Visa fullständig version : Slitage vid trimning!?
Hej!
Som topicen lyder så undrar jag lite över hur motorn slits efter att man slängt in en Vtech extreme programvara (270 hk, 440nm)?
Att kopplingen, lager, växellåda samt motor i övrigt slits är ju självklart med en så grov effektökning på originaldelar. Men jag skulle gärna vilja få det lite bättre förklarat än att dem just bara slits.
Det jag undrar över är hur grov påfrestningen är när man från stillastående ger rikligt med gas och pressar den genom 1'an, 2'an och 3'an.
Sedan undrar jag även vad som händer om man ligger på tvåan och rullar och sedan kör gasen i botten och varvar upp den till 6500rpm. Vad är det som slits just på dem höga varven?
Efter ett försök till lite logiskt tänkande så kom jag fram till att det borde göra mindre ont i bilen när man gasar på i rullning, fast då tar den väl stryk p.g.a. den höga varven som blir.
Så om någon kunnig kunde förklara detta lite för mig så hade det varit toppen! För jag kan inte undgå att känna lite ångest efter varje gång man gett bilen en omgång vid något råljus när det rullar upp exempelvis en stor och muskulös M5'a, och sedan ger honom en omgång han sent kommer att glömma ^^
Hej!
Som topicen lyder så undrar jag lite över hur motorn slits efter att man slängt in en Vtech extreme programvara (270 hk, 440nm)?
Att kopplingen, lager, växellåda samt motor i övrigt slits är ju självklart med en så grov effektökning på originaldelar. Men jag skulle gärna vilja få det lite bättre förklarat än att dem just bara slits.
Det jag undrar över är hur grov påfrestningen är när man från stillastående ger rikligt med gas och pressar den genom 1'an, 2'an och 3'an.
Sedan undrar jag även vad som händer om man ligger på tvåan och rullar och sedan kör gasen i botten och varvar upp den till 6500rpm. Vad är det som slits just på dem höga varven?
Efter ett försök till lite logiskt tänkande så kom jag fram till att det borde göra mindre ont i bilen när man gasar på i rullning, fast då tar den väl stryk p.g.a. den höga varven som blir.
Så om någon kunnig kunde förklara detta lite för mig så hade det varit toppen! För jag kan inte undgå att känna lite ångest efter varje gång man gett bilen en omgång vid något råljus när det rullar upp exempelvis en stor och muskulös M5'a, och sedan ger honom en omgång han sent kommer att glömma ^^
Mkt bra frågor, kan vara interesant att få svar på dem. Det låter ju onekligen logiskt att det slits mindre när man "gasar på i rullning".
/ Niklas
Jo, precis. Det är vad jag personligen tycker verkar logiskt. För det borde ju inte bli samma motstånd och därmed mindre slitage och press på just motorn. Men samtidigt så har vi de höga varvtalen som kan ge motorn en omgång, men på vilket sätt vet jag inte, och vill gärna veta! Det är ju ganska svårt att hålla gasen uppe med 270 friska ponnysar under motorhuven. Blir lätt att man trycker lite i 2'an och ev. lite i 3'an, hehe.
maverick
2009-06-29, 09:12
Höga varv sliter pga kolvhastigheten. det tär på vevaxeln, vevstakarna, men framförallt på bulten som fäster kolven i staken. Löses bl.a. med att byta till lättare kolvar och stakar.
Av just den anledningen brukar "stroker-maskiner" köras på lägre varv.
Hej!
Svårt att kvanitfiera exakt. Exempelvis så har du ju ett ökat slitage på koppling och växellåda, o andra sidan... om du kör bra har du troligtvis ändå mindre slitage än en "klant" som växlar dåligt även om klantens bil är original. Likaså: En orginalbil där man ger full gas med kall motor slits mer än en (korrekt) trimmad bil om man är noga med att inte belasta kall motor etc... (kan vara nog så svårt ibland att hålla igen med kall motor när det står ngn sur BMW bredvid och gasar ;) )
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.