirmorna i almänhet gör.
Rotationsenergin är ju proportionell mot rotationshastigheten i kvadrat vilket betyder att man kommer att få en större förbättring av vridet på accelerationer på höga varv än man får på låga vilket ju ligger i linje med den effekt jag är ute efter.
Nackdelen är väl däremot att det som sagt är så att den här effekten tydligast gör sig påmind när man har att göra med snabba förändringar av varvtalet på motorn, dvs man vinner flera drivhjulshästar ju lägre växel man har (samt man vinner ingen effekt alls vid toppfart).
Det gör ju helt krasst att den eventuella skillnad jag skulle få skulle bli tydligast på 1:an och 2:an (på en framhjulsdriven bil med närmare 250 hk så är det ju redan nu så att det är väggreppet och inte motorn som är den svaga längen på dessa växlar). Det är ju på 3:an och 4:an jag skulle vilja få ut den extra krafen. Alltså blir det tillsvidare inget byte för min del såvida man inte märker skillnad på effekt utan att det blir broblem med "underladdning" vintertid.
(är medveten om att det här blev lite mycket snack för lite modifiering :geek: )
Vilket utförligt utlägg.....jag är imponerad!!! ;) Men måste tyvärr göra dig besviken. Har ej mappat eller bänkat bilen med dom nya moddsen men kan säga
att det är en märkbar skillnad på bilen under hela registret. Nu måste det tillläggas att jag ej är så petig vad gäller detaljer i förbättringar....bara bilen går fortare på 1:an....2:an.... 3:an.... osv.... :D hahaha. Jag jagar varvtider på banor inget annat. Jag kommer att bänka bilen självklart men med en annan moddifiering och det är med ett annat TURBOKIT!!!!!! ;) Beställde igår från ATP-turbo i USA ett kit innehållande Garrett GT2871R komplett med downpipe, insug mm. Detta kitt är god för 400 hk, så det kommer gå undan nu i sommar.....hahaha. Dollarn är låg nu så kittet är billigare än vad bara turbon kostar i Sverige. Har dessutom beställt STOPTECH 4-kolvs med slitsade 330-flytande skivor.
*host host host* jag satte i halsen nyss :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
:D
Ser framemot den utlovade provkörningen sen :mrgreen: *hehe*
Ja det är väl egentligen det jag är ute efter också men som sagt, byter jag ngt blir det då diverse rör och annat som jag tror att jag får större glädje av. (eller turbo men jag försöker stå emot, vet att om jag väl börjar kommer jag att tappa fotfästet och bli fanatisk *S*), har tittat lite tidigare på något litet 300 hk kit samt ett 380 hk kit men varit både för snål samt inte velat göra om så mycket. Har du några andra ändringar planerade i själva motorn för att få den att palla närmare 400 hk eller kör du på och löser problemen vartefter (om det nu dyker upp några).
Är själv lite lockad av att byta till utrustning likande den som sitter på Golf 230 samt S3 men vet inte riktigt hur stora ingrepp man behöver göra förutom att det sitter en K04 där. Mitt lilla problem är ju att jag helst skulle vilja tuna extremt diskret och att börja byta turbo och sånt utan att vilja ge sig på avgassystem etc är ju att göra det onödigt svårt för sig.
Lycka till med kittet, vore kul att se din bil iaf vid tillfälle.
anderzxb
2008-04-02, 00:19
Grattis till turbo köpet roxnäs =)
offtopic.. du skulle ringa mig.. gör det snarast =)
Nu är det bara 1,5 vecka kvar till premiären på Mantorp (MSLS). Racet börjar på Lördag den 12:e kl. 09.00 därefter 8 timmar framåt.
Vi hade bilen inne för besiktning för vagnbok i söndags och fick en hel lista med åtgärder....surt!!! Men men sena kvällar i garaget fram till racet så blir det biff. Iom. detta blir Skodan lidande, den måste vara klar till 1:a maj (Gotland Ring).....har man något liv eller??????
Fick lov att köpa utrustning igår iom. att det jag hade ej är FIA-godkänt för racing :( , kan juh bara tala om att det inte är en billig hobby man håller på med.
Hjälm(Peltor med. kommunikation), 2-lagers overall, underställ, hanskar, skor.....14 500:-fattigare!!!
Kom gärna till Mantorp den 12:e april och titta, det är 50 anmälda team så det lär bli tät racing.
Efter mycket om och en j-vla massa men är Sparcostolen på plats (förarplatsen). Men 6-punktsbältet får vänta. Måste borra i golvet.......
En liten notis bara!!!!!
Efter mycket om och en j-vla massa men är Sparcostolen på plats (förarplatsen). Men 6-punktsbältet får vänta. Måste borra i golvet.......
En liten notis bara!!!!!
En bild på stolen:
Den där sitter man bra i!
Jag måste skaffa mig en ny stol. Fighter-stolen jag har nu känns inte helt stabil.
