handdator

Visa fullständig version : Koppla in laddtrycks mätare

Sinni
2009-02-20, 21:55
Jg skulle vilja ha hjälp med att koppla in laddtrycks mätare men vet inte var den skall anslutas
Jag har fårr med slang o T-koppling men har inte riktigt koll på var den skall kopplas

Eftersom jag inte är super haj på turbo så uppskattar jag bild
Bilder säger mer än tusen ord....
Eller en väääldigt beskrivande text..

MVH Sinni

Chippe
2009-02-21, 08:45
Jag har samma problem.

Det man måste göra är att borra ett hål och gänga fast en nippel eller göra som Jocke och limma fast t-kopplingen. Jag söker nippel, men harinte haft någon direkt framgång när jag letat.

Joakim
2009-02-21, 11:59
Borra ett litet hål i det befintliga stora hålet, använd en 1-2 mm borr, det blir bättre än om du tar en 4-6 mm, då riskerar du att få en fladdrande nål, det lilla hålet jämnar ut fluktationer i trycket som alltid finns. Jag borrade i det rödmarkerade området (underbar bild om jag får säga det själv) sedan drog jag slangen längs det rostfria röret och satte dosan och kablarna brevid batteriet. Bakom batteriet finns möjlighet att gå genom befintlig kabelgenomföring. Jag kapade till t-röret så det blev en vinkel och limmade fast det med smältlim, håller för 1,65 bar...
Sedan tog jag ur insatsen och klämde ner mätaren i askoppen.
Klart!
Ring om det är någon som krånglar.

Lite OT.
Provade att nolla mätarens minne och sedan hade sambon bilen i en vecka innan jag kollade hur hon hade kört, 0,2 bar hade hon peakat som mest på hela veckan !!! Det har jag när jag backar ur garaget...

Sinni
2009-02-21, 12:39
Borra ett litet hål i det befintliga stora hålet, använd en 1-2 mm borr, det blir bättre än om du tar en 4-6 mm, då riskerar du att få en fladdrande nål, det lilla hålet jämnar ut fluktationer i trycket som alltid finns. Jag borrade i det rödmarkerade området (underbar bild om jag får säga det själv) sedan drog jag slangen längs det rostfria röret och satte dosan och kablarna brevid batteriet. Bakom batteriet finns möjlighet att gå genom befintlig kabelgenomföring. Jag kapade till t-röret så det blev en vinkel och limmade fast det med smältlim, håller för 1,65 bar...
Sedan tog jag ur insatsen och klämde ner mätaren i askoppen.
Klart!
Ring om det är någon som krånglar.

Lite OT.
Provade att nolla mätarens minne och sedan hade sambon bilen i en vecka innan jag kollade hur hon hade kört, 0,2 bar hade hon peakat som mest på hela veckan !!! Det har jag när jag backar ur garaget...

du är ju kung joakim<:)
tusen tack
askfatet och insatsen fick jag ut igår o kapade fett hål så att den får plats

Chippe
2009-02-22, 10:17
Snart ger jag upp min nippeljakt.....Och gör som du.

Sinni
2009-02-28, 14:57
har nu kopplat in strömmen till mäteren men slangen var lite för kort som jag fick med i paketet

Kan man skarva slangen eller skall man kanske kan ta ett hål i den som jag gjort en grön ring runt om

När man borrar i den plasten , trillar det väl ner skit inuti. KAn det skada motorn?

MVH Sinni

Min djädra mätare från micro har ju inget minne verkar det som . varje gång jag startar bilen så blinkar färgerna (har 7 färger att välja mellan)..lite trist när man vill att den alltid skall lysa grön

Joakim
2009-02-28, 15:39
Det är inga problem att skarva slangen, borrar du i "ditt" alternativ är väl risken att det tar i kåpan...
Tar du ett litet borr 1-2 mm och dammsuger när du borrar är nog risken minimal att något ramlar ner, sedan är det bara lite plast så det är ingen fara.
Du kanske måste koppla den till permanent 12V? Hur många sladdar hade den?

