handdator

Visa fullständig version : Kända problem med RS 06:a?

Czech Chief
2009-02-07, 20:30
Har siktat in mig på en Octavia RS (Bensin) från 07-08 men hittade en prisvärd 06:a

Vågar man köpa första årsmodellen av RS II:an? Finns det några kända barnsjukdomar eller garanti åtgärder som man bör kolla upp?

Annat man bör tänka på veta om just 06:an?

/Peter

Rs_Marcus
2009-02-07, 20:37
Kika lite i denna tråd.

http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=1361&highlight=t%E4nka

Czech Chief
2009-02-07, 21:20
Tack för tipset

Tyvärr inte så mycket matnyttigt :(

/Peter

Joakim
2009-02-07, 21:25
Finns inga speciella fel på denna bil, vi på forumet har piskat dem i tusentals mil utan ras, visst har det varit något skitfel men generellt sett är det en kanonbil! Köp och bli hjälte som oss!!!! Men se för guds skull till att trimma!!!

Czech Chief
2009-02-07, 21:34
Finns inga speciella fel på denna bil, vi på forumet har piskat dem i tusentals mil utan ras, visst har det varit något skitfel men generellt sett är det en kanonbil! Köp och bli hjälte som oss!!!! Men se för guds skull till att trimma!!!

Tack för input från en ägare till en 06:a

Trim ligger i planen så klart :)

/Peter

secret692
2009-02-07, 21:35
Ja passa på att köpa nu när priserna är riktigt låga.

Jag gav 158.000 för en 07:a i oktober och tyckte det var billigt då.

Hämtade den i Götet faktiskt

Sinni
2009-02-07, 21:36
enda som jag upplever som problem är att det skramlar i dörrarna när jag spelar musik med lite mer bas :(

secret692
2009-02-07, 21:49
Ja oavsett om det är stora högtalarsystemet så är det inte bra. Spelade sönder några högtalare i Kombin efter ett halvår hihi.

Nu spelar jag inte högt längre utan lyssnar på motorljudet

anderzxb
2009-02-07, 21:52
Ja dörrarna är ju piss byggda jag har haft inne min 2 ggr för att fixa höger dörren men det händer inte så mycket.. spelar lite musik i fem min sen är det samma sak igen ;)

Mvh

Czech Chief
2009-02-07, 22:54
Ja dörrarna är ju piss byggda jag har haft inne min 2 ggr för att fixa höger dörren men det händer inte så mycket.. spelar lite musik i fem min sen är det samma sak igen ;)

Mvh

Vad är det i dörrarna som skramlar sönder?

Är det panelen i sig som är vek eller är det infärstningarna och högtalarna som ger upp?

/Peter

Sinni
2009-02-07, 23:03
när jag trycker på högtalar gallret slutar det att skramla
men exakt var skramlet kommer ifrån vet jag inte

Czech Chief
2009-02-08, 22:12
Har lagt handpenning på en 06:a idag :)

Rs_Marcus
2009-02-08, 22:28
Har lagt handpenning på en 06:a idag :)

Grattis! =) Vad kör du nu?

Czech Chief
2009-02-09, 13:00
Nu kör jag en gammal BMW 518i från 1995 med 27600 mil på mätaren :)

Så det blir annat drag under galoscherna nu :) Men komforten och ljudnivån i den 14 år gamla bilen är oslagbar :(

Någon som behöver en bekväm och billig andra bil?

Har tidigare kört andra BMW och Alfor så det ska bli intressant att prova Skoda...mina tidigare erfarenheter av Skoda är den 105:a som min morfar körde från Prag till Värmland varje sommar när jag var liten...hoppas dörrarna inte öppnas när det svänger :)

/Peter

MAN
2009-02-14, 14:01
Jag har en 06a som rullat nästan 9k, 8k med PPC. AC kompressorn rasade i somras och sen har jag fått byta bakre rutlisterna och fixat höger dörrhögtalare fram pga skorr. Är mycket nöjd överlag om man bortser från buller och helljus (som vanligt..). Konverterade helljuset med tillxenonkungen och har inte fått till en bra ljusbild trots flera justeringsförsök. Nu skiter jag i att fåglar och piloter blir bländade, sällan man kan använda helljuset ändå. Pratade med Skådda handlaren för ett par veckor sedan och frågade om nya RSen. Några chefer hade sett den på fabriken och den ska vara ganska olik den vanliga modellen. Bra för nuvarande skiljer inte tillräckligt tycker jag. Han nämnde även skalstolar... jammi!!

