Visa fullständig version : trimning
tja.
har en octavia rs 02:a
funderar på att skaffa lite trim prylar, tänkte kolla ifall nån har något tips.
avgassystem med downpipe tänkte jag bsr nån som vet ifall det är bra tänkte mest på deras lambda anslutningar
intercooler, nån som vet ett bra märke där man kan köpa allt i ett paket, eller om ni vet vilken storlek på ic:n det ska vara.
mappning eller chip. kanske inte behövs mappning om man inte behöver turbo?
maverick
2009-06-28, 22:30
BSR:s DP och cat-back funkar fint. Inga problem med lambdaanslutningarna.
Intercooler tror jag Forge är det bästa. Kostar en del, men fungerar, och passar, utmärkt. Forges lilla kan vara värt att tänka på om du inte vill förlora för mycket i respons. Stor IC = tydligare turbo lag.
Byter du DP och IC bör du mappa. Om inte så försvinner stor del av motiveringen till bytet.
tack för tipsen. tänlte kolla ifall du vet nån bra firma som mappar.?
Rs_Marcus
2009-06-30, 22:48
tack för tipsen. tänlte kolla ifall du vet nån bra firma som mappar.?
Vtech!
maverick
2009-07-01, 16:36
Alla gånger V-tech. Det är de som skrämt fram 240hk och 380Nm ur min motor.
ok. fick du byta bränslepump och spridare samtidigt då också. är det något annat man ska byta ? beror väl hur mycket hästar man vill ha förstås.
Gå in på http://www.garaget.org/maverick_MCS o titta närmare på hans recept av motorn.
Lite vilseledning där av att han INTE får 240 av BARA V-tech....mappning är gjord av dom, men kan tolkas som att han får 240hk av bara V-tech chippning... men gå in på länken så ser du lite av vad han bytt.
maverick
2009-07-01, 22:38
Ja, det är absolut mer än chip. Det är en hel del hårdvara, med en mappning av V-tech. Mitt i natten dessutom.
Men det efterfrågades en firma som kan mappa.
har du bytt turbo också.va in och kolla på forge lilla ic, verkar vara intressant. måste man ta bort båda orginalen om man vill få dit den?
Han har inte bytt turbo, just den som sitter i våra maskiner må vara liten men den har iaf enligt några personers uppgifter klarat sig upptill runt 250hk, sen SKA man tänka seriöst på att byta.
ANg Forges IC så tycker jag PERSONLIGEN att det är löjligt dyrt för den lilla IC man får, dock får man ju alla tryck rör osv, så det är la en smak sak att om man vill ha allt färdigt o bara smacka på. Eller att man få göra egna tryck rör o ta en separat IC. Smak sak som sagt.
Sen " båda ?" IC, du har bara 1 liten lite liten IC på din bil just nu o ja, den hade iaf jag tagit bort, då den är så liten så kommer den bara fungera som en bromskloss för den luften som passera där, Forges IC kyler luften riktigt bra för att gara så liten faktiskt.
maverick
2009-07-06, 15:59
250 är väl högt tilltaget. Mikroturbon orkar inte pumpa nog med luft för att ge den effekten. Jag har 240hk vid c:a 5000rpm. Efter det så bara dalar effektkurvan.
För att mondera Forges stora IC krävs demontering av den lilla originalkylen. Rördragning och slangar ska vara kvar, för Forges ansluts i dem via förlängningar som ingår. Smdigt paket, ja, men en hel del pengar när det är nytt.
Forges lilla IC är en direkt ersättning för original, och monteras på samma ställe.
Tack för rättelsen Mavve ;) Klart när man väl börja titta lite på paket av IC som " kanske " skulle passa så är det rätt så dyra dom med.... hellre då betala lite mer för ett som är bolt-on.
ok. tack för alla tips. får se vilken lösning det blir.
antejasse
2009-07-09, 19:04
Annars kan man ju köpa så kallade kina IC, men då måste du veta vilka mått du ska ha på den. Dessa funkar bra... många på STCS som kör med dem. Även de som plockar ut en bra bit över 500 hk kör med dessa så de är bra IC för liten peng i jämnförelse med de andra!
Moffegrev
2009-07-10, 13:40
ja men det ska få plats med finns inte så mycket att spela på om man har kvar krockbalk osv..sen så är jag än sådan som tycker det ska se snyggt ut med.
Just med FMIC så får du ju en modifierad krockbalk med så du slipper ju de problemet med att den skulle vara för stor....
Sen just de att om du har en för stor IC så är det stor risk för turbo lag...så just de måttet som 300x500 ger så är det nog ganska optimalt.
Kolla under "All Albums" Så ser du har jag monterade min ic.. Jag behövde inte skära i krockbalken något utan den fick plats innanför..
maverick
2009-07-12, 22:18
Just med FMIC så får du ju en modifierad krockbalk med så du slipper ju de problemet med att den skulle vara för stor....
Sen just de att om du har en för stor IC så är det stor risk för turbo lag...så just de måttet som 300x500 ger så är det nog ganska optimalt.