Sinni
2009-02-28, 17:10
den hade bara en röd (+) och en svart(-)

:(
skall prata med en kille på måndag på micro ,för instruktionerna var på franska så jag fattar inte ett skit :)

Sinni
2009-03-01, 11:57
kopplade in det sista idag och provkörde
blev inte positivt överraskad alls:

1.först är det ju att den bytar färg hela tiden (7 olika färger)

2.sen så låter det när turbon laddar (smattrar typ , har en mp4 fil . Kan man ladda upp den)

3.den laddar inte mer än 1,2 (andra med extreme laddar ju uppemot 1,5 , vad rä det för skilnad på min bil ??)

gintonic
2009-03-01, 18:46
kopplade in det sista idag och provkörde
blev inte positivt överraskad alls:

1.först är det ju att den bytar färg hela tiden (7 olika färger)

2.sen så låter det när turbon laddar (smattrar typ , har en mp4 fil . Kan man ladda upp den)

3.den laddar inte mer än 1,2 (andra med extreme laddar ju uppemot 1,5 , vad rä det för skilnad på min bil ??)

1 Kanske skall det vara så, behöver konstant spänning för att komma ihåg?
2 ingen aning, läckage?
3 Läckage, dålig kvalitet på mätaren?

/Ginnen

Sinni
2009-03-01, 20:10
jag skall prata med experten på micro o se vad som hänt
den smattrar bara när jag laddar med turbon,,,

konstant strömmen kommer ju ligga på hela tiden o dra ström ,det vill jag j inte

Sinni
2009-03-02, 17:44
idag var jag på micro o pratade med dem om klockan
den är defekt och jag får en ny
köpte en bit slang med som jag skal skarvar till

sen skulle man typ hålla knappen intryckt i 10 sek för att välja färg
vi får se hur det slutar

Sinni
2009-03-03, 16:46
kopplade in den nya laddtrycksmätaren idag o fick samma problem med rasslande ljud i mätaren.
Igår sa han att det var fel på klockan på grund av ljudet då borde det ju vara fel igen på klockan :(

nu laddar den bara 1 bar,,innan laddade den ju 1,2-1,25 bar
skilnaden nu är att jag skarvat sladden och skarvarna är spända med klämmor.

hade ju helst velat köpa en annan typ av klocka

det där med att den byter färg hela tiden löste sig inte helelr :(

känns som om man borde köpa sig en ny mätare även om jag inte får pengarna tillbaka :(

Roxnäs
2009-03-03, 17:01
kopplade in den nya laddtrycksmätaren idag o fick samma problem med rasslande ljud i mätaren.
Igår sa han att det var fel på klockan på grund av ljudet då borde det ju vara fel igen på klockan :(

nu laddar den bara 1 bar,,innan laddade den ju 1,2-1,25 bar
skilnaden nu är att jag skarvat sladden och skarvarna är spända med klämmor.

hade ju helst velat köpa en annan typ av klocka

det där med att den byter färg hela tiden löste sig inte helelr :(

känns som om man borde köpa sig en ny mätare även om jag inte får pengarna tillbaka :(
Jag har en liggandes i kartong, ny från REALCAR. laddtryck genom luftslang.
Din för 300:-
Jag beställde en från TRENDAB idag. elektroniskt laddtrycksstyrning med bredare vidd på laddtryckskurva. OMP-racing 1200:-+moms
ska vara riktigt bra....

Sinni
2009-03-03, 17:41
låter intressant Lasse
Vilken av dem är det , kollade på realcar hemsidan o det fanns ett par alternativ
det måste vara en 52 mm variant så passar det rätt i hålet.

Roxnäs
2009-03-03, 18:16
låter intressant Lasse
Vilken av dem är det , kollade på realcar hemsidan o det fanns ett par alternativ
det måste vara en 52 mm variant så passar det rätt i hålet.
52mm är det...så mycket vet jag.
Måste återkomma med spec. efter kvällspasset i garaget.

Sinni
2009-03-03, 18:26
cool
såg att den ena hade färgbytar funktion (7 färger) och den andra var i två färger
vit eller röd
avvaktar :)

gintonic
2009-03-03, 19:14
Om du inte köper Lasses.

