Visa fullständig version : Vibrationer vid acceleration
Hej, jag har en Skoda Octavia rs 2003. Vid acceleration när turbon laddar så börjar det vibrera i ratten. Är det någon som känner till vad det kan vara för problem, kan det vara en trött drivaxel kanske?
Tacksam för svar!
Mvh
Micke
maverick
2009-03-02, 16:08
Vibrerar det ända upp till 6000rpm, eller det är bara mellan säg 2500-3500rpm?
Vibrerar det ända upp till 6000rpm, eller det är bara mellan säg 2500-3500rpm?
Det var en bra fråga. Är inte helt säker, kan nog vara som du säger mellan 2500-3500rpm. Vet du vad det kan bero på i endera fallet?
mvh
Micke
gintonic
2009-03-02, 20:59
Kan det vara så att hjulen spinner ;)
Nejdå, kan kanske vara "doggybonen" som är kass?
Hur långt har kärran gått?
/Ginnen
Kan det vara så att hjulen spinner ;)
Nejdå, kan kanske vara "doggybonen" som är kass?
Hur långt har kärran gått?
/Ginnen
Den har gått ca 11500mil nu. Är det ett allmänt kännt problem eller?
Har precis införskaffat min skoda och haft lite motgångar, men jag jobbar på det. Vill ju ha kärran i så fint skicka som möjlig inför sommarhalvåret. :)
låter som du borde balansera däcken . men det är svårt att säga när man inte har åkt i den..
låter som du borde balansera däcken . men det är svårt att säga när man inte har åkt i den..
Det har du rätt i, varför ska man alltid tro det värsta. Kan mycket väl vara obalans i däcken. Ska ner till däckverkstan i dag eller i morrn och lysna vad det kostar att balasera om dem. För det är väl ingen här på forumet som jobbar med det här i stockholm som gör det för en billig peng? :)
Och när jag ändå är inne på detta spår, jag måste köpa nya sommardäck till bilen framåt våren. Var är bästa platsen att köpa det på och vilka däck ska man välja, finns ju en uppsjö med däck. Var inne och kollade på däckonline. Däcken jag är ute efter är 225/40 18".
maverick
2009-03-03, 09:25
Ja, det är obalans jag också är inne på, eftersom det bara är i ett begränsat varvtalsområde. Är det vid en fast hastighet också?
Ja, det är obalans jag också är inne på, eftersom det bara är i ett begränsat varvtalsområde. Är det vid en fast hastighet också?
Nä tror faktisk att det bara är vid vissa varvtal. Jag har lagt märke till det just under acceleration. Kunde inte testa i morse då det var bilkö hela vägen till jobbet. :cry:
maverick
2009-03-03, 11:04
Nä tror faktisk att det bara är vid vissa varvtal. Jag har lagt märke till det just under acceleration. Kunde inte testa i morse då det var bilkö hela vägen till jobbet. :cry:
Då är det troligtvis inte hjulen det är fel på. då har du vibrationer vid vissa hastigheter, inte varvtal.
Då är det troligtvis inte hjulen det är fel på. då har du vibrationer vid vissa hastigheter, inte varvtal.
Om det nu är så att det bara är vid vissa varvtal och inte vid vissa hastigheter. Vad skulle det kunna vara då?
Som sagt jag är inte säker på vilket. Däckia i Kista skulle ha 1600:- för att balansera däcken!:?
Hitta en annan firma som tog 400 för samma jobb. då ingick iof inte tvätt av fägarna.. men va f**.
maverick
2009-03-03, 12:49
Då borde det vara innan eller i växellådan, sett i kraftflödets riktning. Är det vid specifika hastigheter så är det efter växellådan, typ hjul, drivaxlar osv.
Men prova först med att hitta vibrationerna i treans växel, och sen i femman. Då ska du kunna klura ut om det är varvtalsbundet eller hastighetsbundet.
Då borde det vara innan eller i växellådan, sett i kraftflödets riktning. Är det vid specifika hastigheter så är det efter växellådan, typ hjul, drivaxlar osv.
Men prova först med att hitta vibrationerna i treans växel, och sen i femman. Då ska du kunna klura ut om det är varvtalsbundet eller hastighetsbundet.
Tack för tipset det ska jag göra.
Känns som att mina "små" fel kan bli hur dyra som helst. :cry:
maverick
2009-03-03, 15:08
Man kan lätt tro det. Jag är lika hispig när min bil bråkar. Hittills har jag klarat mig ganska billigt undan dock.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.