handdator

Visa fullständig version : Teoretiska Vtech-hp?

Perrko
2009-01-27, 21:29
Då jag har blivit lite av en bilfreak när det kommer till trimning osv så undrar jag lite på hur många hästar man både teoretiskt och praktiskt skulle kunna komma upp i med denna motor utan att den riskerar att rasa på väldigt kort tid.

Jag väldigt stort förtroende för Vtech då dom har fått bra kritik av alla här plus att jag själv har deras RTS och är väldigt nöjd med den. Så min undran är vad Vtech skulle kunna göra med denna motor för att kunna komma över ~210 hp som man får vid chippning. Även vad dessa åtgärder skulle kunna tänkas kosta.

Jag har ju förstått att bensinare är att föredra vid trimning, men vill gärna veta hur mycket det skulle skilja om man nu börjar anstränga sig lite med dieseln.

Om det nu skulle visa sig att man aldrig ens kan komma över säg ~270 hp så får man väl köra på dieseln ett tag sen byta till en bensinare för att kunna leka lite ytterligare.

Drog igång den här tråden så att man skulle kunna göra en liten sammanställning kanske så att alla med dieselmotorn skulle få se vad man kan göra. Så om Ni på Vtech vill svara så gör gärna det i tråden och inte via pm. Pm kan vi ta vid senare tillfälle om det skulle bli aktuellt med några åtgärder :).

Soulman
2009-01-28, 10:23
Sitter själv med liknande funderingar. Enligt Jonis på Vtech är det partikelfiltret som bromsar i huvudsak. Men det är oklart om det funkar att besiktiga bilen utan, alltså om partikelhalten blir för hög. Vissa påstår att man inte mäter partikelhalten alls på besiktningen.

En annan aspekt kan ju vara att det blir sånt enormt vrid att växellåda och koppling inte mäktar med och då är man ju inne på rätt stora uppgraderingar helt plötsligt. Växellådorna är väl lika på för TFSI och TDI?

Du skriver i din signatur att du har TDI och Extreme, är det "det vanliga" steg 1 och 210 hk du menar? Jag fick programmet inlagt igen i fredags av Vtech pga att jag varit på Din Bil och fått en uppdaterad motorstyrning. Och jag är övertygad om att jag har märkbart mer effekt nu än när jag hade programmet i förra gången. Tyvärr hade Jonis fullt i hallen så det fanns ingen möjlighet att bänka bilen den dagen.

Kanske Vtech kan sätta ihop nåt fungerande kit med ersättningsrör? Givaren för reningen måste väl också programmeras bort eller luras.

Perrko
2009-01-28, 20:04
Sitter själv med liknande funderingar. Enligt Jonis på Vtech är det partikelfiltret som bromsar i huvudsak. Men det är oklart om det funkar att besiktiga bilen utan, alltså om partikelhalten blir för hög. Vissa påstår att man inte mäter partikelhalten alls på besiktningen.

En annan aspekt kan ju vara att det blir sånt enormt vrid att växellåda och koppling inte mäktar med och då är man ju inne på rätt stora uppgraderingar helt plötsligt. Växellådorna är väl lika på för TFSI och TDI?

Du skriver i din signatur att du har TDI och Extreme, är det "det vanliga" steg 1 och 210 hk du menar? Jag fick programmet inlagt igen i fredags av Vtech pga att jag varit på Din Bil och fått en uppdaterad motorstyrning. Och jag är övertygad om att jag har märkbart mer effekt nu än när jag hade programmet i förra gången. Tyvärr hade Jonis fullt i hallen så det fanns ingen möjlighet att bänka bilen den dagen.

Kanske Vtech kan sätta ihop nåt fungerande kit med ersättningsrör? Givaren för reningen måste väl också programmeras bort eller luras.

Det är väl som du säger att det kanske blir för mycket vrid så allt riskerar att rasa vid minsta hårdkörning. Lite surt att det finns så mycket som bromsar för ytterligare effektökning när man gillar dieseln i övrigt :).