Köp en Autometer så har du kvalitet och som visar rätt! (OBS stavningen, finns härmapor;) )
http://www.autometer.com/

Jag har en sport comp med grönt ljus.
Skitnöjd, kostade ca: 1000:- med kromhållare.
Minns inte var jag köpte den, tror det finns en tråd här med länk, som jag länkat till innan.

/Ginnen

Sinni
2009-03-03, 19:26
får se vad det blir
just nu känns inte micros mätare lockande

lasses känns lockande

sen finns det en på www.hova.com som kan vara intressant

gintonic
2009-03-03, 19:33
Jag sökte och hittade vad jag skrivit tidigare.
Denna har jag.
http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=3303-M

Ser att den kostar ca:200:- mer nu än när jag köpte för 3-4 år sedan. ;)

/Ginnen

Sinni
2009-03-03, 19:37
verkar ok:)

Roxnäs
2009-03-03, 19:38
http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H
Jag tror att det är denna.
Det blev inget garage ikväll, kollar upp och fotar imorgon.

Roxnäs
2009-03-03, 19:39
Det blev juh fel..... kom bara till hemsidan:(
Jag fotar imorgon!

Sinni
2009-03-03, 19:52
hmm,,,måste man vara inloggad för att se sidan ?
jag får bara se start sidan :P

ser nu att du fick samma som jag :P.....

Chippe
2009-03-03, 21:41
Jag och Karlzzon har Hova 'Smokeline no logo'

Sinni
2009-03-04, 17:39
var på micro idag o de fick lyssna på den nya mätaren som också rasslar
det var en reklamation o jag skall få mina pengar tillbaka om jag hittar kvittot :)

så nu är det bara o vänta på att de hur Lasses ser ut..

:)

Roxnäs
2009-03-04, 21:45
Bilder på mätaren;

Sinni
2009-03-05, 09:03
Tack för bilden Lasse , men jag tror jag hoppar över den .
Gillade inte designen.

Tack för erbjudendet iallfall :)

vlunden
2011-04-06, 15:09
Hej hej, lyfter denna tråd...
klurar på att sätta i laddtrycksmätare men detta med att borra och ha sig känns lite sådär. Det måste väl gå att göra som de har gjort på rs1:orna och kliva på på btr:en? eller har jag missat något? Kanske det finns någon tråd om det redan som jag missat (länka gärna isf), men har bara sätt om just rs1...
Men är det någon som gjort det så tas en beskrivning gärna emot, med bilder är ett stort +.

mvh viktor

hanspet
2011-04-06, 23:10
Finns adaptrar för detta så du slipper borra.
Här är ett ex. http://www.bshspeedshop.com/bshstore/products/BSH-%252d-FSI%7B47%7DTSI-Billet-Boost-Tap-.html

Borde funka på Octavian med.

vlunden
2011-04-07, 10:45
okej..fattar inte riktigt men trycker man i den där grejen i hålet?! istället för att borra eller vart ska man sätta den? Någon som har en sådan eller provat en?

hanspet
2011-04-07, 10:57
Japp istället för att borra, FORGE hade en variant med.
Står att den är för Golv TFSI men borde funka, dra iväg ett mail å fråga.

http://www.forgemotorsport.com/images/products/FMBGFK2.jpg

http://www.forgemotorsport.com/content.asp?inc=product&cat=260306&product=FMBGFK2

Inkoppling:

http://www.forgemotorsport.com/media/FMBGFK2.pdf

okej..fattar inte riktigt men trycker man i den där grejen i hålet?! istället för att borra eller vart ska man sätta den? Någon som har en sådan eller provat en?

vlunden
2011-04-07, 11:08
"suitable for all VAG TSI and FSI turbo engines"
Så den funkar nog! tackar för snabba svar och hjälpen! :) Men då återstår frågan om det finns någon som använder en sån? om den fungerar bra? nå fel koder? finns det någon svenks återförsäljare?

roundcougar
2011-04-07, 18:26
Soft!

en sån där ska jag ha :D
har inte satt in min mätare just för att jag inte riktigt vill borra...

vlunden
2011-04-07, 19:06
Nej jag har känt så jag med... men detta gjorde det ju väldigt enkelt :) Passar på att även lägga till forge adaptern tror jag om det inte är någon här som har en att sälja..? ;)

roundcougar
2011-04-07, 19:17
hehe, ja de tycker jag, gillar min adapter :)

Dock får en kompis köpa den åt mig när han ska till staterna i påsk så slipper jag en stor del av frakten... annars lär den la vara på runt 50 dollar... Har mailat och frågat iaf, syntes inte på sidan...

