Visa fullständig version : Diomension o hur mkt räcker spridarna till på AUQ motorn(RS1-01)?
MrAndersson
2009-04-28, 23:45
Ska mappa bilen nästa vecka o har köpt på mig en uppsättnig 378cc spridare ifall att org spridarna skulle bottnas.Någon som har ett konkret svar på hur många cc resp. hur mkt org spridarna räcker till?Ja kör med org turbon dock med 92mm Lmm,FMIC,3"downpipe med decat,2 1/2" catback preliminärt ställbar BTR.
Kolla med Maverick, jag tror han kör med org spridare och har bänkat 240hk
maverick
2009-04-29, 08:54
Kommer inte ihåg hur stora de är, men vid 4 bar bränsletryck håller de för c:a 270hk. Rakna inte med att pupen klarar det dock. Den ska egentligen jobba med 3 bar.
Men eftersom du kör med original turbo så är den det största problemet.
MrAndersson
2009-05-04, 13:29
Jo men får jag ut 240-250hk med org turbon så är jag relativt nöjd för tillfället ;)
maverick
2009-05-04, 13:58
250 är riktigt optimistiskt. då får du nog ladda i alla fall 1,6 bar, och det är inte så jättebra på den lilla snurran.
maverick
2009-05-04, 14:03
Jag ska förresten rätta mig själv. Mitt förra inlägg är inte helt rätt formulerat. Jag kan nästan helt säkert säga att du inte når 250hk med originalturbon. Högst laddtryck har du vid vridmomenttoppen. Mina 240hk finns vid 5500rpm, och då har turbon redan börjat dala. Den orkar helt enkelt inte pumpa mer luft än så. Efter 6000rpm är min motor nästan helt död. Finns ingen orsak att varva mer än så, även om stoppet ligger på 7200rpm.
MrAndersson
2009-05-04, 15:02
jo är medveten om var smärtgränsen ligger på org turbon(4:e 1,8t jag trimmar ;) varav en smidd motor som lämnade 286hk på framhjulen) det som skulle ta mig upp till 250hk är isåfall dom större spridarna o lmm dock ska ko3s som som sitter i våra kära rs1or klara ladd runt 1,6bar :) men som sagt inte vidare hållbart utan siktar på ca 1,4bar sen är det snurrebyte som gäller.
maverick
2009-05-04, 15:37
Tveksamt att spridare och LMM ger dig de 10 extra hästarna eftesom turbon ändå inte orkar att flöda nog vid det varvtalet. Du vinner bara mer vrid i mellanregistret med högre laddtryck.
Sen den där 286hk:n får du gärna donera till mig. ;)
MrAndersson
2009-05-05, 17:17
jo kan va så vi får se vad den vill lämna,orkar inte med turbobyte m.m denna gång kostar när man trappar upp :( .Jo den hängde av det mesta kan jag intyga utan att skryta ;) var en Golf mk4 som jag uppgraderade under 3års tid körde med smidda stakar o smidda mahle kolvar,sugkammar o gt28rs snurra m.m hade en spool up o register som du sällan upplevt =)
jo kan va så vi får se vad den vill lämna,orkar inte med turbobyte m.m denna gång kostar när man trappar upp :( .Jo den hängde av det mesta kan jag intyga utan att skryta ;) var en Golf mk4 som jag uppgraderade under 3års tid körde med smidda stakar o smidda mahle kolvar,sugkammar o gt28rs snurra m.m hade en spool up o register som du sällan upplevt =)
Jahapp, nu blev man sugen på att börja bygga om maskinen istället för att köpa nya 19" hjul och coilovers.
maverick
2009-05-05, 23:22
Mer motor är alltid kul. :mrgreen:
Trådskaparen: Har du komplett motorrecept till den motorn du bromsade till 286 drivhästar? Samt vad du hade gjort åt drivlinan för att få det att hålla?
mvh Victor
MrAndersson
2009-05-11, 23:11
Kan ju börja med att jag sköt låda o en drivaxel 2v efter färdigställandet :( vilket var väntat men va kul att se hur länge det håll :) så fick sedan tag på låda,drivaxlar o knutar från en Leon Cupra vilket är en relativt mkt stabilare låda o mkt grövre axlar o knutar.Vad det gäller motorn så kommer jag inte ihåg hela specen då det va några år sen men här e en del:gt28rs,ATP grenrör,maxportad topp,sugkammar(1,8 20v),510cc spridare,Walbro 255l pumpMahle kolvar,smidda stakar,uppfräst vevhusventilation,24 raders oljekylare,600x400x76 i:c,skvalpskydd i tråget,rs4 tändspolar,3"avgas från turbon(decat) ja m.m var en liten spec av smeten ;)
TS: Tack för infon! Nu börjas de nog trimmas snart, ska försöka leta reta på en 6 vxl låda till skodan min!
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.