handdator

Visa fullständig version : Framruta. Självrisk? när?

megax
2009-06-02, 22:18
Har en fråga angående om framrutan den är helt slut små småstenskott över allt och ett stort stenskott i en kant inget som stör synfältet. men måste försöka byta den nu till sommaren, vet ni om sånt går på försäkringsbolaget eller vad krävs för att dom ska ta den? vad kostar det och byta glasruta annars?

Moffegrev
2009-06-02, 22:22
om du har bra kontakt med killen/tjejen som ska byta ruta så är det lungt tror jag allt..det är ju de som gör bedömningen o sedan skickas kostnaden till försäkrings bolaget.

säg att det är skit jobbigt att åka i den när solen ligger på o när det är jättemörkt..

juanito
2009-06-02, 22:59
Jag har etsat in reg.numret på alla rutor, med SBM's sats.
Detta gör att jag för 159:- kan teckna en självriskeliminering på glasförsäkringen!
http://www.sbmfordon.se/bilglas
http://www.sbmfordon.se/glasvillkor

megax
2009-06-03, 06:20
om du har bra kontakt med killen/tjejen som ska byta ruta så är det lungt tror jag allt..det är ju de som gör bedömningen o sedan skickas kostnaden till försäkrings bolaget.

säg att det är skit jobbigt att åka i den när solen ligger på o när det är jättemörkt..

okej får ta och kolla upp det, rutan är verkligen helt slut nu. återkommer när jag vet.

maverick
2009-06-03, 07:43
Har en fråga angående om framrutan den är helt slut små småstenskott över allt och ett stort stenskott i en kant inget som stör synfältet. men måste försöka byta den nu till sommaren, vet ni om sånt går på försäkringsbolaget eller vad krävs för att dom ska ta den? vad kostar det och byta glasruta annars?

Det framgår av dina försäkringsvillkor.

Soulman
2009-06-03, 08:01
Det är hur enkelt som helst. Ta en liten hammare eller dylikt och knacka till på lämpligt ställe (kanske inte direkt i synfältet) så du får nåt som liknar ett större stenskott som inte går att reparera. Har du "tur" spricker rutan en bit också. Det stenskottet har du sedan fått på en lämplig vägsträcka som du känner till eller åker ofta på och du ska uppge samt vilken dag det hände. Betala självrisken och allt är klart.

Och gör nu för bövelen inte som en kompis till mig gjorde i sin ungdoms glada dagar. För att likna ett stenskott kastade han en knytnävsstor sten mot framrutan. Naturligtvis studsar den och träffar motorhuven så det blev betydligt mer jobb än att bara byta rutan. Och nej, det var inte jag... :-)

nicin
2009-06-03, 18:07
Automat körnare funkar kanon!

scootie
2009-06-04, 15:45
Det är hur enkelt som helst. Ta en liten hammare eller dylikt och knacka till på lämpligt ställe (kanske inte direkt i synfältet) så du får nåt som liknar ett större stenskott som inte går att reparera. Har du "tur" spricker rutan en bit också. Det stenskottet har du sedan fått på en lämplig vägsträcka som du känner till eller åker ofta på och du ska uppge samt vilken dag det hände. Betala självrisken och allt är klart.

Och gör nu för bövelen inte som en kompis till mig gjorde i sin ungdoms glada dagar. För att likna ett stenskott kastade han en knytnävsstor sten mot framrutan. Naturligtvis studsar den och träffar motorhuven så det blev betydligt mer jobb än att bara byta rutan. Och nej, det var inte jag... :-)

Spik i befintligt stenskott, knacka med hammare efter behov och åtnjut hur rutan går sönder.

Att bara använda hammare ger nog för stora märken i rutan om de skulle bli kinkiga.

jarmo
2009-06-13, 21:04
hej du behöver inte göra nåt glasmästare byter din framruta utan större frågor, du betalar bara självrisken till glasmästaren, han fakturerar resten till din försäkringsbolaget. har du halv eller hel försäkring va lung. har du bara trafik så betalar man hela kalaset ( rutan, jobbet + arb kosnad ) mvh jarmo

danielheterjag
2009-06-14, 00:16
jag fixa precis min ruta, så jag hörde med carglass och de sa att man inte behöver betala självrisk när det går laga stenskotet, men behöver byta rutan så betalar man självrisken ändast, vad den ligger på beror på vilket försäkringsbolag man har.