handdator

Visa fullständig version : Val av trim, vtech vs. NM

les_craft
2009-02-22, 23:07
Hej, har skaffat mig en Audi A4 med 2,0Tfsi motorn. Enda skillnaden mot era fina skodor är att den har quattro, kände att jag behövde det då jag för tillfället befinner mig i Luleå.

Jag har haft kontakt med flertalet av trimfirmor här i Sverige och är även aktiv på utländska forum. Har läst länge om vtech(började bla. med den långa tråden på gtiklubben.nu förra året) och alla (tror jag) trådar här på forumet. Har inte funnit svar på mina funderingar och hoppas nu att ni och förhoppningsvis jonis kan svara på en del frågor innan jag bestämmer mig.

Hade kontakt per mail med en seriös audi tuner förra veckan för att höra lite om trim till min bil. Jag vill/ville få ut ca 280-300hk och 400+nm. Företaget sa att man max får ut 280-290hk och 380-390nm i vrid ur turbon...Jag finner detta märkligt men samtidigt inte när man ser vad tunerfirmorna i Sverige lägger sig. Ingen (iaf som jag har hittat) tuner firma i Sverige ligger på mer än 400nm i vrid utom Vtech, vad beror detta på? Är det som jag fick förklarat för mig att turbon inte orkar med mer effekt? Men samtidigt ligger APR på 430nm i vrid på sitt steg 2 (avgas med DP och chip) och det är ju ändå en av världens mest kända tuners...så då borde det kanske inte vara något problem...?

Jag har som jag skrev tidigare läst myckekt om vtech och även haft lite mailkontakt med dom och intrycket är mycket seriöst och när man ser hur nöjda ni här på forumet borde man ju inte fundera längre. Dom ger helt enkelt "most bang for the buck" men samtidigt vill man ju veta lite mer om det här med turbon vs vridet.

Jag antar att octavia rs II har samma turbo och många av er kör ju med 440nm i vrid och det verkar av det jag har läst fungerar jätte bra för er.
Fasiken vad man blir fundersam så här på söndagskvällen:confused:

Mvh Les

Karlzzon
2009-02-22, 23:32
Jag har Vtech sedan 2006 och e jätte nöjd med det!!
Det som blir svårast för dig det är att inte köra sönder din koppling!!! då du har fäste hela tiden !! men kör du men insidan av huvet så är det inga problem.
Jag har kört ganska många olika trimmade RS II och det känns som Vtech ger mest effekt!
Har du sedan en RTS så kan du själv lägga in filerna och uppdateringar själv.

När du ringer till Vtech så hälsa från mig så kanske det blir bättre pris.

jonis
2009-02-23, 01:04
Hej

Den första frågan är ju då vem du har pratat med - "seriös audi tuner "

Många företag som trimmar 2.0 t fsi har inte gjort speciellt avancerade program.

Pratar man med svenska företag går gränserna där du säger.
Många är för lata för att lägga ner tid på att vidare utveckla sina program.

Tittar man utanför landets gränser har man lagt ner mer tid och därför fått bättre resultat.

Hur som, Vi står för våra siffror.
Finns flera här som kör med våra program och som har mer än 400 nm.

Men som jag säger till alla kunder...

Vad ska du använda din bil till?
Vanlig svensson körning med lite omkörningar då och då ?

Ligga på bana och pressa?

/J

Hej, har skaffat mig en Audi A4 med 2,0Tfsi motorn. Enda skillnaden mot era fina skodor är att den har quattro, kände att jag behövde det då jag för tillfället befinner mig i Luleå.

Jag har haft kontakt med flertalet av trimfirmor här i Sverige och är även aktiv på utländska forum. Har läst länge om vtech(började bla. med den långa tråden på gtiklubben.nu förra året) och alla (tror jag) trådar här på forumet. Har inte funnit svar på mina funderingar och hoppas nu att ni och förhoppningsvis jonis kan svara på en del frågor innan jag bestämmer mig.

Hade kontakt per mail med en seriös audi tuner förra veckan för att höra lite om trim till min bil. Jag vill/ville få ut ca 280-300hk och 400+nm. Företaget sa att man max får ut 280-290hk och 380-390nm i vrid ur turbon...Jag finner detta märkligt men samtidigt inte när man ser vad tunerfirmorna i Sverige lägger sig. Ingen (iaf som jag har hittat) tuner firma i Sverige ligger på mer än 400nm i vrid utom Vtech, vad beror detta på? Är det som jag fick förklarat för mig att turbon inte orkar med mer effekt? Men samtidigt ligger APR på 430nm i vrid på sitt steg 2 (avgas med DP och chip) och det är ju ändå en av världens mest kända tuners...så då borde det kanske inte vara något problem...?

