Visa fullständig version : Skulle ni våga köra Drive by Wire på Skoda ???
Bengt-Åke Linder
2008-02-19, 16:42
Skulle ni våga köra Drive by Wire på Skoda med tanke på deras problem med att bromsarna inte tar och dom löser probelemn genom att göra ett tillägg i instruktionsboken om hur man bromsar ..
Tänk er i framtiden Skoda informerar : Om inte ratten styrar åt det hållet ni vill så ...... bla bla bla ....
Fick bla detta om hur man bromsar vid vått väglag :
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återkom om du vill ha en teknisk broschyr om hur bromsar fungerar på vått
och vinterväglag.
Med vänlig hälsning
Skoda
Kundservice
Atteviks
2008-02-19, 17:15
Tanken på att inte ha en mekanisk påverkan på hjulen känns dock lite otryggt. Jag för min del vill nog ha en mekanisk påverkan när jag kör bil helt klart, men o andra sidan flygplanen verkar ju klara sig fint utan.......... Jag för min del har inga problem med bromsar och det är inte många kunder på jobbet heller som gnäller på det.
Bengt-Åke Linder
2008-02-19, 17:38
Tanken på att inte ha en mekanisk påverkan på hjulen känns dock lite otryggt. Jag för min del vill nog ha en mekanisk påverkan när jag kör bil helt klart, men o andra sidan flygplanen verkar ju klara sig fint utan.......... Jag för min del har inga problem med bromsar och det är inte många kunder på jobbet heller som gnäller på det.
Fick detta mailet av skoda och det är tydligen känt sedan länge men det verkar lättare att skiva en notis i instruktionsboken :
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Vårt erbjudande om att skicka dig en tekniskt förklarande broschyr om bromsar vid vinterväglag finns alltså kvar. Du kan förstås prova slitsade bromsar, men tänk på att du fortfarande kan råka ut för fenomenet om du aldrig eller sällan torkar bromsarna vid exempelvis vinterväglag, innan parkering eller efter tvätt av bilen.
Om du letar mer om detta på Internet så finner du också att detta inte är specifikt för Skoda. Fenomenet som vi beskrev till dig kan drabba alla bilar. Detta har dock inte diskuterats tillräckligt tidigare, därför har vi tagit fram en mer förklarande broschyr om bromsarnas funktion på vinterväglag.
Vi hoppas också att du förstår att anledningen till att detta nämns i bilens instruktionsbok är just för att få bilägaren bli uppmärksam på fenomenet.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har aldrig kört någon bil tidigare som tappat bromsarna och då har man kört gamla bilar som VW Bubbla och Volvo Amazoner till nyare bilar med båda ESP och ABS .
Jag har dock läst om det tidigare om bromslösheten på skoda , VW Passat och någon Audi A4 dock har jag inte märkt något på min A4tsq .
Välkänt fenomen, inte bara Skoda utan ett antal andra bilmärken och jag förstår inte tjafset med denna tråd.
Vi har ventilerat detta i annan tråd.
Ta till vana att bromsa till ordentligt vid varje körning, så att all beläggnng som eventuellt finns på bromsskivor och klossar försvinner.
Gäler även om man kör 10-20 mil i streck utan att använda bromsarna, bromsa till ordentligt, fast att det är motorväg, så riskerar ni inte att ha bromslösa bromsar.
Bengt-Åke Linder
2008-02-19, 20:39
Välkänt fenomen, inte bara Skoda utan ett antal andra bilmärken och jag förstår inte tjafset med denna tråd.
Ta till vana att bromsa till ordentligt vid varje körning, så att all beläggnng som eventuellt finns på bromsskivor och klossar försvinner.
Gäler även om man kör 10-20 mil i streck utan att använda bromsarna, bromsa till ordentligt, fast att det är motorväg, så riskerar ni inte att ha bromslösa bromsar.
"Tjafset" i denna tråd handlar främst om din sambo/fru köra bilen och ex. lasta i barnen i den och då kan få en situation att någon skulle ex springa ut vid ett övergångställe eller du kommer till en ljussignal och det slår om och framförvarande bil ställer sig på bromsen och dina bromsar inte tar pga. att hon inte har provbromsat ( om hon nu inte är så välinformerad) .
