handdator

Visa fullständig version : Guide i hur du byter fjädrar/stöttor

Sinni
2009-02-19, 23:00
Börja med att montera av vindrutetorkarna och plasten som sitter under för att du skall komma åt skruvarna på bild6

Ha gärna 2 domkrafter tillhands för det underlättar när du skall pressa ihop fjädrarna och få loss dem.
Ett par fjäder spännaren är mycket bra o ha

Hissa upp bilen o plocka av hjulen.

Lossa på bultarna på bild1 och bild2.
På bild3 sitter det en blå cirkel som är det som styr nivåreglagen till xenonhöjningen. Man lossar på bulten av "knäet"

Den bakre bulten på bild3 håller fast ett litet gap där man måste bända isär för att få loss fjäderbenet från detta fäste.

Jag tog en hammare o bände och det gick bra.
Annars kan man ta en stor skuvmejsel o försöka bända. Vi tog också en begagnat Hilti-mejsel (som sitter i de välkända Hilit maskinerna) som vi slipade till o använde som kil o knackade in där bak

Det underlättar att trycka ihop fjäderbenet så att man kan montera på fjäderspännarna så att du inte hela tiden måste kämpa emot fjäderns tryck . Det blir så mycket lättare att få loss fjäderbenet ur hållaren.

När du fått loss fjäderbenet ur fästet så får du lossa de tre silvriga bultarna upp vid bild4.
När du fått loss hela paketet så är det att lossa fjäder spännarna och plocka bort fjädern o sätta in den nya, sen är det bara o montera tillbaka

Byta bak har jag inga bilder på men det var en barnlek där bak.

Tag bort hjulet
lossa bulten som sitter i dämparen
lossa på bulten som sitter genom länkarmen.
se till att du har den extra domkraften som håller uppe allt när du lossar på dessa två bultar
När bultarna är loss är det bara och släppa ner länkarmen .
Mina fjädrar hade jag spännt med fjäderspännarna men det kanske går utan om man är försiktig

Tag bort den gamla fjädern, stoppa in den nya ,hissa upp men extra domkrafften och spänn fast bultar.

Fram bytet tar mycket längre än bak.
Fram tog ett par timmar på grund av krångel men där bak tog strax över en timme

Hoppas det är till någon hjälp

Om ni ser något fel så säg till så fixar jag det

MVH sinni

Chippe
2009-04-18, 22:35
Jag hade nytta av denna guide, tack Sinni :)

Men vi försökte bända isär som enligt bild 3, men det gick inte så bra.
Rinde då Karlzzon och fick rådet att lossa hela spindeln, det var inte alls speciellt svårt. Men lite bökigt att lossa drivaxel m.m. den satt fast på vänstersida. Men jag hade bra hjälp av en kompis (som gjorde det mesta av arbetet också ;)).

Lossa 3 muttrar på undersidan, lossa drivaxeln, lossa bromsok och koppla bort abs givaren.
Kika i min projekttråd för bilder.

Bak var det tokenkelt, behövde bara lossa länkarmen och sänka ner den med domkraft. Sen drog man ut fjädern och in med den nya (glöm inte flytta över gummibussningarna). Ingen fjäderspännare behövdes.

ang. fjäderspännare så underlättar det med riktiga grejer, se mina bilder.

Sinni
2009-04-18, 23:02
hehehe
kul att den var till hjälp
det var hela tanken med det :P

kikade på fjäderspännaren ni hade,,,sån lyx har inte jag :P

new_2
2009-07-15, 23:56
Det var till nytta denna guide! Har bytt fjädrar idag efter att dom har legat i bilen i säkert 2 mån :P
Håller starkt med om att det var lite halv bökigt att byta fram tur att man hade super hjälp med sig av sin far :D

Tack Sinni för denna tråd. Efterlyser mer såna här trådar då dom är jäkligt bra att ha om man är osäker.

Sinni
2009-07-16, 10:11
Det var till nytta denna guide! Har bytt fjädrar idag efter att dom har legat i bilen i säkert 2 mån :P
Håller starkt med om att det var lite halv bökigt att byta fram tur att man hade super hjälp med sig av sin far :D

Tack Sinni för denna tråd. Efterlyser mer såna här trådar då dom är jäkligt bra att ha om man är osäker.

vassego :)

hanspet
2011-01-19, 22:04
Är det nått man kan behöva byta, typ nå skruvar, muttrar eller gummibussning så att man har i reserv.
Så att jag inte står där å inte får ihop det igen :P

Har just fått hem en 50mm H&R sats.

Chippe
2011-01-19, 22:38
Nej, det ska inte behövas någonting extra.

Det är bara att tuta och köra.

hanspet
2011-02-04, 01:00
Enl Skoda service papper så ska man byta skruvarna å muttrarna vid fjäder/dämpare, fick jag reda på idag.

Nej, det ska inte behövas någonting extra.

Det är bara att tuta och köra.