Jag har som jag skrev tidigare läst myckekt om vtech och även haft lite mailkontakt med dom och intrycket är mycket seriöst och när man ser hur nöjda ni här på forumet borde man ju inte fundera längre. Dom ger helt enkelt "most bang for the buck" men samtidigt vill man ju veta lite mer om det här med turbon vs vridet.

Jag antar att octavia rs II har samma turbo och många av er kör ju med 440nm i vrid och det verkar av det jag har läst fungerar jätte bra för er.
Fasiken vad man blir fundersam så här på söndagskvällen:confused:

Mvh Les

les_craft
2009-02-23, 09:33
Ok, förstår resonemanget. Det det handlar om för min del är att vardagskörning med en del omkörningar så det borde inte vara något problem.
Firman jag skrev om är PM racing/stertman motorsport, tror dom flesta kan hålla med om att dom är seriösa.

Tackar för alla svar, mvh Les

les_craft
2009-02-23, 09:36
Det låter ju väldigt lovande! Har redan starkare koppling från fabrik och jag är ingen rödljusracer, motorvägsracer om något, så då borde kopplingen hålla, eller vad tror du? Hur har det gått på dina servicar hos VAG, inga problem med trim eller?

Mvh Les

Karlzzon
2009-02-23, 10:21
Nej inga problem!!! dom ser ju inte att den e trimmad !!! bara känner!!
Men med en RTS kan du lägga in orginal vid service så känner dom inget.

Furby
2009-02-23, 10:24
Ok, förstår resonemanget. Det det handlar om för min del är att vardagskörning med en del omkörningar så det borde inte vara något problem.
Firman jag skrev om är PM racing/stertman motorsport, tror dom flesta kan hålla med om att dom är seriösa.

Lite OT
Gumman hade sin Golf inne på vanlig service hos PM i förra veckan.

jonis
2009-02-23, 18:46

Mattias på PM är seriös vad jag vet.

Dock köper väl han färdiga program från Giac och gör inga mappningar själv ?

les_craft
2009-02-23, 19:17
Det är så jag har förstått det också. Låter mer åt att jag kommer köra på vtech, hur lång tid innan behöver jag höra av mig isf? Det är ett steg 2 det handlar om, alltså med system, race cat och mappning.

Mvh Les

anri52
2009-02-24, 12:43
hej!
Pm racing är mycket seriös tuningfirma likaså vetch
Det beror helt vad du är ute efter. Vill du ha mycket vrid
välj Vtech, vill du ha progresiv effekt välj Giac (PM)
Själv valde jag giac pga att jag vill skona drivlinan
så mycket som möjligt samt inte tokspinna på låga växlar. mvh

les_craft
2009-02-24, 14:18
I liknande banor har jag också tänkt, men man får ju både mer hk OCH nm från vtech till en bättre peng..Hur mycket effekt fick du från pm? Du får också gärna pm:a pris om du inte vill skriva det i tråden.

Mvh Les

anri52
2009-02-24, 17:09
I liknande banor har jag också tänkt, men man får ju både mer hk OCH nm från vtech till en bättre peng..Hur mycket effekt fick du från pm? Du får också gärna pm:a pris om du inte vill skriva det i tråden.

Mvh Les

Stirra dig inte blint på hk och nm utan vad bilen presterar på vägen
det är väl där du vill att det ska gå fort? Sen är det upp till dig om du
vill ha mycket vrid i början = gå in i väggen på toppen av registret.
Fördelen är att man inte behöver växla så mycket pga vridet

Holst
2009-02-24, 20:59

Mvh Les

För Pris, hk nm mm..... så ring och prata med mattias så får du svar på dina frågor. Jag har haft GIAC på 3 av mina 4 skoder och är nöjd. Om jag kör inte som en tok. Läs ditt PM.

les_craft
2009-02-24, 23:11
Har skickat ett pm till dig.

Mvh Les

jonis
2009-02-24, 23:26
Anri. ang effektkurvor mm.

jag har ju sagt att jag gärna bänkar din bil, då kan vi titta hur registerna ligger.

Jag brukar alltid säga att det man ska titta på är hela registret och inte på toppeffekt.

Larsson
2009-02-25, 10:53
Jag kör numera med vtech extreeme (tror det kallas steg 2 numera), hursomhelst med den upgradering som är enbart mjukvarubaserad. Innan hade jag BSR.
BSR var helt ok prestanda men jag UPPLEVER skillnaden som större mellan BSR och mitt nuvarande trim än mellan original och BSR.

Naturligtvis är nog inte skillnaden SÅ stor om man ser till toppfart eller 0-100 (där f-ö greppet nog är största problemet) eftersom det inte skiljer så mycket i toppeffekt, men den enorma skilnaden i vrid gör ju att jag har en betydligt högre effekt i ett bredare register så bilen är vestäntligt rappare nu vid vanlig körning.

secret692
2009-02-25, 11:43
Om du kollar under mina bilar och då på 07:an så på den 4:e bilden alltså den nedre så ser du skillnaden mellan BSR steg1 och V-tech extreme.

