Visa fullständig version : Olja i RS II?
Hej,
Vilken olja rekomenderar ni att använda i RS II:an? (Trimmad med V-tech steg 2)
madetomeasure
2009-05-05, 15:17
Castrol SLX longlife III
Castrol SLX longlife III
Okay, vad har ni att rekomendera för någon med en inkomst på 3k månaden :)?
Dvs, något lite billigare än det dyraste, men lite dyrare än det billigaste :)!
Jag testade Biltemas olja en sommarsäsong och var faktiskt nöjd med den, bilen knattrade mindre. Men pga av dess tjockare viskositet så bytte jag tillbaka till rekomenderad olja till vintern. Biltema skall ha en olja som är klassad som VAG's longlife olja, kommer inte ihåg vilken dock.
Finns många som provat Biltemas olja och är nöjda. Själv är jag mycket tveksam till att köra på den en längre tid. Varför kostar Castrol 230 spänn och Biltemas 99. Du som dessutom kör med trim ska nog hellre köpa "riktig" olja och hellre skippa pizzan på fredan. Nån gång då och då gör det säkert inget med Biltemas. Men det är bara en teori jag har. Har självklart inga bevis.
Köp en dunk istället så tjänar du en bra slant istället för att köpa en liter i taget.
Vilken servicenorm är det RS02 med loglife? VW502 00. VW502 03. VW504 00?
jag lär mej aldrig det. Nån som vet?
(Dom har x-tra pris på ICA maxi på 5w 40 för 299:- 4 liter!!! shell.)
---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
RS-08 silver combi. RS nr 4
Diesel? NEJ tack. V-power så klart!
C.larsson
2010-03-21, 23:29
Jag själv kör med den vanliga Helix ultran 5-30 har jag för mig.. och givet vis så kodar man om till QG0 dvs 1500mil/1år..... köra på longlife är bara dumheter.....
Richard.
2010-03-21, 23:29
Kör på Mobil1 5w50 Racing formula. Dock är detta ingen olja som rekomenderas i instruktionsboken men så e oxå bilen trimmad. O detta är en bättre olja än castrol longlife.
Kör på Mobil1 5w50 Racing formula. Dock är detta ingen olja som rekomenderas i instruktionsboken men så e oxå bilen trimmad. O detta är en bättre olja än castrol longlife.
Jag ska hälla i 5w50 jag med... Blir antagligen av på tisdag.
Jag kan verkligen ingenting om oljor men det känns fel att snåla in några spänn på att riskera motorns livslängd. Som mrc skriver - gör avkall på nåt annat om hela ekonomin hänger på vilken olja som ska vara i motorn.
secret692
2010-03-22, 10:07
Har pratat med några när jag servat bilen och alla säger att Longlife funkar kanon men att fortfarande byta olja var 1500 mil istället för 3000 mil.
Så länge man servar bilen när den säger till och använder rätt olja så är det inga problem att köra med Longlife Serviceintervall, men att man kan köra 3000 mil mellan servicarna stämmer sällan.... om man kör långa sträckor hela tiden så motorn blir riktigt genomvarm hela tiden så kan man åka ca 2500-2700 mil mellan service..
Dom bilar som har fått problem med koks och igensatta silar till oljepumpen är såna bilar som har gått mer än 3000 mil mellan servicarna...
Detta är ju bara min erfarenhet, finns kanske dom som har upplevt något annat...
Jag kör med Castrols Longlife-olja samt 3000-mila-intervall. Har servat bilen två gånger, direkt när den sa till och båda gångerna var intervallen ganska exakt 2500 mil. Bilen går oftast turer på mellan 1-3 mil och går i stort sett aldrig kortare turer än så efter kallstart.
Dock så har bilen förbrukat ganska mycket olja, ca 8 liter sen den var ny. Ofta i samband längre turer i högt tempo, men också bara "out of the blue". Numera har jag alltid en 4 liters dunk med Castrols Longlife-olja i bilen, i fall man skulle behöva förflytta sig snabbt och länge... ;)
Jag kör med Castrols Longlife-olja samt 3000-mila-intervall. Har servat bilen två gånger, direkt när den sa till och båda gångerna var intervallen ganska exakt 2500 mil. Bilen går oftast turer på mellan 1-3 mil och går i stort sett aldrig kortare turer än så efter kallstart.
Dock så har bilen förbrukat ganska mycket olja, ca 8 liter sen den var ny. Ofta i samband längre turer i högt tempo, men också bara "out of the blue". Numera har jag alltid en 4 liters dunk med Castrols Longlife-olja i bilen, i fall man skulle behöva förflytta sig snabbt och länge... ;)
Är det därför Oktaviaägare är så lyckliga över att bilen är så rymlig?
- Aaah jag har en så jävla schyst bil asså, man kan ha med sig en 4 liters dunk med olja och har ändå plats för hunden. Asbra! :lol:
Själv har jag fyllt på en liter på 2300 mil och ser inte ut att behöva fylla på nåt innan service heller.
En av mycket få anledningar! ;)
Har aldrig fyllt på en droppe mellan servicarna... Men jag har ju 1500mils-intervall
Symaskiner behöver ju sällan oljepåfyllning! :D
SweElite
2010-04-09, 19:04
Nu är jag ingen expert på motorer, men oavsett om bilen är trimmad eller inte så bör man väl hålla sig till rek. viskositet ? Om man inte öppnat motor och meckat runt förstås...
Jag ska hälla i 5w50 jag med... Blir antagligen av på tisdag.
Rs_Marcus
2010-04-09, 20:58
Nu är jag ingen expert på motorer, men oavsett om bilen är trimmad eller inte så bör man väl hålla sig till rek. viskositet ? Om man inte öppnat motor och meckat runt förstås...
Det är väl mer att oljan ska ha "märkningen" som är anpassad för bilen.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.