handdator

Visa fullständig version : DIY: Carbon buildup/ Beläggningar på ventiler och insug.

Cyrre
2009-03-30, 22:38
Angående Jonis bilder i tråden här tidigare så passar jag på att länka till ett par möjliga åtgärder för att komma till bukt med detta problem.

Enda problemet som jag stött på är att just Seafoam som jänkarna använder är lite svårt att få tag på i svedala. Är det nån som har en likande produkt så hör gärna av er.

Om vi börjar med denna så säger faktiskt VAG att problemet ligger i PCV'n som återcirkulerar vevhusgaserna, ända sättet at bli av med dem är att inte dra in gaserna i insuget men då blir det ajabajja med avgasvärden och emissioner....
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1414263#Post1414263

En mycket enkel DIY på hur man kan minska beläggningen på ventilerna...
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4261021

Kortfattat så är Seafoam en rengöringsvätska för hela motorn, men för FSI motorer så räcker det med att spruta in den i insuget genom att ta bort insugstempgivaren. Varför han använder en basketbollnål är för att inte skicka in för mycket vätska på en gång vilket kan resultera i "hydrolock" som kan skada motorn.

Får jag tag på Seafoam lr liknande så kommer jag garanterat göra detta strax innan ett oljebyte.

Ni vill inte veta vad vissa serviceverkstäder gör för att få bort dessa avlagringar, tro mig. Jag skulle inte lämna in bilen någonsin mer.

Observera att detta ingrepp görs på egen risk.....Världen är full med stollar ;)

jonis
2009-03-31, 00:15
Ni som har svårstartade bilar.

Detta kan orsakas av ovan!

Larzken
2009-03-31, 00:55
bättre än björstigs i skaraborg som lämnar bort bilen till en som kör skiten ur bilen för att få bort avlagringarna. idiotiskt

borde vara som på fartyg där man kör in lite vatten för att rensa laddluftkylare ,turbo, ventiler.

Cyrre
2009-04-01, 20:50
Fick svar idag att VAG inte har något sätt som dom spolar rent ventilerna med :/

Larsson
2009-04-01, 22:11
Ni som har svårstartade bilar.

Detta kan orsakas av ovan!

Intressant. Min går rent och hur bra som helst när den väl är igång...
...men den är svårstårtad.

jonis
2009-04-01, 23:04
sökes: Fiber kamera , för operationer eller likn..!

Larzken
2009-04-02, 18:02
sökes: Fiber kamera , för operationer eller likn..!

det finns hos din TOOLs levrantör. det finns ett antal RIDGID fiber kamror för bilig peng där. finns även en till sort med smalare slang, kommer inte håg namnet men kan kolla upp det om intresse finns. finns de som kostar runt tusenlappen.

Czech Chief
2009-04-21, 22:29
Går kanske att beställa SeaFoam från staterna?

Gruppköp kanske?

/Peter