handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet 215/40/17 Fabia RS

Locos
2008-02-15, 23:36
Ja, vad säger ni om ett par 17 tums fälgar med 215/40 däck till en Fabia RS? Bilen är inte sänkt utan original på den fronten. Det jag mest tänkte på är om det skrapar något i innerskärmarna med den kombinationen? För besiktningens skull spelar det ingen roll för jag har besiktningsperiod under vintern men jag vill gärna att det ska vara "skönt" att köra med den ovan nämnda kombinationen. Sedan är jag lite rädd att bilen ser för hög ut också.

Funderar, som sagt, på en sådan kombination till sommaren och sedan köpa ett gäng dubbade 205/55 däck till originalfälgarna samtidigt. Är nämligen rätt less på plåtfälgar med fult plasthölje som är i min ägo för tillfället. Blir för övrigt en rolig sommar för mig med fälg&däck-köp, stereobygge och så en service på bilen vid den tidpunkten också. Fast stereobygget får nog vänta tills skatteåterbäringen dimper ner i september. Sen tänkte jag snart chippa bilen också:)

Rock
2008-02-16, 00:21
215/40-17 ska nog inte vara några problem
själv hoppas jag mina 215/35-18 ska funka fint =) och jag har ställbart som är nerskruvat så långt det bara går
får väl se om det funkar ska bli skoj till våren :mrgreen:

Joakim
2008-02-16, 00:22
215/40/17 är mindre än ett par 205/55/15 på höjden och beroende på fälgbredd skiljer det inte mycket heller på bredden, Ca 10mm. Borde alltså inte vara något problem förutsatt att du inte hittar på något tok med ET.

RS Racer
2008-02-16, 06:01
215/40-17 ska nog inte vara några problem
själv hoppas jag mina 215/35-18 ska funka fint =) och jag har ställbart som är nerskruvat så långt det bara går
får väl se om det funkar ska bli skoj till våren :mrgreen:

Vilket märke har du på coiloverkitet och hur mycket har du sänkt?

Jag har D2 fullt nerskruvat med mjukaste inställningen på dämparna och det blev 50mm fram och 40mm bak vid sänkningen..
har nog ramlat ner lite mer nu när de är inkörda :)
Och jag kör med 215X35X18 med ET35 ut spacrat med 5mm kommer bli 8mm i sommar om det går :)
Har inga problem med att däcken skulle ta i lr så även utan spacers.. enda problemet är att mitt
2½" avgassystem tar i över bakaxlen om man lastar för mycket bak, är väldigt tight där!

//Andreas

Rock
2008-02-16, 10:23
Det är Kw chassi v1.Hur mycket stor skillnad i mm vet jag faktikst inte bara att det blev bra mycket lägre 8-)
det va ju gött att höra att det inte va några problem att köra med 215/35-18 tror det va ET 35 eller 38 på fälgarna
kan hålla med dig om att det blev inte jättemycket plats kvar över bakaxlen när man monterat 2½"men nu funkar det hur bra som hellst iaf

Lorre
2008-02-18, 13:50
Hoppa dubbdäcken till vinterfälgen dock....

oskar02
2008-02-18, 15:23
215/35/18 funkar i alla fall .

Locos
2008-02-19, 13:28
Hoppa dubbdäcken till vinterfälgen dock....

Du menar att 205/55 till orginalfälgen inte blir någon bra kombination? Räknade just nu ut att det skiljer ca 7 procent mellan orginal och de däcken jag tänkt mig. Borde väl fungera hyfsat bra ändå? Visst är det utanför de där 5 procenten som folk brukar tala om ibland men ska väl inte göra någon större skillnad...

maverick
2008-02-19, 13:35
5% är inte bara något vissa talar om ibland. Det är regelverket.

Locos
2008-02-19, 15:26
5% är inte bara något vissa talar om ibland. Det är regelverket.

Nja, men jag har hört lite olika vinklar på det hela. Vissa menar på att du inte får ändra något alls utan att det endast är dimensionerna som står för bilen som får användas, alltså att dem där 5% inte får "användas".

maverick
2008-02-19, 16:29
Lagen säger original storlek +-5% räknat på rullomkrets. Det finns många omräkningstjänter på nätet för att kolla om det du tänkt dig funkar.

Det som står i regpappret är de storlekarna bilen är helbilsgodkänd med, men lagen ger lite spelutrymme. antagligen för att man inte ska vara tvungen att köpa ett svindyrt däck i udda storlek bara för att tillverkaren satt det på bilen.

Exempel:
Octavia RS1 är godkänd för 205/55R16 och 205/50R17. Det senare än något mindre än 16" däcket. Många väljer att köpa 225/45R17 när det är dags att byta däck. Detta är något störe än original 17", men lika stort som original 16". Alltså fär bilen köras på denna storlek fast det inte står i registreringspappren.

RS Racer
2008-02-20, 03:56
Som ovan.. Men sen att du "måste" följa lagen det behöver du inte :)

Det som du ändrar på är ju hastighetsangivelsen och kraftöverföringen,

tex. på min bil:

205x45x16 original, snurrar snabbt, lite hetsigt.

215x35x18 1 överdimension, passar parfekt på min bil!

205x55x16 2 överdimensioner, tungrullat.

RS Racer
2008-03-05, 06:56
REGLER FÖR UTBYTE AV DÄCKDIMENSIONER.

REGLER FÖR PERSONBIL MED HELFORDONSGODKÄNNANDE (70/156 EEG.)

Sommardäck skall vara dimensionerade för bilens maximala hastighet och endast de i fordonets registreringsbevis
godkända däck och fälgdimensioner tillåts.
Vinterdäck får dock tills vidare vara smalare och skall vara dimensionerade för minst 160 km/h (Q-märkta).
Däcken skall uppfylla de krav på belastningsförmåga som anges i direktiv 92/23 EEG.
Andra ändringar kräver registreringsbesiktning.

PERSONBIL MED NATIONELLT GODKÄNNANDE.

Utbyte av däck får ske om rullningsomkretsen (r/o) inte avviker mer än +-5% från originaldäcken.
Fälgdiametern får ändras under samma villkor som ovan. Spårvidden får ökas med högst 15 mm jämfört med original.
Ökas spårvidden med mer än 15 mm, måste fordonet registreringsbesiktigas.
Utbytesdäcken måste klara den maximala axelbelastningen. Varje däckdimension har sitt eget belastningsindex (LI).

OBS! KONTROLLERA ALLTID:
Att däcken får plats i hjulhuset vid fullt rattutslag och full fjädringsrörelse (maxbelastning).
Att den nya däckdimensionen ej orsakar några tekniska problem och/eller försämrar bilens egenskaper.
Att vid byte från 14" till 13" eller 15" till 14" (vinterdäck) måste man försäkra sig om att bromsoket ryms i fälgen.
Följ alltid fordonstillverkarens rekommendationer.

Så nu vet vi hur det ligger till ;)