Visa fullständig version : OLJA TILL RS2 MED VTECH STEG 1 ?
madetomeasure
2009-01-03, 16:14
dags för mig att fylla på olja. Kollade stickan och det är dags. Vad ska jag ta för olja? ska jag fylla på eller går det att blanda oljan med original longlife? eller är det bäst att byta olja helt? Blir de griniga på verkstaden om man kör på annat än longlife? Jag byter helst bort longlife oljan, känns lite sådär att en olja ska hålla i 3000 mil?
Som sagt har jag RS2-08 ā 600 mil och vtech steg 1 och det kanske ändrar vilken typ av olja jag ska ha jämfört med en helt original?
läste lite gamla trådar och då var en rekomendation Castrol Edge 5W-30......
ska du fylla på är i alla fall min åsikt att du bör fylla på med samma olja som du har idag, jag fick med en liter olja +en lite spolarvätska när jag köpte bilen, medföljer inte detta alltid ?
Att byta olja kanske inte är en så dum ide, som du säger är ju 3000mil mycket men jag skulle bestämma mig för med vilken intervall man vill byta, typ 500,1000 eller 1500mil och byta till annan typ av olja, då man tappat ur all gammalt.
Själv gillar jag Quaker State 5W-40, men smaken är som baken.. delad..
madetomeasure
2009-01-03, 17:36
Nä fick ingen olja eller spolarvätska med till bilen... Jag tycker det är en liten djungel med oljorna... men blanda kommer jag nog inte att göra. När man byter oljefilter köper man original eller rekomenderas det något annat? hade en civic type r och då satte man alltid in ett honda s2000 filter i. tänkte om man gör något liknande här typ audi s3 filter? kanske dum fråga men vill ändå höra efter.
Skoda verkstaden gör väl inte servicen om man väljer olja själv väl?
Tror inte nybilsgarantin gäller om du inte servar hos VAG (skoda).. En så ny bil hade jag servat hos märkesverkstad ändå, med tanke på serviceboken o andrahands värde... Sen kan du få enorma problem om du blandar olika oljor har iaf. jag fått lära mig... Men jag kan ha fel...
har du longlife så skall du fylla på med longlife olja
det har jag hört iallfall
Om du vill ha kvar garantin så måste du med stor säkerhet serva bilen på autoriserad verkstad, men du måste ju kunna välja tätare serviceintervaller om du vill ha det !? Vad gäller oljan kan du väll prata med dom, det måste ju gå att byta till annan olja än longlife om du vill ha oljan bytt med tätare intervall, en autoriserad verkstad använder sig av kvalitetsoljor. så det ska nog inte vara några problem att köra på dom oljorna som verkstaden använder..
Karlzzon
2009-01-04, 00:21
jag kör med Longlife olja i min bil men byter minst var 1500 mil.
Garantin är inte kopplat till att du servar på märkesverkstad, du kan till och med serva den själv och ha fungerande garanti, bara du kan visa att du gjort det enligt tillverkarens föreskrifter och med av tillverkaren rekommenderade oljor och delar mm.
Det du missar med att serva den hos annan är vissa godwillåtaganden och även mjukvaruuppdateringar mm.
När jag fyller på olja använder jag samma kvalitet som finns i tråget redan, det tycker jag även att du skall göra.
Några länkar ang longlifeolja
http://www.automotorsport.se/news/5618/castrol-och-vw-gör-motorolja-ihop/
http://www.automotorsport.se/news/6760/castrol-förbättrar-miljön-med-ny-olja/
madetomeasure
2009-01-05, 14:31
Pratade med verkstan idag, och de säger att de vill att man servar den med derass grejor. frågade om det var castrol slx longlife III de använde och det var det, så då köper jag en flaska och fyller på så länge...
Första servicen så kollar de vätskor provkör bilen och gör en dataanalys.
Kommer dataanalysen innebära att de ser att det är Vtech programvara?
Nej, men de kommer att känna det när de gasar :D
Jag har ett relaterat problem.
Köpte bilen ny i somras och de första ca 1000 milen var jag rätt duktig på att kolla oljenivån, eftersom nya bilar har en tendens att sluka lite olja. Oljenivån låg dock bra varje gång jag kollade. Men sen slarvade jag lite och (i höstas) strax innan 1500 mil började oljelampan lysa sent på kvällen. Jag åkte då lungt och försiktigt till närmaste Shell och köpte en liter av deras "Helix Ultra Extra" helsyntetisk 5W-30. Vilken är den dom rekommenderar till 2.0TFSI. Fyllde på och oljan hamnade mitt mellan min & max. Bra tyckte jag.
