handdator

Visa fullständig version : Får inte upp tryck i turbo

Sinni
2009-05-01, 08:10
Jag har innan fått upp trycket till 1,5-1,6 i turbon men kommer nu inte upp över 1,2

Innan när man trampade på gasen i 5 växeln så gick den snabbt upp till 1,5-1,6 för att sedan sjunka till 1,2 och hålla sig där.
Nu när jag gör samma procedur så går den till 1,2 knappt och sen sjunker den under 1,0 :(

Någon som har lite bra tips om vad det kan vara??

Jag har bytt ut dumpventil/avlastnings ventil till ny men det gjorde ingen skilnad alls
Känns som om man saknar effekt nu när man trampar i botten.

Kör med 3tums DP och sportcat.

MVH Sinni

Karlzzon
2009-05-01, 08:31
Kolla anslutningarna till laddtrycksmätaren!!!
Min läckte som ett såll vid motorn!!! Laddade bara 0,8-0,9bar men nu efter att bytt en liten slangbit så peakar den 1,7-1,8bar och håller 1,5-1,6bar stadigt

madetomeasure
2009-05-01, 11:35
Lite off topic, men va mycket ladd ni har! är det inte 0,7 original? har ni bytt turbo eller ökar laddtrycket så mycket efter chip?

maverick
2009-05-01, 11:41
0,6-0,7bar original, ja. Laddet ökas så mycket med chip eller mappning.

Sinni
2009-05-01, 15:42
skall kolla slangar i helgen :)
tack för tips,,,hoppas det bara är det :)

Joakim
2009-05-01, 17:02
Såg att du hade ringt, du skall ha minst 1,5, gärna 1,6 i peaken, annars är det något som inte stämmer, hur går bilen?, när jag tog bort DP blev den som en moppe, kändes som det försvann 50 hk trots extremechippet. Bilen skall gå otroligt bra med extreme och DP som du har, ingen som slagit i 95 oktan? Blev det stor skillnad efter bytet?

Sinni
2009-05-01, 17:10
den går ju lite sunkigare nu när jag inte kommer upp i tryck...känns det som,,kan ju vara att man blir mentalt lurad

den gick ju grymt när DP kom på, men nu känns den konstig
spinner inte lossa lika lätt heller

hmmm,,,känns klen :(

ingen som slagit i 95 oktan för bilen lånas inte ut

Karlzzon
2009-05-01, 17:39
min bil går inte märkbart sämre med 95 oktan!!!! Jag va ju bara tvungen att prova en tank!!!

Sinni
2009-05-02, 21:04
min limning i motorutrymmet hade släppt och jag rensade den och körde till jobbet ,hämtade smält lim pistolen och lagade installationen

nu peakar den 1,4 och håller över 1,2-1,25 men med fladder på nålen
kan ju vara mätaren som inte är topp-kvalitet eller så är det slangen som jag tar luft från

jag fick en slang som egentligen är till spolarvätska som jag tar trycket med
den kanske inte är något att rekommendera

bilen går bättre men det känns som om det fortfarande saknas lite :(

mer tips mottages.. :)

Sinni
2009-05-03, 19:54
vad laddar era extreme bilar ?

min hamnar nu på 1,2-1,25 när den laddar

vid seg dragning i 6 växeln från 80 km/h så studsar den upp i ca 1,4 i ca en sekund och sen lägger den sig på 1,2-1,25 bar

Cyrre
2009-05-04, 16:36
En felande främre PCV sänka boosten med 0,2 bar. Den och dumpen är dom vanligaste felkällorna till sänkt turbotryck.

Byt ut till nyare revision eller beställ denna:
http://www.bshspeedshop.com/store/product.php?productid=16937&cat=1011&page=1
Jag har beställt den från BSH. Klockren uppgradering.

Jag har för mig att det går enkelt att testa den främre PCV'n genom att blåsa i slangen från insuget, det skall finnas en backventil som stoppar turbotrycket att nå vevhuset. Läcker den så trycker du in boost i vevhuset. Finns det olja runt din oljepåfyllnings lock eller om oljestickan tryckts upp lite grann så är det PCV'n som e kaputt.

Sinni
2009-05-04, 17:10
exakt vad är en PCV :)

Cyrre
2009-05-04, 19:56
PCV står för positive crankcase ventilation. Enkelt berättat så finns det undertryck i insuget när du inte boostar, dvs vacum. Detta vacum finns i alla bilars insug med eller utan turbo. Med detta vacum så suger man ur gaserna som bildas i vevhuset. Men så fort turbon börjar jobba så försvinner vacumet och blir övertryck ist. Detta skulle innebära att man tryckte in gaserna i vevhuset ist med massa problem och läck som följd. Detta löser man med en enkel backventil som inte tillåter laddtryck in i motorn. Det är just denna ventil som kan kärva pga belägningar från vevhusgaserna etc. Då sluter den inte helt vid boost och då trycksätts vevhuset med liten boostdropp som följd och eventuell olja som trycks ut på onormala ställen, Som vid tex oljepåfyllningslocket.

maverick
2009-05-04, 19:59
Aha. Kan ju vara tanke att kolla den lite då och då, framförallt om man trimmat. Någon aning om var den sitter på en RS1?