Så deras snack om att man skall bromsa lite med jämna mellanrum är bara en undanflykt utan att kreativt lösa problemen .
Har någon monterat slitsade skivor för att testa om resultatet blir bättre eller om bromslösheten inte blir så länge samt så är ju en del belägg en skåra i mitten om detta är bättre för då rensas ju slasket bort snabbare samt så ligger ju beläggen så nära skivan så det kan ju itne blir så mycket slask som kommer emellan .
Bromsarna är ju helt okay annars när det är torrt .
Är det samma problem på RS"2" 06-08
----------------------
Men det är klart då vet man att när man kommer i kapp en Skoda så provar han bromsarna samt så skall man passa sig för att bromsa om man ser en skoda i backspegeln för att inte få den i koforten . ;) :)
maverick
2008-02-19, 20:41
Jag har aldrig kört någon bil tidigare som tappat bromsarna och då har man kört gamla bilar som VW Bubbla och Volvo Amazoner
De har trumbromsar, och kan därför omöjligt råka ut för problemet som Fabia, Passat och Octavia 1 har.
Men det är klart då vet man att när man kommer i kapp en Skoda så provar han bromsarna samt så skall man passa sig för att bromsa om man ser en skoda i backspegeln för att inte få den i koforten .
Komma i kapp en skoda? Vad snackar karln om? Här kommer ingen i kapp, iallafall ingen trimmad DKW ;)
Välkommen till Emmaboda Bengt-Åke!
[quote="RS Bob":250gh1sd]Välkänt fenomen, inte bara Skoda utan ett antal andra bilmärken och jag förstår inte tjafset med denna tråd.
"Tjafset" i denna tråd handlar främst om din sambo/fru köra bilen och ex. lasta i barnen i den och då kan få en situation att någon skulle ex springa ut vid ett övergångställe eller du kommer till en ljussignal och det slår om och framförvarande bil ställer sig på bromsen och dina bromsar inte tar pga. att hon inte har provbromsat ( om hon nu inte är så välinformerad) .
Så deras snack om att man skall bromsa lite med jämna mellanrum är bara en undanflykt utan att kreativt lösa problemen .
Har någon monterat slitsade skivor för att testa om resultatet blir bättre eller om bromslösheten inte blir så länge samt så är ju en del belägg en skåra i mitten om detta är bättre för då rensas ju slasket bort snabbare samt så ligger ju beläggen så nära skivan så det kan ju itne blir så mycket slask som kommer emellan .
Bromsarna är ju helt okay annars när det är torrt .
Är det samma problem på RS"2" 06-08
----------------------
Men det är klart då vet man att när man kommer i kapp en Skoda så provar han bromsarna samt så skall man passa sig för att bromsa om man ser en skoda i backspegeln för att inte få den i koforten . ;) :)[/quote:250gh1sd]
Bengt-Åke Linder: För det första va fan blandar du in min fru för, jag har aldig nämnt något om detta eller? Ska också tillägga att hon inget körkort har.
Så det är bara jag som kör vår skoda.
Du verkar inte ha fattat något i sammanhanget, att provbromsa kan man gör vid lämpliga ställen, naturligtvis inte när man har någon bakom sig.
Detta borde du ha förstått, men tydligen inte.
Tips! Blanda inte in saker som du inget vet om.
Lugna ner dig nu rsbob han använde frun sambon som ett exempel på vad som kan hända och inget annat. Vw gjorde åtgärder mot bromsarna förr när det begav sig. Jag för min del tror att en del problem kan spåras till att folk ex sätter 16" på en RS som har stora bromsar och därför får bromsarna all skit när fälgen ligger 1cm ifrån ok och skiva. Likadant med bilar som har 16" original så sätter folk på 15" osv.
Bengt-Åke Linder
2008-02-20, 17:20
Bengt-Åke Linder: För det första va fan blandar du in min fru för, jag har aldig nämnt något om detta eller? Ska också tillägga att hon inget körkort har.
Så det är bara jag som kör vår skoda.
Du verkar inte ha fattat något i sammanhanget, att provbromsa kan man gör vid lämpliga ställen, naturligtvis inte när man har någon bakom sig.