Nej jag har känt så jag med... men detta gjorde det ju väldigt enkelt :) Passar på att även lägga till forge adaptern tror jag om det inte är någon här som har en att sälja..? ;)

vlunden
2011-04-07, 19:40
ja precis...hade ju inte varit fel.. :p såg nu att man lär skriva kort nr och allt det där när man ska beställa och det känns ju inte skit tryggt direkt.....

roundcougar
2011-04-07, 22:40
ja precis...hade ju inte varit fel.. :p såg nu att man lär skriva kort nr och allt det där när man ska beställa och det känns ju inte skit tryggt direkt.....

men vissa sidor går det iaf att betala med paypal... men ja, annars får man chansa :)

Bravotwozero021
2011-04-07, 22:49
"suitable for all VAG TSI and FSI turbo engines"
Så den funkar nog! tackar för snabba svar och hjälpen! :) Men då återstår frågan om det finns någon som använder en sån? om den fungerar bra? nå fel koder? finns det någon svenks återförsäljare?

Kör du bilduppdatering på monteringen och berätta hur du gjorde? :)
vore intresant nämligen..
Tja

Bravotwozero021
2011-04-07, 23:14
Gör ett litet Stick In här !! Är det bara jag som får upp på displayen när jag kör fort i kurva tex att " Warning winter tires" ? jag har sommardäck :) och det har varit 7 + grader ute... kan nån förklara varför det kommer upp? tjaooo

roundcougar
2011-04-08, 12:57
Nu har jag fått svar från forge, tydligen ligger frakten på £8, dvs pund...
Sen varför produkten som säljs i staterna säljs med dollar och frakten med pund är la lagom udda, haha :) Men verkar bli billigare att skicka till Sverige än i staterna, spännande :)

Dock vill de andra stället ha $50 för frakten...

plus tull.... Så.. någon som vill ha en från staterna och sen få den fraktad till sig från sverige? :)

vlunden
2011-04-10, 13:58
Kör du bilduppdatering på monteringen och berätta hur du gjorde? :)
vore intresant nämligen..
Tja

Japp, självklart :) Väntar på grejerna nu bara!

hanspet
2011-04-15, 19:40
Gå in i MFD´n under setup så kan du aktivera/avaktivera "winter tires"

Gör ett litet Stick In här !! Är det bara jag som får upp på displayen när jag kör fort i kurva tex att " Warning winter tires" ? jag har sommardäck :) och det har varit 7 + grader ute... kan nån förklara varför det kommer upp? tjaooo

roundcougar
2011-05-09, 18:47
Nu har jag fått på adaptern, sjukt lätt att få dit den :)
Sen att dra in slangen är bara drygt.. vi drog den på förarsidan, via dörren å en packning som sitter under "packningen" där elkablaget ut till dörren går..

Bifogar en bild på när adaptern sitter på plats i min ngt skitiga motor :) Dags att rengöra ordentligt snart..

Ringade in adaptern, men de syns knappt, men de är den rena delen :p

Vi fick karva lite på undersidan av motorkåpan då slangen som man sätter adaptern på blir lite längre då och tar i lite grann..

Ps. Vad ska bilen ladda med v-tech extreme? Min visar 1.3-1.4?

Bravotwozero021
2011-05-09, 21:35
Nu har jag fått på adaptern, sjukt lätt att få dit den :)
Sen att dra in slangen är bara drygt.. vi drog den på förarsidan, via dörren å en packning som sitter under "packningen" där elkablaget ut till dörren går..

Bifogar en bild på när adaptern sitter på plats i min ngt skitiga motor :) Dags att rengöra ordentligt snart..

Ringade in adaptern, men de syns knappt, men de är den rena delen :p

Vi fick karva lite på undersidan av motorkåpan då slangen som man sätter adaptern på blir lite längre då och tar i lite grann..

