Visa fullständig version : Hjälp att välja trimmprogram Vtech
Hejsan
Hoppade på vintererbjudandet från vtech angående RTS,,, men vet inte vad man ska välja för program till bilen i detta fall Skoda Octavia 2 RS 2.0 TFSI .... kollar på vtech sida där man hittar 2 program till denna steg 1 .. samt steg 2 ... därimot hittar ja inget om något om extrem progarm till denna som stod i erbjudandet ... jag kommer inte att byta avgassystem eller annat bör ja då välja steg 1 då eller fungerar det fint med steg 2 ändå... samt vill jag inte förlora bottenvridet eller blir de lidande vid trimmande ... en sista fråga tar man igäl bilen med steg 2
den ger ju mycket mer i effect samt vrid ...
förlåt för så lång tråd jag har sökt efter info så gott ja kunnat
Någon kunnig med erfarenhet som vill förklara lite
secret692
2009-02-19, 06:51
Steg 1 ca 245 Hk
Steg 1 Extreme ca 270 Hk.
Jag kör själv med Steg 1 extreme i min bil utan ha bytt något annat än och det funkar kanon. Så valet är upp till dig. Jag har ca 240 Hk i min andra och det är stooooor skillnad mellan 240 och 270 samt en massa newtonmeter emellan.
Hoppas du är nöjd med svaret.
maverick
2009-02-19, 08:55
Steg 1 extrem är det som säljs som steg 2 numera.
Steg 1: chip 240hk
steg 2: chip 270hk
steg 3: chip, avgas 2--hk
kläm till med extreme direkt om du känner att du har råd
bättre o har mer effekt som du kanske inte allti använder än att ha för lite effekt när den saknas vid omkörning
Du måste ju inte tok gasa med extreme, men det är skönt o ha den extra effekten
kläm till med extreme direkt om du känner att du har råd
bättre o har mer effekt som du kanske inte allti använder än att ha för lite effekt när den saknas vid omkörning
Du måste ju inte tok gasa med extreme, men det är skönt o ha den extra effekten
Erbjudandet gällde även xtreme program för samma summa och RTS är redan betald så man få nu fritt fälja mellan dessa program ... var mest osäker vad man skulle väja för program men som ni förstår så för en snål smålänning så ser man kanke mer vad man kännar på priset då i normla fall extreme programet är dyrare... men ni alla verkar rätt överens att de ska vara etreme programmet .... å ja litar ju på er .. å givetvis Vtech i detta fall inte att förglömma .....
där imot har j inte sett nån data om när bilen börjar dra typ som det är nu drar den från ca: 2000 v och uppåt .. är det något liknade
secret692
2009-02-19, 15:12
Gå in på min sida och mina bilder så finns det papper från när jag bänkade bilen.
Dock var detta direkt efter chipning och jag hade vinterdäck på och då 260 hk och 446 N men efter att programmet satt sig så runt 270 hk.
secret692
2009-02-19, 15:15
Jag har ca 300 N vid 2000rpm och har toppen vid ungefär 3250 rpm så vridet ligger på mellanregistret.
Orginal ca 280 N
Czech Chief
2009-02-19, 18:39
Hakar på tråden med lite frågor
Funderar också på RTS och står i valet och kvalet mellan Steg 1 och Extreme 1
Hur upplevs skillnaden tydligast mellan dessa varianter? Skiljer sig bensinförbrukningen mycket?
Till sist hur är det med drivlinan på RS2 pallar den att gå från 280 NM till över 400?
/Peter
Enl Roxnäs tråd så skall 02Q lådan som vi har palla massor med mos. Jag är inte orolig för den biten. Usa trimmare har inte heller nämnt nått om drivlinan och dom passerade nyligen 500hk+ och är nere och nosar på 10 sekunders repor på strippen ;)
secret692
2009-02-19, 23:38
Hakar på tråden med lite frågor
Funderar också på RTS och står i valet och kvalet mellan Steg 1 och Extreme 1
Hur upplevs skillnaden tydligast mellan dessa varianter? Skiljer sig bensinförbrukningen mycket?
Till sist hur är det med drivlinan på RS2 pallar den att gå från 280 NM till över 400?
/Peter
Eftersom jag har en bil med steg 1 och en med steg1 extreme så kan jag bara säga att skillnaden är faktiskt enorm.
Mycket mer vrid med extreme vilket gör att du inte behöver växla lika mycket vid normal körning.
Kör du lugnt med extreme kan du köra riktigt snålt men den kan också dra mycket vid buskörning.
