handdator

Visa fullständig version : Svårstartad...

Mikael1977
2009-02-10, 15:04
Är det någon här mer än mig som har startproblem när det börjar bli riktigt kallt ute?
Som i dag, -9 grader och ganska torrt, då startar bilen aldrig på första försöket.
Inte heller på andra om jag inte hänger på tändningen lite väl länge tills startmotorn börjar skrika, vilket inte känns helt rätt!

Det samma gäller om bilen har stått ett par dagar, då är den oxå trög.
Bilen stod 2 veckor i sommras och då behövde jag nästan starthjälp!!!

Har haft bilen inne hos Skoda för att kolla spänning och lite annat, men dom hittade inget fel. Det här upplevde jag aldrig på min RS1:a, så jag undrar, kan det vara så att det är ett vanligt problem hos TDI`n?

Ps: Jag har en relativt kort resväg till jobbet, runt 20 min, men försöker att rasta bilen lite längre turer så fort tillfället bjuds.
PsX2: När jag ska hem efter jobbet så är det inget problem, så 8 timmar stillastående på dagtid går utan problem...

Perrko
2009-02-10, 15:47
Låter skumt...
Har inga problem med att starta min bil när den har stått ett par dagar. Har ingen direkt kyla här nere men hade inga problem när vi var uppe i fjällen i julas heller.

Verkar ju nästan som att du har ett kasst batteri trots att det är en ny bil, fast om Skoda säger att det inte är nåt fel på spänningen så vet jag inte vad det kan vara.

jonis
2009-02-10, 17:20
batterierna blir lätt sunkiga på Vag bilar.

Ladda dem gärna nån gång ibland.

Mikael1977
2009-02-10, 17:30
batterierna blir lätt sunkiga på Vag bilar.

Ladda dem gärna nån gång ibland.

Jo det var det jag tänkte oxå, och bad dom evt byta batteri om det var dåligt... men dom sa att allt såg bra ut.
Ioförsig inget stort problem, men lite irriterande när det händer :(

Kanske ska ta å köpa mig nytt batteri även fast dom säger att allt är fint...men som sagt, bara problem när den har stått över natten, annars funkar det fint.

Joakim
2009-02-10, 20:15
Hmm, bara problem när den stått över natten, det är ju varje morgon då?
Hade jag stått ut med i två dagar...
Har du provat att ladda batteriet? Om du laddar den fullt och provar en kall morgon så ser du direkt om det är batteriet som är kasst, blir det ingen skillnad kan du börja leta någon annanstans. Nytt batteri tror jag inte på, om du ändå gör det tar jag gärna emot det gamla;-)
En sista fråga, jag har en gosse som lånar min Fabia RS ibland, den var också trög när det var kallt, då jag frågade om han glöder den först såg han ut som ett frågetecken...
Hur gör du?

olfen
2009-02-10, 22:02
inte märkt av något särskilt på min, visst det är skillnad att starta den när den stått över natten och det är kallt och fuktigt mot om man precis kört en runda.

Dock så kan den vara lite segare när det ligger runt +-0c,
-25c i fjällen var inga problem.

Mikael1977
2009-02-10, 22:03
Ja, det är varje morgon...några gånger går hon igång på första försöket, men då väldigt trögt, andra gånger krävs det flera försök :( (detta gäller bara när det är kallt!)

Jag har inte laddat batteriet annat än några turer Oslo-Sthlm tur retur :D

Angående glödningen så tror jag att jag gör som man ska, alltså väntar några sekunder tills "glödlampan" har slocknat.

Hur får jag enklast laddat batteriet?

skallie
2009-02-10, 23:06
Korta körningar på vintern tar hårt på batteriet.
När jag hade min bil på service i december hade dom kollat batteriet också, och det var bara laddat till 51%.

anderzxb
2009-02-11, 02:10
Min lilla skönhet brukar vara lite svår när hon stått ett par dagar och det är kallt ute.. men hon brukar inte vara speciellt svårstartad då hon drar igång på första försöket men det kan ta lite tid.

mvh

Furby
2009-02-13, 10:49
Jag har haft min ctec laddare på i tre nätter nu utan att batteriet blivit fulladdat. Inga felmeddelanden heller så förhoppningsvis är det inget fel på batteriet

Mikael1977
2009-02-13, 11:02
Jag har haft min ctec laddare på i tre nätter nu utan att batteriet blivit fulladdat. Inga felmeddelanden heller så förhoppningsvis är det inget fel på batteriet

Ctec, är det en batteriladdare?
Måste jag plocka ur batteriet för att ladda det, eller hur gör man?

Säkert många som brister ut i skratt nu, men det här är helt nytt för mig :D

Furby
2009-02-13, 11:24
Du kan ha batteriet monterat. Köpte min på Clas Ohlson när jag åkte hoj för att underhållsladda vintertid. Helnöjd med den.

http://www.ctek.com/SV/Default.aspx

Ante80
2009-02-14, 22:34
Min står med Ctek kopplad 1 vecka i sträck när jag kör firmabil i samband med jour på vintern.. Funkar fint o batteriet är alltid fullt...

