Timeandaword
2009-02-25, 09:44
Hej !
Har en Octavia RS - 05 som rullat 3800 mil.
Har de senaste dagarna tyckt att när jag skall växla så sjunker inte varvtalet direkt som det har gjort innan.
Ponera att jag kör i tvåans växel - kopplar ned för att växla till treans växel, då sjunker inte varvtalet som det har gjort innan utan nu får jag invänta varvtalssjunkningen innan jag släpper upp kopplingen igen för att inte få ett ryck.( och Ja., jag släpper på gasen mellan växlingarna:-) Bilen är helt orginal och inte buskörd.
Vad kan detta vara för fel mina damer och herrar.
Tar tacksamt emot alla tips.
Mvh // Micke
Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Varvtal vid urkoppling
Skrivet av : Micke Nordh (timeandaword). Datum : 81 dagar sedan.
--------------------------------------------------------------------------------
2008-12-06
Upptäckte i morse på väg till jobb att även farthållaren lagt av.
Kan det vara en slump eller finns det ett samband?
Tips någon?
Mvh // Micke
2009-02-25
Hej !
Lämnade in bilen till Autoforum Malmö för åtgärd.
Inga felkoder konstaterades .
Farthållare byttes och då funkade det ca 30 min för att sedan bli
paj igen.
Då byttes en kontakt till kopplingen och nu funkar allt som det skall igen.
Kanske hade jag inte behövt att byta farthållaren, men nu gjordes ju det innan man kom på att det kanske var fel på nämnda kontakt.Kontakten kostade runt 500:- och totalsumma på jobbet blev knappt 4000:-
Mvh // Micke
Har en Octavia RS - 05 som rullat 3800 mil.
Har de senaste dagarna tyckt att när jag skall växla så sjunker inte varvtalet direkt som det har gjort innan.
Ponera att jag kör i tvåans växel - kopplar ned för att växla till treans växel, då sjunker inte varvtalet som det har gjort innan utan nu får jag invänta varvtalssjunkningen innan jag släpper upp kopplingen igen för att inte få ett ryck.( och Ja., jag släpper på gasen mellan växlingarna:-) Bilen är helt orginal och inte buskörd.
Vad kan detta vara för fel mina damer och herrar.
Tar tacksamt emot alla tips.
Mvh // Micke
Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Varvtal vid urkoppling
Skrivet av : Micke Nordh (timeandaword). Datum : 81 dagar sedan.
--------------------------------------------------------------------------------
2008-12-06
Upptäckte i morse på väg till jobb att även farthållaren lagt av.
Kan det vara en slump eller finns det ett samband?
Tips någon?
Mvh // Micke
2009-02-25
Hej !
Lämnade in bilen till Autoforum Malmö för åtgärd.
Inga felkoder konstaterades .
Farthållare byttes och då funkade det ca 30 min för att sedan bli
paj igen.
Då byttes en kontakt till kopplingen och nu funkar allt som det skall igen.
Kanske hade jag inte behövt att byta farthållaren, men nu gjordes ju det innan man kom på att det kanske var fel på nämnda kontakt.Kontakten kostade runt 500:- och totalsumma på jobbet blev knappt 4000:-
Mvh // Micke