Mindre än en vecka kvar sedan bär det av till Gotland. Närmare bestämt till Gotlandring för lite bannötning med STACC.
Bilen är äntligen klar för lite avancerad banköra!!!
Lite info på vad som gjorts:
-Tömd på inredning(bilen blir faktiskt runt 100kg lättare) :D
-Reservhjul borta
-Sparco Evo2-stolen sedan tidigare(endast denna kvar i bilen ) :lol:
-Sparco 3" 6-punktsbälte(så nu sitter man fast som i ett skruvstäd)
-H&R racingchassi(coilovers)
-H&R ställbara krängningshämmare inställt på hårdaste bak och mjukaste fram(om ni någon gång demonterar orginal kommer ni märka vilket skit det är!!!!)
-KN luftfilter flyttad ned till hjulhus framför hjul
-Carbotech XP10 bromsbelägg fram och XP8 bak
-Castrol EDGE sport 10W-60
-4-hjulsinställning(camber bak -3gr / toe-in bak 0,30 / camber fram -2gr / toe-in fram 0,10)dessa intällningar får bilen att styra in bättre i böjarna samt gör att bilen överstyr mer och detta är mycket bra då, som ni vet, bilen är FWD.
-Alla bussningar utbyta till delrinbussningar
-Sedan tidigare sitter Yokohama advan 048 på ROTA tourqefälgarna(viktbesparing ca. 40kg)
Ska försöka ta bilder samt montera kamera i bilen, jag återkommer med rapport!
Nästa helg? När börjar körningen? Både frun och jag är sugna på att plåta.
Ja, nästa helg, lördag. Körningen börjar kl. 08.00 eller 09.00 tror jag. Kom gärna dit och titta och fota vetja!!! Om ni kommer kom gärna fram så vi kan snacka lite.
Ska definitivt försöka åka dit, utan att "åka dit"... http://www.cosgan.de/images/midi/figuren/e050.gif
Kul. Vi ska förresten bo på Strand hotell i Visby och kommer nog att göra stan på kvällen, om du har lust å hiva ett par bägare så säg till.
Tack för inbjudan, men jag håller mig till chateau la kran. :-)
Själv bor jag ett kvarter bakom "Gotland Yard".
Nästa helg? När börjar körningen? Både frun och jag är sugna på att plåta.
Kommer att bli nåt utöver det vanliga. Många Porschar både GT3:or och GT2:or, Ulltimor, Lamborgini´s. Kan bli finfina bilder. Och ej att förglömma en Skoda
Octavia RS2(ta många bilder på den) :lol:
Tack för inbjudan, men jag håller mig till chateau la kran. :-)
Själv bor jag ett kvarter bakom "Gotland Yard".
Inte fy bus me´de´heller det blir juh billigt iaf. ;)
maverick
2008-04-27, 17:16
Ska bli kul att se din bil på SS i sommar. :)
Vilket monster till bil du skapat!! helt underbart! :D
Hur går det med det beställda turbokittet från staterna??
Blev det inget med det eller är det på G?
Hur går det med det beställda turbokittet från staterna??
Blev det inget med det eller är det på G?
Jag blir så förbaskad på dessa jänkare!!!! Mailade in en beställning för länge sedan och sedan har det varit tyst. Fick ett svar tillbaks att det är på gång.
Nu svarar dom inte på mina mail :x !!! Så vi får se hur det blir me det.
Men kan väl säga att bilen går väldigt bra som den är, så jag har inte bråttom me att byta turbo :D .
Blir det inget från USA så får jag väl ta det från Svedala, dyrare men då vet man iaf. att man får det eller hur!!
Ja, jag tror bilen är potent till bra tider på SS faktiskt. Men det är juh inte bara bilen som ska vara potent!!!! eller hur. Aldrig kört SS tidigare så vi får se.
Vilket monster till bil du skapat!! helt underbart! :D
Tack. Bilen blir bättre å bättre för var dag!!!!!!hahaha
Får se hur "monstret" klarar av SS i sommar, ska iaf. bli riktigt roligt.
maverick
2008-04-27, 19:15
Ja, jag tror bilen är potent till bra tider på SS faktiskt. Men det är juh inte bara bilen som ska vara potent!!!! eller hur. Aldrig kört SS tidigare så vi får se.
Ja, mig borde du slå i alla fall. Aldrig kört SS, originalvikt och originalchassie. :D
Ja, imorron får du le framför våra kameror... om det inte blir pissväder! http://www.cosgan.de/images/midi/figuren/h040.gif
Det var nog pinsamt för bl.a. vissa porschar att inte kunna blåsa en Skoda.
Mina sympatier till porscheägaren som efter knappt 2 timmar satte bilen i däckbarriären...
Det var kul att träffas!
