handdator

Visa fullständig version : ang. chiptrim

larsa
2009-03-02, 17:51
Hej. Har funderat på att chippa bilen men jag börjar tveka litet..Anledningen till det är att jag undrar hur mycket stryk koppling och växellåda får om man trimmar. Bilen har gått ca. 11500mil om det är i längsta laget eller något :s Eller ska man bara köra så får det bära eller brista?

gintonic
2009-03-02, 19:44
Chippa på bara.
Kopplingen är ingen höjdare på våran kärra orginal dock.
Finns viss risk för att det brakar ihop totalt vid dina miltal/körstil kanske dock.
Hinka i bättre koppling också.
Finns ex.vis på ACE-competition kompletta kitt, se deras hemsida.

Min orginal koppling har rullat 4900 mil.
Skall byta snart då den ibland släpper vid acceleration;)
Kör man som en gubbe bara så går det bja;)

/Ginnen

larsa
2009-03-02, 21:34
Chippa på bara.
Kopplingen är ingen höjdare på våran kärra orginal dock.
Finns viss risk för att det brakar ihop totalt vid dina miltal/körstil kanske dock.
Hinka i bättre koppling också.
Finns ex.vis på ACE-competition kompletta kitt, se deras hemsida.

Min orginal koppling har rullat 4900 mil.
Skall byta snart då den ibland släpper vid acceleration;)
Kör man som en gubbe bara så går det bja;)

/Ginnen

Åh fyfan. får kolla vad sånt går på då. :) men växellådan klarar sig?

larsa
2009-03-02, 21:37
http://www.ace-competition.com/index.php?page=saleparts&moreinfo=true&id=14&kat=1 typ sånt man ska införskaffa då?

gintonic
2009-03-02, 21:42
Jupp.

Vill inte skrämma upp dig ,men kör man som en tok efter chipp så finns det risk för att svänghjulet pajjar ihop.
Lådan är inga probs med vid "vanlig" chippning.

/Ginnen

larsa
2009-03-02, 22:17
Vill inte skrämma upp dig ,men kör man som en tok efter chipp så finns det risk för att svänghjulet pajjar ihop.

/Ginnen

Jo har hört historier om spruckna svänghjul m.m

maverick
2009-03-03, 09:21
Åh fyfan. får kolla vad sånt går på då. :) men växellådan klarar sig?

Beror helt på hur du kör. Är du kamikaze-förare så har du köpt fel bil.

Poyjs
2009-03-03, 13:29
Du kan köpa en superbil med värsta kopplningen och ändå köra sönder den på 1 vecka,, allt handlar om hur DU kör, finns inget som säger att koppligen går sönder bara för att du får i mer hk och Nm. Om du inte så att säga gör bunrouts vid varje rödljus, då har du ras på en dag typ... Tänk på att OM du ska göra en kraftig omkörning att du växlar ner och inte trampar plattan i mattan, då frigörs mest Vrid och det är det som kopplningen inte tycker om. Bara ett tips.

Sj har min bil gått ca 6 tussen mil med orginalkopplning, bytt 1 gång. Så kör med huvet så klara det sig :)

maverick
2009-03-03, 15:13
Du kan köpa en superbil med värsta kopplningen och ändå köra sönder den på 1 vecka,, allt handlar om hur DU kör, finns inget som säger att koppligen går sönder bara för att du får i mer hk och Nm. Om du inte så att säga gör bunrouts vid varje rödljus, då har du ras på en dag typ... Tänk på att OM du ska göra en kraftig omkörning att du växlar ner och inte trampar plattan i mattan, då frigörs mest Vrid och det är det som kopplningen inte tycker om. Bara ett tips.

Sj har min bil gått ca 6 tussen mil med orginalkopplning, bytt 1 gång. Så kör med huvet så klara det sig :)

Eller så kör du som jag, och har en originalkoppling som överlever 380Nm.

Poyjs
2009-03-03, 17:45
Va lite i de jag hade i otanke, nog att din bil inte är en SUPERMEGA bil men, den har ju gött mycket mer Nm än orginal :) Så jag gjorde en lite liknelse.

Som sagt, kör man bara me huvet så går allt. En o annan " kraftigt ökning av fart " gör la inget, bara man inte trycker plattan i mattan på 1.an ect.

larsa
2009-03-03, 18:44
Beror helt på hur du kör. Är du kamikaze-förare så har du köpt fel bil.

Knappast kamikaze-förare, men det är ju trevligt att gasa på lite ibland..
Jag är väl alldeles för rädd om saker och ting :s

maverick
2009-03-03, 23:58
Knappast kamikaze-förare, men det är ju trevligt att gasa på lite ibland..
Jag är väl alldeles för rädd om saker och ting :s

Då kör du nog mer som jag, och bör inte ha problem med kopplingen.

larsa
2009-03-04, 18:19
Då kör du nog mer som jag, och bör inte ha problem med kopplingen.

okok. inget plattan i mattan så är det chill? :)

maverick
2009-03-05, 09:15
Nja, snäll på gasen tills kopplingen verkligen greppat, sen kan du lägga på fullgas. Men stampa inte ner pedalen (då spinner det bara ändå).

larsa
2009-03-05, 17:21
Nja, snäll på gasen tills kopplingen verkligen greppat, sen kan du lägga på fullgas. Men stampa inte ner pedalen (då spinner det bara ändå).

okej! tack så mkt!