handdator

Visa fullständig version : Nu vet jag varför Volvo riskerar att kursa...

Joakim
2009-01-24, 21:48
Efter en händelserik månad med Gyllenhammars gåva till svenska folket har jag nu blivit införstådd med varför Volvo riskerar att gå i konkurs.

För två veckor sedan skulle jag upp till Götet, tog en tjänstebil på jobbet, en -03 V70 2,5T AWD, fränt tyckte jag då, vilket junk tycker jag nu! Maken till skrothög har jag inte kört på länge, bilen hade rullat 12000 mil men det kändes som 40000 mil!!! Hela bilen andades gjutjärn, det gick tungt och skramlade, skulle aldrig köpt en sådan. Bälgde i sig soppa gjorde den också.

Nästa försök var i förrgår, skulle köra från Borlänge till Storfors med en V50 1,8F som rullat 2000 mil, trodde inte det var sant, det var det slöaste jag kört, i det närmsta accelerationsfri! Efter halva resan blev det värre, trampade ner kopplingen och bottnade gasen, den varvade 4200 rpm!!!! (fick en ny bil) Att den sedan var trång som kondomen mamba gjorde inte saken bättre, bagaget är mindre än fabia combi!

Fick byta bil i Skövde, en ny V70 2,0F, nu blev det lite bättre, sköna stolar men vad slö! Växlad som en symaskin var den också, varvade 4000 rpm i 125-130 km/h, nej kära patrioter, Volvo må ha varit en bra bil men i jämförelse med min Octavia står den sig slätt, skulle aldrig köpt en ny Volvo om jag skulle byta bil idag.

Corn
2009-01-24, 22:18
Varför så illa om Volvo ;) De e ju en SKITbra bil... E har alldrig ägt någon men kört många... He he

Sinni
2009-01-24, 22:41
du har blivit för van vid din skoda räser :)

Norsken
2009-01-25, 00:36
Hadde bilen på verksted nylig og da fikk jeg en Volvo xc 70 automat diesel. Bilen føltes fin og hadde en høykvalitets følelse. Men prisen på en slik i norge gjør at den ikke er for den vanlige mannen i gata. pris er 650000Norske kroner og oppover

Solid
2009-01-25, 00:58
Kan bara hålla med dig Joakim. Åkte med chefen på kundbesök i höstas i hans V70 2.5T (förra generationen). Sköna stolar, men vilket jävla skrammel från inredningen och sicka krängningar, trots bara ca 5000 mil. När han stämplade - bad han göra maxacc men trodde inte först på honom - så hände ingenting, förutom att det lät rätt trevligt, men det gör ju alla femcylindriga turbomotorer (mmm, Audi urquattro)...

I somras åkte jag även med svågerns V50 T5, trodde jag skulle krossa knäna när jag satte mig i baksätet, som sagt trängre än en Fabia. Likaså trodde jag att bakdörren skulle lossna när jag öppnade den, sicken jävla skit till kvalitetskänsla...

Har en gång i tiden varit Volvo-anhängare, så jag tycker det vore rätt trist om de kånkade (till skillnad från fallet med SAAB), men det är nästa så att de är värda det.

Säger inte att Skoda är världens bästa bil, men det är kul att de har gått om båda de "svenska" (och så många andra) biltillverkarna med hästlängder!

rsstyle
2009-01-25, 02:00
volvo bilar jag har kört har jag varit nöjd med iallafall.. Farsan har en s60 d5 163hk (skaffade trimmbox till den, nu 193hk).. Tycker den går sjukt bra och redigt skön och köra.. Trotts att den rullat strax över 19 000 mil så håller den sig i bra skick.. Farsan har aldrig haft problem med den och han har ägt den i nått år nu.... Tycker dock att volvos bensinare är väldigt törstiga... Men det va min saab 93 med som jag ägde innan skodan, så jag ska inte klaga :P

scootie
2009-01-31, 14:57
Till trådskaparen, du kan ju inte jämföra en överladdad RS-maskin mot en BioFuel Volvo och tro att den ska gå som ett skållat troll?

anderzxb
2009-01-31, 20:19
Jag läste ju inte det som om han jämförde volvon mot sin RS prestanda messigt. men men jag brukar vara kass på att läsa :)