Fler och större bilder http://www.rsklubben.se/forum2/viewtopic.php?f=6&t=524
Janne, det var mycket trevligt att träffa dig. Tack för dom fina bilderna!!!! Har du fler så får du gärna lägga ut dessa.
Till själva bandagen då:
Det gick mycket bra, bilen är så dj-vla potent.......så skönt att sätta Porschar, EVO, Imprezor på plats!!!!!!
Nu höll det tyvärr inte hela dagen..... :( hände lite olyckliga saker som jag helst inte vill/kan gå in på.
Satte iaf. 1.34.5 som bästa tid!!!!!
Lite tider:
1.32 Porsche 996GT3
1.33 Porsche 997GT3
1.29 Porsche 996GT2
1.32 Porsche 911RSR
1.34,5 Skoda Octavia RS2 :D
silverbane
2008-05-05, 08:39
:O jisses!
Vroom vroom med skoda.
Synd om ägaren till porchen.
Okej, det är många som undrat vad som hände med bilen på "RINGEN"......
Tyvärr gick drivaxeln av så det roliga slutade efter drygt halva dagen...... :(
Jag ringde verkstaden och berättade vad som hade hänt visserligen mörkade jag Ringenkörningen och det var ok med garantibyte.... :D ....MEN vad tror ni dom
ringde och sa i dag DÅ....icke sa Nicke.... inte på en sådan moddifierad bil, så det är bara att bita i det sura äpplet och pynta.... :x skit samma.
Bilen är klar för avhämtning imorgon :shock:.....redo för SS i juni :twisted:
På fredag bär det av till Sviestad, dax för andra deltävlingen i MSLS. Bilen är totalomgjord så det ska bli väldigt spännande och se hur det går.
Har ni lust att se tävlingen så börjar den kl. 9.00 på lördag och håller på till 17.00.
Ber att få önska lycka till!
http://www.rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad
Ser dessutom fram mot att få träffa några till ur klubben på lördag(Vega Baren). http://www.cosgan.de/images/midi/frech/k015.gif
Jag ska försöka ta tag i mitt liv och komma och kika när ni kör!
Finns det inga starkare drivknutar som du kan kränga dit?
Hur ser det ut på tex Audis S modeller eller RS4-RS6?
Jo visst finns det bättre grejor ex. Seat Leon Cupra R har mycket kraftigare doningar!!!!
Tänkte faktiskt kolla upp vad det kan tänkas kosta att inhandla Cupran´s drivaxlar, styrstag, bärarmar ja hela framvagnen :D
Inte helt olikt BTCC-Seatsarna borde det bli och dessa bilar håller juh, eller hur :lol:
Hämtade hem Skodan idag från Olofssons Bil i Haninge, kalaset kostade 6 470:- gick inte att ta på garantin. "Bilen är juh trimmad" sa han.....
-Pyttsan, sa jag, bara ett grövre avgassystem för lite ballare ljud!!!! :D Men tyvärr det sket sig, det var bara att hala upp lädret och pynta!!!!
Va..... va du på olofssons bil idag utan att ringa mig :cry:
Jag bor juh ett stenkast därifrån 'in the ghetto' brandbergen. :)
Cupra delar låter trevligt.
Att du inte lurade in någon polare med en original RS och monterade din trasiga på den istället? Då kunde han ta det på garantin. En del jobb men för 6500 kan man svettas en del. :D
Bilen gick raka vägen från färjan i Nynäs till Haninge, hade tyvärr inte en tanke på det att utan ville att bilen skulle fixas så fort som möjligt.
Upplägget var annorlunda från början så att säga (vill eller kan inte gå in närmare på det) :) . Men du det är lugnt vad är 6 papp i det stora hela :o :P .....
Hinner inte åka ut till sviestad idag heller för att kika när du kör. ska visst iväg och få min födesledagspresent idag.
Inte illa att köra ifrån flera GT2:or på rakorna förra helgen.
Fick höra det idag och blev klart impad.
Det är därför han är min idol :P
anderzxb
2008-05-13, 02:45
Nice ROXNÄS!!!! härligt att du visar var skåpet ska stå med din rs :)
storalillen
2008-05-20, 22:32
snygg bild på ditt åk i bilsports tidningen:)
Vilket nummer? Hittade inget på hemsidan...
storalillen
2008-05-21, 12:33
Vilket nummer? Hittade inget på hemsidan...
den som kom i brevlådan igår...
Butiken om några dagar då...
http://www.bilsport.se/news.php?id=56759
http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/c070.gif
Som ni vet har jag bilen på utförsäljningstackar å mitt i detta så fick jag punktering :( hade ej ork att byta....så bilen har stått på parkeringen ganska länge nu, men i dag tog jag mig i kragen å böt däck å samtidigt tog jag en tur på ÖN å vem möte jag i förbifarten....jo, Persbrant i sin GT3:a...kan juh inte bara låta han passera....i me´kryckan(det går ganska bra att vända me´RS2:an....jag lovar ;) )...han försvann omkörandes framåtliggandes bilar å jag hade ganska svårt att hänga me´....måste jag erkänna :( , dj-vla porschepack!!!!!! en härlig resa på gränsen blev det iaf. :D ....undra om folk på ÖN tycker om mig???? efter alla dessa busracen e´väl den röda faran ganska känd här!!!!! :shock:
På tal om försäljningen så går det BOTTEN...jag vet inte....men det e´nog fel bil att sälja me´alla dessa modds. Får nog tänka om å eventuellt ta bort dom å sälja separat....