Cyrre
2009-05-04, 20:03
Denna PCV ventil på moderna bilar är ett ont måste för att kontrollera vevhusgaserna och föbränna dem pga miljökrav. Men kikar du på äldre bilar så brukar man bara ha ett rör rakkt ut i atmosfären :). Denna vevhusgas är boven i dramat som VAG inte än har lyckats komma till bukt med och som orsakar beläggningarna på ventiler och insug i denna tråd: http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=1699

Cyrre
2009-05-04, 20:05
Aha. Kan ju vara tanke att kolla den lite då och då, framförallt om man trimmat. Någon aning om var den sitter på en RS1?
Kan finnas flera, RS 2'an har två stycken, en främre och en bakre.

maverick
2009-05-04, 20:05
Märkligt att man inte fått rätt på det. Borde väl inte vara så svårt om man väljer gods med bra kvalitet? (säger en som inte har koll på tillverkningen)

maverick
2009-05-04, 20:06
Kan finnas flera, RS 2'an har två stycken, en främre och en bakre.

Bara för att krångla till det ytterligare. Får väl kolla närmre i Haynesboken.

maverick
2009-05-04, 20:09
Ser ut som att det bara finns en på 1,8T-maskinerna. Jag vill ha det till nr.11 på denna bilden.

Cyrre
2009-05-04, 20:41
Nummer 24 ser ut som backventiler. Jag är dock tyvärr inte så påläst om 1.8T.

Och angående
"Märkligt att man inte fått rätt på det. Borde väl inte vara så svårt om man väljer gods med bra kvalitet? (säger en som inte har koll på tillverkningen)"
så har VAG stora problem med vevhusgaser.

Man kan lindra gasernas effekt, en är genom att rena gaserna genom filter eller cyklon för att sedan förbänna dem i cylindrarna. Båda har sin för/nackdelar. Filter betyder byten/service och ev igensatta filter skadar motorn samt filtren i sig är miljöbovar. Att köra cyklon/centrifugering av gaserna är inte lika effektivt och är dyrt att applicera."Scania använder sig av båda på samma gång och det är inte tillräckligt"
I 2.0T FSI fallet så görs ingen rengöring alls, gaserna skickas in rakt in i insuget med uppbyggnad av avlagringar på ventiler som följd.
I 1.8T's fall gör detta ingenting då ni "rengör" insug/ventiler med bensinen som sprutas in vid varje cykel, 2.0T fsin har ju som bekant sina injektorer rakt in i cylindrarna, som på dieslar.

Och appropå dieslar så lite kul TFSI fakta, är att motorn fungerar nästan som en diesel upp till 3000 varv med vidöppet gasspjäll :) Varvtalet regleras endast med injektorerna.

Sinni
2009-05-05, 05:12
skall kolla upp detta :)
tack för tipsen :) :)

Sinni
2009-05-06, 18:37
kollade lite idag
oljestickan satt i och hade inte hoppat upp
o andra sidan så sitter den ju ordentligt fast

olja var det ju iofs i påfyllningshålet men inte utanför

Feniix
2009-07-01, 21:33
Jag har ingen laddtrycksmätare, men jag upplever samma problem. Jag kör på Vtech extreme, och de 3 första månaderna så upplevde jag ett mycket kraftigare drag än vad jag gör nu mera. Känns som att den inte ger 100%, utan snarare 70%. Det jag känner mest är när jag håller gasen på ett och samma ställe i t ex. 2'an och låter den varva upp. Innan så drog den till med en sju h-e kraft. Men nu så känns inte den övergången då turbon kickar in och ger den en ordentlig knuff alls lika mycket. Någon som vet vad som kan vara orsaken?

Sinni
2009-07-02, 04:24
du kan ha vant dig
jag tycker inte heller min sticker iväg så bra längre

sen har du värmen som inte ger det där sticket
när temperaturen stiger över 20-22 grader ser jag en effektminskning

Ante80
2009-07-02, 04:54
Jag har ingen laddtrycksmätare, men jag upplever samma problem. Jag kör på Vtech extreme, och de 3 första månaderna så upplevde jag ett mycket kraftigare drag än vad jag gör nu mera. Känns som att den inte ger 100%, utan snarare 70%. Det jag känner mest är när jag håller gasen på ett och samma ställe i t ex. 2'an och låter den varva upp. Innan så drog den till med en sju h-e kraft. Men nu så känns inte den övergången då turbon kickar in och ger den en ordentlig knuff alls lika mycket. Någon som vet vad som kan vara orsaken?

Jag hade provat att byta den elektriska dumpen om du inte gjort de.. De hjälpte på min, de finns en uppdaterad tåligare version hos VAG för runt 400kr..