Visa fullständig version : Kul test av Octavia RS TDI
bassebas
2008-02-18, 20:55
RS TDI mot BMW 320d, Mercedes C220CDI och Saab 9-3 TTiD. Gissa vem som kommer sist.
http://www.autozeitung.de/online/render ... der=113767 (http://www.autozeitung.de/online/render.php?render=113767)
Ps Gnäll nu inte på att det är på tyska, ta en kvällskurs.
Ja, det var helt kart ett intressant test.
Kul att RSen kom på delad 2:a plats med Mercedes 8-)
Det som inte framgår är den stora prisskillnaden på dessa bilar i Sverige, en BMW eller Mercedes med Skoda RS utrustning kostar 150-200 000 kr mer! I testet skiljer det bara 50 000 kr mellan Skoda och BMW men i verkligheten är det alltså runt 150 000 kr.
Nu tror jag inte att någon presumtiv BMW köpare skulle ens fundera på en Skoda istället men vi vet sanningen och jag ler varje gång jag ser en kebabexpress försvinna i backspegeln! Skoda bygger idag riktigt bra och prisvärda bilar, och för att förekomma, prisvärt är inte samma sak som budget, RS bilarna är relativt dyra, man kan få en ny V70 för samma pengar exempelvis men inte i närheten av prestandan som finns i en RS.
bassebas
2008-02-19, 10:50
Det som inte framgår är den stora prisskillnaden på dessa bilar i Sverige, en BMW eller Mercedes med Skoda RS utrustning kostar 150-200 000 kr mer! I testet skiljer det bara 50 000 kr mellan Skoda och BMW men i verkligheten är det alltså runt 150 000 kr.
Nu tror jag inte att någon presumtiv BMW köpare skulle ens fundera på en Skoda istället men vi vet sanningen och jag ler varje gång jag ser en kebabexpress försvinna i backspegeln! Skoda bygger idag riktigt bra och prisvärda bilar, och för att förekomma, prisvärt är inte samma sak som budget, RS bilarna är relativt dyra, man kan få en ny V70 för samma pengar exempelvis men inte i närheten av prestandan som finns i en RS.
Finns i stort sett bara ett fel på Skoda Octavia enligt mig. Det är ljudnivån på däckljudet. Jag hade gärna betalat några tusen mer för en tystare Octavia.
Finns ju Audi i så fall.
Men jag är inte intresserad att betala mellan 50-75.000 för samma typ av bil med lite mer stoppning i.
Där av är skoda det självklara valet för mig.
puttekula
2008-02-19, 19:58
Lite OT, men vart på bilen rent konkret är det isoleringen saknas? Och vilken typ av isolering?
/P
maverick
2008-02-19, 20:37
Till exempel huven är oisolerad på Octavia RS.
Sen handlar det mycket om tjockleken och typen av isolering.
Huven är visst isolerad på RS, är den inte det har de gjort fel på fabriken. På 1,6:an jag hade var den inte det.
Sedan är inte en Audi A4 tystare (har provat), iallafall inte om det sitter sportchassie på den, det mesta av vägljudet är resonansljud genom hjulupphängningar och det tar inte isolering bort, vi har en ny 9-5 samt en golf på jobbet och de är båda betydligt mer burkiga och högjudda än min RS. Ska man åka tyst är det nog Citroen som gäller :)
puttekula
2008-02-19, 23:42
Huven är inte isloerad på min RS. 2008. Ljudet från motorrummet är inte problemet. Resonansljud i all ära. Men hur trollar man
bort det i de mer påkostade modellerna? Om nu Skoda innehåller mest VW delar, varför och hur är det då en sk. billig bil. Den
kanske inte får vara tyst? Tystare än en motsvarande VW. Är det inte samma delar i chassiena? Tycker det luktar "stallorder"... :roll:
Mindre/sämre isolering i karossen?
maverick
2008-02-20, 08:14
Har du verkligen provat motsvarande VW/Audi med sportchassie?
Har du verkligen provat motsvarande VW/Audi med sportchassie?
Tänk efter nu, du vet väl vad jag har för bisyssla? Just det, trimmar bilar var det, tror du inte att jag provar eller åker med kundernas bilar efter trimning? Jag skriver aldrig, eller mycket sällan, gissningar eller spekulationer utan håller mig till fakta.
maverick
2008-02-20, 10:32
Joakim, det var inte riktat till dig, utan till puttekula.
Jag vet vad du jobbar med, och tvekar inte på din kunskap. Tydligen en känsling punkt det där, men som sagt, det var inte riktat till dig.
puttekula
2008-02-20, 18:09
Nej, har inte testat det. Men jag förutsätter att det är så. Betydligt fler "klagomål" på Skodan
i det hänseendet jämfört med andra. Men om nu "bottenplattan" är samma som på en del andra
inom koncernen, vart om inte i karossen/isoleringen ska man hitta skillnaden? En Skoda kanske
inte får vara lika tyst?
//P
maverick
2008-02-20, 22:48
RS har sportchassie, så ska du jämföra, så jämför rätt. Passat och A4 med respektive sportchassie är inte mycket tystare. Som Joakim nämner innan, så är mycket av ljudet vägljud som tar sig fram genom upphängningarna. Enda sättet att isolera bort det är att sätta mjukare bussningar överallt, men då försvinner hela poängen med sportchassie.
Att man förutsätter något är roten till alla fel.
Overdose
2008-02-21, 01:04
Jag tar en "kebbabexpress" vilken dag som helst före en Skoda, vilken Skoda som helst, för BMW är en roligare bil, sen att vissa gillar o skryta hur dem kör ifrån alla BMW e36, fattar jag inte. Den nya 330 med M-chassi och 272hästar äter upp RSn, vi ska inte ens prata om 335 som med en liten chip har helt plötsligt har 370hp, sen har ju BMW prestanda modeller som vi inte ens ska snacka om ;)
Men jag älskar Skoda,för att man får så mycket bil för pengar och det kan ingen ta ifrån Skoda. Men har jag gott om pengar så lär jag köpa "kebbabexpress" vilken dag som helst före en Skoda, men jag skulle ändå äga en RS bara för att det är så jävla mycket bil för pengarna! 8-)
Slusats
Pengar så jag klarar mig: Skoda
Pengar så jag klarar mig och lite till: BMW
Pengar så jag klarar mig flera gånger om livet ut: FERRARI och BMW M bilar!!!!!!!!!
storalillen
2008-02-21, 14:38
skulle aldrig vilja äga en BMW! bar bil e det nog, men typen på ägarna säger allt!
maverick
2008-02-21, 15:58
RWD i alla ära, men tråkigare design får man leta efter. Hellre en ny Charger SRT-8 på import istället. Mmmmm... Hemi...
skulle aldrig vilja äga en BMW! bar bil e det nog, men typen på ägarna säger allt!
Va skönt! Eftersom jag äger en BMW och har nästan alltid haft BMW och gillar märket så gäller det nu även Skodaägare? Eller är du bara väldigt fördomsfull?
M V H
Stephan
storalillen
2008-02-21, 16:28
Va skönt! Eftersom jag äger en BMW och har nästan alltid haft BMW och gillar märket så gäller det nu även Skodaägare? Eller är du bara väldigt fördomsfull?
M V H
Stephan
Är nog bara väldigt fördomsfull.... trisst nog!
KAN vi hålla oss till vad tråden ursprungligen handlade om? ;)
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.