Detta borde du ha förstått, men tydligen inte.
Tips! Blanda inte in saker som du inget vet om.[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------
Nu är det så att jag skrev inte om din fru eller sambo för jag vet inte ens om du har någon utan kompisen som är ägare till denna skoda Octava Rs -06 (model 1) som har en sambo och även har barn i bilen , varför tror du allt kretsar runt dej ??
Borde inte du som ägare vara mera upprörd på skoda generalagent istället för att nöja den med en tilläggslapp i instruktionsboken ? sen varför svär du på nordicaudi så är det filter för sådant för att man skall hålla en viss nivå på diskutionerna .
Vore det inte intressant att veta VAD Skoda Sverige har gjort för kreativt istället om dom har testat slitasde skivor eller 2 delade belägg på 1 platta osv .
Borde inte ni "drabbade" vara enade och kräva resultat av deras tester , det är ju på sådana här forum som man skapar gemenskap och kan utöva påtryckningar .
Tänk om det blir en sådan olycka som Volvo står åtalade för i Frankrike då en bil där blev bromslös = 3 döda http://www.aftonbladet.se/goteborg/article1228213.ab Där fanns ju ett konstruktionsfel iallafall .
Hoppas du inte blev ännu mera ilsk för jagsvarade dej .
Bengt-Åke Linder
2008-02-20, 17:28
Men det är klart då vet man att när man kommer i kapp en Skoda så provar han bromsarna samt så skall man passa sig för att bromsa om man ser en skoda i backspegeln för att inte få den i koforten .
Komma i kapp en skoda? Vad snackar karln om? Här kommer ingen i kapp, iallafall ingen trimmad DKW ;)
Välkommen till Emmaboda Bengt-Åke!
Det vore väl skoj att testa strippen med gamla bilen men jag får byta koppling först för den gillar inte laddtrycket på 1,6 bar men jag får väl gubbaköra eller så kanske jag kan starta tidigare ;) :) eller den kanske bara rasar om jag anstränger den ...
Jag känner ju stor skillnad pärlan min 200-20v http://www.garaget.org/?car=18904 än på min A4 1,8 ts som bara har chip och 224 hkr enligt specen .
Goffen:
Jag tycker om att folk har olika uppfattningar om saker och ting och gärna delar med sig om detta här på forumet. Där emot tåler jag inte person-påhopp som handlar om min fru/sambo som vederbörande aldrig har träffat, samt att jag inte nämnt detta i mina inlägg. Tog inlägget personligt på grund av att man citerat mitt inlägg.
Annars hade jag inte svarat.
Bengt-Åke Linder:
Att jag tog det personligt var för att du citerade mitt inlägg. samt du började ditt svar med mitt citat på följande sätt: "Tjafset" i denna tråd handlar främst om din sambo/fru köra bilen Hur skulle jag annars tolka det.
Där av var det mitt inlägg du svarade och då nämnde min fru/sambo.
Vilket jag anser att du inte hade någon anledning att göra.
Hade du inte citerat mig hade jag inte svarat på inlägget heller.
Jag tänker inte bli upprörd på skoda angående deras problem då detta inte påverkat mig, då jag gör väl antaligen det de ber om att använda bromsarna.
Samt att ha rätt fälgtyp till skodan.
Sedan börjar du snacka om nordicaudi, har aldig nämnt något om dem, var fick du det ifrån.
Var svor jag mot dem?
Du är ju livsfarlig att diskutera med, man vet ju inte vad du kommer på här näst.
Angånde filter bör du skaffat ett själv och hålla dig här ifrån så länge du inte håller dig till saken och inte drar in en massa lögner.
Sedan kan du ge dig på att jag är förbannad.
Anser att du ska här efter komma med en godtagbar ursäkt för ditt påhopp.
Bengt-Åke Linder
2008-02-20, 18:55
Goffen:
Jag tycker om att folk har olika uppfattningar om saker och ting och gärna delar med sig om detta här på forumet. Där emot tåler jag inte person-påhopp som handlar om min fru/sambo som vederbörande aldrig har träffat, samt att jag inte nämnt detta i mina inlägg. Tog inlägget personligt på grund av att man citerat mitt inlägg.
