handdator

Visa fullständig version : Rasad växellåda

mangejft
2009-02-04, 23:43
Jag åkte från jobbet i måndags när det plötsligt började låta som nån plastbit skrapade mot ett däck, stannade bilen och gick ut och tittade men såg inget.
Ljudet försvann och kom tillbaka några ggr de ca 2 milen hem. Efter den sista rondellen lägger jag i 3:an och pang, nu låter det som nån slängt en näve grus i lådan. Perfekt, sweet och j..... skit! 2 dagar innan bilen ska besiktas och 5 dagar innan min välförtjänta semester till fjällen.
Panikbråttom att fixa bilen och ingen möjlighet att hinna kolla på bilen själv lyckas jag få tid hos en VAG verkstad. 9000 spänn för att felsöka lådan, alltså ta ner den, ta isär, plocka ihop och sätta tillbaks utan att göra nått åt problemet. Hmm.
Får sedan ett glädjande samtal från verkstaden att det var som jag trodde, 3:ans drev som var trasigt och att lådan kunde renoveras för den totala kostnaden av 21900 bagis. Tackade hyffsat vänligt men bestämt nej till detta förslag och fick då veta att de kunde slänga i en begagnad låda till den nätta summan av 16200 om jag kunde vara utan bilen ett par dagar. Kör sa jag som inte orkade höra mer och bad dem byta urtrampningslager när de ändå hade plockat ner allt.

Japp då har jag muttrat färdigt så nu känns det lite bättre. :)

Rs_Marcus
2009-02-05, 00:37
Fy fan vad tråkigt =( Och här går jag och är bitter över att kanske behöva byta högra strålkastarinsatsen för ~6000, det känndes helt plötsligt lindrigt :P

Mikael1977
2009-02-05, 07:02
Det här var ruggigt sur läsning så här på morgonkvisten....
Men dom 275 pållarna kanske har hjälpt raset lite på traven? ....men vilket fall som helst, surt som faan det här :(

storalillen
2009-02-05, 11:00
fy! man blir lite orolig när man hör detta!

Dez
2009-02-05, 11:36
Håller med, man blir lite orolig. Hur lång har bilen gått och hur länge har den varit trimmad?

Skönt att man har en drivlineförsäkring med 1500:- självrisk!

mangejft
2009-02-06, 21:04
Inte meningen att skrämma nån. Bilen har gått ca 13000 mil och en del av dessa ganska hårda. ;) Så man kan man inte säga att lådan som sitter i RS:en är skit för det är klart att det sliter med 100 kusar mer än vad den ska behöva tåla, och dessutom i 6 år.
Sen om det beror på trim, körstil eller otur som gör att lådan rasar i detta fall vet jag inte. Antagligen en kombination.

George_RS
2009-02-07, 01:11
vag e bara onödigt dyra :S ja fick min låda kluven o överkikad o förstärkt för 2000 spänn xD monterint o demontering för 4000..olika firmor som utförde arbetena ;P av egen erfarenhet går jag aldrig till vag pga överpriser.

LowMech
2009-02-07, 10:11
Mjaha, då är väl min i riskzonen då.. :) den har gått 14500 mil. Fast otrimmat... :shock:

Roxnäs
2009-02-07, 11:05
Har du hört dig för med DLI teknik i Nykvarn, där borde du kunna köpa en växellåda till vettiga pengar som dessutom är förstärkt. Kan juh passa på å uppgradera koppling, svänghjul, tryckplatta, diff m.m. Dom har det mesta till just 020-lådan(5-växlade).
http://www.dli-teknik.se/

maverick
2009-02-07, 16:27
Men det sitter väl en 02J i RS1?

mangejft
2009-02-07, 16:56
vag e bara onödigt dyra :S ja fick min låda kluven o överkikad o förstärkt för 2000 spänn xD monterint o demontering för 4000..olika firmor som utförde arbetena ;P av egen erfarenhet går jag aldrig till vag pga överpriser.

Problemet var just tid och även kontanter då resan redan var bokad, alltså var det Skodakortet som gällde. Annars hade gått att lösa betydligt billigare.

Roxnäs
2009-02-07, 17:52
Men det sitter väl en 02J i RS1?

Fel av mig, självklart sitter det en 02J-lådan i RS1.
Hur som, DLI-teknik har massor till Er låda och dessutom mycket annat....

mangejft
2009-02-07, 20:22
Har du hört dig för med DLI teknik i Nykvarn, där borde du kunna köpa en växellåda till vettiga pengar som dessutom är förstärkt. Kan juh passa på å uppgradera koppling, svänghjul, tryckplatta, diff m.m. Dom har det mesta till just 020-lådan(5-växlade).
http://www.dli-teknik.se/

Tack för tipset Roxnäs, ska kolla deras sida. Kopplingen är redan ombyggd men har haft planer ett tag på att se över de resterande delarna du nämde.