handdator

Visa fullständig version : 4 mån på verkstad och felande koppling

pelikan
2009-05-22, 17:41
Hej! Min bil är 28 månader. Ändå från uthämtandet av bilen har kopplingspedalen varit trög och nästan fastnat. Jag gjorde inget åt det direkt. Jag ville inte tro att det var fel på min bil. En bilfirma har haft innan den snart 15-20 gånger för felet. (Har tappat räkningen) Ca 4 månader på verkstaden. Man har bytt alla upptänkliga delar (kopplingscylindrar, fjädrar, lådhus och mycket annat. Nu är felet så pass att pedalen fastnar några cenitmeter ner istället för normalläget. Man får dra upp den genom att sätta foten under. Ibland sitter den fast hårt och blockerar växellådan. Detta sker mellan växelparen. Främst vid växling uppåt och gärna efter en högersväng upp på motorväg eller i rondeller...

En mekaniker har haft bilen mellan hemmet och jobbet. Plockat ner plastkåpor för att se vad som hänt. Idag fick jag veta att inte ens växellådebyte avhjälpte felet. För mig känns det som om det är det man gör sist. Vidare har de några idéer. Saknar min bil då jag åker i en 100 hästars Octavia utan krok.

Antingen får de laga bilen tills de löser det eller så tryter tålamodet som förvånansvärt varat i 2 år!! Har fått förslag om att vara med hos Sverker i plus och diverse annat.

Följetongen fortsätter

juanito
2009-05-22, 17:48
Hälsa Sverker! ;)

possente
2009-05-22, 17:50
Hej! Min bil är 28 månader. Ändå från uthämtandet av bilen har kopplingspedalen varit trög och nästan fastnat. Jag gjorde inget åt det direkt. Jag ville inte tro att det var fel på min bil. En bilfirma har haft innan den snart 15-20 gånger för felet. (Har tappat räkningen) Ca 4 månader på verkstaden. Man har bytt alla upptänkliga delar (kopplingscylindrar, fjädrar, lådhus och mycket annat. Nu är felet så pass att pedalen fastnar några cenitmeter ner istället för normalläget. Man får dra upp den genom att sätta foten under. Ibland sitter den fast hårt och blockerar växellådan. Detta sker mellan växelparen. Främst vid växling uppåt och gärna efter en högersväng upp på motorväg eller i rondeller...

En mekaniker har haft bilen mellan hemmet och jobbet. Plockat ner plastkåpor för att se vad som hänt. Idag fick jag veta att inte ens växellådebyte avhjälpte felet. För mig känns det som om det är det man gör sist. Vidare har de några idéer. Saknar min bil då jag åker i en 100 hästars Octavia utan krok.

Antingen får de laga bilen tills de löser det eller så tryter tålamodet som förvånansvärt varat i 2 år!! Har fått förslag om att vara med hos Sverker i plus och diverse annat.

Följetongen fortsätter

känns som det snart hade lönat sig för dom att ge dig en helt ny bil.

silverbane
2009-05-22, 19:43
Äger du den privat så är det ju bara att åberopa konsumentköpslagen. Kan dom inte laga felet efter upprepade försök så.... ;)

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

Joakim
2009-05-22, 21:34
Välkommen i klubben, hade samma tjafs, löste sig dock när jag köpte en ny bil...

mYGeL
2009-05-23, 20:13
Fan har samma fel

att den fastnar i halvläge typ..
Är det nåt som tas på garanti då?

Mvh// Michel

pelikan
2009-05-23, 22:58
Ja, de åtgärdar felet på garanti men felet är inte avhjälpt än dock.

Har nog inte skrivit det innan men det gäller en Skoda Octavia RS TFSI - 07

juanito
2009-05-23, 23:58
Skoda Octavia RS TFSI - 07
Skriv in det i din profil, så slipper du skriva det varje gång.

pelikan
2009-05-26, 19:30
Tro det eller ej bilen är fixad.

Efter växellådsbytet fann verkstaden ett axiallager eller delar av det i oljetråget. Det visade sig att axiallagret på vevstaken var trasigt och medförde att kopplingen därav fastnade. Ett riktigt litet fel som ställer till så stort besvär.