Hej
anderzxb
2008-06-14, 22:44
men du får inte sälja roxnäs. jag förbjuder dig :)
Om du nödvändigt ska sälja, så är nog orginalutförande mest lättsålt... precis som du tänkte.
Men visst är det rackarns häftigt att piska dem med en Skoda?
Här va det länge sedan man va!!!
Kan börja med att tala om för Er att bilen e inte såld å kommer ej att bli heller.
Det har varit mycke en längre tid å Skodan har endast används som bruksbil, MEN nu tänkte jag piffa upp den lite!!!
Bilen e på V-TECH i TROSA för lite större muskler..... den blir klar till nästa vecka.
Kan avslöja att vi pratar närmare 350HK!!! jag hör av mej med en utförlig rapport.
Sen kan jag väl, när jag ändå håller på, tala om för Er att jag har införskaffat mig en AMERIKANARE!!!!!!! DODGE MAGNUM SRT8....6,1 liters V8 på 425HK orginal, jag har ett MAGNAFLOW avgassystem och moddifierad luftburk samt chip ska ge runt 500HK enligt uppgifter från USA men jag va hos Roffe Lundblad å bänkade och fick 414HK/570Nm, nu e det så att Roffe´s bänk e känd för låga resultat men lite besviken blidde jag.....
Det va bara att ringa några samtal å sedan va en BOLT-ON kompressorsats beställd.
Det blev inte mycke men lite...........hej
MOPAR!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag är Mopar-älskare sedan min första Barracuda! Har haft 2 st. -65 Barracuda(273" commando och 340" commando), 2 st. -70 Cuda 440", 1 st. Dodge Demon -72 440" och 1 st. -65 Dodge A100 Van(vässad 340"). 8-)
Ja Mopar är inte dumt.
Men Skoda de e nått speciellt ;)
maverick
2008-10-23, 07:02
Lasse, du skulle köpt en Charger istället. Mycket snyggare. Men motorn är fin. :mrgreen:
Lasse, du skulle köpt en Charger istället. Mycket snyggare. Men motorn är fin. :mrgreen:
Magnumen är firmabil, så lite bagage utr. behövs.
Lördag i dag....och för tillfället e´bilen (skodan) på väg att fullmappas!!!!! mumma.... intressant å se hur den går. Borde väl bli en ganska KVICK bil, eller!!?
hör av mig när den e klar....
Karlzzon
2008-10-25, 18:22
Det är bara att komma förbi mig imorn så skall vi konsument granska!!!
secret692
2008-10-25, 18:24
Jag med vill se :D
Bilen e´inte klar ännu....men snackade med MAXE på Vtech idag och allt e ihopplockat.....mappning sedan bänken med tillhörande gatkörning för att se att allt lirar!!!!
Hoppas du hinner testa innan isen lägger sig!
Roligt att höra av dig igen.
bilen håller för tillfället på och mappas och bänkas för fullt.....
den blir nog klar till helgen!!!! Hoppas på torrväder....och torr asfalt....hahaha
tippar som sagt på 350hk så det lär gå undan!!!!!
den blir nog klar till helgen!!!! Hoppas på torrväder....och torr asfalt....hahaha
Hehe 350hk, helt galet.
Vad tror du om kopplingen och växellådan? Pallar de trycket eller har du gjort några uppgraderingar?
Hehe 350hk, helt galet.
Vad tror du om kopplingen och växellådan? Pallar de trycket eller har du gjort några uppgraderingar?
Nej inga uppdateringar.....så det blir juh intressant, kör så länge det håller....nej, i vinter blir det ny koppling samt förstärkningar i lådan, och sedan ska
jag få arslet ur å montera QUIFE-diffen. Ska inhandla drivlina från Cupra-R....sen ska väl bilen hålla några BANTRÄFFAR!! STAAC på Gotland nästa år(å piska några PORSCHAR....hahaha)
Mikael1977
2008-11-07, 07:36
350 tjeckiska HK är ju inte helt illa :)
Kanske en liten film sen när allt fungerar som det ska, typ Skyline-krossar-filmen :D
Då får du tejpa fast den applåderande hasplåten, innan du angör Gotland! 8-)
imported_jonis
2008-11-09, 00:36
Nu har jag testkört en viss röd skoda.
