Visa fullständig version : Turbon dör vid fullgas
maverick
2009-01-29, 23:27
Var ute och skulle visa bilen för George_RS idag. Givetvis gick den inte som den skulle.
Vid fullgas från c:a 3000rpm i trean och fyran dör turbon helt. Gasar jag 90% rycker det bara lite.
Felkoder enligt följande:
17705 - Anslutning laddgasspjäll: tryckfall
P1297 - 35-10 - - - Intermittent fel
16487 - Luftmassemätare (G70): signalen är för hög
P0103 - 35-10 - - - Intermittent fel
Antinspinnlampan tänds vid c:a 120km/h och indikerar LMM-felet.
LMM byttes i tisdags, så den är hel. Det är samma felkod som med original LMM, så den var antagligen också hel.
Någon som har något tips?
någon slang på turbons trycksida som inte är riktigt hel?! Hade samma felkod på min 17705 (P1297) och då var det hål i slangen till vevhusventilationen. När du tar av motorkåpan så sitter den längst upp till höger på motorn.
maverick
2009-01-30, 12:54
Ja, jag får väl gå igenom alla slangar. Fan vad drygt. :-/
Kan det vara så att läckaget gör att ECU tror att LMM ger för hör signal?
gintonic
2009-01-30, 19:07
Ta gärna kort och lägg upp i tråden på slangarna/demontering m.m.
Kan vara bra för framtida användare/dig/mig själv kanske:)
Vad är det för skitkvalitet egentligen på alla slangar i RS1?
Verkar vara ett mycket vanligt fel?
Ja,ja lycka till!
Hoppas du hittar vad som felar.
/Ginnen
TROR jag har bilder på den trasiga slangen på datorn hemma. Ska kika då jag kommer hem. Skitkvalite kan jag hålla med om, samma skit på audi & vw. Men dom sparar säkert några örenpå att göra av sämre kvalite.
maverick
2009-01-31, 10:49
Jag tror inte det blir någon omfattande demontering. "Lånar" en provtryckningspump från jobb ohch trycker hela systemet på en gång. Kanske kan höra var det pyser.
George_RS
2009-01-31, 17:08
hehe hoppas du får ordning på de så man kan få en ordentlig åktur...:D fast helt nöjd med den ja fick ändå ehm om man jämför me min brötande sak...som förövrigt blev till värre på vägen upp till jönköping o sen lite mer hem...så nu e de akut o rycka isär skiten :( trisst.
maverick
2009-02-01, 14:00
Ja, så som den skramlade så är det bäst att riva. ;)
maverick
2009-02-02, 09:16
Tänkte på att jag var lite otydlig i min beskrivning i början av tråden. det är itne bara turbon som där. Det hugger till och känns som om all drivkraft försvinner i några tiondels sekunder.
maverick
2009-02-06, 08:39
Någon som kan tipsa om vilka värden jag ska logga i vag-com för att hitta felet?
maverick
2009-02-09, 15:02
Jag har inte hunnit provtrycka ännu.
Bilen blir bara värre och värre. Idag tvekar den så fort man passerar 2500rpm.
Hål i ny kolv varje dag...
maverick
2009-02-09, 16:36
Ja, ibland undrar man. :)
Men det uppstår bara när turbon varvar mer än original, så någon kolv är det nog inte.
Har du lyckats hitta något? :confused:
maverick
2009-02-17, 20:50
Nej, jag kom på den ljusa iden att lacka min provtryckningsplugg så den inte rostar. Tänkte inte på att färg torkar väldig dåligt när det är bara några plusgrader.
Men å andra sidan så har felet inte visat sig på ett tag nu. Men jag får se till att provtrycka snart ändå.
Hej gott folk, jag är ny på forumet och även nybliven ägare till en vacker Skoda RS :)
Jag har dock upptäckt att jag har samma problem med min bil att den vid full pådrag dör runt 4000-5000rpm. I går upptäckte jag att killen som haft bilen innan mig haft laddtrycksmätare mm. installerat men plockat bort dem vid försäljningen. Dock har han inte pluggat slangen till mätaren. :?
