handdator

Visa fullständig version : Hjälp!!

tosses
2009-05-10, 18:40
Var och tvättade bilen idag och passade då på att hissa upp bilen och se så att allt såg ok ut. Hittade då detta!

Ser ju ut som nån damask av nå slag, växellådan sitter till höger på bilden.
Vad är det för något. och är det dyrt att laga?

Mvh
Tobias

Rs_Marcus
2009-05-10, 18:51
Kan inte svara på om det är bökigt att fixa, men damasker brukar ju inte vara så värst dyra iaf :)

tosses
2009-05-10, 18:54
tur att det finns snabba norrbottningar ;) hoppas att det inte är så dyrt bara.. ska lämna in bilen på torsdag för kamremsbyte+service och det är ju inte direkt gratis även om det är ett par tusen billigare än hos skoda :P

Roxnäs
2009-05-10, 19:03
Klämma har lossnat från den inre drivknuten. Detta måste åtgärdas då det finns risk att grus/damm eller dyl. tränger in till knuten.
Lossa och ta bort damask, kolla kondition på knut(kulor samt fett)på med nya klämmor och skruva fast.
Lossa genom att: Hissa bilen, ställ pallbockar under bil, bort med hjul, släpp på navbulten, dra sedan ut nav med bromsskiva, nu har du fått fram drivaxeln, släpp dom 6st torx-bultarna som medbringaren är fastsatt med.
Glöm ej att vid återmontering använd LOCKTITE på torx-bultarna.
Ps. vid lossning av torx-bultarna behövs nav låsas med ex. bräckjärn eller dyl. samma sak vid åtdragning.

Skulle drivknuten vara dålig kostar den inte vansinnigt med pengar, borde landa på 1500:-

Lycka till/ Lasse

Roxnäs
2009-05-10, 19:05
Kan tänka med att dom kommer att sno dig på runt 4000-5000:- om drivknuten är dålig.

tosses
2009-05-10, 19:37
tack så hemskt mycket för ett mycket utförligt svar :)

Rs_Marcus
2009-05-11, 08:46
tur att det finns snabba norrbottningar ;) hoppas att det inte är så dyrt bara.. ska lämna in bilen på torsdag för kamremsbyte+service och det är ju inte direkt gratis även om det är ett par tusen billigare än hos skoda :P

Hehe, självklart även om mitt inlägg inte kanske gjorde dig så värst mycket klokare:P

Vart lämnar du in för kamremsbytet? :)

tosses
2009-05-11, 10:24
Hehe, självklart även om mitt inlägg inte kanske gjorde dig så värst mycket klokare:P

Vart lämnar du in för kamremsbytet? :)

haha.. kanske inte ;) ska lämna in på wibergs :P där tar dom 8500 för kamrem+vattenpump+service+bromsvätskebyte och kupefilterbyte. På skoda skulle dom ha drygt 10 för kamrem+vattenpump och service, då tillkommer bromsvätskebyte och kupefilter.

LowMech
2009-05-11, 15:45
Fi fan sikka priser... :(
Frågade min verkstad (rydbergs) om pris när jag skulle göra min stora service. De skulle ha, runt 6500:- och det vart bara kamrem och vattenpump...

Rs_Marcus
2009-05-11, 16:43
haha.. kanske inte ;) ska lämna in på wibergs :P där tar dom 8500 för kamrem+vattenpump+service+bromsvätskebyte och kupefilterbyte. På skoda skulle dom ha drygt 10 för kamrem+vattenpump och service, då tillkommer bromsvätskebyte och kupefilter.

Ok låter ju som ett ok pris =) Betalade 5000 för kamrem(hela kittet)+oljebyte(egen olja) på mekonomen och fick nu pris på 3200 för en service så det är ju i stort sett samma pris som wibergs då :)

tosses
2009-05-11, 19:52
priset är samma men jag valde wibergs eftersom dom tillhör bosh car service och så vitt jag vet finns det väl nästan bara bosh grejer i våra bilar :) inte för att det nu behöver betyda att det är bättre :P