Visa fullständig version : Ram Air Box?
Czech Chief
2009-06-14, 23:26
Någon som har erfarenhet av den typ av Air Box som Superskoda säljer?
http://www.superskoda.com/octavia-ii/engine/skoda-octavia-ii-rs-tfsi-real-carbon-fibre-ram-air-box
Har sett liknande produkter på nätet så frågan är väl mer generell
Ger denna typ av produkt något mer än utseende och kanske ljud?
Mvh Peter
maverick
2009-06-15, 09:50
Ett korrekt utformat Ram Air ger mer effekt. Ju fotare du kör desto mer övetryck byggs upp i insuget. På en sugmotor kan det ses som en lätt överladdning, och på en turbomotor minskar belastningen för turbon.
Czech Chief
2009-06-15, 10:16
Så då är frågan om det finns exempel på korrekt utformade Ram Air då :)
Ett korrekt utformat Ram Air ger mer effekt. Ju fotare du kör desto mer övetryck byggs upp i insuget. På en sugmotor kan det ses som en lätt överladdning, och på en turbomotor minskar belastningen för turbon.
Hade orginal ram-air huv på min Mach 1...
maverick
2009-06-15, 11:13
Så då är frågan om det finns exempel på korrekt utformade Ram Air då :)
Ja, flödesdynamik är jag inte så bra på utantill, så det kan jag inte svara på. Men en enkel regel enligt mig är ju större intag och kortare väg luften har, desto bättre är det.
Om du jämför denna med ett märke som heter Carbonio så ser du att nån av dem har kopierat den andra rakt av.
Någon ljudmässig skillnad får du inte, och vad gäller mer effekt så skulle jag tro att det är knappt märkbart då det är filterhuset som är den stora flaskhalsen..
Czech Chief
2009-06-15, 13:07
Tack för synpunkterna
Bättre då att byta hela vägen till insug?
Såg att Neuspeed hade ett kit men då ska man ju nästan beställa ny motorkåpa...dyrt :(
Några andra tips på alternativ?
Mvh Peter
maverick
2009-06-15, 13:29
Sen är ju motorkåpa inget krav. Eller så såga du till originalkåpan så den passar.
http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=1705
Jonis och jag kör med denna och den fungerar alldeles utmärkt
Czech Chief
2009-06-15, 23:37
http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=1705
Jonis och jag kör med denna och den fungerar alldeles utmärkt
Kör du med eller utan motorkåpa?
TFSI motorn går ju ganska hårt och knattrar ju en del på tomgång :)
Har du gjort något med motorn i övrigt, Steg 1 etc?
/Peter
Jag kör utan motorkåpa och knattret är oförändrat, ang programvara så vet jag faktiskt inte.
Har 3" hela vägen och kör på nått liknande Extreeme om jag inte minns fel från Vtech. Jonis laborerar lite med programvaran i min kärra då den inte ter sig riktigt som dom andra RS där ute. Annars allt gott.
Lite mera gott ljud, åker ofta med rutorna nere för att lyssna på pyset och vinet :)
Det skall tydligen gå att få bort förlängningen för oljepåfyllningen så att man kan sätta oljepåfyllningslocket nere direkt på ventilkåpan.
Dock betyder det "visst" våld då den är ordentligt fastlimmad.
Vissa har fått bort den hur lätt som helst när motorn har varit varm medans andra har spräckt hela kåpan med herrejösses läck som följd.
Tror jag kan få bort den med en oljefiltersavdragare i nylon, så man slipper "periskopet" men jag vågar inte försöka....
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.