Visa fullständig version : Skoda rs1 köpråd och trimråd?
Tjenare!
Funderar på att köpa en skoda rs1 sedan som andra bil.
Vad bör jag kolla extra noga på då man skall handla en sådan?
Letar en kring 55-65tkr jo då får jag en som gått kring 13-17000mil.
Kamrem och vattenpump bör man ju kolla att det är bytt, men vad mer?:confused:
Sedan undrar jag ni som trimmat era hur går dom efter trimningen jämte mot orginal?
MVH Jimmy
Tjenare!
Funderar på att köpa en skoda rs1 sedan som andra bil.
Vad bör jag kolla extra noga på då man skall handla en sådan?
Letar en kring 55-65tkr jo då får jag en som gått kring 13-17000mil.
Kamrem och vattenpump bör man ju kolla att det är bytt, men vad mer?:confused:
Sedan undrar jag ni som trimmat era hur går dom efter trimningen jämte mot orginal?
MVH Jimmy
eftersom att det är vag så bör du ju lyssna noga när du kör bilen över gupp med tanke på framvagnen. Sen så leta rost, längst ner vid bakskärmarna och på bakluckan är typiska ställen. Annars så har octavia överlag ett bra rostskydd. Sen om bilen är eller har varit trimmad så kolla att koppplinen biter som den ska och även att växlningarna sker utan en massa skrap eller liknanade. Motormässigt är det sällan problem på vag:s 1,8t motorer. Men kolla för säkerhetsskull efter läckage av olika slag, och lyssna noga efter missljud. Sen SKALL serviceboken vara följd till punkt och pricka, har den varit trimmad så bör oljan ha varit bytt med max 1500mils intervall.
Om allt detta är ok så tror jag nog att du får en fin bil för en överkommlig summa pengar.
Mvh
Tobias
maverick
2009-04-30, 10:28
Bara chipning ger sällan poblem, om man väljer en bra chipfirma. Många, där ibland jag, har haft stora problem med BSR, och supporten därifrån är obefintlig.
Vad jag vet så är alla med V-tech chip mycket nöjda.
Per/Haninge
2009-06-08, 14:44
eftersom att det är vag så bör du ju lyssna noga när du kör bilen över gupp med tanke på framvagnen. Sen så leta rost, längst ner vid bakskärmarna och på bakluckan är typiska ställen. Annars så har octavia överlag ett bra rostskydd. Sen om bilen är eller har varit trimmad så kolla att koppplinen biter som den ska och även att växlningarna sker utan en massa skrap eller liknanade. Motormässigt är det sällan problem på vag:s 1,8t motorer. Men kolla för säkerhetsskull efter läckage av olika slag, och lyssna noga efter missljud. Sen SKALL serviceboken vara följd till punkt och pricka, har den varit trimmad så bör oljan ha varit bytt med max 1500mils intervall.
Om allt detta är ok så tror jag nog att du får en fin bil för en överkommlig summa pengar.
Mvh
Tobias
Blev nyfiken på det du nämnde om gupp och framvagn, min "gnekar" så fort jag passerar ett fartgupp.
Vet du vad det är för något?
Bilen har gått 4000 mil och är en -04 men har låtit så sedan 2000 mil tillbaka.
Spindel-led?(eller motsvarande modern benämning...)
Blev nyfiken på det du nämnde om gupp och framvagn, min "gnekar" så fort jag passerar ett fartgupp.
kan vara länkarmslagringen.
Rs_Marcus
2009-06-08, 19:51
Kamremen är det 18000 mil eller 5 år på, köpte min förra året då den hade gått 13000 mil men eftersom det är en 02a så böt jag kamremmen tyckte det var lika bra eftersom jag ändå skulle ha bilen en längre tid.
Skodan är den i särklass den bästa och mest bekymmersfria bil jag ägt hittills.
Per/Haninge
2009-06-08, 21:19
Jag uppfattade Tosses inlägg angående framvagnen som att det är något välkänt fel i framvagnen.
Finns ju en del sådana missar som är "välkända" som måste åtgärdas.
Om någon vet exakt vad han menar så blir jag glad.
Min bil "gnekar" också ibland vid fartgupp, mest på vintern men verkstaden har sagt att det får man leva med.
Kan man spraya gummibussningarna fram med tex silikon, eller angriper det gummit?
Jag uppfattade Tosses inlägg angående framvagnen som att det är något välkänt fel i framvagnen.
Finns ju en del sådana missar som är "välkända" som måste åtgärdas.
Om någon vet exakt vad han menar så blir jag glad.
spindelleder och länkarmar är vanliga fel på vag. Rs-modellen har av någon anledning klarat sig bättre än andra modeller men det finns alltid anledning att kolla iaf ;)
hipkoole
2011-09-19, 02:48
Lite grön här men.. Kollade på en rs -03 (mk1?!).. Gått lite över 7k. Vad är rimligt att ge för den o är det nått vanligt fel som framkommit de senaste åren. Har ju läst lite om tickande kolfilter, att fönsterhissar gått sönder samt att tändspolar brukar bråka.. Är det något mer som man behöver oroa sig för?
Verkade ju gå bra i övrigt o det var relativt nya bromsar på o allt var enligt säljare ok när bilen var inne vid 6k för service.. Servades då på märkesverkstad så de borde väl ha lite hum om hur det ska se ut o om saker är okej eller ej.
Tacksam för svar..
maverick
2011-09-19, 09:44
Utrustning?
hipkoole
2011-09-19, 12:10
Jadu... Acc, farthållare, fast drag, Cd med aux in, larm, servad vid 6k.. 16" orgi al sommar med bra mönster. 16" Alu vinter med dubb typ 2-3 säsong gamla.. Skulle följa med kupéfilter, olja o filter o tändstift vid köp.. Väldigt fin i lacken för en -03..
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.