Ja, det är vanliga steg 1 ska vara. Fast då jag skrev i att jag ville ha extreme när jag beställde den nya filen till RTS:en och fick betala därefter så skriver jag att jag har extreme :).

Tror att du märker av din skillnad mer direkt än vad jag gör. Jag har ju lagt in det själv och det ska tydligen behöva köras med runt 100 mil innan trimmet har fått full effekt.

Vore ju kul om dom kunde komma fram till någon ersättning för partikelfiltret som gav mera effekt men ändå går igenom besiktningen. Fast man kanske ändå inte kan komma upp i dom effekter man vill utan att byta näst intill hela motorn.
Så det kanske måste bli en bensinare vid ett senare tillfälle.

Soulman
2009-01-28, 22:53
Nånting som gör mig främst glad men också nyfiken är vad trimprogrammet gör egentligen. Samma sträcka jag kör varje dag ger tydliga besked. Den drar mindre. 5,6l utan trim och 5,0l med trim. Samma sträcka samma hastighet, samma uteförhållanden, samma däck, samma soppa, uppmätt flera gånger och med lika skitig bil.

Hur går det till när jag får mer effekt och bilen drar mindre? Och varför ekonomitrimmar inte tillverkarna när man kan göra det med eftermarknadsprogram? Bränsleförbrukningen på bilar är ju aldrig så aktuell som nu och tillverkarna slåss om att ha snålaste bilarna och få dem miljöklassade.

Jonis, du som håller på med det här, kan du förklara mer? Vad gör trimprogrammet som originalprogrammet inte gör?

Karlzzon
2009-01-29, 07:21
Jag vet inte exakt vad programet gör !! men enkelt kan man säga så här att du behöver gasa mindre för att komma upp i 50km/h och hålla den hastigheten därför drar bilen mindre.
Tar hand om bränslet på ett effektivare sätt.
Ang varför biltillverkarna inte gör det på en gång tror jag beror på att den skall gå att köra överallt på Jorden !! Jag skulle inte villja tanka min bensinare nån annanstans än i Europa med min optimering.

Mattan
2009-08-14, 23:56
En kompis till mig som jobbar med att sitta å räkna på förbränningsmotorer berättade att när det gäller dieslar så kan man ställa dom så dom drar mindre soppa men risken är att dom släpper ut giftigare avgaser. Jag tror att det är därför det inte finns några 3 liters bilar i vw koncernen längre. Det går helt enkelt inte med dom nya avgaskraven.

Så det är nog enkelt att göra en motor snålare om man inte tar hänsyn till utsläppen. Jag säger inte att vtech tex skulle göra om bilen till en miljöbov, men dom kanske närmar sig gränserna för det tillåtna.

TomasG
2010-03-12, 17:03
Nånting som gör mig främst glad men också nyfiken är vad trimprogrammet gör egentligen. Samma sträcka jag kör varje dag ger tydliga besked. Den drar mindre. 5,6l utan trim och 5,0l med trim. Samma sträcka samma hastighet, samma uteförhållanden, samma däck, samma soppa, uppmätt flera gånger och med lika skitig bil.

Hur går det till när jag får mer effekt och bilen drar mindre? Och varför ekonomitrimmar inte tillverkarna när man kan göra det med eftermarknadsprogram? Bränsleförbrukningen på bilar är ju aldrig så aktuell som nu och tillverkarna slåss om att ha snålaste bilarna och få dem miljöklassade.

Jonis, du som håller på med det här, kan du förklara mer? Vad gör trimprogrammet som originalprogrammet inte gör?

Från fabrik så tar de ingen hänsyn till om bilen säljs i sverige eller afrika.

När den skeppas från fabrik så är den "optimerad" till att kunna köras på vilken diesel / bensin som helst världen runt... (tyskland har tex 91 oktanig bensin)