Jag har inte 100 koll på vad detta kan gett för problem men tror ni att det skulle kunna ge mig felkoden p1297 som jag har? slangen är nu pluggad.
Jag har även kod P1296 men har nu vart och köpt ny tempgivare för det verkar som att den kan vara slut. Har släckt motorlampan 5 ggr sen jag köpte bilen och varje gång har jag haft p1296 och p1297.
Jag ska naturligvis köpa en laddtrycksmätare men det har inte blivit av ännu. Så vad tror ni, kan det vara det som har vart problemet eller är det slangen till vevhusventilationen som är slut på min också?
Ska ta en närmare titt efter jobbet i dag.
maverick
2009-02-25, 09:22
Kolla gärna vad koderna betyder också. Med vag-com får du ut textrader också.
Det står:
17704 P1296 Cooling system malfunction
17705 P1297 Connection turbocharger - throttle valve pressure hose
//Micke
någon slang på turbons trycksida som inte är riktigt hel?! Hade samma felkod på min 17705 (P1297) och då var det hål i slangen till vevhusventilationen. När du tar av motorkåpan så sitter den längst upp till höger på motorn.
Jag kollade upp min slang till vevhusventilaltionen i går och den var väldigt mjuk och kändes lite svampig nästan. Antagligen är väl inte oljeresistensen i slangen den bästa eller nåt. Men jag kollade upp med VAG vad den kostade och priser ligger på 424:- och artikelnummretnummret är 06A103221BH.
Har någon kolla på om den finns att köpa någon annan stans eller är det orginal som gäller?
på min slang var det hål precis i böjen på slangen. Om det inte är hål där så behöver du inte byta den slangen. Då är det bättre att du börjar leta hål på resterande slangar (finns några stycken). En vanlig slang som börjar läcka är den som sitter under oljestickan längst fram.
Ok, tack för tipset.
Ska kika det till helgen. Hoppas att det löser sig med den där motorlampan snart måste besiktiga. :)
maverick
2009-03-03, 15:10
I och med byte av tänspole igår så kikade jag lite på vevhusslangar m.m. Hittar inga sprickor där i alla fall. Funderar lite på om det är dumpen som läcker igenom pga högt laddtryck. Ska prova med grövre fjäder imorgon, och några dagar framåt.
Hej gott folk, jag är ny på forumet och även nybliven ägare till en vacker Skoda RS :)
Jag har dock upptäckt att jag har samma problem med min bil att den vid full pådrag dör runt 4000-5000rpm. I går upptäckte jag att killen som haft bilen innan mig haft laddtrycksmätare mm. installerat men plockat bort dem vid försäljningen. Dock har han inte pluggat slangen till mätaren. :?
Jag har inte 100 koll på vad detta kan gett för problem men tror ni att det skulle kunna ge mig felkoden p1297 som jag har? slangen är nu pluggad.
Jag har även kod P1296 men har nu vart och köpt ny tempgivare för det verkar som att den kan vara slut. Har släckt motorlampan 5 ggr sen jag köpte bilen och varje gång har jag haft p1296 och p1297
Jag ska naturligvis köpa en laddtrycksmätare men det har inte blivit av ännu. Så vad tror ni, kan det vara det som har vart problemet eller är det slangen till vevhusventilationen som är slut på min också?
Ska ta en närmare titt efter jobbet i dag.
Med ny tempgivare och ditmonterad laddtrycksmätare har jag nu efter ca 50 mil ännu inte tänt motorlampan *peppar peppar*. Men det verkar som att det kan ha löst sig. Hoppas det löser er för er andra också!
maverick
2009-03-16, 16:12
Efter att ha klarat mig ett tag, så kom båda dessa koder tillbaka under turen till Hyltebruk. *suck*
någon ny fjäder blev det inte i dumpen, då den jag fått var på tok för liten för Forge-ventilen.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.