Visa fullständig version : Riktig dålig gång
maverick
2009-03-07, 21:25
Problem (igen). Motorn tappade all kraft på motorvägen idag. Svarade inte alls på gas. Stannade vid vägen, och bytte tändspolen på 1:a cylindern. Motorn går bättre, men ändå inte bra.
När jag kom hem och läste av felkoderna fanns där inga koder på tändningsfel, som det brukar göra när en spole dött. Nollar de sig själv när man bytt spolen? Däremot var där en ny kod.
17743 - Motormomentövervakning 2: Reglergränsen har överskridits
P1335 - 35-10 - - - Intermittent fel
Vad innebär den?
Nollade koderna, och provstartade. Inga problem alls. Ut på en provkörning. Bilen har aldrig gått bättre! Hur mycket kraft som hellst, både vid race-körning och segdragning. Loggade laddtrycket till bitvis 1,5bar(!), och kurvan är jämn och fin.
Några ljusa idéer på varför min bil spökar?
Ska imorgon prova att sätta tillbaka tändspolen jag bytte idag, och även sätta tillbaka den gamla luftmassemätaren.
kandet varavarvtlasgivare som spökar? mvh jarmo
maverick
2009-03-08, 13:02
Ja, då spökar det verkligen. Låg på 3000rpm segdragning med farthållare uppför en backe när motorn dog.
maverick
2009-03-11, 11:09
Ingen som vet vad felkoden innebär?
Ingen som vet vad felkoden innebär?
jag tror nog att det har med bränsletillförseln har du nån bredbands lambda inkopplad? vid segdragning får du en hög belastning under lång tid och fördröjningen på larmet har överskridits då kan motorn gå ner in "säkerhets gång". jag tror att det har nått med det att göra.
maverick
2009-03-12, 10:35
Nej, båda lambdasonderna är original.
med alla dina modds, är det inte dax för en bredbandslambda också så att du vet att den inte går snålt? det är en väldigt billig försäkring om man jämför med att byta kolvar efter en snålgång.
maverick
2009-03-12, 13:00
Enligt mappen så går den lite fett vid full belastning. Tror förhållandet är 1:13,2 vid fullt uttag.
ja men det är enligt mappen ,du har ju en del andra faktorer som kan spela in också typ filter, BTR, bränslekvalité, luftfuktighet. vi hade samma problem som du upplever när vi körde en nyare Volvo turbo motor i bromsbänken på skolan, vid lång körning med ökande belastning så kunde lambdan helt plötsligt stiga till 1,5-1,7 och den var mappad för att gå på 1:12,67 med lambda på 0,87. men det var endast vid denna sakta stigande belastningen som fenomenet kom. med sakta stigande menar jag då att vi börjar på 50% belastning och sedan går sakta uppåt i ca 20min till 100% men vid 95% började lambdan stiga fort.det vi kom fram till efter det var att bränslet trycket sjönk med 0,2bar vid full belastning, efter att vi satt dit en walbro pump så försvann det helt. nu vet inte jag om det kan vara detta problem du har råkat ut för men jag tycker det mycket liknande.
maverick
2009-03-12, 14:26
Aha. Ja, jag har original pump och spridare, men ett bar högre bränsletryck. Spridaran ska leverera nog soppa för 270hk vid 4 bar, men pumpen kanske inte hänger med, även om den ska klara det.
maverick
2009-03-12, 14:28
Men det är märkligt att felet visar sig först nu. Har kört likadant i den backen säkert 50 gånger sedan bilen mappades förra sommaren.
maverick
2009-03-13, 19:21
Hur högt kan original lambda mäta? Tänkte att jag kanske skulle logga lambdavärdet i ett segdragningstest.
maverick
2009-03-16, 08:48
Hur högt kan original lambda mäta? Tänkte att jag kanske skulle logga lambdavärdet i ett segdragningstest.
Inger som har koll på detta?
maverick
2009-03-16, 14:04
Efter en tur Landskrona - Hyltebruk ToR är jag riktigt trött på bilen. Tre gånger gick motorn i limp mode. Omstart av motorn, så gick den bra igen.
