Visa fullständig version : Ni som har trimmat era TDi rs?
Tjenare!
Undrar vilket chip/box jag ska välja nu när jag funderar på att trimma min rs TDI -08:a? Hur upplever ni att den går efter trimningen/chippet? Är det värt det?
Sedan undrar jag även hur man får ner kraften i backen? Den spinner ju jättelätt på 1:an och 2:an så mycket att hela bilen studsar. :)
är tacksam för all matnyttig info ni kan ge mig.
MVH Jimmy
maverick
2009-02-09, 16:35
Angående effektiv start så finns det upptaget tidigare. Går i det hela ut på att hålla bilen med handbromsen, och slira lite på kopplingen.
Jag valde att köpa V-techs RTS och på det viset sköta trimningen själv. Bara att skicka in orginalfilen till V-tech, så skickar dom tillbaka en trimfil som man för över till bilen.
Nu har jag inte haft mitt trim i så många mil så det har väl inte börjat gå för fullt än. Men bilen är starkare nu än vad den var orginal, den accar bättre. Jag tycker att det var värt att få den trimmad, vill dock ha mer så jag väntar med spänning på vad V-tech tar fram i trimningsväg till dieseln.
Sen att få ner kraften i backen kan jag inte svara på, har inte raceat med bilen från stillastående plus att jag bara haft trimmet nu under vintern. Ska bli intressant att se hur bilen går med sommardäcken på.
härligt med snabba svar....
Hur som helst tycker jag det är en mycket fin bil och vill ju trimma, vad kostade det c:a med rts trimmet? och lämnar man in på service måste man lägga in programmet igen?
MVH Jimmy
RTS:en kostar 7900kr inkl 1 uppgraderingsfil om inget ändrats nu.
Det är nog bara om dom uppgraderar programvaran i din bil som du måste lägga in trimmet igen, annars ska det ligga kvar.
Finns lite mer information på V-techs hemsida. Plus att du kan skicka meddelande till Jonis här på forumet om du undrar nåt mer.
anderzxb
2009-02-10, 05:22
Jag kör seriell mappning från V-Tech på min RS tdi.
. Är skit nöjd men mycket vill ha mer :)
Jag kör med vanliga chippningen gjord av V-tech och det funkar utmärkt. Det finns ju en poäng med RTS eftersom man tydligen kan lagra flera olika program och du byter själv när du vill.
kan man få bilen chippat/trimmat av v-tech utan att betala för rts-enheten?? vad kostar det då??
kan kolla själv på v-tech men den sidan är låst från jobbet mitt.
tack på förhand /Jimmy
kan man få bilen chippat/trimmat av v-tech utan att betala för rts-enheten?? vad kostar det då??
kan kolla själv på v-tech men den sidan är låst från jobbet mitt.
tack på förhand /Jimmy
Snabbast och mest utförliga svar får du säkert om du slår en signal till V-tech.
Sedan undrar jag även hur man får ner kraften i backen? Den spinner ju jättelätt på 1:an och 2:an så mycket att hela bilen studsar. :)
är tacksam för all matnyttig info ni kan ge mig.
MVH Jimmy
Diffbroms gör att du får grepp med båda hjulen istället för ett. Hårdare motorkuddar gör att motorn sitter bättre vid belastning och hjälper även till mot hjulstuds.
Sen så verkar det beror på vilket lufttryck du har i däcken, kör jag med 2.8bar så studsar det som fan men sänker jag till 2.5bar så blir det mycket bättre.
Kör oxå med V-Tech på min bil och är grymt nöjd!!
Kommer att ha RTS i min men inte fått den ännu, ligger på posten!
Kommer troligen att köra på dessa olika stegen:
-Original ~160hk
-Trimmat ~220hk
-Extreem ~2??hk
Om att få ner effekten i baken började bli svårt när jag gick över 220hk innan var det inga problem :)
Något som är störigt på 2,0TDI är lagget som blir mellan växlingarna, borde väl vara samma på VW som på Skoda..
snacka om att jag är sprallig nu, skall ivägg och chippa bilen min nu.
muahahaha återkommer med hur jag upplever de första intrycken.... :mrgreen:
ja då har man varit ute och kört en c:a 20mil då ;-)
guud vilket härligt drag det blev i bilen.... är helnöjd.
kunde inte sluta flina bakom ratten, var ett tag sedan man hade och körde en sådan rolig bil.
dock verkar det inte bättre än att jag kanske måste sälja den :-(
har fått väldigt bra erbjudande om företagsbil. blir väl till att slänga ut en säljes annons och se hur den blir.... Vad värderar ni min bil till?? Skoda octavia rs tdi. 2500mil, nyservad 18" sommardäck, dragkrok, farhållare
Ingen som hört nåt mer om ersättningsrör för PF och mera effekt? Jag vill ge mera gaaaaaaas! :-)
Har inte hjärta att byta till Tfsi just nu när oljan är ca 1,30 billigare än vanliga såsen.
Skatt!!! :)
Den är försvinnande liten i kalkylen när jag kör 2500mil/år och har upp till 70 öre rabatt på listpriset. Och förstå vad jag sover gott om nätterna när jag drömmer vackra drömmar om mitt bidrag till minskad växthuseffekt. :-)
Milltek har ju ersättning till golf gt tdi, borde nästan vara samma. Pris vet jag dock inte...
Har själv funderat på detta. Jonis kanske kan ordna?
Milltek har ju ersättning till golf gt tdi, borde nästan vara samma. Pris vet jag dock inte...
Har själv funderat på detta. Jonis kanske kan ordna?