Dock blev det inte något hårt test utan bara kontroll av att motorn fortfarande sitter ihop . . :D
Nu är det dags för mr R att själv testköra och göra utlåtande om prestanda mm..
R- du har mail .. . .
storalillen
2008-11-09, 14:45
350 tjeckiska HK är ju inte helt illa :)
Kanske en liten film sen när allt fungerar som det ska, typ Skyline-krossar-filmen :D
låter som en bra idé ;)
358hk!!
477Nm/vrid!!
BEHÖVER JAG SÄGA MER.......
Rs_Marcus
2008-11-09, 17:26
Riktigt nice =)
Ännu fler snopna Porsche-ägare på GotlandRing!!! 8-)
Karlzzon
2008-11-09, 17:56
Skall bli kul o provköra den !!!!!!!
Skall bli kul o provköra den !!!!!!!
Bara om jag får åka med ;)
Mikael1977
2008-11-09, 19:15
358hk!!
477Nm/vrid!!
Många framdäck på lager? :D
358 hk ja.... mer än det dubbla som jag har i min oljetunna!!!
Notat till mig själv: INTE rejsa mot röd RS2 i stockholmstrakterna...
358hk!!
477Nm/vrid!!
måste ju gå som satan
jag tyckte min gick som fan på Extreme
min tappar fäste på 1-2 o ibland på 3 växeln,,,din måste ju tappa upp till 5 växeln :P
är det en ny bil på powertoppen som regerar nu ?
TS_Edition
2008-11-09, 20:16
Fan vad nice!!!!- hoppas allt håller ihop nu :? .....Du får vara försökskanin :lol:
här uppdateras det inte så ofta....men men.
bilen finns i mitt ägo än å något annat är inte att tänka på(kanon bil!!).
Till våren tänkte jag göra om bilen lite.
bananpassa lite...
det som står på tur e:
-få arslet ur å montera diffen
-byta ut dom klena drivaxlarna mot SEAT CUPRA R-drivaxlar
-byta ut länkarmar till SEAT CUPRA R
-modifiera stötdämpartornet så justerbara camberplattor kan användas
-skruva i buren(halvbur)
-titta på en lösning på hjulbreddning
-bygga bromskylning
-byte av IC(den räcker inte till)
-bygga om luftrör från luftfilter till turbo
-LÄTTA BILEN!!! allt onödigt skall bort
Sedan skall väl bilen vara redo för bandrabbning!!!!
Första resan ner till RINGEN för i år blir i Mars sedan blir det några till dom följande månaderna.
I april drar MSLS igång igen å då blir det fulla muggar i VOLVON men SKODAN ska köra så mycket det bara finns tid för i år.
Framtidstankar me SKODAN e att den ev. ska gå långlopp om något år(bilmodellen måste vara minst 5år gammal å så vitt jag vet e modellen 4år, va...?)
kan bli dj-vligt intressant med SKODAN då framhjulsdriven med överladdning regerar i serien!!
lite om HOBBYRACERN....
hoppas vi ses på banorna i år å e det någon som vill hänga med ner till RINGEN i år e det bara att höra av sig....
storalillen
2009-01-21, 11:08
Fan vad ballt Roxnäs! kommer bli en killer! säljer du din IC är jag intresserad :) bara att hojta till!
Fan vad ballt Roxnäs! kommer bli en killer! säljer du din IC är jag intresserad :) bara att hojta till!
det e klart att du får köpa IC:n när det blir dax.... men tänkte du köra den med org. turbo? kan vara så att det ej e optimalt då det tenderar i för mycket kallluft... mappa om e en rekomendation.
storalillen
2009-01-21, 11:48
det e klart att du får köpa IC:n när det blir dax.... men tänkte du köra den med org. turbo? kan vara så att det ej e optimalt då det tenderar i för mycket kallluft... mappa om e en rekomendation.
vet inte vad jag tänkt... bara att jag e sugen på mer krut ;) kanske ett turbobyte blir aktuellt :)
vet inte vad jag tänkt... bara att jag e sugen på mer krut ;) kanske ett turbobyte blir aktuellt :)
VIKTIGT!! du som gillar "rattlåskörning", glöm inte att investera i en diff(QAIFE-diffen e klockren) om du ska trimma mer.... bilen min e näst intill omöjlig att framföra på 1:an-3:ans växel från stillastående!!! men från "100-att nålen bottnar" går med rask takt
8,9sek 100-180 km/h med dubbfria vinterdäck på torrt vinterväglag loggat med RACELOGIC
storalillen
2009-01-21, 12:15
VIKTIGT!! du som gillar "rattlåskörning", glöm inte att investera i en diff(QAIFE-diffen e klockren) om du ska trimma mer.... bilen min e näst intill omöjlig att framföra på 1:an-3:ans växel från stillastående!!! men från "100-att nålen bottnar" går med rask takt
8,9sek 100-180 km/h med dubbfria vinterdäck på torrt vinterväglag loggat med RACELOGIC
Ok... vad kostar en sådan med montering? gulp....
