Sinni
2009-02-19, 23:00
Börja med att montera av vindrutetorkarna och plasten som sitter under för att du skall komma åt skruvarna på bild6
Ha gärna 2 domkrafter tillhands för det underlättar när du skall pressa ihop fjädrarna och få loss dem.
Ett par fjäder spännaren är mycket bra o ha
Hissa upp bilen o plocka av hjulen.
Lossa på bultarna på bild1 och bild2.
På bild3 sitter det en blå cirkel som är det som styr nivåreglagen till xenonhöjningen. Man lossar på bulten av "knäet"
Den bakre bulten på bild3 håller fast ett litet gap där man måste bända isär för att få loss fjäderbenet från detta fäste.
Jag tog en hammare o bände och det gick bra.
Annars kan man ta en stor skuvmejsel o försöka bända. Vi tog också en begagnat Hilti-mejsel (som sitter i de välkända Hilit maskinerna) som vi slipade till o använde som kil o knackade in där bak
Det underlättar att trycka ihop fjäderbenet så att man kan montera på fjäderspännarna så att du inte hela tiden måste kämpa emot fjäderns tryck . Det blir så mycket lättare att få loss fjäderbenet ur hållaren.
När du fått loss fjäderbenet ur fästet så får du lossa de tre silvriga bultarna upp vid bild4.
När du fått loss hela paketet så är det att lossa fjäder spännarna och plocka bort fjädern o sätta in den nya, sen är det bara o montera tillbaka
Byta bak har jag inga bilder på men det var en barnlek där bak.
Tag bort hjulet
lossa bulten som sitter i dämparen
lossa på bulten som sitter genom länkarmen.
se till att du har den extra domkraften som håller uppe allt när du lossar på dessa två bultar
När bultarna är loss är det bara och släppa ner länkarmen .
Mina fjädrar hade jag spännt med fjäderspännarna men det kanske går utan om man är försiktig
Tag bort den gamla fjädern, stoppa in den nya ,hissa upp men extra domkrafften och spänn fast bultar.
Fram bytet tar mycket längre än bak.
Fram tog ett par timmar på grund av krångel men där bak tog strax över en timme
Hoppas det är till någon hjälp
Om ni ser något fel så säg till så fixar jag det
MVH sinni
Ha gärna 2 domkrafter tillhands för det underlättar när du skall pressa ihop fjädrarna och få loss dem.
Ett par fjäder spännaren är mycket bra o ha
Hissa upp bilen o plocka av hjulen.
Lossa på bultarna på bild1 och bild2.
På bild3 sitter det en blå cirkel som är det som styr nivåreglagen till xenonhöjningen. Man lossar på bulten av "knäet"
Den bakre bulten på bild3 håller fast ett litet gap där man måste bända isär för att få loss fjäderbenet från detta fäste.
Jag tog en hammare o bände och det gick bra.
Annars kan man ta en stor skuvmejsel o försöka bända. Vi tog också en begagnat Hilti-mejsel (som sitter i de välkända Hilit maskinerna) som vi slipade till o använde som kil o knackade in där bak
Det underlättar att trycka ihop fjäderbenet så att man kan montera på fjäderspännarna så att du inte hela tiden måste kämpa emot fjäderns tryck . Det blir så mycket lättare att få loss fjäderbenet ur hållaren.
När du fått loss fjäderbenet ur fästet så får du lossa de tre silvriga bultarna upp vid bild4.
När du fått loss hela paketet så är det att lossa fjäder spännarna och plocka bort fjädern o sätta in den nya, sen är det bara o montera tillbaka
Byta bak har jag inga bilder på men det var en barnlek där bak.
Tag bort hjulet
lossa bulten som sitter i dämparen
lossa på bulten som sitter genom länkarmen.
se till att du har den extra domkraften som håller uppe allt när du lossar på dessa två bultar
När bultarna är loss är det bara och släppa ner länkarmen .
Mina fjädrar hade jag spännt med fjäderspännarna men det kanske går utan om man är försiktig
Tag bort den gamla fjädern, stoppa in den nya ,hissa upp men extra domkrafften och spänn fast bultar.
Fram bytet tar mycket längre än bak.
Fram tog ett par timmar på grund av krångel men där bak tog strax över en timme
Hoppas det är till någon hjälp
Om ni ser något fel så säg till så fixar jag det
MVH sinni