Jag passade på att logga lite när jag körde över Hallandsåsen också. Får kolla närmre på kurvorna när jag kommer hem, men jag han se att vid full gas har jag ett lambda på 1,995. Antar att sonden eller elektroniken bottnar där, så det egentliga värdet är högre!
Är högt lambda för fet eller för snål blandning?
Du har väl helt enkelt "nått taket" för de komponenter du har.
Nu tror bilen att han heter KITT och vill ge igen.
maverick
2009-03-16, 16:02
Jo, men varför visar det sig nu, och inte när jag har piskat den? För mig är det inte logiskt att den dör när jag vardagskryssar, men inte har några större problem när jag fullgasar.
Det är bara tokhög lambda när jag gasar. Den ger massor med kraft nästan helt obekrymrat, men går jag på mellangas, eller låter farthållaren segra, då går den som en påse nötter ibland, och dör med felkod 17743 som resultat.
maverick
2009-03-16, 16:11
Gjorde en snabb sökning på google och hittade följande:
Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning). Lambda är direkt relaterat till luft/bränsleförhållandet med idealiskt AFR (14.7:1) vid Lambda 1,00.
Alltså går min motor magert som fan, enligt sonden. Kan man se detta som ett tecken på att lambdan är trasig?
Den visar varierande värden vid dellast. Tomgång pendlar några hundradelar runt 1,000.
Det är ju några tändspolar som gått för mig, så lambdan lär ha fått en del oförbränd soppa över sig.
Om lambdan är trasig, och visar ett kraftigt överskott av luft, kan den då lura elektroniken, så ecu:n tror att luftmassemätaren visar för högt? Det har jag också haft problemm med, och det kom tillbaka idag. http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=1451
Rs_Marcus
2009-03-16, 16:15
Kan vara lambdan. Kollat slangar och dylikt när du ändå är igång?
maverick
2009-03-16, 16:53
Har kollat över de typiska slangarna så som vevhusventilation.
En liten updatering på hur bilen uppför sig:
Jämn gång under segdragning. Plötsligt börjar laddtrycket och lambda-värdet pendla hastigt, och efter några sekunder går laddtrycket i botten (0,05bar), och lambdavärdet spikar på 1,995. Där går motorn i felläge, och svarar inte alls på gasen längre.
Enligt ecu ska lambdan ligga på 1,047 vid maxlast.
maverick
2009-03-17, 19:19
Jag var in om verkstaden på vägen hem och kollade avgasvärdena.
Alla är normala, så lambdan är utesluten som felkälla. Troliga felet är nu åter igen enn läckage på insugssidan, som öppnar sig när turbon laddar.
Rs_Marcus
2009-03-17, 20:02
Ska finnas en slang strax under insuget som rätt ofta pajjar.
maverick
2009-03-17, 21:36
Tycker att jag kollt slangarna där redan.
Jag får se till att göra provtryckningen jag skullat göra flera veckor nu. Då borde jag hitta något.
har hänt mycket sen jag var här sist och skrev ser jag, provtröck inte du ditt system för ett tag sen mav?
låter som om du har nåt konstigt problem, testa att byta nått så simpelt som bränslefiltret men det är nog troligast att du har ett insugsläckage.
och du mav högt lambda är mager blandning, lågt lambda fet blandning.
maverick
2009-03-18, 08:39
Nej, provtryckningen har inte blivit av. Inte så hysteriskt roligt att stå ute i snö och skit och provtrycka bilen. Jag har inte tillgång till garage.
Nej, provtryckningen har inte blivit av. Inte så hysteriskt roligt att stå ute i snö och skit och provtrycka bilen. Jag har inte tillgång till garage.
ne förstår detta, du får ta å köra upp till gbg nån eftermiddag.
du säger att laddtrycket börjar fladdra de är inte så att den överladdar eller nått för då klipper den ju i nödkörning
maverick
2009-03-19, 09:11
du säger att laddtrycket börjar fladdra de är inte så att den överladdar eller nått för då klipper den ju i nödkörning
Det kan jag inte svara på. Den är programerad för 1,4bar. Vag-com anger ibland peak 1,5bar vid fullgas, men det är inte då den slår ifrån.
hittat nått än? eller är det bara samma hela tiden?
maverick
2009-03-21, 19:41
Börjar fundera på om det kan vara fjäderbensstaget som ligger och trycker mot dumpen, så det blir läck där. Staget har varit av sedan Hyltebruk, och bilen har gått felfritt. Körde 10mil idag, varav 8 på motorväg. Inte ens ett försök till krångel.