Diffen kostar i runda slängar 10000:-
bultsats+packningar 2000:-
montering(i nedmonterad låda) 2000-3000:-
DLI teknik i Nykvarn(söder om STHLM) håller på med detta.
men du bor juh neråt kontinenten så det borde kunna bli billigare i Tyskland eller nåt....
storalillen
2009-01-21, 12:50
skulle vara kul att se bilder och film på din bil! lägg upp i garaget här på klubben om du har tid! vet att flertalet här skulle uppskatta det!
skulle vara kul att se bilder och film på din bil! lägg upp i garaget här på klubben om du har tid! vet att flertalet här skulle uppskatta det!
Jag lovar att få arslet ur.... har tänkt att köpa en användbar videokamera med fäste till bilen så det blir lite smaskiga "incar" filmer.....
storalillen
2009-01-21, 13:00
underbart! GO ROXNÄS! ;)
Finns några bilder från maj -08 här: http://web.telia.com/~u49806509/
Tryck på "Gotland".
Finns några bilder från maj -08 här: http://web.telia.com/~u49806509/
Tryck på "Gotland".
Dom bilderna e klockrena!!! Tack, hade glömt dom.
Vilken dag det va....början av maj, klarblå himmel å 20-25C varmt
maverick
2009-01-21, 13:24
Dom bilderna e klockrena!!! Tack, hade glömt dom.
Vilken dag det va....början av maj, klarblå himmel å 20-25C varmt
Perfekt bandag ända tills bilen rasade. En drivaxel var det, va?
Perfekt bandag ända tills bilen rasade. En drivaxel var det, va?
stämmer bra... är för klena när det inte går att cambra mer än -1,5grader
men blir annat nu i år med en framvagn från CUPRA R:en
Jag fottar gärna din bil med min nya kamera om du vill.
Nu är juh inte jag någon expertfotograf men vi kan ta nån dag här nu i våren om du vill.
Bilen har fått ett utseendelyft.... tonade rutor :) Lika som Stefan(Storlillen).
Sedan har en uppsättning R-däck beställts idag, Yokahoma advan 048 225-40R18
Nya lättvikts tävlingsfälgar 8,5x18 från Specialfälgar är oxå beställda, vikt per styck 6,5kg!!!
Nya bromsbelägg Carbotech XP10 och XP8 är inhandlade.
Är det någon som är sugen på att köpa begagnade fälgar och gummi 17tummare och 18tummare kan höra av sig, jag har massor!!!
Lägg undan 17" rota till mig, din pmlåda är visst full!
Lägg undan 17" rota till mig, din pmlåda är visst full!
Jocke, på ROTA-fälgarna 8x17 sitter det Michelin Pilot SPORT PS2 235-45R17("flongnya").
PM:a mej det borde gå nu, jag har tömt korgen....eller ring
storalillen
2009-01-29, 12:24
Bilen har fått ett utseendelyft.... tonade rutor :) Lika som Stefan(Storlillen).
Sedan har en uppsättning R-däck beställts idag, Yokahoma advan 048 225-40R18
Nya lättvikts tävlingsfälgar 8,5x18 från Specialfälgar är oxå beställda, vikt per styck 6,5kg!!!
Nya bromsbelägg Carbotech XP10 och XP8 är inhandlade.
Är det någon som är sugen på att köpa begagnade fälgar och gummi 17tummare och 18tummare kan höra av sig, jag har massor!!!
var du inne på bilglasdesign?
var du inne på bilglasdesign?
Ja Stefan, tack för tipset.
En kul grej, jag vet inget om toning av rutor. Sa till killarna att dom fick fria händer då sa ena killen att dom haft en RÖD Octavia inne tidigare och ägaren(Lillen) blev riktigt nöjd!!!
-Jamen för tusan, sa jag, honom känner jag juh!!!
-Som hans bil vill jag ha....å så blidde´re...
Nu e min bil oxå blingstylad :)......nu fattas det bara en fet HIFI-anläggning, fetfeta 6-kolvs D2-bromsok med blingade hålade herrejösses bromsskivor, råa 20-tummare i blank krom, kjolar spoiler fram å bak WRC-vinge sedan e det väl läge å ställa ut den på ELMIA...va!!!?? hahaha.......
Men för tusan hakar... Du glömde neon!!! http://www.cosgan.de/images/midi/boese/c045.gif
Men för tusan hakar... Du glömde neon!!! http://www.cosgan.de/images/midi/boese/c045.gif
Men det har jag juh redan monterat......;)
storalillen
2009-01-29, 16:09
Ja Stefan, tack för tipset.
En kul grej, jag vet inget om toning av rutor. Sa till killarna att dom fick fria händer då sa ena killen att dom haft en RÖD Octavia inne tidigare och ägaren(Lillen) blev riktigt nöjd!!!