Du får inte någon modifierad krockbalk med Forges stora FMIC. Frakten skulle göra att priset i så fall passerat 20000kr (balken är tuuung).
IC:n passar bakom original balk. Modifieringen är att en mellanvägg inne i balken måste tas bort. Görs ganska enkelt med en mejselhammare eller liknande.
Jag upplever lite mer lagg än original med den stora IC:n. Kan bero på mitt höga laddtryck också. Inget som stör dock när man lärt sig köra bilen.
Vtech är okej..
men det finns andra trimföretag som är lika bra..
Civinco är ett annat system som kör med piggybag system lätt att ändra inställningar själv eller får inställningar fixade för dig som du skickar ner om dom har inställningar.
dessutom så kan dom erbjuda LMM-simulering för att
vill man inte ha trimmet mer går det alltid att plocka ner och sälja vidare.
det som följer med är 3 kort (orginal/ekonomi/sport)
ekonomi & sport = 215hk. men ladd trycket kommer lite olika olika fort..
Jag har haft lite kontakt med dom och fixat ett kort som man inte behöver köra me 98/v-power utan kan köra med 95.. men det beror på en hel del att jag har dragit ner laddtrycket så att den inte ska pika så högt.. förvisso tappar jag några hästar men man slipper pumpa in massa dyr bensin om man ska bara pendla från punka a till b
Om du tror att det var dyrt att få ett nytt kort.. nopp.. någon hundring bara för att få kortet hemskickat och programerat. (bra suport)
Ska man hålla på och modifiera mycket och vill läsa av alla värden direkt med hjälp datorn så är civinco bra..
men som sagt v-tech är omprogramering medand civinco är piggybag system..
två olika system båda är bra..
Frågan är vem som orkar hålla på att kolla loggar osv på en rätt så standard betonad octavia. Det skall vara enkelt att chippa en bil.
det beror på vilken person du är och hur du vill ha din bil inställd på..
vill man vara lat så kan man lämna in bilen och ge dom massa pengar och låta företag göra allt för dig installera ic turbo chip . om man inte orkar ha koll på sin bil..
det funkar det också om man har mycket pengar kan hosta upp allt på samma gång
Jo men jag tänkte om man enbart tänkt att chippa säger vi, då är det ju rätt smidigt att åka till tex v-tech och låta dem bänka och mappa bilen. Kostar inte mer än civinco vad jag har förstått? Tror inte lika många har nyta av civinco bara, om man inte tänkt att modifiera massor i framtiden förståss.
det beror på vilken person du är och hur du vill ha din bil inställd på..
vill man vara lat så kan man lämna in bilen och ge dom massa pengar och låta företag göra allt för dig installera ic turbo chip . om man inte orkar ha koll på sin bil..
det funkar det också om man har mycket pengar kan hosta upp allt på samma gång
gintonic
2009-07-20, 13:18
Största fördelen med Civinco som jag ser det är att man kan trimma ner ibland.
Bra för att spara på grejjerna när man kör husvagn t.e.x.
Blir lite som en "ny bil" varje gång man byter mapp.
Känns som nytrimmat efter man kört org. ett par dagar ;)
Sen kan man ju sälja det löst också å få tillbaka lite stålar vid ev. försäljning.
/Ginnen
Största fördelen med Civinco som jag ser det är att man kan trimma ner ibland.
Bra för att spara på grejjerna när man kör husvagn t.e.x.
Blir lite som en "ny bil" varje gång man byter mapp.
Känns som nytrimmat efter man kört org. ett par dagar ;)
Sen kan man ju sälja det löst också å få tillbaka lite stålar vid ev. försäljning.
/Ginnen
Det fungerar ju på exakt samma vis med V-techs RTS. Jag har tre program i min; original, Steg 1 (ca 250 hk) och Extrem (ca 270 hk).
maverick
2009-07-20, 14:59
Det är smigidare att trimma ner med Cininco, då det bara är att byta kortet i trimboxen. Med RTS måste du läsa om bilens ECU varje gång, något som verkar ta rätt lång tid på RS 2,0T.
Det är smigidare att trimma ner med Cininco, då det bara är att byta kortet i trimboxen. Med RTS måste du läsa om bilens ECU varje gång, något som verkar ta rätt lång tid på RS 2,0T.
Ja, några minuter har det tagit mig de få gånger jag gjort det.
gintonic
2009-07-20, 22:44
Ja, några minuter har det tagit mig de få gånger jag gjort det.
Med Civinco kan man byta mapp under gång.... tar någon sekund att läsa in bara.
Bra vid ev. bus ;)
/Ginnen
Att läsa den tar lång tid. Skriva (som ju är det man gör) går betyligt snabbare. Med min BSR dosa tog det 20 min och med VTECHS RTS tar det 10.
Mikael1977
2009-07-20, 22:46
Med Civinco kan man byta mapp under gång.... tar någon sekund att läsa in bara.
Bra vid ev. bus ;)
...eller en eventuell effektkontroll!
gintonic
2009-07-20, 22:48
...eller en eventuell effektkontroll!
;) ;)
/Ginnen
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.