Det är rätt trångt med staget på, och jag vet att det har lite kontakt med dumpen.
Låter ju riktigt troligt.
maverick
2009-05-07, 18:44
Då var det dags igen. Under en tur till Falkenberg i regnet dog bilen igen. Samma fel, 17743. Resultatet är totalt limp-mode med 100% fuel-cut. Jag har sökt lite och kommit fram till att jag antagligen har mer vrid nu än vid mapningen, och det är så högt att antispinnenregleringen går in och låser bränsletillförseln för att förhindra drivlineskador. Den gränden är 399Nm, endast 19Nm över min map.
Jag loggade min turbo för någon vecka sedan, och den visade ett peak-tryck på strax över 1,5bar. Den är mappad för 1,4bar, så det är rätt troligt att jag fått mer än 19Nm mer.
Därför undrar jag nu om någon vet vilket håll jag ska ställa om min wastegate för att sänka laddtrycket. Ska jag skruva muttrarna in mot tryckklockan, eller eller ut mot änden av pinnen?
du ska slacka på westgatefjädern så skruva ut muttern. men inte för mkt för då kan den ligga å smygöppna hela tiden å då blire segare spoolup.
maverick
2009-05-07, 20:09
Ja, jag ska bara ta ett halvt varv eller så för att få ner trycket lite. Det sitter en mutter på var sida spjället. Ska båda ligga kloss till spjället, eller ska där vara lite spel?
antejasse
2009-05-07, 20:28
hmm jag vet inte om de kan vara till nån hjälp men på saabarna så är ett varv på wg stången 0,03 bar
maverick
2009-05-07, 22:21
Kanske är så på Skoda också. Men det märker jag när jag provkör efteråt. Kommer att skruva tills loggen visar c:a 1,4bar.
Har även beställt hårdare fjäder till dumpen för att se om det hjälper mot mina andra två fel.
17705 - Anslutning laddgasspjäll: tryckfall
P1297 - 35-10 - - - Intermittent fel
16487 - Luftmassemätare (G70): signalen är för hög
P0103 - 35-10 - - - Intermittent fel
Har googlat lite och tydligen kan läckande DV ge dessa fel. Och det är inte helt otroligt med tanke på att fjädern som dumpen levereras med ska hållar för upp till c:a 1,1bar.
maverick
2009-05-08, 19:57
Nu har jag beställt en nu främre lambdasond också. Värdena är rätt på de punkterna besiktningen kollar, men den kan ju åkt på stryk i och med tändspolehaverierna jag råkat ut för. Har blivit sammanlagt några mil på 3 cylindrar i och med det.
antejasse
2009-05-08, 20:01
17705 - Anslutning laddgasspjäll: tryckfall
P1297 - 35-10 - - - Intermittent fel
Detta fel har jag på min också så du får hjärna uppdatera så fort du vet vad de är!
detta uppkom efter att jag hade chippat den hos powerchip.
maverick
2009-05-08, 20:16
Detta fel har jag på min också så du får hjärna uppdatera så fort du vet vad de är!
detta uppkom efter att jag hade chippat den hos powerchip.
Såg att du skivit på Skodaklubben. La ett svar där också.
Givetvis kommer jag att hålla denna tråden uppdaterad vartefter jag söker lösningar.
antejasse
2009-05-09, 15:25
Såg att du skivit på Skodaklubben. La ett svar där också.
Givetvis kommer jag att hålla denna tråden uppdaterad vartefter jag söker lösningar.
Vaa? eeeh nää inte vad jag vet... du får gärna länka till den sidan :/
maverick
2009-05-09, 19:16
Vaa? eeeh nää inte vad jag vet... du får gärna länka till den sidan :/
Åfan. Då är det fler än vi som råkat på det nu.
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?MeddelandeID=1&TradID=13815&List=&ForumID=13
antejasse
2009-05-10, 17:06
Åfan. Då är det fler än vi som råkat på det nu.