-Jamen för tusan, sa jag, honom känner jag juh!!!
-Som hans bil vill jag ha....å så blidde´re...
Nu e min bil oxå blingstylad :)......nu fattas det bara en fet HIFI-anläggning, fetfeta 6-kolvs D2-bromsok med blingade hålade herrejösses bromsskivor, råa 20-tummare i blank krom, kjolar spoiler fram å bak WRC-vinge sedan e det väl läge å ställa ut den på ELMIA...va!!!?? hahaha.......
cool! det är pg på bilglasdesign som kör och äger www.pitchblackracing.se bilen.
har sett att jag ej lagt upp bromspapper på bilen.....
här kommer lite godis:
hur är körbarheten efter turbobytet? Märks det nån direkt skillnad mot innan (förrutom kraften då)
Kurvan ser trevlig ut.
Jag kommer med en utförlig redovisning senare i vår.....
Mycket trevliga kurvor, tror dock att du skulle få ut 20-30 hk (interpolerat på en höft (egentligen extrapolerat men jag jämför kurvornas form med mina originalkurvor därav valt uttryck)) till om den kunde dra till 6500-7000, den dippar ju redan vid 5500, kan det vara bränslet som inte räcker till? Den laddar väl 1,5 bar vid 5500 så turbon hänger ju med?
Ny bränslepump finns i åtanke tillsammans med S3:an IC parad ihop med min FORGE TWINTERCOOLER.
Mappningen är inte optimal, den ska mappas på nytt.
Sedan har jag börjat fundera på om man kan optimera luftröret, vi får se....till Björkvik är den klar iaf!!!
Ska ner till Nordschleife i början av mars, då kollas det vad som behöver göras då först och främst med chassi, drivlina samt bromsar....
Fuchsröhre kan vara kul med ditt chassie! http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a025.gif
Ny bränslepump finns i åtanke tillsammans med S3:an IC parad ihop med min FORGE TWINTERCOOLER.
Mappningen är inte optimal, den ska mappas på nytt.
Sedan har jag börjat fundera på om man kan optimera luftröret, vi får se....till Björkvik är den klar iaf!!!
Ska ner till Nordschleife i början av mars, då kollas det vad som behöver göras då först och främst med chassi, drivlina samt bromsar....
Jo men får väl se det som rätt fräckt att bränslet har hängt med ända upp till denna effekt från org 200..
Jag har redan mer eller mindre beställt spridare å pump till herrn ovan..
Samma setup ska även in i min egen..
Då borde effekten blir riktigt grym,.
Som ref har vi redan gjort en bil med 383 hk och 540 nm..
R
Bygga om bilen till fyrhjulsdrift????eller RWD......sugen till tusen. Hörde om en kille, igår, som hade byggt om sin Passat 1,8T. Han hade tagit motor, drivlina, ja allt från en Audi RS4 och monterat i sin SLEEPER t.o.m. inredning!!!!!! VRÅL HÄFTIGT tycker jag, eller vad säger ni?
storalillen
2009-02-01, 10:53
håller med dig Lasse! grymt!
Låter som något som kostar mer (främst i tid) än vad det ger. Tycker att det är coolt att du har en FWD som är så grym som den är!
Det är juh min plan "när" jag blir miljonär *hehe*
Ta rubbet från en RS4a (eller motsv.) och stoppa i bilen :)
Mikael1977
2009-02-01, 21:20
Bygga om bilen till fyrhjulsdrift????eller RWD......sugen till tusen. Hörde om en kille, igår, som hade byggt om sin Passat 1,8T. Han hade tagit motor, drivlina, ja allt från en Audi RS4 och monterat i sin SLEEPER t.o.m. inredning!!!!!! VRÅL HÄFTIGT tycker jag, eller vad säger ni?
Han här har iallafall skohornat ner en bi-turbo i Passaten...
http://www.youtube.com/watch?v=7JhS4Rcsihs
Tänk dig samma sak i en Lupo!!! http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a050.gif
Tänk dig samma sak i en Lupo!!! http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a050.gif
Då skulle man ju inte kunna köra... :shock: blir ju som en snorlobba över vägen...
Är väl samma sak som de där gocartsen som de sätter 1000cc motorer på... :mrgreen:
Då har det beställts och inhandlats lite grejer till bilen.
-1st Quaifediff
-förstärkta länkarmar som skall tas till DLI-teknik för måttning och tillverkning av Delrinbussningar
-bakaxel ska monteras ned och tas till DLI-teknik för måttning och tillverkning av Delrinbussningar
-ny tryckplatta
-4-puckad sinterkoppling
-fjäderben skall monteras ner och tas till DLI-teknik för tillverkning av camberplattor och uniballs
-krängningshämmarfäste fram och bak ska bytas ut mot uniballs
hade ett långt samtal med Daniel på DLI-teknik idag om växellådan(02Q)
Enligt hans erfarenhet och andra kunder till honom skall den klara uppåt 900Nm i vrid!!!!!
