Visa fullständig version : 12.000 Service
Hej på er =)
Hur har ni gjort och hur ser ni på detta med service?
min färddator började visa nu idag från jobbet att det var dax för service snart då är det 12.000 mila servicen
Vad byter man och är det noga och göra alla service för att få stämpeln i boken eller kan man hoppa över det nångång?
jag har bytt sen knappt ett år tillbaka redan min kamrem och vattenpump och oljan i motorn bytte jag här om veckan.
vad gör man mer?
maverick
2009-05-07, 17:45
Kolla i handboken. Det står där. ;)
Kolla i handboken. Det står där. ;)
okej kollade bara lite snabbt förut men får ta och gå genom nogare.
maverick
2009-05-07, 19:10
Eller så är det serviceboken, men en av dem står det i.
Moffegrev
2009-05-07, 19:21
det bytt som kupé filter i den servicen med...18k tror jag det är växellåds olja rätta mig gärna om jag har fel..annars tror jag inte det är nått som tillkommer faktikst.
okej så vad säger ni är det värt och lämna in bilen och göra servicen då om det inte är något märkvärdigt. bara för att få stämpeln i boken. får man ens ut mer för bilen om man skulle sälja den. känns lite som bortkastade pengar dom pengarna du kanske får extra då går ju ändå till försäkringen har ändå inga planer på och sälja bilen
Tycker det e bortkastade pengar... Som du säger, man lär nog inte kunna få ut dom pengarna när man säljer den senare. Ta du och försök hitta det som blir billigast. Och be dom som gör det åt dig skriva i serviceboken så du vet att det är gjort.
maverick
2009-05-07, 21:24
Ja, du kan få ut mer för bilen med komplett bok, men å andra sidan beror det på hur länge du ska ha bilen. Har du den tills värdet är 35-40000, så kanske du får 30000. Mellanskillnaden har du lätt tjänat in på att göra mellanservicearna själv.
Ja, du kan få ut mer för bilen med komplett bok, men å andra sidan beror det på hur länge du ska ha bilen. Har du den tills värdet är 35-40000, så kanske du får 30000. Mellanskillnaden har du lätt tjänat in på att göra mellan servicearna själv.
Ja jo det känns ju lite så också. men klart lämnar jag in bilen om det är större saker som ska göras t.ex. växellådsoljebyte och större saker så självklart lämnar jag in den. men nu känns det inte som nån större skillnad. ska kolla i boken nu i helgen och kolla vad det står.
maverick
2009-05-07, 22:22
Ja, sånt kan du lämna in. Men ta en fristående verkstad till det i så fall. Oftast klart billigare.
Moffegrev
2009-05-07, 22:55
ja verkligen det säger ju inget om tex mekonomen gör det istället för Wv för de suger ju fet pung där oftast...samma garanti med stämpel på båda ställen fast det kostar 1 tredje del utav vad märkes verkstan tar.
jag har bara 2 stämplar från wv o det är från förra ägaren. jag har bara andra stämplar mekonomen o peall..satsa på nått sånt istället.
Ringde till ett ställe idag och kollade upp vad som skulle göras på servicen. det verkar vara
pollenfilter
motorolja - filter
luftfilter
bromsvätska
kolla bromsar
sen var det nåt annat kommer inte på rak arm vad det hette men typ kolla genom datan eller nåt.
vad säger ni känns detta som nåt jätteviktigt. klart vill ju inte stå utan bromsar kanske ska ta o göra den trots allt. hör av er om kommentera hade ni hoppat över servicen och gjort det själv eller hade ni lämnat in den och få det överstökat
maverick
2009-06-05, 20:12
Allt det kan man göra själv på några timmar om man är lite händig.
Har du en Haynes-bok så står alla servicepunkter i den. Har du inte boken, KÖP DEN! :)
jo visst kan man väl det får be om hjälp bara. men det är just det andra dom skulle kolla genom vad det nu var minns inte vad han sa. jo göra vissa tester nämnde han nåt om ja vad tror du det kan vara?
maverick
2009-06-06, 10:18
Som sagt. Står i boken. Kan det inte utantill.
Rs_Marcus
2009-06-06, 10:43
jo visst kan man väl det får be om hjälp bara. men det är just det andra dom skulle kolla genom vad det nu var minns inte vad han sa. jo göra vissa tester nämnde han nåt om ja vad tror du det kan vara?
Det är säkert standard kontrollpunkterna som menas....
Det är säkert standard kontrollpunkterna som menas....
Vad omfattar dom då?
Står i serviceboken vad dom omfattar.
Rs_Marcus
2009-06-06, 15:45
Står i serviceboken vad dom omfattar.
Precis det står i din servicebok. Men det är bla koll av bromsklossarna, kolla vätskenivåer etc.
Precis det står i din servicebok. Men det är bla koll av bromsklossarna, kolla vätskenivåer etc.
aha det är bara typ såna koller inget gå in i datorn och läsa av hur den mår och så vidare?
Rs_Marcus
2009-06-06, 18:17
aha det är bara typ såna koller inget gå in i datorn och läsa av hur den mår och så vidare?
Det gör dom väl också, alltså läser av felminnet.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.