handdator

Visa fullständig version : Vad är det för skillnader på Octavia RS2 06 och 07

Chippe
2008-02-15, 09:34
Det är väll ingen som har missat att jag är ruggigt sugen på en RS2a

Jag har snöat in mig på 07 och uppåt av nån anledning. Så jag är intresserad av att få reda på saker som skiljer 06 från övriga årsmodeller, 06orna börjar juh faktiskt komma ner en del i pris.

Vad jag vet så ska väll stora ljudpkt på 06 inte klara mp3 filer? samt att 06 inte har uttag för mp3 spelare vid armstödet. Om det inte är något mer än så så kan jag juh faktist leva med det :P (även om jag vill kunna mata in 6st mp3 skivor och ha hur mkt musik som helst.)

För de tillval som jag vill ha på bilen är just stora ljudpkt, 18"tummarna, xenon samt farthållare (men det är inte så viktigt).

Ripster
2008-02-15, 10:39
Min 06a lirar mp3. Dock inte via aux, för det finns inte. Men på CD går det

Chippe
2008-02-15, 11:03
Min 06a lirar mp3. Dock inte via aux, för det finns inte. Men på CD går det

hmmm, det va som attan *hehe* Ja det var via CD som jag menade.

Stephan
2008-02-15, 11:27
Röda bromsok >2007

Cyrre
2008-02-15, 11:30
-06 har gröna bromsok, -07 har röda.
-07 har aux ingång.
-07 har Comfort belysning. -06 har möjligheten att programera om det.

Det kan skilja lite i versioner på diverse detaljer runtom bilen men alltjämt är det samma på båda årsmodeller.
Programvara till motor skilljer på -06 och -07 samt till stereon. Vissa åf uppdaterar vissa ej.

Jag har en av dom första -06 och det enda jag kan gälla på är att tvåans växel kan vara kinkig när lådan är kall men det kan bero på min tidigare körstil och att efter snart 2.5 års musikdunkande i bilen har fått lister att lossna och skrammla.

Chippe
2008-02-15, 15:27
Tack för alla svar.

Bromsoken känns det som det kvittar vad det är för färg på.
aux ingången skulla va kul att ha nån gång, men jag har väll inte så stort behov av den.
comfort belysning? menar du inne i kupén eller coming/leaving-home funktioner?
Programvaran hade jag ändå tänkt att uppdatera hos skoda och sen antagligen V-tech :P
Stereon får man väll byta ut och göra någon seriös installation om det nu inte skulle klara mp3 i just den bilen som jag tillslut väljer.

lösa lister m.m. kan jag ta, RS2an är juh ändå MYCKET tystare än octy 1an

Furby
2008-02-15, 15:37
Nytt på -07

Allmänt för alla Octavia. Tror inte varningsblinkersen är aktiverad i Sverige

Automatic activation of warning lights once the vehicle starts braking abruptly is an important innovation in the Škoda Octavia. Reacting immediately to “panic” breaking, the system activates the warning lights, thus informing other drivers of a potential danger. Other innovations include double sun visors that can be split up to two parts and a cruise control activation light situated in the analogue speedometer area.Vehicles equipped with a dashboard computer and the Maxi-DOT display offer the possibility of setting the following features individually – each door is unlocked individually and locked automatically, an acoustic alert goes off once the anti-theft system is activated, comfortable control of just the driver's window or all windows, separate (electric) control of the left and the right wing mirrors, the sunroof is shut automatically when it starts raining. The portfolio of extra items and features also includes rear seat heating now.

Starting in the Model Year 2007, the tape deck in the Melody radio system has been replaced with a CD player. Besides traditional music CDs, the new Stream radio system makes it possible to play back music CDs in the MP3 format. Useful innovations include an audio signal connection slot located in the Jumbo Box that makes it possible to connect external audio systems (such as iPOD or other types of MP3 players).

Dessutom för RS

The 2007 innovations in the Škoda Octavia RS and the Škoda Octavia Combi RS mainly involve the outside design – the vehicles are now available in new body colours (yellow Sprint and white Candy) and the disc brake callipers are painted red. Tinted glass in wing mirrors is now a standard part of the equipment.

Chippe
2008-02-15, 17:34
Tack Benke, det var en bra informationstext.

anderzxb
2008-02-15, 18:41
tackar för denna tråd. har precis beställt en octavia RS2 och jag vet inte ett skit om funktioner i den :) Så detta var en intressant läsning. :) Så om man har stereon med cd vxl i så funkar mp3 avkodning i den? alltså via cd skivor?`

Mvh

Ripster
2008-02-15, 18:47
Jag har alltså ingen cd växlare i min (06) utan vanliga cd spelaren i panelen. Och den avkodar mp3or. Fast aux uttag är ju det man egentligen vill ha för mp3, och det har den inte tyvärr

Goffen
2008-02-15, 19:03
tackar för denna tråd. har precis beställt en octavia RS2 och jag vet inte ett skit om funktioner i den :) Så detta var en intressant läsning. :) Så om man har stereon med cd vxl i så funkar mp3 avkodning i den? alltså via cd skivor?`

Mvh
Japp

FilipM
2008-02-18, 01:48

Mvh

Ja, har en sådan i min Scout också.
Funkar helt ok, dock har andra sagt att just avkodningen inte är den bästa i CD spelaren.
Har inte lyssnat efter jättenoga, men inte hört någon direkt skilnad.
Det kan vara ide att bara köra via aux-uttaget.