I nästa vecka får jag bilen åter.

secret692
2009-05-26, 21:45
Grattis. Ibland händer det.

Tråkigt dock att du varit utan din bil i totalt 4-5 månader. Kanske någon form av ersättning?

I min bransch skulle vi inte komma undan lika lätt som det verkar i bilbranschen när fel uppstår.......

Cyrre
2009-06-05, 18:18
Tro det eller ej bilen är fixad.

Efter växellådsbytet fann verkstaden ett axiallager eller delar av det i oljetråget. Det visade sig att axiallagret på vevstaken var trasigt och medförde att kopplingen därav fastnade. Ett riktigt litet fel som ställer till så stort besvär.

I nästa vecka får jag bilen åter.

Jag tror du menar axial lagret på vevaxeln. Och om nu så mycket av axiallagret har försvunnit att det påverkat kopplingen så skulle jag be verkstaden att kolla upp hela bottendelen av motorn. Är det den yttre axiallagret som har fallit isär så har du i princip komprimerat hela vevaxeln med fullt kopplingstryck och då skutit vevaxeln i förhållande till kolvar och stakar. Detta är i min egen mening inget litet fel...

juanito
2009-06-05, 19:25
Påverkar ju alla cylindrarnas centrering...

pelikan
2009-06-11, 22:12
Verkstaden har monterat i en ny sprillans motor. Jag får hämta ut bilen imorgon, fredag. Det torde ju bli inkörning igen, känns märkligt. Bilen har varit iväg sen 9 mars. Vad tycker ni är lämplig kompensation för att varit av med bilen?

Mikael1977
2009-06-12, 00:26
Verkstaden har monterat i en ny sprillans motor. Jag får hämta ut bilen imorgon, fredag. Det torde ju bli inkörning igen, känns märkligt. Bilen har varit iväg sen 9 mars. Vad tycker ni är lämplig kompensation för att varit av med bilen?
En sprillans ny motor låter för mig som nog kompensation...mtp att dom kanske kunde ha fixat den gamla.
Vad har du lagt ut i transport nu som du har varit utan bil?
Ta den summan gånger 2-3 så kommer man kanske fram till något rimligt...
Som ni ser så kan jag inget om kompensationer, så jag bara spekulerar och tänker högt på ett forum :)

Edit:
Har du lån på bilen? Då kan man ju tänka sig att du borde få kompensation för tiden du har betalat lån för en bil du inte har kunnat använda...

pelikan
2009-08-09, 09:46
KATASTROF!!!

Igår fick min Skoda bärgas. Jag har kört 400 mil sen jag fick nya motorn. Jag körde och rätt som det var small det till under huven. Det började lukta illa och panik infann sig med familj med två barn. Det första var att nu brinner skiten snart och barnen måste ut.

En gulgrön vätska hade spritt sig i motorrummet. Vad jag kunde konstatera var att motorn rörde sig rejält mot fronten vid gaspådrag. Alldeles för mycket. Effekten blev att en kylrem legat nött mot en slang till acn. Den var uppsliten genom metallen. Remmen är synligt skadad också. Acn har gått något hårdare och det kanske kan förklara en högre bensinförbukning (Att gasen läckt ut tidigare) Smällen kom. Jag höll på att växla ngn tiondels sekund efter och kopplingen tog sent och det var som att slänga i en växel. Ett metalliskt ljud kom.

Bägaren upplevde att kopplingen hade ett glapp när han sänkte ner den från bärgarbilen. Han trodde att det var fel på en motorkudde/motorfäste.

Riktigt ASFÖRBANNAD på min verkstad. Jag är inte mekaniker men att kontrollera fästen och fästa den ordentligt är ju elementärt.

Jag är orolig för mina nya motor. Det kändes inte alls bra då jag växlade sista gången efter att det small till. Förvisso har motorn troligen varit lös innan men jag har inte märkt något.

Vad tror ni? När jag hade fel på axiallagret på kopplingen så var det några som menade att cylindrar och hela kopplingsanordningen försköts och skadade motorn. Därför byttes motorn.