Czech Chief
2009-02-20, 02:48
Eftersom jag har en bil med steg 1 och en med steg1 extreme så kan jag bara säga att skillnaden är faktiskt enorm.
Mycket mer vrid med extreme vilket gör att du inte behöver växla lika mycket vid normal körning.
Kör du lugnt med extreme kan du köra riktigt snålt men den kan också dra mycket vid buskörning.
Om jag får säga det själv så är jag ganska duktig på att köra lugnt när jag bestämt mig för det :)
Så vad är riktigt snålt enligt dina mått?
Fördelen med RTS är ju att om det skulle bli för mycket bus kan man alltid gå tillbaka till orginal, typ vintertid :) Fast har man väl sett ljuset finns det väl ingen återvändo :)
Mvh Peter
secret692
2009-02-20, 10:11
Jag trodde också jag skulle lägga i orginal på vintern men icke : )
Ännu en fördel med RTS är att om Skoda vill uppdatera en programvara så kanske trimmet försvinner och då är det bara att lägga in det igen.
0.67 har jag kört som lägst men har hört de som kört ännu snålare.
Jag trodde också jag skulle lägga i orginal på vintern men icke : )
Ännu en fördel med RTS är att om Skoda vill uppdatera en programvara så kanske trimmet försvinner och då är det bara att lägga in det igen.
0.67 har jag kört som lägst men har hört de som kört ännu snålare.
Om Skoda uppdaterar mjukvaran mot en ny original går det EJ att lägga in den gamla trimfilen utan du måste läsa ur den nya filen & lägga upp på V-techservern igen på nytt.
secret692
2009-02-20, 10:58
Ok sorry.
Är det skillnad på V-tech och BSR då jag är ganska säker på att BSR sa att det funkar när jag köpte den till kombin.
Kanske blev lurad.
Ok sorry.
Är det skillnad på V-tech och BSR då jag är ganska säker på att BSR sa att det funkar när jag köpte den till kombin.
Kanske blev lurad.
Samma där.
maverick
2009-02-20, 13:37
Som jag förstått BSR så skriver de över originalfilen. V-tech ändrar i originalfilen.
Ja har nu gjort mitt val det blev extrem programet ... får helt enkelt hålla igen lite på foten om de är för mycket effekt ... mest vid omkörningar som jag kommer använda effekten ... så de bör nog hålla för det ...
maverick
2009-02-20, 16:33
Rätt tänkt, G-by. Måste ju inte använda all effekt bara för att den finns.
Många undrar hur originalkopplingen kan klara mina 380Nm, och detta är hela nyckeln. Gasa bara vid behov.
Håller den för min monstermaskin så håller den för alla! http://www.cosgan.de/images/midi/frech/k015.gif
Ja har nu gjort mitt val det blev extrem programet ... får helt enkelt hålla igen lite på foten om de är för mycket effekt ... mest vid omkörningar som jag kommer använda effekten ... så de bör nog hålla för det ...
Snart kommer du finna dig själv med att köra om mest hela tiden... ;)
Nej, seriöst talat har du gjort helt rätt val. Skadar aldrig med lite extra pulver!
Om Skoda uppdaterar mjukvaran mot en ny original går det EJ att lägga in den gamla trimfilen utan du måste läsa ur den nya filen & lägga upp på V-techservern igen på nytt.
får man då betala en helt ny trimfil igen??
Hejsan
Nu har ja lagt in programvaran via min RTS .. mycket smidigt å enkelt ..
Tog även en låååååång sväng ... vilken skillnad laddkurvan känns mycket mjukare än innan samt en 7 helsikes mycket mer effekt .. nu till det tråkiga ... vinterdäck med dubb var inget vidare ... var ingen ide` ens å försöka gasa på 2:ans växel det var som julgransbelysning i panelen när antispinnlampan lös....
Är mycket nöjd tack för alla som övertygat mig att det var detta ja skulla ha
måtte de bli sommar snart
silverbane
2009-02-21, 00:34
Hejsan
Nu har ja lagt in programvaran via min RTS .. mycket smidigt å enkelt ..
Tog även en låååååång sväng ... vilken skillnad laddkurvan känns mycket mjukare än innan samt en 7 helsikes mycket mer effekt .. nu till det tråkiga ... vinterdäck med dubb var inget vidare ... var ingen ide` ens å försöka gasa på 2:ans växel det var som julgransbelysning i panelen när antispinnlampan lös....
Är mycket nöjd tack för alla som övertygat mig att det var detta ja skulla ha
måtte de bli sommar snart
bidde det extreme? :)
bidde det extreme? :)
jupps det blev det extreme (extremt roligt hihi) ... så snart åker man dubbfritt ... slår väl gnistor av dom sista dubben som forfarande sitter kvar...
