handdator

Visa fullständig version : 9-3 Aero dricker olja

maverick
2009-03-31, 13:46
Min far har problem med en av sina bilar. Det är en 9-3 Aero 2,0T 205hk av gamla modellen.
Problemet är att den dricker olja. 1-2l per 1000mil ungefär går det åt. Bilen nyttjas av hans nya sambo, och hon kan noll och ingenting om bilar. Låter till exempel bli att tomgångskyla turbon efter hon kört (trots påpekande om det). Hon laddar "aldrig" ordentligt, så det behövs enligt henne inte.
Vad min far vet så uppstod problemet förra sommaren. Bilen varnade för låg oljenivå när han skulle köra den. Hon svarade med att "den har nog pipit till någon gång tidigare". Ingen vet alltså exakt hur länge den faktiskt druckit olja. Oljelampan tänds inte förr än väldigt sent på dessa modellerna, och bilen är servad hos SAAB kontinuerligt, så det har alltid blivit påfyllt innan oljelampan tänts.
Turbon har varit demonterad och kontrollerad. Inga läckage eller andra fel. Inte ens det tillåtna 0,5mm glappet i turbinen. Vevhusventilationen fungerar som den ska, och är troligtvis bytt en gång i tiden.

Några ideer på vad det kan vara.
Normal oljeåtgång?
Slitna kolvringar (bilen vitryker inte)?

Solid
2009-03-31, 14:17
Jag tycker moderna bilar har en tendens att dra mycket olja. Har till exempel fyllt på 3 liter (1+1+1) i vår RS, och den har nu gått ca 2300 mil. Visserligen drar väl bilar som mest olja när de är nya. Men oljeförbrukningen på din fars SAAB 9-3, som jag kan tänka mig går många korta turer, låter inte extrem utifrån mina erfarenheter.

juanito
2009-03-31, 14:41
Förbruka olja????????? http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a045.gif
Har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
Min gamla BMW drog dock duktigt med olja!

maverick
2009-03-31, 16:02
Ja, det är en pendlarbil, och går c:a 2x2,5mil/dag.

Det är bara att han blivit lite nojjig nu, eftersom han själv körde och lampan tändes. Hon kan inte ens tala om ifall den varnat innan, så det är inte ens säkert att det är ett fel som uppkommit.
Personligen har jag alltid undrat vad hon ska med en Aero till, eller turbobil över huvud taget. Hon har inte förstånd att ta hand om en sådan bil bevisligen.

Sinni
2009-03-31, 18:45
min fylde jag på med olja förr någon vecka sen
det var inte länge sen jag gjorde service o de fylde på olja,,tror det var i vintras :(
när jag kollade senast var den på "min"

Moffegrev
2009-03-31, 21:58
låter ju som den kända oil sludge delen som saab har haft problem med.

hur ser oljestickan ut då??Grå dassig på vissa ställen?

grådassig osv så har du det med..dålig turbo blå rök?

Saab är en bil jag har hållit på med en del till mitt förtret.

maverick
2009-03-31, 22:18
Är inte hundra på vad oil-sludge-problemen gick ut på.
Har för mig det berodde på vevhusventilationen, och den är som sagt bytt redan.

Angående turbo och rök så läs en gång till.

Moffegrev
2009-03-31, 23:26
ser inget om det bara att den är demonterad..du har ju packningar o skit i turbo med som sagt..bytt ett par aggregat på dessa o det läckte inte osv om dessa heller...blå rök vid start, accelaration (stavning) kall, varm.?

om du får tid o kolla på den så kolla hur oljan ser ut på stickan med..

min kompis fick nämligen byta vevhusventilationen 2 gånger..

annars kassa oljeringar o det kostar mer än det smakar billigare att byta motor.

maverick
2009-04-01, 12:22
Vet inte om den blåryker alls. Som sagt, föraren är inte så mottaglig för tips.
och någon provkörning för mig är det inte tal om heller. jag får inte köra den bilen.

Larsson
2009-04-01, 12:35
Jag hade innan en A3 1.8T och i den fyllde jag ALDRIG olja, knappt ens att nivån sjönk.

I nuvarande bil (som jag servar var 1500:e mil) brukar det gå en liter mellan varje service ungefär

maverick
2009-04-01, 12:38
Ja, min RS dricker inte heller något. Oljenivån har sjunkit 3mm på stickan på 1300mil, och det kan lika bra bero på temperaturen.

silverbane
2009-04-01, 17:09
låter ju som den kända oil sludge delen som saab har haft problem med.

hur ser oljestickan ut då??Grå dassig på vissa ställen?

grådassig osv så har du det med..dålig turbo blå rök?

Saab är en bil jag har hållit på med en del till mitt förtret.

Ja du... det låter som detta. Jag hade en 9-3:a av gamla modellen innan och jag hade detta problem oxo. Den började dra olja ordentligt. Som tur var så gick det på garantin (förlängd garanti på detta utöver vanliga garantin) dom får typ montera ner hela motorn å göra rent/byta allt dom ser är skadat. Oljan reagerar på något konstigt sätt så det blir som klister i montorn. Men det borde ju verkstaden se ganska snabbt?

maverick
2009-04-01, 20:03
Den har inte varit på verkstad utöver service. Vet inte om de ska kolla efter oil-sludge.

Soulman
2009-04-01, 23:01
Min första RS, en -07 TFSI drack en liter olja på 17 mil. Men då jävlar gick det fort mellan Stockholm ochh Norrköping, ca 53 minuter inklusive ett tank och kaffestopp. Efter det behövdes en kontroll av bensinen och då spillde jag i 45 liter.

Så din oljeförbrukning är nog normal. För att vara en SAAB...