Visa fullständig version : 1.8T som tvärdör vid acceleration med farthållare.
Detta gäller min lillbrorsas bil och det är ingen skoda utan en Audi A3 1.8t 2001. Hoppas det är ok att posta här ändå, är ju samma motor som i octavia.
Det finns ett fel på bilen som är av väldigt irriterande sort, nämligen att när man gasar med farthållaren så tvärdör bilen efter några sekunder. ESP och antispinn lampan tänds i samband med detta.
Man får vrida om nycklen för att få igång den när detta händer, hjälper inte att koppla och koppla ur.
Bilen är helt standard förutom att den är chipad. Kan det va så att den på grund av chipet accelerar för snabbt på farthållaren så att nån styrbox stryper motorn?
Tacksam för all hjälp då han har haft inne den och läst av alla felkoder på motorstyrning, instrument och abs etc. och det visar ingenting.
silverbane
2009-02-12, 13:38
Nyligen chippad/problemet uppkom i samband med chippning? Då låter det som fel i programvaran.
George_RS
2009-02-12, 16:54
detta problem hade jag även på min rs att den ville dö tvärt ibland på farthållaren enbart på den :/
ett tips kan va att kolla vevhusventilationsslangen längst upp höger på motorn.
sedan jag byttte den slangen för de va stor spricka i skarven på den så har inte min rs dött på farthållaren..så tror de va det som var problemet :P
kan leta upp en bild om du vill
Känns ju lite långsökt att de är vevhusventilationen. det har ju inget generellt med farthållaren att göra.
Vad har du för chip, alltså vilket märke?
Om du kan göra den till orginal så testa de o se om problemet fortsätter. OM det gör det trots orginal så är det felkoder som bör läsas av.
George_RS
2009-02-12, 23:42
Känns ju lite långsökt att de är vevhusventilationen. det har ju inget generellt med farthållaren att göra.
Vad har du för chip, alltså vilket märke?
Om du kan göra den till orginal så testa de o se om problemet fortsätter. OM det gör det trots orginal så är det felkoder som bör läsas av.
nä jag tycker de me låter konstigt men kan du då förklara varför de försvnnit efter bytet av den slangen? :p
maverick
2009-02-13, 08:59
Ett vanligt tips är LMM. Antispinnen tänds vid fel på LMM (jättelogiskt, ellerhur?).
Alla felkoder är alldeles precis avlästa och det visade ingenting. Luftmassemätaren är nybytt även den.
Bilen är chipad av TM-chiptuning och har varit det i 1.5 år. Förra ägaren har aldrig märkt något fel på farthållaren. Vi har bra kontakt så tror han talar sanning. Lillbrorsan har bara haft bilen drygt en månad. Obs! Hänger INTE på något vis ut tm-chiptuning innan jag vet att felet ligger där.
Har ringt brorsan och sagt till han att prova koppla ur antispinnen och se om det beter sig likadant. Han ska prova det efter jobbet i eftermiddag så får se hur det går då. Tack för alla tips än så länge :) Har fått betydligt fler svar här än på audis egna forum!!
George_RS
2009-02-13, 13:50
Ett vanligt tips är LMM. Antispinnen tänds vid fel på LMM (jättelogiskt, ellerhur?).
hehe nepp inte de minsta logiskt...finns de ngn logik i skoda :P
Inget nytt att uppdatera ännu då jag inte fått något svar från TM-chip ännu, men dom hör säkert av sig snart.
Kan tillägga att det beter sig likadant även om antispinnen är urkopplad.
George_RS
2009-02-19, 02:06
kollat slangen ja tipsa om?
som sagt inte de minsta logiskt me den men de hjälpte för mig iaf ;P
Nej har inte kollat den ännu faktiskt! Har pratat med TM-chip tuning och dom verkade inte helt obekanta med problemet för dom erbjöd sig genast att titta på bilen och fixa till problemet. Så tänkte låta dom kika på den först.
Ska ner med den till Eslöv på torsdag. Återkommer efter det :)
kollat slangen ja tipsa om?
som sagt inte de minsta logiskt me den men de hjälpte för mig iaf ;P
George_RS
2009-02-23, 17:41
Nej har inte kollat den ännu faktiskt! Har pratat med TM-chip tuning och dom verkade inte helt obekanta med problemet för dom erbjöd sig genast att titta på bilen och fixa till problemet. Så tänkte låta dom kika på den först.
Ska ner med den till Eslöv på torsdag. Återkommer efter det :)
okej okej..väntar på en rapport från dig :P
Sådärja! Nu har bilen varit nere i Eslöv hos Tomas på TM-chiptuning.
Bilen har fått den nyaste programvaran och nu funkar det perfekt med farthållaren, skönt!
Märks även att effektkurvan är betydligt jämnare och skönare än innan då det var lite ketchup över det hela innan.
Tydligen hade de haft en samarbetspartner i Helsingborg innan(där bilen ursprungligen var chipad) som hade misskött sig och hade programmerat många bilar med programvara från andra oseriösa företag. Det var alltså inte TM,s programvara i bilen fastän det är det som står på kvittot.
Tack för all hjälp och tips!
George_RS
2009-02-27, 05:03
Bra att det löste sig med det du :P
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.