Ps. Vad ska bilen ladda med v-tech extreme? Min visar 1.3-1.4?

Härligt :)
vart ska du montera mätarn nånstan? gjorde du det lite spc med eldragningen elr satt du dem på batteriet, jorden är ju bara åh blaffa fast nånstans :)

Bravotwozero021
2011-05-09, 21:51
den hade bara en röd (+) och en svart(-)

:(
skall prata med en kille på måndag på micro ,för instruktionerna var på franska så jag fattar inte ett skit :)

Borde man inte koppla in en kabel till täningslåset? du kanske redan har löst det nu !

Bravotwozero021
2011-05-09, 22:00
Borde man inte koppla in en kabel till täningslåset? du kanske redan har löst det nu !

elr kanske ännu simplare sätt kablarna på startmotorn, det gör jag på traktorerna på jobbet :) fast då är det ju ingen laddtrycksmätare hahah, utan vattentempmätare m.m

roundcougar
2011-05-09, 23:36
Jag satte mätaren i en hållare på instrumentbrädan vid A-stolpen. Polarn ville inte riktigt fästa den på gardinen, av ngn konstig orsak :p Får dra det snyggare sen när jag tänkt efter :)

Vi ville inte riktigt riva å ha oss för mycket nu i helgen så har förlängt kablarna och satt på en ciggkontakt. Har en förgrenare under sätet där även fartkameravarnaren sitter + en knapp som sitter vid på kabeln vid cigguttaget.. men ska koppla in kablarna ordentligt vid ett senare tillfälle :)

Härligt :)
vart ska du montera mätarn nånstan? gjorde du det lite spc med eldragningen elr satt du dem på batteriet, jorden är ju bara åh blaffa fast nånstans :)

Bravotwozero021
2011-05-10, 17:01
Jag satte mätaren i en hållare på instrumentbrädan vid A-stolpen. Polarn ville inte riktigt fästa den på gardinen, av ngn konstig orsak :p Får dra det snyggare sen när jag tänkt efter :)

Vi ville inte riktigt riva å ha oss för mycket nu i helgen så har förlängt kablarna och satt på en ciggkontakt. Har en förgrenare under sätet där även fartkameravarnaren sitter + en knapp som sitter vid på kabeln vid cigguttaget.. men ska koppla in kablarna ordentligt vid ett senare tillfälle :)

Vart köpte du grejerna nånstans ? skicka länk påt :) förresten fick hem blow off adaptern igår ska monteras på onsdag för just nu är bilen på Ryds Bilglas :P

roundcougar
2011-05-10, 21:00
Adaptern köpte jag ju på forge, länken finns längre ner i tråden..
Mätaren minns jag inte, men borde la finnas på hova eller så :)

Skickar med en bild på hur de ser ut när de sitter på plats, men ska flytta närmare luftgallret samt sätta en fin krympslang över när jag fått allt på plats :)

Härligt, dock ere ju trångt, men de grejar du säkert :)

Vart köpte du grejerna nånstans ? skicka länk påt :) förresten fick hem blow off adaptern igår ska monteras på onsdag för just nu är bilen på Ryds Bilglas :P

Bravotwozero021
2011-05-10, 21:08
Adaptern köpte jag ju på forge, länken finns längre ner i tråden..
Mätaren minns jag inte, men borde la finnas på hova eller så :)

Skickar med en bild på hur de ser ut när de sitter på plats, men ska flytta närmare luftgallret samt sätta en fin krympslang över när jag fått allt på plats :)

Härligt, dock ere ju trångt, men de grejar du säkert :)

Man e ju Mekaniker det är inga problem :) får jag de då löser jag det hehe.

roundcougar
2011-05-10, 21:57
soft, då kan jag alltid hyra dig att göra sånt jag tycker är jobbigt, haha :D

Man e ju Mekaniker det är inga problem :) får jag de då löser jag det hehe.

Bravotwozero021
2011-05-10, 22:52
soft, då kan jag alltid hyra dig att göra sånt jag tycker är jobbigt, haha :D

Visst hehe! 800kr i timmen :P