handdator

Visa fullständig version : Knack

Vanilla
2009-04-14, 10:45
Har precis blivit lycklig ägare av en Skoda Octavia Rs -03 :razz:
men efter lite tjafs med bilförsäljaren om slitna bromsskivor som han först vägrade byta har jag hört ett litet "missljud" när jag vrider ratten nästan fullt till höger och backar.... De liksom "klonkar", typ samma ljud som jag hör när jag kör i hårda gupp?? Dämpare? Drivknut? Trodde jag bara skulle få tuta och köra men nu verkar problemen dyka upp :mad: Bilen har ju gått en 16.000 mil men motor blev bytt i dec -08 och har bara gått runt 8.000. Vad kan detta vara?

/Nilla :)

LowMech
2009-04-14, 10:52
Hmm, klonkar det när du kör över gupp, så kan det vara krängningshämmarbussningarna. Men eftersom det klonkar även när du svänger o backar så kan det vara en fjäder som e av, men då skall det klonka vilket håll du än svänger åt (när du står still o svänger).

Vanilla
2009-04-14, 10:57
Hmm, klonkar det när du kör över gupp, så kan det vara krängningshämmarbussningarna. Men eftersom det klonkar även när du svänger o backar så kan det vara en fjäder som e av, men då skall det klonka vilket håll du än svänger åt (när du står still o svänger).

Måste ut och köra lite och lyssna ordentligt...har dock inte hört något när jag står still och vrider ratten...kanske jag som är petig också, jag brukar höra missljud redan innan problemen uppstår haha! Men jag ska kolla upp khb och återkommer med resultatet :)

LowMech
2009-04-14, 12:00
Men om du däremot har fullt rattutslag åt nått av hållen och det knackar när du kör, så är det en drivknut som är dålig.

Moffegrev
2010-06-27, 19:42
sorry om jag uppar en gammal tråd.

men är det så att drivknuten har en större belastning på sig om man backar o svänger för då knackar det hos mig..

tycker det är så konstigt att det inte gör det när man svänger rak fram, det låter som drivknut så största sannolikhet är det den oxå.

någon som har den kunskapen ??

maverick
2010-06-27, 19:44
Svårt att svänga rakt fram. ;)

Knakar du när du svänger så är det troligtvis drivknuten, och då knuten på motsat sida det håll du svänger. Alltså svänger du vänster så ska höger knut knaka då den belastas mer.

Moffegrev
2010-06-27, 20:02
haha ja det är klart.. det knakar på passagerar sidan vilket hål man än vrider ratten åt så att säga..

men det är märkligt att det bara är när man backar o inte kör rak fram och svänger...märkligt hoppas det är yttre knuten bara..;)