Joakim
2009-02-14, 22:57
Provade Fabian i minus 8 i morse, tändning på tills spiralen slocknade, vred om nyckeln, gick kanske ett halvt varv innan den small igång, vilken bil! Inte en tillstymmelse till tvekan. Octavian får iallafall gå minst ett till två varv, jag blev imponerad över Fabian!

Ante80
2009-02-14, 23:02
Provade Fabian i minus 8 i morse, tändning på tills spiralen slocknade, vred om nyckeln, gick kanske ett halvt varv innan den small igång, vilken bil! Inte en tillstymmelse till tvekan. Octavian får iallafall gå minst ett till två varv, jag blev imponerad över Fabian!

De låter imponerande!! Våra Opel Vivaro dieslar på jobbet är inte lika lätta att sparka igång, kan bero på alkolåset som ska värmas o de tar tid i kyla sen blir dom seeeega.. Octavian får snurra 1-1,5 varv innan den kickar igånga..

Mikael1977
2009-02-15, 10:43
1-2 varv är ju rena lyxen!
3-4 varv och sen att den låter som att den ska dö därefter, det är skit! :)

Föresten Ante, grattis med "ny" bil....men har ni plockat bort turbon???
1,8T med 105 hk....hehe

maverick
2009-02-15, 12:04

1,8T med 105 hk....hehe

Det är för att den ska gå snålare. V-techs nya ekonomitrim! :mrgreen:

jtds
2009-02-15, 13:00

Om det är minusgrader när man laddar har jag märkt att det tar längre tid.

juanito
2009-02-15, 14:33
Ja, blybatteriers förmåga att ta emot laddning varierar med temperatur.
Har alltid varit så, vad jag kan minnas.

Joakim
2009-02-15, 19:41
Servade bilen idag och laddade batteriet samtidigt, noterade att det fortfarande var originalbatteriet som sitter i och det fyller fem år till sommaren, fungerar kanon och en av orsakerna är väl att bilen rullat som pendlarbil, främst längre sträckor, nästan 3000 mil per år i snitt.

Ante80
2009-02-15, 20:09

1,8T med 105 hk....hehe

3-4 varv så va min med dåligt batteri, började lysna massa lampor oxå när strömmen tröt..

Tack, de e ju tanten som öser runt i den så jag plocka turbon så hon inte ska krocka fler gånger :)

Det är för att den ska gå snålare. V-techs nya ekonomitrim! :mrgreen:

De är kanske en ideé att lansera.. Måste va trist dock, får gå in o ändra i min signatur..

Furby
2009-02-15, 20:50
Om det är minusgrader när man laddar har jag märkt att det tar längre tid.

Jo, 25-30 minusgrader hehe

Om jag inte minns fel förglöds VAG:s dieslar när man öppnar dörren. Fiffigt

olfen
2009-02-16, 13:58
I morse var det sirap i maskineriet, precis att den orkade dra igång. ca -10, körde 20mil igår.

Är redan batteriet så slut efter 14månader och 5300mil ?

/olfen

Mikael1977
2009-02-16, 14:19
Jag blev chockad när bilen startade på första försöket i morse, å då hadde den stått hela helgen i minusgrader.... !?
Säkert bara för att jag dokumenterade starten med mobilen :D

Mikael1977
2009-02-16, 22:25
Och här har vi Bettan in cold action!

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/th_MOV00003.jpg (http://s291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/?action=view&current=MOV00003.flv)

Rs_Marcus
2009-02-16, 22:43
Tycker att det låter som batteriet är risigt.

olfen
2009-02-16, 23:00
låter precis som min

Mikael1977
2009-02-16, 23:22
Ska köpa mig en sån fin Ctek laddare, så får vi se om det blir lite bättre efter en rejäl laddning.

Joakim
2009-02-17, 22:57
Om du har möjlighet kan du köra förbi en firma som säljer batterier, de brukar göra en gratistest av batteriet, de mäter spänningen under belastning och du ser direkt om det är slut. Om du har en analog voltmeter kan du själv kolla vad spänningen går ner till under tiden då du kör på startmotorn.

J.A Racing
2010-01-07, 18:42
Nu har jag samma fundering, hur gick det för dig Mikael1977 ?

Mikael1977
2010-01-07, 21:01
Nu har jag samma fundering, hur gick det för dig Mikael1977 ?
Well...det är riktigt trögstartat nu för tiden, men när det är -10 eller varmare så går det utan problem!

http://www.youtube.com/watch?v=qMiczG7GYfQ

Furby
2010-01-07, 21:17
Well...det är riktigt trögstartat nu för tiden, men när det är -10 eller varmare så går det utan problem!

http://www.youtube.com/watch?v=qMiczG7GYfQ

Jag fick byta mitt orginalbatteri efter mitt inlägg ovan. Orginalbatteriet har väldigt låg startström om man jämför med t. ex. Global som jag har nu.

Glöda gör jag bara om jag glömt sätta på värmaren.

juanito
2010-01-07, 21:24
Jag kör med Varta silver, som funkade kanon vid -26 i julas!

