handdator

Visa fullständig version : Mycket prestanda (av kvalitet) för lite pengar, vad göra?

Demonen
2009-04-09, 01:30
Vad gör man för att få ut så mycket som möjligt av sin motor men har en tajt budget? En dump av kvalitet kostar 1500:- och uppåt eller? Chippa kostar 5000:- uppåt? Finns det inga "bra att känna" till saker för att öka prestandan i vagnen utan att man måste vara mekaniker (smidda kolvar etc.)?
Har en RS I -02 som visserligen är chippad (BSR Steg 2), har 3" från turbo och bak inkl. racekat samt effektluftfilter (dock ej öppet, är det skillnad?), vad är mitt nästa steg? Detta är det enda som är gjort på min RS...

/David

Sinni
2009-04-09, 05:13
dumpen gär väl inget åt prestandan ??
det är väl bara ljud o ingen effekt

Roxnäs
2009-04-09, 08:11
visserligen ger inte en dumpventil mer hk-Nm/vrid men en effektiv dump "dumpar" överflödigt laddtryck bättre än en "sämre" dump och resulterar att turbon kan bygga upp nytt laddtryck snabbare och det gör att bilen går fortare(trim det också).

Något som inte kostar är att "lätta" bilen från allt onödigt tungt. ger en enorm effektökning i bilen(syns visserligen inte på bromsbänkpapper).

maverick
2009-04-09, 08:12
Nja, original dump kan börja läcka efter ett tag med bra laddtryck, så en bättre dump gör skillnad. Den ger dig den effekt du faktiskt ska ha.

Nästa steg på din bil enligt mig är större IC, ökat bränsletryck och en mappning. Ska du har markant mer effekt så är turbobyte och bränslesystem nästa steg.

Kolla min på garaget så ser du vad som behövs, och vad som klaras, utan att byta turbo.

Sen bör du fundera på att byta kopplingen. Du bör ha rätt bra vrid nu, så originalkopplingen börjar bi väl pressad om du verkligen utnyttjar din motor.

maverick
2009-04-09, 08:15
Rekommenderad dump är förresten Forge FMCL007P. 1200kr hos MapTun.
http://maptun.se/shopProduct.php?pid=2214&hl=31&cg=742

Demonen
2009-04-12, 19:01
Tackar för tipsen Maverick :razz:
Dock funderar jag lite på maptun, är det inte Saabsaker de saluför?
/David

Demonen
2009-04-12, 19:40
Nja, original dump kan börja läcka efter ett tag med bra laddtryck, så en bättre dump gör skillnad. Den ger dig den effekt du faktiskt ska ha.

Nästa steg på din bil enligt mig är större IC, ökat bränsletryck och en mappning. Ska du har markant mer effekt så är turbobyte och bränslesystem nästa steg.

Kolla min på garaget så ser du vad som behövs, och vad som klaras, utan att byta turbo.

Sen bör du fundera på att byta kopplingen. Du bör ha rätt bra vrid nu, så originalkopplingen börjar bi väl pressad om du verkligen utnyttjar din motor.

Tell me more!
Du får gärna skicka in på min bil på garaget och slänga iväg ett mail till mig.
http://www.garaget.org/?car=70408
/David

Demonen
2009-04-13, 00:24
visserligen ger inte en dumpventil mer hk-Nm/vrid men en effektiv dump "dumpar" överflödigt laddtryck bättre än en "sämre" dump och resulterar att turbon kan bygga upp nytt laddtryck snabbare och det gör att bilen går fortare(trim det också).

Något som inte kostar är att "lätta" bilen från allt onödigt tungt. ger en enorm effektökning i bilen(syns visserligen inte på bromsbänkpapper).

Jag är inte enbart ute efter prestanda utan vill gärna att det jag har ska hålla lite längre därav ev. en dump, något förslag på fabrikat, märke, modell etc.?
/David

maverick
2009-04-13, 10:41
Tackar för tipsen Maverick :razz:
Dock funderar jag lite på maptun, är det inte Saabsaker de saluför?
/David

Visst, de är SAAB-trimmare. Men de är återförsäljare för Forge i Sverige, så de kan ta hem hela sortimentet. Kolla efter vad du vill ha på Forges engelska (inte amerikanska) sida, och beställ efter Forges artikelnummer.
Sen har SAAB samma Bosch-dump som hela VAG, så det är bara att köpa. Tror att Volvo också har exakt den. Väldigt vanlig är den i alla fall.

