Visa fullständig version : Få bort saltrester?
Vad använder ni i puttseliten för att få bort saltrester och skit som sätter sig på bilen under vintern.
Vanlig avfettning vägrar att ta bort allt. Känner man med handen på lacken känns den som ett sandpapper.
Jag körde med ett medel som hette delutin, skadar varken lack eller list och alla asfaltsrester m.m gick bort som en dans.
Jag körde med ett medel som hette delutin, skadar varken lack eller list och alla asfaltsrester m.m gick bort som en dans.
Var får du tag på detta?
Från morfar :P
Han hade fått tag på det från saab faktiskt.
Smartab (Autosmart) Power ska fungera lika bra.
Det finns på claes ohlsson, men jag har inte provat den ännu.
bassebas
2008-02-14, 14:30
Vad använder ni i puttseliten för att få bort saltrester och skit som sätter sig på bilen under vintern.
Vanlig avfettning vägrar att ta bort allt. Känner man med handen på lacken känns den som ett sandpapper.
Använder du rätt sorts avfettning?
Kallavfettning = vinteravfettning
Alkalisk avfettning = sommaravfettning
Bioavfettning= skit
Testa biltemas kallavfettning. Min lack blir som ny efter en behandling.
Smartabs Power är en kallavfettning
har testat biltemas kallavfettning, men den hjälper inte.
De senaste ggr:na har jag använt okq8:as avfettning, tror den är bioavfettning. Den funkar ungefär lika dålig.
Ska testa Smartabs Power nästa gång!
http://www.pingens.se
Därifrån har jag beställt prylar några gånger, snabba leveranser och hyffsade priser.
Förra våren använde jag diesel efter vanlig tvätt och före vaxning för rengöring av nedre delen av bilen. Fungerade utmärkt och det behövdes bara någon deciliter.
(Naturligtvis även vanlig tvätt efter "dieselrengöringen")
Jag köpte Ditecs kallavfettning och den är grymt bra. Bilen blir len som en barnaröv. Glöm inte vaxet efteråt.
Dilutin(betyder ugnefär spädning) är ett annat namn på lacknafta! :-)
Dilutin(betyder ugnefär spädning) är ett annat namn på lacknafta! :-)
hmmm... De hette delutin om jag inte minns fel, och jag tror inte att det luktade lacknafta.
jaja... det funka perfa iaf :D
Theo 4x4
2008-02-14, 22:43
prova prick bort,finns bla på statoil...funkar bra. :)
Jag har testat Preems avfettnings ,medel och blev skit nöjd..
Testade biltemas kallavfettning idag och det fungerade sådär. Tog bort mer än normalt så att säga men vissa insektsrester blev kvar, gick dock över bilen en gång till och "gned" lite med avfettningen där insekterna satt som värst och då fungerade det. Men nästa gång ska jag testa någon annan avfettning. Stank lacknafta lång väg av biltemas avfettning om du nu undrar över innehållet....
Testade prick bort idag. Bästa resultat hittils, men jag är inte helt nöjd.
Mr C brukar propagera för diesel. Gnugga som med vanlig avfettning.
bassebas
2008-02-16, 08:21
Testade biltemas kallavfettning idag och det fungerade sådär. Tog bort mer än normalt så att säga men vissa insektsrester blev kvar, gick dock över bilen en gång till och "gned" lite med avfettningen där insekterna satt som värst och då fungerade det. Men nästa gång ska jag testa någon annan avfettning. Stank lacknafta lång väg av biltemas avfettning om du nu undrar över innehållet....
All kallavfettning innehåller nafta. Löser inte insektsrester vidare bra. Använd alkalisk avfettning till det.
Nästan alla klagomål på avfettning beror på att man använder fel produkt för ändamålet.
Diesel är också bra som vinteravfettning för att lösa salt och tjära.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.