handdator

Visa fullständig version : Farthållare

Timeandaword
2009-02-25, 09:44
Hej !
Har en Octavia RS - 05 som rullat 3800 mil.
Har de senaste dagarna tyckt att när jag skall växla så sjunker inte varvtalet direkt som det har gjort innan.
Ponera att jag kör i tvåans växel - kopplar ned för att växla till treans växel, då sjunker inte varvtalet som det har gjort innan utan nu får jag invänta varvtalssjunkningen innan jag släpper upp kopplingen igen för att inte få ett ryck.( och Ja., jag släpper på gasen mellan växlingarna:-) Bilen är helt orginal och inte buskörd.
Vad kan detta vara för fel mina damer och herrar.
Tar tacksamt emot alla tips.
Mvh // Micke

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Varvtal vid urkoppling

Skrivet av : Micke Nordh (timeandaword). Datum : 81 dagar sedan.
--------------------------------------------------------------------------------
2008-12-06
Upptäckte i morse på väg till jobb att även farthållaren lagt av.
Kan det vara en slump eller finns det ett samband?
Tips någon?

Mvh // Micke

2009-02-25
Hej !

Lämnade in bilen till Autoforum Malmö för åtgärd.
Inga felkoder konstaterades .
Farthållare byttes och då funkade det ca 30 min för att sedan bli
paj igen.
Då byttes en kontakt till kopplingen och nu funkar allt som det skall igen.
Kanske hade jag inte behövt att byta farthållaren, men nu gjordes ju det innan man kom på att det kanske var fel på nämnda kontakt.Kontakten kostade runt 500:- och totalsumma på jobbet blev knappt 4000:-
Mvh // Micke

Rs_Marcus
2009-05-22, 12:25
Tar mitt problem i den här tråden.

Det är så att helt plötsligt igår så fungerade inte min farthållare när jag for iväg på morgonen.

Den har fungerat hur bra som helst tidigare. Vad brukar det vara för fel när den bara tvärt lägger av?

Finns väl inga säkringar till den? Och om den är pajj är det byta spaken som brukar gälla då eller?

maverick
2009-05-22, 21:47
Standardsvar A1: kolla felkoderna.

Rs_Marcus
2009-05-22, 22:59
Så det ger felkod på det, tack för infon det visste jag faktiskt inte, trodde att det var mer motorfel som gav koder :P

maverick
2009-05-22, 23:36
Det KAN ge felkod. Allt datorstyrt i bilen kan ge kod. Listan är låååååång.

Rs_Marcus
2009-05-23, 00:44
Ok blir att kolla dom då. Vet du föresten något bra ställe man kan beställa sladd och programvara ifrån? Har nyss skaffat laptop så det hade ju varit bra om man kunde göra det själv.

maverick
2009-05-23, 10:32
Det uppenbara är http://www.vag-com.se/. Kostar en del, men absolut värt det.

Eller köp en eftermarknadskabel och kör på demoprogrammet, men det funkar inte fullt ut.

tosses
2009-05-23, 17:13
Ok blir att kolla dom då. Vet du föresten något bra ställe man kan beställa sladd och programvara ifrån? Har nyss skaffat laptop så det hade ju varit bra om man kunde göra det själv.

annars kan jag fixa det för en billig peng ;)

Rs_Marcus
2009-05-23, 17:26
annars kan jag fixa det för en billig peng ;)

Tack för erbjudandet! :) Är det vag-com du har eller något annat? Känns som at det kan vara lika bra att köpa en eftersom jag ändå har tänkt ha kvar bilen=)

Blir kanske demo varianten som får duga :P

tosses
2009-05-23, 17:32
okey... annars så är det inga problem för mig :)
jag kör med en sån här: http://www.elbilo.se/item_show.php?code_no=0030
Är väldigt nöjd med den. Och den fungerar inte bara till vag :P Har läst av felkoder på saab och opel också med den. Prövade att köpa en såndär billiga kabel från 24.se men den fungerade inte alls så då beställde jag denna istället.

maverick
2009-05-24, 11:10
Ja, ska du bara läsa koder räcker det med en sådan. Vill du göra mer ska du ha vag-com.
Själv har jag använt loggningsfunktionen mycket vid felsökningar.

tosses
2009-05-24, 12:19
Ja, ska du bara läsa koder räcker det med en sådan. Vill du göra mer ska du ha vag-com.
Själv har jag använt loggningsfunktionen mycket vid felsökningar.

stämmer... funderade länge på om jag skulle välja vag-com men valet föll på den som jag har nu, dels eftersom att den är billigare plus att jag inte ansåg mig ha någon nytta av att logga och hålla på :P hehe... vill mest veta vad det är för fel och åka direkt till en verkstad och säga vad som skall åtgärdas :) är inte så mek-kunnig :P sen så har den ju nått som heter rediness-test vilket jag tror är någon typ av loggning?! Men om man vill kunna göra allt så är vag-com det självklara valet.