Visa fullständig version : HJÄLP! Fönsterhiss ur funktion
Jaha då var det dax för nästa fel "bilj*vel" åkte till tippen idag lugnt som vanligt sen kom jag hem skulla dra upp sidorutorna då gick förarsidan trögt så in i h*lvete så jag började skruva bort hela sidokåpan och allt för och se vad som var fel. tog även bort rutan "dumt nog" insåg att en vajer är av :( så nu får jag inte ner dom piggarna/fästena som håller uppa rutan. finns d nåt knep för att få ner dom? går inte och trycka eller nånting. är detta nåt man kan göra själv? bara byta ut motorn och vajrar? eller är det enda och lämna in och få fixat? vill gärna ha på rutan tills inatt? snälla hjälp
EDIT: enda är väl och köpa en http://bilder.lagabasen.se/delar/1017/1017509423vy1.jpg och försöka sig på och byta ut hela alltet :S nån som gjort det innan
Furby: Editerade rubriken då bara "Hjälp" inte är så bra
Går inte att byta bara vajer så de blir en komplett fönsterhiss, är inte alltför avancerat att byta.
Sitter den inte bara med typ 6 skruvar åsså e de bara å vika ut den, den e böjlig å fin tack vare vajrarna. Kan blanda ihop me andra modeller men ser ut som den simpla varianten.
okej tack :) blir det till och beställa en sån. såg att en komplett sats utan motor kostar typ 300:- på laga.se fungerar nog minst lika bra. men får skruva isär allt och se om motorn fungerar som den ska annars får man beställa en sån komplett med motor och då kostar den 1000:- ca
Jaha då var det dax igen. J***la bil *jä***l i förrgår lät det som att det var grus i hela dörren när jag skulle hissa ner rutan på förardörren. Tänkte att antingen kommer jag världens finaste repa över hela rutan när jag hissar upp den eller så kommer snart gruskornet ramla bort. Han inte mer än tänka tanken innan vajern gick av. :(
Brådis att få det fixa nu. Inge kul om det börjar regna in. Antar att det är beställningsvara hos VAG också. Ska vajern verkligen behöva gå av efter 5 år? Kollade och den hade ju verkligen rostat av inne i vid motorfästet. Börjar bli lite skeptisk till skodas kvalité tyvärr, mycke småsaker som packar ihop på en förhållandevis ny bil tycker jag. Men men bara le och vinka och beställ en ny så är man väl snart på banan igen. :)
Trevlig sommar och ta det lugnt med blyfötterna. ;)
Karlzzon
2009-07-28, 08:51
Jag tycker att en 6 år gammal bil e gammal!!!!!
Sedan så är det ganska vanligt att rutorna ramlar ner på Octavia I !!!
Det är oftast bäst och billigast att byta hela hiss-mekanismen.
Har för mig att den kostar runt 700:- men kan ha fel och har man vanliga tummar o lite verktyg så byter man det själv.
Jaja, nu har jag i alla fall vart och köpt en ny hissmekanism. 789:- var väl helt ok, hitta en pirat för 1289:- så det var ju kul att det var billigare med med original. :)
Får se hur länge jag behöver stå ute i regnet i natt med detta.
På min Octavia I gick båda bakrutorna strax efter varann, den ena mitt i vintern en bra bit hemifrån! Så din valde rätt årstid om inte annat.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.