Visa fullständig version : Audi TT RS med 340 hk officiell
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090303-audi-tt-rs-ttrs/index.xml
Skönsång i "videon"
Den kommer inte bli billig, då TT-S kostar runt 500.000 kr.
Man kan ju hoppas att den här motorn når ner i A3-karossen och skapar RS3!
Den kommer inte bli billig, då TT-S kostar runt 500.000 kr.
Man kan ju hoppas att den här motorn når ner i A3-karossen och skapar RS3!
Det var tänkt att RS3 skulle få den först men någon reklamansvarig på Audi ville att TT skulle få den först. Bör passa i Octavia också.
"Tack vare den nya svängningsdämparen gick det att bygga en rak, femcylindrig motor som bara är sex centimeter längre (bredare) än den nuvarande fyrcylindriga 2,0 TFSI. Därmed gick det att trycka ner den nya femcylindriga motorn på tvären i de befintliga Audi-modellerna med tvärställd motor."
Hittade rätt artikel till slut
http://www.automotorsport.se/news/15302/spion-audi-tt-rs-avslöjad-utan-maskering/
Med tanke på politiken melan Audi, VW och Skoda så ska vi vara glada om vi ens får se 265 hk / 272 hk motorn från S3/TT-S i nåt från Tjeckien...
Bara en sån sak att 3,6 liters V6:an i Superb fick 260 hk när den i Passat R36 & CC har 300 hk.
TTS finns ju redan med 383 hk ... ;)
Har ni gjort en TT-S med 383 hk? Vad för modifieringar isf?
Samma litereffekt i TT-RS skulle betyda ca 480 hk, då börjar vi snacka...
Har ni gjort en TT-S med 383 hk? Vad för modifieringar isf?
Samma litereffekt i TT-RS skulle betyda ca 480 hk, då börjar vi snacka...
Jag skulle sälja halva min familj på blocket för en 480hk TT RS ;)
"Innan sommaren är över tror vi att Audi även presenterat sin "RS3", det vill säga supersportiga utförandet av A3. Även Volkswagen vill nog kunna utnyttja turbofemman i Scirocco och Golf."
http://www.automotorsport.se/news/17390/bild-frosseri-audi-tt-rs-med-svensk-teknik/
silverbane
2009-03-09, 13:18
Götapetter! En sådan härlig sång :D
"Den andra avgörande "nyckeln" var att man bestämde sig för att använda gjutjärnsblock istället för aluminium. Audi har länge utnyttjat fördelarna med det svenska kompaktgrafitgjutjärnet som utvecklats av Sintercast. I dieselmotorer går det utnyttja styrkan i gjutjärnet men framför allt dra nytta av den naturliga, ljuddämpande effekt som gjutjärn har för att minska bullret från dieselknattret."
Herre jävlar, det materialet pallar massor :) Gissa vad som används i Scanias nya V8'or?
Då kommer iaf inte blocket att vara den svaga länken vid trimmning :)
"Den andra avgörande "nyckeln" var att man bestämde sig för att använda gjutjärnsblock istället för aluminium. Audi har länge utnyttjat fördelarna med det svenska kompaktgrafitgjutjärnet som utvecklats av Sintercast. I dieselmotorer går det utnyttja styrkan i gjutjärnet men framför allt dra nytta av den naturliga, ljuddämpande effekt som gjutjärn har för att minska bullret från dieselknattret."
Herre jävlar, det materialet pallar massor :) Gissa vad som används i Scanias nya V8'or?
Då kommer iaf inte blocket att vara den svaga länken vid trimmning :)
Ja, på webb-tv-inslaget sade han "och man har provat den här motorn i bänk och den har klarat upp till 600 hästar så det finns potential". Jo, tack ja! :)
Jonis, lovar du rapportera när ni gjort er första R8-dräpare av en TT-RS? :)
RS3 bekräftad
http://www.automotorsport.se/news/17497/audi-rs3-bekräftad--kommer-i-sommar/
maverick
2009-03-18, 10:43
Lite för låg effekt, men den borde vara ett litet hot för M3. Framför allt med ett steg1 program.
Kanske blir RS3 lite strypt för att inte trampa TT-RS på tårna enl Michael Dick på Audi
maverick
2009-03-31, 08:11
Normal Audi-politik. :-/
Så länge den är strypt på samma sätt som S3 vs TT-S, alltså bara 7 hk mindre gör det väl inget... ;)
Jag såg den nya TT-RS nere i tyskland nu i veckan :) mums ljud men skum färg, hade skoda blå kaross med orange vinge...
Jonis och grabbarna, har ni någon uppgradering till TT RS än? Läste den här nyheten precis, några veckor gammal dock, 400 Hk & 550 Nm från Sportec:
http://www.sportbilen.se/page.php?id=45644
Scheisse...! 400hk i en TT....:D Lär nog röra på sig ja...
Det lär gå snabbt mellan caféet och frisören! :D
Den går ju rätt bra redan original...
Prestanda R8 V8 / TT RS enligt Auto Motor Sport:
0 – 100 km/h 4,6 / 4,7
0 – 120 km/h 6,6 / 6,9
0 – 140 km/h 8,3 / 8,7
0 – 160 km/h 10,8 / 11,5
0 – 200 km/h 16,7 / 17,7
Pris 1.088.100 kr / 587.000
Så med ett chip så är ju R8:an säkert omsprungen! ;)
oj oj oj, vore inte fel att stoppa ner en motor från en TT RS i en RS2a :D Helst göra om den till 4x4 också ;)
micke.681
2010-01-24, 15:18
Scheisse...! 400hk i en TT....:D Lär nog röra på sig ja...
Jo tack! den rör sig! Jag har trimmat min hos V-Tech till 420Hk. Den går så jävlars grymt! Det kommer att bli kul på träffarna i sommar! Titta gärna i min profil och säg, vad du tycker om den!:geek:
Jo tack! den rör sig! Jag har trimmat min hos V-Tech till 420Hk. Den går så jävlars grymt! Det kommer att bli kul på träffarna i sommar! Titta gärna i min profil och säg, vad du tycker om den!:geek:
Oj oj oj :)
Duktigt snygg på dina bilder.
Vad kostar en provkörning micke?! :)
Har inte haft någon egen bil sen oktober och kör runt i en skeden gammal Peugeot kombi... Börjar bli galen här!
En fråga... Bor det många effektjunkies på Ingarö..? ;)
En fråga... Bor det många effektjunkies på Ingarö..? ;)
Beror nog på dricksvattnet...
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.