maverick
2009-04-13, 10:42
Tell me more!
Du får gärna skicka in på min bil på garaget och slänga iväg ett mail till mig.
http://www.garaget.org/?car=70408
/David

Vad vill du veta? Kan lika bra ta det här, för det är säkert fler som kommer att undra i framtiden. :)

scootie
2009-04-13, 18:14
Forge DV006 är denna något att ha?

mrc
2009-04-13, 18:34
1 grej du kan göra som inte är så rackarnas dyrt är att tanka V-power. Ger väl inga extrema ökningar men det märks + att du är snäll mot motorn. Du kanske redan tankar det. När jag hade min RS så gick den på V-power hela tiden utom första 3 månaderna. Ville vänja mig med vanlig soppa först och veta om det gav resultat. Kanske inbillning men jag upplevde en förbättring.

maverick
2009-04-13, 21:28
Forge DV006 är denna något att ha?

Jag har för mig att det är samma som 007, men större kropp. Svår att få plats med på en 1,8T.

Sen V-power är en rejält dyr trimning i längden. 50 öre litern blir en hel del med tiden.

Soulman
2009-04-14, 09:44
Jag har för mig att det är samma som 007, men större kropp. Svår att få plats med på en 1,8T.

Sen V-power är en rejält dyr trimning i längden. 50 öre litern blir en hel del med tiden.

Min egen erfarenhet av V-Power är precis som när bilen är nytvättad. Den upplevs gå lite bättre...

maverick
2009-04-14, 11:19
Visst, bilen går säket bättre. Men slå ut det på säg tre års körning 1200l/år (c:a 1500mil). Det är 1800kr att lägga på trim, som kanske ger bättre effekt.

Demonen
2009-04-14, 20:13
Ok, tankar idag 98, saknar Shell i Älmhult...
Jag har mu bestämt mig för första steget i mitt försök till att få motorn att må bättre och gå bättre. Ny dump blir det. Ganska enkelt ordnat...
Nästa som jag funderar över är om jag är i behov av att byta luftfilter? Har som sagt ett ersättningsfilter nu, gör det någon skillnad med ett öppet? I så fall vad?
En annan sak som funderas kring är turbotimer. Värt pengarna? Fungerar det med larmet? Vilken modell och märke ska jag i så fall välja?
/David

maverick
2009-04-14, 20:17
Ingen orsak att avvika från original pappersfilter om du inte siktar på 300+hk.

Demonen
2009-04-14, 20:35
Om jag ska införskaffa en ny (& större) IC måste den placeras (lämpligast) framför kylaren men då undrar jag vilka mått (monteringsmått) den bör ha. Hur ska rör och slangar enklast dras?
/David

Demonen
2009-04-14, 20:37
Ingen orsak att avvika från original pappersfilter om du inte siktar på 300+hk.

Då kan jag med gott samvete alltså använda mig av mitt Green Filter...
Timer då?

maverick
2009-04-14, 21:02
Då kan jag med gott samvete alltså använda mig av mitt Green Filter...
Timer då?

Eller byta till original. Vet inte hur bra Green filter är på att rena.

Turbotimer är onödigt i min mening. Se till att inte vrålköra de sista kilometerna, och låt bilen stå på tomgång nån minut innan du stänger av för att kyla istället. Kostar gratis. :)

Demonen
2009-04-14, 21:24
Tackar!
Vad kostar en uppdatering av IC? Arbete kan jag fixa själv...
/David

maverick
2009-04-14, 22:09
Beror helt på vad du väljer för delar. Bygger du själv av universaldelar kommer du undan med ett par tusen. Färdiga kit finns upp till 12-13000kr eller mer.

Demonen
2009-04-14, 22:47
Vilka mått har du på din?
/David

maverick
2009-04-15, 08:33
C:a 600x400 kanske. Kolla på Forges hemsida. Det är deras stora jag har.

scootie
2009-04-15, 10:48
Eller byta till original. Vet inte hur bra Green filter är på att rena.

Turbotimer är onödigt i min mening. Se till att inte vrålköra de sista kilometerna, och låt bilen stå på tomgång nån minut innan du stänger av för att kyla istället. Kostar gratis. :)

Detta skall ju inte behövas på nyare bilar då dessa turbos är byggda för att klara av hård körning utan att behöva kylas ner via 10 min på tomgång.

maverick
2009-04-15, 11:00
Ja, men de är inte byggda för att klara det efter trim. K03s får enligt fabrik inte ladda över 1,0bar, och ett vanligt steg1 chip ger 1,2-1,3bar. Det är dubbla originaltrycket.