Något som jag dock vill belysa när det gäller stereo i Octavia 2 så är det att satsa på Sound System.
Jag har det, mina föräldrar har det inte (dom har precis köpt en O2 Elegance och ville spara några kronor) och det låter mycket sämre utan.
Basen finns men diskanten är skrälligare och mellanregistret saknas nästan helt.
Så mitt tips är:
Köp till Sound System, väl värt pengarna.

anderzxb
2008-02-18, 10:15
Jo 12 högtalare paketet var no1 prio nästan :) Slippa och hålla på med ljudbyggen sen.

Så avkodningen av MP3 kunde varit bättre via Cd?

Edit : förresten Mp3 aux uttaget. Vad är det för kontakt som sitter där? 3.5mm plugg?

silverbane
2008-02-18, 10:35
Ja högtalarna i orginalpaketet suger elefant. Jag bytte mina efter 3 veckor.

micke_petersson
2008-02-18, 11:40
Jo 12 högtalare paketet var no1 prio nästan :) Slippa och hålla på med ljudbyggen sen.

Edit : förresten Mp3 aux uttaget. Vad är det för kontakt som sitter där? 3.5mm plugg?

japp det är 3.5mm plugg...

Atteviks
2008-02-18, 12:24

Svar ja

Larsson
2008-02-27, 12:21
Har en 06:a och den klarar inte MP3:or. Däremot har den massa inställnignar för AUX men jag har inte hittat på något uttag ännu...

per
2008-02-27, 12:54
Jag har en -06 å den klara mp3

jtds
2008-02-27, 13:36
Har en 06:a och den klarar inte MP3:or. Däremot har den massa inställnignar för AUX men jag har inte hittat på något uttag ännu...

06 har inget uttag
07 kom det i armstödet under locket

mackan845
2008-04-13, 11:26
Ja högtalarna i orginalpaketet suger elefant. Jag bytte mina efter 3 veckor.

Silverbane, när du bytte ut dina orginalhögtalare var du tvungen att klippa kablar då för de sitter väl med en form av adapter orginalt. Jag är ny skoda ägare så jag vet inte riktigt så mycket än men märkte att diskanten var nästan störande hög med orginalhögtalarna i min rs2 06

Är mycket tacksam för svar. :D

nueva
2008-06-04, 15:51
Hej.
Nu på forumet, och ev. nybliven RS-ägare.
Lånar denna tråden lite ang. skillnad på årsmodell.
Jag tänkte köpa en RS för runt 70-80k. Så får en som gått runt 7-10k mil, årsmodell 01-03.
Vad jag förstått så kom RS2:an 04? Å den ligger lite i för högt pris.

Frågan är om d ä nån skillnad på 01:orna å 03:orna? Vinner man nått på att lägga till ngr tusenlappar på att köpa en 03:a istället för en 01:a?

Sinni
2008-06-04, 16:34
Hej.
Jag tänkte köpa en RS för runt 70-80k. Så får en som gått runt 7-10k mil, årsmodell 01-03.

Frågan är om d ä nån skillnad på 01:orna å 03:orna? Vinner man nått på att lägga till ngr tusenlappar på att köpa en 03:a istället för en 01:a?

RS2 kom väl 06 ??
Jag har en RS från 04 och det är väl en 1

Rs_Marcus
2008-06-04, 16:44
Jo vad jag vet kom rs2 o6 :)

possente
2008-06-04, 16:47
Hej.

RS2 kom väl 06 ??
Jag har en RS från 04 och det är väl en 1

du har rätt sinni! den kom 06
Ifall du ska ha en rs1 som är 01-03 kan vara små skillnader men en fullutrstad -01 har antagligen mer än en standard -03 så det bros lite på vad det är för utrustning på den, på nyare bilar brukar det vara mer tekniska saker som typ mp3 stereo eller aux uttag osv från årsmodell till årsmodell!

maverick
2008-06-04, 17:38
03:an har större höger backspegel. De tidiga RS1:orna har mindre högerspegel.
Nyare bil är "alltid" bättre, så ta en 03:a om du hittar någon med den utrustning du vill ha.

jocke721
2011-02-07, 18:02
Såg den här tråden nu. Funderar på att köpa en "IAI 12-pin VAG" för att kunna få en AUX-ingång. Någon som använder det eller hört något om det fungerar?
Denna jag tittat på: http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat1=6&Cat2=2&Prod=622&Col=1

Har Skoda Stream stereon.