Solid
2010-01-07, 23:04
Är det så att en dieselmotor generellt kräver mer kräm när man startar den? Har hört av flera att det ska vara kassa batterier i Octavia/RS original. Men jag (eller sambon) har aldrig märkt en tvekan. Visserligen rullar vår bil turer på över tre mil minst ett par gånger i veckan, så det blir nog laddat rätt bra pga det, men ändå...

Mikael1977
2010-01-08, 07:54
Är det så att en dieselmotor generellt kräver mer kräm när man startar den? Har hört av flera att det ska vara kassa batterier i Octavia/RS original. Men jag (eller sambon) har aldrig märkt en tvekan. Visserligen rullar vår bil turer på över tre mil minst ett par gånger i veckan, så det blir nog laddat rätt bra pga det, men ändå...

Jag har alltid trott att dieselbilar var extremt lättstartade (iallafall det man har hört på parkeringar o.l)
Men så kan ju dessa vara varma, vad vet jag :)
Men det ska sägas att när kvicksilvret rör sig ner mot nollan så startar den på ett kick!
Får iofs se om det går bättre i dag, var inne på 3000 service i går...kanske hjälper lite...om man har tur :)

Furby
2010-01-08, 07:59
Kompressionsförhållandet är mycket högre på dieslar och därför kräver de mycket ström. TSI 9,6:1
TDI 16,5:1

På batteriet ska förutom Ah även startströmmen stå samt kvalitetsbokstaven(A-C). Jag tror det stod runt 360 på mitt orginal. Nu har jag ca 600 samt A förstås.

J.A Racing
2010-01-08, 11:53
Ok jag laddade mitt batteri igår får se idag hur det är. Men när det är under -10 så behöver man 2-3 startförsök innan den drar igång. Den tänder till men stannar igen och startar på 2 eller 3 försöket. Har även dessa glödning vid dörr öppning eller? Får nog ta och sätta i en motorvärmare om det ska vara så här, de ska tilläggas att det är bara så här vid kallstart då den stått över natten.

juanito
2010-01-08, 14:16
Det är framförallt tre saker som gör att dieslar är känsligare på batterikvalité vintertid.
Dieseln i sig själv blir ju mer trögflytande ju kallare det blir.
Dieslar har glödstift som förvärms innan start=drar el.
Kompressionen har Benke redan nämnt.
Dessa tre saker tillsammans ger ju inte precis bättre förutsättningar för batteriet att må bra.

Solid
2010-01-08, 14:38
Är det även så att en dieselmotor är sämre på att ladda batteriet eftersom den varvar mindre? Och att man således kunde köra på lite lägre växlar för att få bättre laddning. Eller är jag ute och cyklar nu?

maverick
2010-01-08, 15:01
Det borde man komma runt med laddningsregulatorn. Jag menar att generatiorn laddar fullt väldig tidigt, men regulatorn ser till att den inte överladdar när man varvar motorn.

juanito
2010-01-08, 15:40
Dessutom väljer man från fabrik lämplig utväxling på generator-drivningen.

Solid
2010-01-08, 15:52
Så även om man, som många dieselförare gör, puttrar runt i 1400-1500 rpm 80% av tiden så laddar generatorn fullt? Då kan vi utesluta det problemet.

persson
2010-01-08, 16:06
Får nog ta och sätta i en motorvärmare om det ska vara så här, de ska tilläggas att det är bara så här vid kallstart då den stått över natten.

Motorvärmare är väl en självklarhet? Motorn slits otroligt mkt vid kallstarter.

Furby
2010-01-08, 16:28
Jag såg något tv program från betydligt kallare trakter. Minns jag rätt så motsvarade en kallstart där ca 10.000 mils körning.En värmare av något slag sparar både bil och förare

skallie
2010-01-08, 21:45
Det är framförallt tre saker som gör att dieslar är känsligare på batterikvalité vintertid.
Dieseln i sig själv blir ju mer trögflytande ju kallare det blir.
Dieslar har glödstift som förvärms innan start=drar el.
Kompressionen har Benke redan nämnt.
Dessa tre saker tillsammans ger ju inte precis bättre förutsättningar för batteriet att må bra.

Vissa dieslar har ju också elektrisk uppvärmning av kupéluften som sliter på batteriet, jag har det i Octavian men inte i Caddyn.
Båda bilarna startar alltid direkt på första försöket ner till -10 (tänker aldrig på att "glöda", utan startar motorn direkt)
Octavian har låtit lite trött vid start så jag har laddat batteriet med batteriladdare

Mikael1977
2010-03-31, 12:39
Mitt problem kvarstår och senast i måndags eftermiddag (efter att bilen varit ute på vägen hela dagen) så klarade den inte av att starta!
Tog mig säkert 10 minuter innan den surrade igång, och då som om ingenting hade hänt.

Ska, om jag hinner i dag, ner till verkstaden och få kollat problemet en gång för alla och om dom har batterier på lager så byter dom.
Hoppas detta löser mitt lilla (men väldigt irriterande) I-landsproblem ;)

Edit: Fick även starthjälp en kall februari morgon då bilen var helt död....brrr och lite grrr!