Ingen som helst anledning att förstärka lådan alltså.....;)
Bilen ska upp på pallbockar i veckan och plockas ner.....hoppas innerligt att den hinner bli
ihopplockad till Mars...då det är planerat att ta den ner till Tyskland(Grunne Hölle)
Gör en lista på alla modifieringar så att jag kan kopiera dig sen om jag skaffar en bensinare ;).
Hade ett snack med DLI angående drivaxlarna på RS2.
Då jag körde på Gotland förra året så gick juh, som ni kanske vet, en drivaxel inne vid knuten. Efter det har jag trott att det är klena drivaxlar på RSen.
Men.... så är inte fallet.
Jag hade dagen innan gjort en 4-hjulsinställning och då tvingat ut nav med tillhörande fjäderben genom att släppa bärarm inner och ytter för att justera cambern max, inte mycket man kan göra på våra orginal framvagnar tyvärr, -1,7 camber fram blev resultatet.
Och iom detta har jag flyttat ut axeln(den blev för kort helt enkelt) från kugg...och vid maximal belastning tillsammans med en tvär högersväng ville den inte vara med längre....
Drivaxeln ska palla helt enkelt och cambern ska justeras från topp är då slutsatsen om org. drivaxel skall användas.
I morgon börjar den radikala ombyggnaden av bilen.
Bilen kommer att ställas på pallbockar och sedan plockas ner både ut- och invändigt.
Ska försöka hålla löpande redovisning med mycket bilder.
Målet med bilen är 430-450hk med passande chassi, alltså en bil som tar det mesta;)
Vi hörs
Lars R
Kan du speca vad du skall göra mer ingående.
skall den inte in å besiktas iår?
kanske läge att göra det innan du gör för mycket ingrepp.
då kan den ju iaf rulla 2år innan nästa besök hos sbp.
Bilen ska besiktas nästa år 10-04 enligt Karlsson(SBP).
Men......om vi säger så här, bilen kommer inte gå igenom en besiktning:)
Spec. på det som ska göras kommer.
Jag har lite frågor till dig, Daniel. Jag PM:ar dig.
MVH
Lars R
secret692
2009-02-14, 11:37
Skall bli kul att följa detta. Vinner man på lotto så kanske man kan göra liknande ; )
Hoppas allt går som det skall för dig Lasse så lär du väl åka 8:or runt mig på Björkvik
Mikael1977
2009-02-14, 13:21
Det där var ingen dålig satsning!
Du kommer BACKA åttor runt mig, med handbromsen dragen och fyrhjulspunktering! ;)
Då är bilen en pallbocksracer.....
Uppställd i garaget. Har monterat ner fjäderben, bromsok, skivor, bärarmar, Styrväxelbalk, krängningshämmare fram, bärarmar bak, fjädrar och stötdämpare bak, bromskivor och ok bak, krängningshämmare bak, alla innerskärmar.
I morgon tar vi tag i växellådan, svänghjul, tryckplatta, släppa på motor vid fästen, sätta nibblern i stötdämpartornet och öppna upp för tilltänkt cambertopplagring.
Växellådan ska till DLI-teknik för montering av QUAIFE-diff, dubbelmassesvänghjulet ska bort och bytas ut mot lättat, ny tryckplatta ska i, 4-puckad sinterkoppling (ska palla 650Nm), alla bussningar ska pressas ur för måttagning och sedan tillverkning av delrin bussningar. Camber-caster justering i topp tillverkas och monteras, 4-kolvsok från BREMBO med 350mm borrad skiva fram ska monteras, 2-kolvsok BREMBO med 280mm borrad monteras, dimljus ska demonteras och bromskylningsrör monteras med tillverkade "kylsköld" mot skiva.
Skärmar ska valsas så mycket det går, vill flytta ut hjul min. 30mm.
S3ans intercooler monteras tillsammans med forge Twintercooler som redan sitter, ny effektivare bränslepump monteras och nya större spridare.
Har tittat lite på catbacksystemet och har funderingar kring mellandämparens "vara eller inte vara";) kan juh bli ett HÄRLIGT ljud!!!!!
Downpipe ska demonteras och avgasbandageseras.
Sedan ska det mappas och förhoppningen ska jag ha bromspapper på 430-450hk.....
Batteriet till kameran var urladdat så det blev inga bilder idag, men å andra sidan inget att se än så länge...
Bilder kommer när allt ska monteras.
secret692
2009-02-16, 19:37
Galet härligt Lasse.
Om inte annat måste folk komma till Björkvik för att höra och se din bil : )
Fasen, nu är du snart ikapp mig!!! http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a050.gif
gintonic
2009-02-16, 21:38
Härligt satsat. :)
SBP lär ju gilla dig :) :)
Bara banbil nu då?
/Ginnen
|
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.