Dock var detta innan programmet satt sig på extreme mappningen och med vinterdäck medan BSR hade jag kört med innan bänkning och med sommardäck.

anri52
2009-02-25, 14:38
Jonis nu handlar de ju inte om våra bilar.
Det jag vill framhäva är att med högt vrid liten turbo
så blir det väldigt hög värme i turbon= mindre effekt
Men det går säkert bra om man som du säger
kör som en svensson och inte pressar bilen
mer en gång lite då och då.

jonis
2009-02-25, 16:46
Vet inte riktigt om jag håller med om just detta argument.

men visst , får du inte ut värme så tappar du effekt.

Dock körde jag med 500 nm med org intercooler.
Inte att rekomendera men det funkade.

Hur som , vi får ta lite tester i sommar!

Richard.
2009-03-01, 10:07
Då kanske denna skulle vara nåt?
http://www.forgemotorsport.co.uk/content.asp?inc=product&cat=200102&product=FMINTOFS

jonis
2009-03-01, 21:26
den e trevligt men kan kan lika gärna köpa s3 intercoolern,billigare samt plug and play .

Richard.
2009-03-02, 01:20
Är inte Forge intercoolern bättre? Den e ju dubbel så att säga. Vad kostar s3 intercoolern?

Aero++
2009-03-07, 23:06
Hej grabbar!

Vad menar ni med högt vrimoment, i vilken register ?
Den lilla turbo som sitter på 200 hkr verison kan klara över 400 eller 400+ nm men vart mellan 1800-2500 rpm sen går den rakt ner och hamnar på 350 i mellan registrer..
Så visst går det att ta ut massa vrid men under kort stund,men det är bara interesant för såna äldre gubbar som vill tro att deras bil flyger vid omkärningar.
Vill du ha bra acceleration på vägen,sikta på effekt,det är den som accelerar bilen framåt.
Av vridmoment har man bara bara nytta en gång under acceleration sen är det hkr som tar över..
Och stor vridmoment på en sån liten turbo med orginal ic gör att den sliter ur turbon räjelt i mellan register och då kommer turbon inte att orka att leverar den effekt på topp.
Med vänlig hälsning..
Aero++

secret692
2009-03-07, 23:46
Aero++ nu har du ju chansen att visa vad din bil går för om du kommer till Björkvik i April.

Nu tycker jag att åka rakt fram är meningslöst utan gillar att köra asfalt där det svänger men hade för mig att du och Jonis skulle mötas i vår/sommar ändå.

jonis
2009-03-08, 00:09
kul att du har åsikter..
Vet du vad det sitter för IC på en 200 hk rs 2?
Samma som på en ex ED 30 golf GTI.

Där plockar man mycket nm, iof med en större turbo.

Nu är det bara att avvakta torrväglag samt sommer däck så får vi köra lite tester så löser vi säkert alla tveksamheter.

/J

Hej grabbar!

Vad menar ni med högt vrimoment, i vilken register ?
Den lilla turbo som sitter på 200 hkr verison kan klara över 400 eller 400+ nm men vart mellan 1800-2500 rpm sen går den rakt ner och hamnar på 350 i mellan registrer..
Så visst går det att ta ut massa vrid men under kort stund,men det är bara interesant för såna äldre gubbar som vill tro att deras bil flyger vid omkärningar.
Vill du ha bra acceleration på vägen,sikta på effekt,det är den som accelerar bilen framåt.
Av vridmoment har man bara bara nytta en gång under acceleration sen är det hkr som tar över..
Och stor vridmoment på en sån liten turbo med orginal ic gör att den sliter ur turbon räjelt i mellan register och då kommer turbon inte att orka att leverar den effekt på topp.
Med vänlig hälsning..
Aero++

Aero++
2009-03-08, 00:10
Aero++ nu har du ju chansen att visa vad din bil går för om du kommer till Björkvik i April.

Nu tycker jag att åka rakt fram är meningslöst utan gillar att köra asfalt där det svänger men hade för mig att du och Jonis skulle mötas i vår/sommar ändå.

Hej !

Ska ha egen träff eventuellt 2 Maj på Björkvik.

Mvh

Aero++
2009-03-08, 00:14
kul att du har åsikter..
Vet du vad det sitter för IC på en 200 hk rs 2?
Samma som på en ex ED 30 golf GTI.

Där plockar man mycket nm, iof med en större turbo.

Nu är det bara att avvakta torrväglag samt sommer däck så får vi köra lite tester så löser vi säkert alla tveksamheter.

/J

Vad spelar det för roll om det sitter en Ic som är på Edition 30 när på Edition 30 sitter ingen fmic,samt även om det går att ta ut massa vrid så sitter det en liten turbo k03 som är lite vidare utvecklat.