handdator

Visa fullständig version : Inget turbotryck..

mike
2009-03-16, 20:52
Hej vänner, nu blir jag tvungen att fråga er igen. Jag har försökt leta runt på forumet innan jag skrev detta men hittade inget som passade.

Idag när jag åkte hem från jobbet gick inte bilen riktigt som den brukar. Laddtrycket gick upp och låg konstant på 0,1 bar (ca) vid acceleration.
Normalt laddar den ca 1,3. Omkörningsförmågan vid rödlyset som jag hoppats på hade gått och gömt sig.

Vet inte om det kallas "limp mode" eller vad det är men när jag stängt av bilen och låtet den stå en timme och sen starta igen för att åka så fungerade allt som vanligt igen. Hur kommer detta sig och varför. Lös / trasig slang någonstans? Jag har ingen motorlampa som lyser och jag har själv ingen möjlighet att kolla felkoder, så jag vet inte om jag har några sånna.

Detta har i alla fall hänt mig en gång tidigare då jag hade kört med en läckande slang (vaccumslangen till laddtrycksmätaren).

Tacksam för alla tips.

mvh
Mike

maverick
2009-03-16, 21:09
Utan avlästa felkoder är vidare analys meningslös. Det kan vara i princip vad som hellst.
Men du borde fått tända varningslampor på instrumentpanelen. Vilka lyste?

mike
2009-03-17, 06:33
Utan avlästa felkoder är vidare analys meningslös. Det kan vara i princip vad som hellst.
Men du borde fått tända varningslampor på instrumentpanelen. Vilka lyste?

Som sagt, inga varningslampor. :sad:
Jag har införskaffat mig en OBD-II kabel har ni något tips på vilken programvara man skall använda. Det ska finnas nån form av gratisprogramvara också eller är jag ute och cyklar?

Hur fungerar det med motorlampan egentligen skall den tändas så fort man har en felkod i minnet eller vid vilka tillfällen tänds den?

//M

maverick
2009-03-17, 07:12
vag-com finns som gratis demo. Tror du kan läsa alla koder med demot.
Den tänds vid allvarligare felkoder.
Men går bilen i limp-mode ska ECP (eller vad det står) tändas i vänstra mätartavlan.

mike
2009-03-18, 13:50
vag-com finns som gratis demo. Tror du kan läsa alla koder med demot.
Den tänds vid allvarligare felkoder.
Men går bilen i limp-mode ska ECP (eller vad det står) tändas i vänstra mätartavlan.

Så det är de som är ECP?
Vad står det för? jag trodde det var för Antisladdfunktionen. (Inte så van vid nya fina bilar). ;)

Hur fungerar antisladd för det finns väl till RS I:orn?

//M

maverick
2009-03-18, 14:08
Nej, antispin har en symbol med ett hjul, inte text. ECP är när motorn går i nödläge.

Antisladd var tillval på ettorna. Antispinn är standard, och benäms ASR (andra knappen från vänster ovanför radion).
Antisladd jobbar med ABS-systemet. Har du antisladd på bilen har jag för mig att det står ESP på knappen istället för ASR. Kolla i instruktionsboken så ser du vilket som är rätt.

gintonic
2009-03-18, 14:36
Nej, antispin har en symbol med ett hjul, inte text. ECP är när motorn går i nödläge.

Antisladd var tillval på ettorna. Antispinn är standard, och benäms ASR (andra knappen från vänster ovanför radion).
Antisladd jobbar med ABS-systemet. Har du antisladd på bilen har jag för mig att det står ESP på knappen istället för ASR. Kolla i instruktionsboken så ser du vilket som är rätt.

Jepp ESP står på min kärras knapp, så det är riktigt. (Jag har Elec. Stabilisation Program)

/Ginnen

mike
2009-03-19, 06:42
Jepp ESP står på min kärras knapp, så det är riktigt. (Jag har Elec. Stabilisation Program)

/Ginnen

Ok, är ESP något som går att fixa programvarumässigt det känns som att detta borde ligga i mjukvaran då de jobbar med ABS:en..

//M

maverick
2009-03-19, 07:20
Har för mig att det är en egen dosa, så det är inte bara att programera.

gintonic
2009-03-19, 16:16
Har för mig att det är en egen dosa, så det är inte bara att programera.

Har jag också för mig, men jag kan ha fel.
Betala xtra ,fick man i alla fall göra, om man ville ha det när man beställde bilen ny.
Gött att ha när Herrgårdsvagnen vill "orma" i moddsträngen. ;)

/Ginnen

maverick
2009-03-19, 17:05
Har jag också för mig, men jag kan ha fel.
Betala xtra ,fick man i alla fall göra, om man ville ha det när man beställde bilen ny.
Gött att ha när Herrgårdsvagnen vill "orma" i moddsträngen. ;)

/Ginnen

Bara att styra imot och gasa. Jag har inte heller ESP, men ändå inga problem att korsa moddsträngar. Kan kasa lite ibland, men det är hanterbart.

juanito
2009-03-19, 23:09
Som uppvuxen i dalarna när vintrarna var vintrar... -Lär er vinterkörning grabbar!!!
Ingen bil har varit omöjlig på vintern(även om min trimmade BMW 520 nvar i knepigaste laget...), man har bara fått lära sig hur de uppför sig i riktigt väglag.
Hämtade faktiskt julgran i skogen med min hårdtrimmade El-Camino -67.
Oplogad traktorväg. http://www.cosgan.de/images/midi/figuren/a125.gif

juanito
2009-03-19, 23:15
Brumm-brumm....

maverick
2009-03-20, 12:34
Som uppvuxen i dalarna när vintrarna var vintrar... -Lär er vinterkörning grabbar!!!
Ingen bil har varit omöjlig på vintern(även om min trimmade BMW 520 nvar i knepigaste laget...), man har bara fått lära sig hur de uppför sig i riktigt väglag.
Hämtade faktiskt julgran i skogen med min hårdtrimmade El-Camino -67.
Oplogad traktorväg. http://www.cosgan.de/images/midi/figuren/a125.gif

Hehe, manligt. ;)

Larzken
2009-03-20, 23:07
lite långt utanför topic?