Men.
Idag började den lysa igen, knappt 400 mil senare. På väg hem från jobbet gjorde jag likadant, alltså en liter av samma olja och allt är ok. Bortsett från "majonäs" i påfyllnadslocket, vilket betyder att det finns vatten i oljan. Och det är ju inte är så läckert...
Då undrar jag:
1. Är Shells ovanstående olja helt kass, bör jag åka och köpa "Castrol SLX Longlife III" att fylla på med?
2- Är en liter alldeles för lite att fylla på åt gången (har fått för mig att det inte är så bra att köra med för mycket oljaheller)?
3. Dra min bil mer olja än er per mil? Alltså 1 liter per 400 mil.
4. Är den ljusbruna geggan, "majonäsen" rätt vanligt dessa fuktiga tider, eller är det riktigt illa?
5. Ska jag ringa min Skoda-verkstad och boka tid?
Att notera, bilen har inte börjat gå fler kallstarter per dag. Men den har börjat gå lite kortare sträckor, ett par runt 15 min istället för ett par runt 25 min per dag. Vattentemperaturen brukar dock komma upp i 90° ändå.
1. Shells olja är säkert lika bra som castrol.
2. Du skall fylla upp till max på stickan, inte mer, det är obra... Om du sedan behöver fylla 0,5 eller 1,5 beror på utgångsläget men stanna vid max.
3. 1 liter på 400 mil är en del men tyvärr inget ovanligt, vet att en del här haft liknande problem, det är inget du kan få fixat på garanti iallafall, då måste den dra 1 liter på 100 mil...
4. Geggan får du pga du inte kör den tillräckligt varm, även om vattentempen är 90 grader C är kanske oljan bara 50 grader C och då förångas vattnet dåligt, det är ju i oljan vattnet (kondensen) finns som du vill bli av med! Du får helt enkelt åka ut och hårdköra så får du upp oljetempen i plus 100 grader C så försvinner vatten och bensin och annat lättflyktigt från oljan.
5. Ja, om du har oförskämt mycket pengar på banken och vill lätta trycket lite, annars gör du som du brukar, följ råden på rsklubben och lev som det anstår en racer!!!
Wohoo!
Då ska jag ut och piska bien efter ännu någon liter olja. Frågan är bara om man inte ska köpa sig en stor dunk "Castrol SLX Longlife III". Det är ju trots allt ändå den oljan som åker i vid service, vilket sker snart... Och med min oljeförbrukning så är ändå Shelloljan snart "utbytt".
Tack för snabbt svar!
Eftersom jag fått hjälp på denna sidan med mina frågor så ska jag dela med mig av mina erfarenheter av service.
Köpte min Golf R32 ny i november 2007 och det räknas sålunda som en 2008 års modell. Fick höra att det skulle vara sk "long-life" service på den vilket skulle betyda antingen 2 års intervall eller 3000 mil. Detta stämde då inte in på min bil iaf. I det "finstilta" står även "eller enligt service-indikator"...
Min Golf hade jag inne på service efter 1 år och 10 dagar (lampan tändes innan bilen var ett år och berättade att service skulle ske inom 10 dagar) vilket då inte alls stämmer med 2 år. Bilen hade rullat precis strax över 700 mil och det är ju ett gäng mil kvar till 3000.
Det sitter en sensor i oljetråget (sa dom) som känner av hur smutsig oljan är. Jag har mest kört kortare sträckor och då blir det mer kondens och liknande i oljan. De använder Mobil 1 long-life variant hos min lokala VAG-verkstad vilket det också står i motorrummet på bilen att det var från början.
Med facit i hand tyckte mekanikern på VAG att jag inte skulle fortsätta med long-life utan han slog i "vanlig" Mobil 1 istället. Han programmerade om instrumentet så nu är det service varje år eller 1500 mil istället.
Vet inte om det var till någon större hjälp, men jag hoppas det...:confused:
/Kidde
secret692
2009-02-11, 18:12
Jag fick göra första servicen efter 2300 mil och då var bilen 8 månader gammal hihi.