Czech Chief
2009-02-14, 17:00
Jag har en 06a som rullat nästan 9k, 8k med PPC. AC kompressorn rasade i somras och sen har jag fått byta bakre rutlisterna och fixat höger dörrhögtalare fram pga skorr. Är mycket nöjd överlag om man bortser från buller och helljus (som vanligt..). Konverterade helljuset med tillxenonkungen och har inte fått till en bra ljusbild trots flera justeringsförsök. Nu skiter jag i att fåglar och piloter blir bländade, sällan man kan använda helljuset ändå. Pratade med Skådda handlaren för ett par veckor sedan och frågade om nya RSen. Några chefer hade sett den på fabriken och den ska vara ganska olik den vanliga modellen. Bra för nuvarande skiljer inte tillräckligt tycker jag. Han nämnde även skalstolar... jammi!!

Buller och vägljud har jag en plan för...noise killer och dämpmatta :)
Hellljuset tänkte även jag fixa med Xenon konvertering

Tråkigt med AC kompressorn :(

Vad var det som hände rutlisterna? Något man bör se över i förbyggande syfte?

Anledningen till att jag det blev en RS Kombi är att vi fick vårt första barn i tisdags och då blev det lite bökigt med den gamla sedanen. Låter intressant om den nya RS, lagom att köpa en 3 år gammal om 3 år då :)

Men om familjen växer innan dess så är jag grymt nyfiken på Superb Kombi...lite schyssta hjul och chip så går nog den hem oxå :)

/Peter

MAN
2009-02-14, 20:55
Inget av det jag nämnt har kostat utan det har varit garanti. Kompresorerna är "smartare" nuförtiden och är mao känsligare. Inget konstigt att dom havererar enl verkstan. Rutlisterna bytades pga dom inte låg an mot karossen i "svängen" på bakdörren. Lite lustigt var att efter bytet fick hö dörr "nya" listen och vä dörr "gamla" listen. Påpekade detta men så skulle det vara, dom var bytta!! Skit i det, jag sitter ju ändå aldrig bak.. Du vet väl att kombin inte är större bak, bara lite "högre i tak".
Jämför jag med brossans GTI så har jag "både och", han har bara gti...

Mikael1977
2009-02-14, 21:13
vi fick vårt första barn i tisdags

/Peter

Lite OT, men......
Grattis grattis! :D

Czech Chief
2009-02-14, 23:32
Lite OT, men......
Grattis grattis! :D

Tack tack :)

MAN
2009-02-20, 21:59
Fick en motorvarning idag och åkte till doktorn. Efter undersökning blev domen följande. EJ tanka mer än till första "knäppet" och EJ tanka med bilen igång, annars får man byta en givare i tankröret och ett kolfilter.

juanito
2009-02-20, 22:33
Tanka med motorn igång???
Varför vill någon göra det?
Det är väl varken smart eller tillåtet?

MAN
2009-02-20, 23:30
Tja, bryta mot lagen, varken smart eller tillåtet det heller men många gör det också.

erikru
2009-09-13, 19:30
Jag har provat söka om nån mer har samma sak som jag men hittar ingen,

Skulle höra med nån om ni hört skramlande ljud från bilen nån gång ?

eller rättare sagt, klonkande, (kloink klaink) som om man får in en konservburk eller sten i fjädern där bak eller nåt...

det händer ofta just efter jag startat eller när jag kört en liten bit,, och flera gånger när jag kört över en trottoarkant eller farthinder..

kan ju vara så enkelt som att stenar lossnar från däcket och landar i fjädern eller på någon plåt där bak nånstans men man blir ju orolig att nåt är trasigt.

Därför måste jag höra med er om ni upplevt liknande????

Bignick
2009-09-22, 23:32
Jag har provat söka om nån mer har samma sak som jag men hittar ingen,

Skulle höra med nån om ni hört skramlande ljud från bilen nån gång ?

eller rättare sagt, klonkande, (kloink klaink) som om man får in en konservburk eller sten i fjädern där bak eller nåt...

det händer ofta just efter jag startat eller när jag kört en liten bit,, och flera gånger när jag kört över en trottoarkant eller farthinder..

kan ju vara så enkelt som att stenar lossnar från däcket och landar i fjädern eller på någon plåt där bak nånstans men man blir ju orolig att nåt är trasigt.

Därför måste jag höra med er om ni upplevt liknande????

Tror jag upplevt samma sak som dig. Första gången trodde jag att jag glömt nåt verktyg på däcket. Högt metalliskt ljud som att nåt far runt i hjulhuset. Skulle vara kul att få reda på vad det kan vara.

Solid
2009-09-23, 00:12
Har också hört något liknande. Men dock bara 3-4 ggr på 4000 mil.

MAN
2009-09-29, 23:22
Jag brukade få stenar mellan skivan och skölden lite då och då men man "backar bort" dom. Det låter ganska illa och "dyrt" speciellt första gången det händer.

Solid
2009-09-30, 09:11
Jag brukade få stenar mellan skivan och skölden lite då och då men man "backar bort" dom. Det låter ganska illa och "dyrt" speciellt första gången det händer.

Det har hänt mig en eller två gånger, dock ett helt annorlunda ljud mot det som jag skrev om ovan. Backa bort dom har funkat bra för mig också.