Vi har löst diskuterat det för en längre tid sedan. Jag skulle vilja se ett kit, prissatt installerat och klart. VW TDI är ju inte längre nåt bara åkare och bönder med tillgång till röd diesel kör längre, utan blir ju mer och mer vanlig.
Kommer det et steg-2 til 2.0 tdi eller er det max uttak på chipen som er nå.
Extrem til tdi hadde vært fint.
Skatt!!! :)
Skatteskillnaden mellan en diesel och bensinare är 3.907 -1655:- = 2.252:-
Årskostnad diesel (0.6 x 11.59 kr/l): 10.431:- + skatt = 14.338:-
Årskostnad bensin 0.9 x 12.59 kr/l): 16.997:- + skatt = 18.652:-
Dvs du sparar 4.314:-/år om du kör 1.500 mil. De flesta privatförarna kör nog närmare 2.000 mil per år så då ökar besparingen ytterligare...Så att tro att man måste åka 6.000 mil per år för att köra diesel gäller nog bara om man har en gammal förkammardiesel ;)
Fast nu drar ju inte en original RS 2.0 TFSI 0.9 liter blandat, utan snarare 0.75 - 0.80. Men man sparar ju fortfarande pengar på att välja dieseln, speciellt vid högre miltal/år. Något måste man ju få igen för sämre register, långsammare acceleration, lägre toppfart och sämre väghållning (om än knappt märkbar) tack vare villapannan... ;)
För mig som kör 800 mil per år finns ingen besparing.
Min 1,6 har aldrig varit över 0,78 ens med dubbdäck.
Kör dessutom på 95 oktan. :)
Fast nu drar ju inte en original RS 2.0 TFSI 0.9 liter blandat, utan snarare 0.75 - 0.80. Men man sparar ju fortfarande pengar på att välja dieseln, speciellt vid högre miltal/år. Något måste man ju få igen för sämre register, långsammare acceleration, lägre toppfart och sämre väghållning (om än knappt märkbar) tack vare villapannan... ;)
Mmm.. jag har mycket svårt att se att TFSIn ska jämföras med dieseln förbrukningsmässigt. Körningen idag, ca 35 mil. 17 mil i ca 130. 45 min kö på E4an och kom max ett par kilometer. 8 mil mellan 180-200 blås med många nedväxlingar och fullgasaxx när kön väl släppte. Ytterligare 9 mil i mellan 100-140 blås med idel nedväxlingar och fullgasaxx. Snittförbrukning 7,3. Min gissning att förbrukningen med TFSI skulle ligga en bra bit över 10l för den inspirerande körningen.
Och trot eller ej, då har man faktiskt kul i TDIn. Men jävlar i min låda vad det bullrar då...
Självklart drar RS TFSI mer än RS TDI, inget snack om saken! Men att dagens turbobensinare är törstiga monster är lika sant som att dagens turbodieslar knackar, skakar och luktar illa.
Jag har fått upp förbrukningen på vår bil till 10.0 L en gång (bortsett från ren stadskörning några kilometer), det var när jag körde Skåne - Jönköping (300 km) på under 2 timmar. :)
Senast jag körde "inspirerat" hamnade den på 9.0 L, då inräknat körning liknande din i exemplet ovan, samt ett gäng 0-200 och 50-200 repor då jag testade en Racelogic PerformanceBox. Så visst drar den mer. Men det handlar inte om 50% mer, snarare ca 25-30%.
Jag vet att 170 hk TDIn är riktigt kul, speciellt tack vare det höga vridet och den markanta turboknuffen som finns. Provkörde en innan jag efter en del velande valde 2.0 TFSI... Men som sagt, nästa gång blir det en diesel och en bil med större tank än 55 liter, mao mest för räckviddens skull...
Mikael1977
2009-08-13, 23:23
Något som vi alla vet men inte riktigt kommer fram här är att TFSI`n faktiskt har 30hk mer....så att jämnföra TDI mot TFSI tycker jag blir lite fel.
Men jag håller med, det är ganska skönt att inte behöva sponsra oljebolagen mer än nödvändigt :D
När jag låg och pendlade 20mil/dag så låg snittet 0,5-0,55, då momsade jag bara lite.
När jag ligger och pressar så sticker den upp på ca 0,8 men då är det i princip fullgas hela tiden.
Har funderat på att köra bensin nästa gång men jag måste testa en under ett par mil och se så förbrukningen inte sticker för mycket med min ganska hårda körning. Blir ju trotsallt ca 3000mil/år även om jag inte pendlar längre.
Något som vi alla vet men inte riktigt kommer fram här är att TFSI`n faktiskt har 30hk mer....så att jämnföra TDI mot TFSI tycker jag blir lite fel.
Men jag håller med, det är ganska skönt att inte behöva sponsra oljebolagen mer än nödvändigt :D
Och i just det här fallet är det väl ännu lite mer (60-70 hk?), tänker på V-tech Steg 1 TDI vs V-tech Extreme/Steg 2 TFSI.
Mikael1977
2009-09-27, 10:25
'Ar det någon här som har testat Pipercross innsatsfilter til TDI`n?Någon förändring i effekt eller insugsljud?
Har pipercross på min TDI, merket ikke den store forskjellen etter bytte. Ble ikke noe innsugslyd eller effekt som jeg merket.
Mikael1977
2009-09-28, 22:56
Har pipercross på min TDI, merket ikke den store forskjellen etter bytte. Ble ikke noe innsugslyd eller effekt som jeg merket.
Hmm, trist :(
Är det ingen här inne som kör med öppet filter?
maverick
2009-09-29, 21:29
Filterbyte ger ingen märkbar effektökning, om det ger något alls.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.