Kidde:
Att serviceintervallen är variabel det visste jag, trots att det är en bil med möglighet till "long-life" service. Det är heller inte så konstigt att du fick serva din bil tidigare än 2 år och 3000 mil om du mestadels kört korta sträckor.
Något jag reagerade på är dock att de bytte olja, varför? Är "long-life" oljan mycket sämre än den vanliga om man bara kör korta sträckor? Eller var mekanikern schysst mot dig och spillde i vanlig Mobil 1 för att du skulle spara några kronor? ;)
secret692:
Vi hämtade bilen 17 juli 2008 och den har idag gått ca 1850 mil. Lite snabbt räknat får man fram ett snitt på knappt 4000 mil om året... Men ingen servicelampa än dock. Men ska nog göra en innan Björkvik... ;)
Edit: fick rapport av flickvännen nyss, den har nu gått 1904 mil. Spräcker vi 2000-mila-gränsen innan halvårsdagen tro? :D
solid:
Japp, för att spara X antal slantar gjordes på detta sätt. Servade som sagt bilen i början av december och har sen dess kört 30 mil... MAX!
Skiljer enligt mekanikern ca 1000 spänn på long-life oljan gentemot den de slog i nu istället. Totalt alltså på de 5-6 litrarna som går i maskineriet.
Kom ju på en sak förresten - bilen har gått ganska exakt 50/50 långkörning/kortkörning vid servicetillfället. De första knappa 400 milen var långkörningar. Tycker ändå det är skumt att lampan tändes efter knappt 700 mil och nästan precis på årsdagen. Ger mig f-n på att den inte var "inkodad" efter long-life helt enkelt. Om lampan tänts efter 2000 mil och kanske 1,5 år eller liknande hade jag mer förstått det.
Men, men - olja är billigare än metall och nu vet man att oljan är 100% fräsch!! Servar normalt sett mina bilar själv, men eftersom detta är första nya bilen och den har garanti så tvekade jag aldrig. Om den behålls så kommer den att servas på märkesverkstad så länge jag äger den i alla fall. Men det blir till 99% en annons på den i april/maj nånting... Lite surt, men sånt är livet. Hus är viktigare än bil.
/Kidde
Låter lite skumt ja... Du kanske gör väldigt många kallstarter per mil? Annars är det nog som du säger, de har knappat in 1-års intervall helt enkelt...
Nu ska jag inte var "sån". Jag tycker verkligen att vår RS är en fantastiskt bil och jag kan rekommendera den till alla. Men kommer du inte göra en rätt fet förlust när du säljer en nästan ny bil för att köpa en nästan lika dyr bil?
Solid:
Helt rätt ang. en fet förlust... Kostade 352 400:- när jag plockade ut den och med lite tur kanske man kan få runt 270-280 000:- till våren. Planen är dock att handla en beggad Octavia (eller annan bil) för åtminstone
100 000:- mindre än vad jag får för Golfen. Helst kanske 120. Med ovanstående siffror så kan jag då köpa nåt för 150-170 nånstans (give or take). Ska satsa på nytt värmesystem i nya huset som vi flyttar till om 2-3 veckor nånting.
Har hittat en silverfärgad kombi för 179 000:- på firma. En -08 som gått runt 1500 mil. Låter som ett vettigt pris, men vi får se till våren.
Om du har tid o lust så kan du kolla in mina andra frågor i den tråden jag skapade för några dagar sen. Du kanske vet nåt av det jag undrar.
/Kidde
Solid:
Helt rätt ang. en fet förlust... Kostade 352 400:- när jag plockade ut den och med lite tur kanske man kan få runt 270-280 000:- till våren. Planen är dock att handla en beggad Octavia (eller annan bil) för åtminstone
100 000:- mindre än vad jag får för Golfen. Helst kanske 120. Med ovanstående siffror så kan jag då köpa nåt för 150-170 nånstans (give or take). Ska satsa på nytt värmesystem i nya huset som vi flyttar till om 2-3 veckor nånting.
Har hittat en silverfärgad kombi för 179 000:- på firma. En -08 som gått runt 1500 mil. Låter som ett vettigt pris, men vi får se till våren.
Om du har tid o lust så kan du kolla in mina andra frågor i den tråden jag skapade för några dagar sen. Du kanske vet nåt av det jag undrar.
/Kidde
Jo, om du säljer R32 privat får du ju klart mer för den än vad en fräsch RS2 kostar.
Jag började svara imorse, men har inte hunnit avsluta inlägget än. :)
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.