Annars hade jag inte svarat.
Bengt-Åke Linder:
Att jag tog det personligt var för att du citerade mitt inlägg. samt du började ditt svar med mitt citat på följande sätt: "Tjafset" i denna tråd handlar främst om din sambo/fru köra bilen Hur skulle jag annars tolka det.
Där av var det mitt inlägg du svarade och då nämnde min fru/sambo.
Vilket jag anser att du inte hade någon anledning att göra.
Hade du inte citerat mig hade jag inte svarat på inlägget heller.
Jag tänker inte bli upprörd på skoda angående deras problem då detta inte påverkat mig, då jag gör väl antaligen det de ber om att använda bromsarna.
Samt att ha rätt fälgtyp till skodan.
Sedan börjar du snacka om nordicaudi, har aldig nämnt något om dem, var fick du det ifrån.
Var svor jag mot dem?
Du är ju livsfarlig att diskutera med, man vet ju inte vad du kommer på här näst.
Angånde filter bör du skaffat ett själv och hålla dig här ifrån så länge du inte håller dig till saken och inte drar in en massa lögner.
Sedan kan du ge dig på att jag är förbannad.
Anser att du ska här efter komma med en godtagbar ursäkt för ditt påhopp.
Meningen var inte att nämna dej så personligen utan vad jag menade om man som i kompisens fall så kör han flest gånger men han har ju även en sambo och barn .
Då hon ( min kompis sambo ) inte är så van vid deras nyinköpta bil så har hon kanske inte den rutinen på att värma upp bromsarna och kan då få dessa fenomenen att bromsarna inte tar .
Fälgarna är original 16" så det är inget speciellt med dom , kan iofs tänka mej ( spekulationer) att om man har täckta plåtfälgar så kommer inte slasket in lika lätt men det är ju inte kul att sätta på heltäckande kapslar på aluminiumfälgar .
"bromslösheten " har inträffat ett flertal gånger för honom .
En seriös fråga till dej : Har du alufälgar eller plåtfälgar på vintern ?
Sen angående det jag skrev om nordicaudi så glömde jag ett komma tecken ( ,) alternativt frågetecken (?) för jag är nämligen lite aktiv där i nuläget 9100 inlägg , sorry för missen .
Sen kan du vara helt lugn och inte vara orolig för att diskutera med mej för jag är en väldigt lugn person men att missa lite frågetecken och komma kan ju göra att meningen som skrevs får en annan innebörd .
"Over and out" men jag ser fram emot svaret angående ditt fälgval på vintern om du vill svara på detta .
Så kompis eller ;) :)
Karlzzon
2008-02-20, 20:59
Jag tycker att RS Bob kan svara sedan låser vi tråden alt tar bort den!!!!!!!!
Frågan är befogad men kanske ställd på fel sätt och eftersom allt blev pannkaka låser vi tråden. Tjaffs och pajkastning låter vi skodaklubben hålla på med. mvh
Bengt-Åke Linder: Ursäkten är mottagen och jag är inte långsint så vi ska nog kunna diskutera fler gånger med varandra.
Vad det gäller fälgarna har jag faktiskt ACE 16" aluminium fälgar och det fungerar bra ihop.
Men det är ett ordentligt mellanrum vad det gäller fälgen och bromsskiva, mm.
Karlzzon:Du får göra som du vill, tycker bara det är onödigt att ta bort tråden, allt är frid o fröjd från min sida och tror att Bengt-Åke anser det samma.
:D
Karlzzon
2008-02-20, 21:31
Bengt-Åke Linder: Ursäkten är mottagen och jag är inte långsint så vi ska nog kunna diskutera fler gånger med varandra.
Vad det gäller fälgarna har jag faktiskt ACE 16" aluminium fälgar och det fungerar bra ihop.
Men det är ett ordentligt mellanrum vad det gäller fälgen och bromsskiva, mm.
Karlzzon:Du får göra som du vill, tycker bara det är onödigt att ta bort tråden, allt är frid o fröjd från min sida och tror att Bengt-Åke anser det samma.
:D
Ok tråden får vara kvar.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.