handdator

Visa fullständig version : VW Tiguan

Chippe
2008-01-08, 08:17
Jag var förbi Bildepån en sväng för en provkörning av en RS2a (har fortfarande bara kört Karlzzons bil, och den är juh inte orginal :P) Men de hade inte fått in den demo bil ännu som dom skulle få efter nyår. Så jag gled in på VW som ligger precis brevid.

Där stod en VW Tiguan och jag var tvungen att provsitta lite :) Förarmiljön var riktigt trevlig och jag satt väldigt bra trots mina 2m. Jag var tillochmed tvungen att dra fram förarstolen lite, för när jag gjorde som jag brukar med att dra längst bak, sänka sitsen max och vinkla upp ryggstödet så blev vinkeln i ryggstödet för rak... Så jag fick dra fram stolen lite för att sitta riktigt bra. Jag reagerade däremot på att vindrutan kändes väldigt liten och a stolparna stora, men den 26 Jan har bilen "premiär" och jag hade faktiskt tänkt att provköra den då... Återkommer med vidare åsikter efter det.

Den bilen har iaf ambitioner att vara lite sportigare, motorn satt väldigt lågt placerad för bättre tyngdpunkt...

Jag måste säga att jag har kikat lite på 4x4 bilar med lite högre markfrigång... tröttnat lite på att åka lågt och stötigt. Men det är fortfarande en RS2a som lockar mest.

maverick
2008-01-08, 08:37
Köp en Octavia Scout då. ;)

Chippe
2008-01-08, 08:52
Köp en Octavia Scout då. ;)

Tanken har slagit mig.

Men jag är inte så förtjust i den faktiskt.

maverick
2008-01-08, 12:07
Kan inte passa alla.

imported_jonis
2008-01-08, 17:12
Jag tycker att detta verkar vara en rolig bil..

Prismässigt verkar den attraktiv om man inte kryssar i för mycket.. Passaten är nästan dyrare..

Chippe
2008-01-08, 20:52
258 000 i grundutförande med 150 hk TSI motor.

Om man kunde ha 2 bilar så skulle det vara praktiskt med en sån här, men det är en RS2a jag vill ha :P

Furby
2008-01-08, 21:37
Undrar om den har temp mätare. Finns inte i min Caddy

Landell
2008-01-09, 23:36
Ja den har tempmätare..
Din Caddy hade haft det ifall du inte tagit snikmodellen som jag antar att du har då du inte har tempmätare..

Tiguanen var faktiskt riktigt rolig att köra!
Den får många + av mig, ser ju för övrigt ganska bra ut också för att vara en mini-suv..

Om ni får chansen så bör ni provköra.. Men de som provkör TSI modellen måste tänka på att det är en 1,4L motor som ni provkör!

RS Bob
2008-01-11, 16:39
Liten bild på en Tiguan.

Chippe
2008-01-11, 17:41
Tänkte inte på att lägga upp nån bild.

Men tänk även på att det finns två olika paket till Tiguan, bilden visar "stadsvarianten" Lägger upp en bild på den andra, mera offroad varianten.

Denna tycker jag mera om.

Chippe
2008-01-27, 22:27
Nu har jag provkört Tiguan 150hp bensinaren.

Riktigt tyst och skön att köra, bra väghållning för sin storlek (motorn är lågt placerad= låg tyngdpunkt).
Inte lika snabb som min bil :P Men den drog på tillräckligt för att inte kännas seg.

Sneglade lite på bensinförbrukningen vid olika tillfällen och den verkade hålla sig kring litern milen.

Jag som är 2m lång behövde inte ens ha sätet längst bak och jag hittade en riktigt bekväm körställning, sikten var bra och det var skönt att komma upp en bit från vägen.