Har n några teorier om vad som kan ligga i riskzonen?

Rs_Marcus
2009-08-09, 11:14
Fan vad tråkigt =( Verkar som att du har fått ett riktigt dåligt exemplar både av bil och verkstad. Känns som att det borde vara läge för dom att fixa dig en helt ny bil!

Howzer
2009-08-09, 11:35
Det här var nog en av de märkligaste följetongerna jag läst! Jag tycker också att Skoda Sverige bör gå in och ta tag i saken på allvar och av goodwill-intresse ge dig en ny bil. Det behöver kanske inte vara en sprillans ny bil men det kan ju vara någon demobil som inte gått alltför långt...

pelikan
2009-08-09, 12:16
Jag vill bara förtydliga att bilen brann inte men det var min första tanke/rädsla. Det luktade och var varmt när den gulgröna vätskan spritt sig i motorrummet. Ni kanske inte missförstod men såg att man kunde misstolka vad jag skrivit.

Jag funderar på om jag ska köpa en Passa kombi istället. Förvisso samma delar till viss del men känns som en annan bil. Har haft Passat säkert i 3 mån tid som lånebil. Det kanske man inte får säga på det här forumet att Passat känns bättre. :)

Furby
2009-08-09, 13:09
Efter allt som hänt förstår jag att du funderar på annat märke och Passat måste kännas mera vuxen än Octavia då den är en storlek större. Octavia delar bottenplatta med Golf.

Bizzo85
2009-08-09, 17:31
Jag funderar på om jag ska köpa en Passa kombi istället. Förvisso samma delar till viss del men känns som en annan bil. Har haft Passat säkert i 3 mån tid som lånebil. Det kanske man inte får säga på det här forumet att Passat känns bättre. :)

Jag har en passat kombi 2007:a, helnöjd, går riktigt bra;) Så klart du ska ha en passat om du inte är nöjd med skoda. Lite dyrare än skoda men andrahandsvärdet är ju högre med så det går väl jämt ut. /Tobias

Solid
2009-08-09, 21:58
Procentuellt sett är det ytterst liten skillnad i värdeminskningen mellan en Passat 2.0 TFSI och en Octavia RS (13,2% vs 13,7%) enligt Auto motor Sport. Vilket betyder att Passaten rasar klart mer i kronor räknat, pga det högre inköpspriset.

Sen har faktiskt VW haft mer kvalitetsproblem än Skoda de senaste åren och dessutom större missnöje hos ägarna med verkstäderna, även fast det verkar peka uppåt (för båda märkena). Men, som tidigare nämnt, delar ju modellerna på väldigt många delar, iaf när det är samma motor. Så det problemet kommer ju inte pelikan från...

Men allt är ju en smaksak, vill man något lite tystare och bekvämare samt kan tänka sig en mindre körglad och lite långsammare bil väljer man Passaten. Jag provkörde båda innan inköp och det stod rätt snabbt klart vilken jag föredrog... :)

pelikan: Har du försökt komma i kontakt med en något högre uppsatt person på Skoda eller V.A.G. och verkligen förklarat ditt missnöje? Samt gått vidare på tidigare inslagen linje och åberopat konsumentköpslagen? Om inte känns det som det är dags.

juanito
2009-08-09, 22:10
Sverre O?

pelikan
2009-08-12, 22:21
Verkstaden uttryckte sig att du skruvat 5 ggr på allt för att bilen har sin historik. De har satt en duktig mekaniker som skulle lösa allt.

Felet var att ett motorfäste inte var i funktion. En bult satt iskruvad i chassit men andra änden satt inte i motorn/motornfästet vilket gjorde att motorn var delvis lös.

De säger att det inte skulle kunna orsaka någon skada. Vad det gäller kopplingen sitter den fast som ett paket och ska inte kunna orsaka samma skada som förra gången. Växlar flög i ngn gång då kopplingen inte funkade fult ut eftersom avståndet till pedalen förlängdes.

Lämnade in bilen i måndags och inväntar samtal snart att bilen är fixad. Ännu inget diskuterat hur det hela ska avlösas.