Kan bara tänka mig med sommar däck .. det är ju lite missvisande nu då det mest bara spinner ....
icebreaker
2009-02-21, 00:55
Ursäkta om jag kapar tråden lite men är det någon som vet svaret på min
fråga om det gör något om man inte gjorde steget med att identifiera ECU:n?
Nej det spelar ingen roll.
icebreaker
2009-02-21, 14:16
Tack Jonis.
Jag körde på i hopp om att det var svaret så jag har faktiskt just kommit in efter
en provrunda med den nya programvaran. Allt funkar kanon förutom att första
'repan' så ställde bilen om sig i limp home. Startade om bilen och sedan dess
så har den gått som den ska.
Nu vill jag bara ha fina torra vägar samt sommardäck ;)
Ja det undrar jag med.. Beställde extreme här om dagen så nu blir de åka av...
Tack Jonis.
Jag körde på i hopp om att det var svaret så jag har faktiskt just kommit in efter
en provrunda med den nya programvaran. Allt funkar kanon förutom att första
'repan' så ställde bilen om sig i limp home. Startade om bilen och sedan dess
så har den gått som den ska.
Nu vill jag bara ha fina torra vägar samt sommardäck ;)
Kolla om det ligger någon felkod kvar i bilen efter och maila eller skicka PM med ev P kod.
Czech Chief
2009-02-22, 16:07
Ja hur är det med den saken?
/Peter
Richard.
2009-02-24, 17:37
Då har man tagit kontakt med V-Tech ang RTS Extreme,dom svarade inte på telefon så jag skickade sms. Så nu väntar jag bara på svar...:)
Richard.
2009-02-25, 19:55
Jonathan på V-Tech(e det Jonis?), ringde upp mig igår o sa att RTS boxarna var slut o han väntade på ny leverans närsomhelst, och så fort dom kommer så ringer han mig. Undrar bara att om rabatten gäller även efter den 28:e eftersom dom var tillfälligt slut?
Jonathan på V-Tech(e det Jonis?)
Jepp
Czech Chief
2009-02-26, 13:51
Då har man oxå beställt RTS :)
Richard.
2009-02-28, 00:24
Beställd:)
wolfram tungsten
2009-03-01, 11:35
Kör nu under vintern med Steg 1 och byter sedan till Extrem så fort sommardäcken är på.
Om jag nu ska in med bilen på service och lägger tillbaka originalfilen innan vad händer när de uppgraderar originalfilen. Hur märker jag det och vad händer när jag försöker lägga in trimfilerna igen blir det stopp eller kan jag ställa till det för mig???
Richard.
2009-03-01, 11:52
Har hört att man kan ha 3 program i RTS...stämmer det? Då e det ju optimalt att ha orginalprogrammet,steg 1(vinter) och extreme.
Kör nu under vintern med Steg 1 och byter sedan till Extrem så fort sommardäcken är på.
Om jag nu ska in med bilen på service och lägger tillbaka originalfilen innan vad händer när de uppgraderar originalfilen. Hur märker jag det och vad händer när jag försöker lägga in trimfilerna igen blir det stopp eller kan jag ställa till det för mig???
När man servar ska man Alltid köra in org programmet igen.
Om bilen då blir uppdaterad kommer inte trimfilerna man har i RTS fungera.
RTS kommer inte känna igen bilen och säger då att det är fel.
Då nollar ni RTS samt läser av bilen igen och skickar upp på servern.
Samt kontaktar v-tech support för nytt värde bevis.
När man servar ska man Alltid köra in org programmet igen.
Om bilen då blir uppdaterad kommer inte trimfilerna man har i RTS fungera.
RTS kommer inte känna igen bilen och säger då att det är fel.
Då nollar ni RTS samt läser av bilen igen och skickar upp på servern.
Samt kontaktar v-tech support för nytt värde bevis.
Det känns inte som den tidigare frågan är besvarad än. Det verkar hur helst som att det finns stort intresse av att få den besvarad, så jag försöker en gång till: Kostar det extra att få ett nytt "värdebevis" efter att bilen varit inne på service och fått ny orginalmjukvara?
Det känns inte som den tidigare frågan är besvarad än. Det verkar hur helst som att det finns stort intresse av att få den besvarad, så jag försöker en gång till: Kostar det extra att få ett nytt "värdebevis" efter att bilen varit inne på service och fått ny orginalmjukvara?
Nej Det kostar inget i dagsläget!
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.