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?MeddelandeID=1&TradID=13815&List=&ForumID=13
Hmm råkat ut för vadå??
Man måste logga in där för att se vem som har skrivit va?? för de står "ej synligt" på "skrivit av"
Men tack för länken ändå för de där gav mig chans att kunna hitta felet själv! ;)
maverick
2009-05-10, 17:16
Råkat ut för tryckfall och dålig gång.
Ja, det verkar som att du måste vara inloggad för att kunna se vem som är författare.
antejasse
2009-05-10, 18:57
fan... man hitter ju fan inget under huven på denna bil.... dumpen har jag hittat, MV (N75) har jag hittat tror jag.(ifall de är den som sitter bredvid dumpen?) men vart sitter vevhusventilation?? kan nån visa med en stor bild över motorrummet vart alla dessa "viktiga" delar sitter??
Och till råga på allt så har höger xenon dippat ner och lyser i sitt lägsta läge.... nån som vet vad de kostar??
gintonic
2009-05-10, 21:39
Kolla under min profil.
Finns ett kort där med div. givare m.m.
/Ginnen
maverick
2009-05-10, 22:09
Vevhusventialtionen går ut på vänster sida av toppen, och ansluter till insuget i en rätt stor svart klocka. Magnetventilen är en liten ventil bredvid dumpen. C:a 3x3cm bara.
antejasse
2009-05-11, 20:15
Vevhusventialtionen går ut på vänster sida av toppen, och ansluter till insuget i en rätt stor svart klocka. Magnetventilen är en liten ventil bredvid dumpen. C:a 3x3cm bara.
de här är om man ser motorn fram ifrån med huven öppen?
de här är om man ser motorn fram ifrån med huven öppen?
stämmer bra :)
maverick
2009-05-19, 23:24
Jag försöker ställa ner laddtrycket med wastegaten, men får inte rätt på det.
För det första så stämmer det inte med 1 varv = 0,03bar. Min är MYCKET känsligare. Känns mer som 1 varv = 0,3-0,5 bar.
Sen så sänker jag inte laddet hela vägen på detta sättet. Just nu har jag 0,7bar 2000-4000rpm sen laddar den på fullt.
Är det möjligt att mekaniskt ställa ner trycket till max 0,7bar över hela registret? Har besiktning på tisdag.
maverick
2009-05-19, 23:33
Glömde skriva att den börjat rycka vid halvgas runt 2500rpm nu när jag ställt ner trycket. Någon idé varför?
maverick
2009-05-20, 21:40
Inga tips?
Fjädern som e kaputt? Den skall ju inte vara linjär med laddtrycket utan skall väll börja släppa när det är dax, inte före eller efter.?
maverick
2009-05-21, 12:16
Ja, jag inbillar mig att wastegaten anger övre gränsen för laddtrycket.
Vore själve fan om wg:n är trasig. Köptes ny förra året, och fick modifieras för att passa över huvud taget.
maverick
2009-05-21, 15:05
Nu har jag kallibrerat om igen så mitt faktiska laddtryck följer mappen.
Ska försöka med att sätta en strypning på insuget istället.
En sak jag är förvånad över är att min blandning är fet (lambda 0,72 @ 5000rpm) trots att jag ligger på 1,4bar laddtryck, och original bränsletryck. Bilen är mappad för 4bar, men i jakt på "rätt" effekt har jag sänkt det till 3 bar igen.
maverick
2009-05-26, 09:01
Sådär, då har jag fått rätt "besiktningstryck". Skruvade ut wastegaten typ 10 varv. Nu laddar den inte någonstans. :mrgreen:
Loggen säger konstant ~0,4bar, och bilen känns som original, så nu kan jag tuffa in till bilprovningen i eftermiddag.
Någon som har tips på en bra markör på stången, så jag slipper kallibrera varje gång? Hitta ingen slangklämma som är liten nog, och en vanlig straps lär smälta. Blir duktigt varmt där nere.
Håller vulktejp för 300+ grader?
maverick
2009-05-26, 13:40
Nja, man ser inte så mycket där, så jag skulle vilja ha en fysisk markör, inte bara ett ritat streck. Turbon sitter mellan blocket och torpeden, med ett tryckrör ovanför, så man får gå lite på känn.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.